Sirup z topinamburu se v posledních letech stal jednou z nejoblíbenějších náhražek cukru. Přírodní, nízkokalorické a s nízkým glykemickým indexem – prostě pohádka, ne produkt. Přidejme do sudu se sirupem mouchu v masti a podívejme se na pět mýtů o produktu topinambur.

Mýtus č. 1. Jeruzalémský artyčokový sirup je výbornou náhradou cukru.

Nebo alespoň ne špatné. Sirup z topinamburu je oproti běžnému cukru méně kalorický (267 kcal versus 398 kcal), má nižší glykemický index (35 versus 70) a dokonce obsahuje malé množství vitamínů a minerálů. Zároveň je silněji cítit jeho sladkost, to znamená, že tam, kde jste zvyklí přidávat dvě tři lžíce cukru, si vystačíte se lžící sirupu.

Na chemické úrovni však mají tyto produkty více podobností než rozdílů. Fruktóza a glukóza jsou zodpovědné za chuť jeruzalémského artyčokového sirupu a sacharóza je zodpovědná za chuť cukru, který se při vstupu do střev rozkládá na stejnou glukózu a fruktózu. Oba produkty tedy patří mezi jednoduché cukry a doporučený denní příjem WHO je stejný – ne více než 50 g denně.

Mýtus č. 2. Jeruzalémský artyčokový sirup je neuvěřitelně zdravý, téměř superpotravina.

Není pravda. Toto tvrzení platí pro samotný topinambur, z jehož hlíz se vyrábí sirup. Rostlina je bohatá na vitamíny C a B a také na polysacharid inulin, který stimuluje růst normální střevní mikroflóry, zlepšuje trávení a napomáhá vstřebávání vápníku a hořčíku.

Při výrobě sirupu se lví podíl inulinu v důsledku hydrolytické reakce rozkládá na fruktózu a glukózu. Pokud 100 g topinamburu obsahuje od 16 do 20 g inulinu, pak v sirupu se jeho množství sníží na 2–3 g a v čajové lžičce, kterou si oslaďte čaj nebo kávu, ne více než 0,2 g. , nazývat produkt zdrojovým inulinem, jak to výrobci často dělají na obalech, je nesprávné.

Výhodou jeruzalémského artyčokového sirupu je, že může být použit jako přírodní sladidlo, nikoli ve vitamínech a minerálech: jejich množství je pro tělo zanedbatelné.

Při nadměrné konzumaci může být topinamburový sirup dokonce škodlivý. Fruktóza může způsobit plynatost, fermentaci a nadýmání ve střevech a choleretické vlastnosti sirupu mohou vést k exacerbaci cholelitiázy.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zasadit maliny do květináče?

Jak se topinambur proměnil z plevele v respektovaný produkt a jeho sirup se stal nejoblíbenějším analogem cukru

Mýtus č. 3. Jeruzalémský artyčokový sirup pomáhá zhubnout.

Není pravda. Sirup má poměrně vysoký obsah kalorií a jeho schopnost rozkládat tukové buňky je vynálezem obchodníků na základě stejného „vysokého“ množství inulinu ve složení. Při nadměrné konzumaci může fruktóza způsobit opačný účinek tím, že aktivuje syntézu mastných kyselin a snižuje citlivost na hormon sytosti leptin. V důsledku toho možná budete chtít jíst ještě více, zvýší se zátěž jater a tukových buněk bude více než dříve.

Samozřejmě, pokud sirup použijete pouze jako sladidlo, nedojde k žádnému negativnímu efektu a k usazování tuku. Ale ani tímto způsobem se vám nepodaří zhubnout.

Odborník na výživu řekl, co se stane, když budete jíst ovoce v noci

Mýtus č. 4. Sirup z topinamburu je vhodný pro diabetiky

Ano i ne. Sirup má nízký glykemický index díky velkému množství fruktózy ve složení. K jeho vstřebávání není potřeba inzulín, což znamená, že po konzumaci sirupu jsou návaly glukózy v krvi méně výrazné. Obsahuje však také samotnou glukózu, což znamená, že účinek nebude tak jasný.

Dosud lékaři nemají konsenzus ohledně jeruzalémského artyčokového sirupu jako součásti stravy pacientů s cukrovkou. Sirup je v každém případě rychlý sacharid a pro výpočet terapie je nutné striktně dodržovat doporučenou dávku a zohlednit spotřebované množství.

Mýtus č. 5. Jeruzalémský artyčokový sirup je dobrý na pečení.

To je pravda. Mohou nahradit cukr téměř ve všech receptech na koláče, muffiny a sušenky. Hlavní věc je dodržovat proporce: místo sklenice cukru budete potřebovat o něco více než půl sklenice sirupu.

Sirup z topinamburu lze také použít k výrobě omáček, marinád, polevy do zmrzliny a kávy. A na mase a rybách, namazaných sirupem, se při pečení vytvoří krásná kůrka.

Postní koláč bez cukru a vajec – s rostlinným olejem a jeruzalémským artyčokovým sirupem

Jak si vybrat a skladovat topinamburový sirup

Kvalitní sirup bude obsahovat pouze hlízy topinamburu a vodu, povolena je i přítomnost citronové šťávy. Sirup by neměl obsahovat dochucovadla, barviva a zejména cukr: bezohlední výrobci to dělají, aby dodali sirupu další sladkost. Takový produkt samozřejmě nemá smysl používat.

ČTĚTE VÍCE
Kolik pít tinkturu Sophora?

Ideální nádobou je skleněná láhev. Sirup skladujte na tmavém místě, mimo dosah topných zařízení. Otevřená lahvička by se podle doporučení na obalu měla spotřebovat do měsíce, ale vysoké množství cukrů ve složení umožňuje delší skladování. Čím déle je však sirup skladován, tím je pravděpodobnější, že zcukernatí.

Jak vyrobit jeruzalémský artyčokový sirup doma

Pokud jste šťastným majitelem topinamburu, můžete si sirup připravit sami. Na kilogram hlíz budete potřebovat šťávu z jednoho citronu.

Omytý a oloupaný topinambur nakrájíme na kostičky a umeleme v mixéru. Vzniklou hmotu přecedíme přes síto. Na sirup potřebujete pouze šťávu, dá se z ní asi 500 ml. Nalijeme do hrnce a na mírném ohni zahříváme na teplotu 50–60 °C. Odstraňte z tepla, ochlaďte na pokojovou teplotu a opakujte postup alespoň čtyřikrát. Do vzniklého vychladlého sirupu přidejte citronovou šťávu a zahřátí na 60 °C ještě třikrát zopakujte. Výsledkem je tmavý, hustý sirup.

Sladký sirup není jen přísadou do kávy. Rostlinný sirup je také náhražkou cukru – jak na pečení, tak do jakéhokoli pokrmu, který chcete proměnit v dezert. Neobsahuje rafinovaný cukr ani umělé přísady – to je první rozdíl oproti běžným sladidlům kupovaným v obchodě.

Správný přírodní sirup má také nízký glykemický index. Dá se využít nejen při hubnutí, ale i pro udržení zdraví – například při cukrovce. Když je z ovoce dostatek sladkosti, nemá výrobce potřebu sirup doslazovat – vzniká tak levný a bezpečný, ale sladký produkt.

Přírodní sirupy pro správnou výživu

Zvláště chutné jsou sirupy ze sladkého ovoce – datlí, hroznů, moruší nebo rohovníku. Dobře se rozpouštějí v pečivu a nejsou tak kalorické jako cukr.

V sirupu nejsou méně užitečné látky a vitamíny než v medu. Samozřejmě je potřeba si na sirup zvyknout – a vypočítat si svou ideální porci na pečivo, nápoje a studené dezerty. Ale s dostatečnou dovedností sirupy zcela nahrazují cukr – a dokonce i tablety erythritolu a stévie.

Zde je top 7 nejpohodlnějších a nejchutnějších sirupů podle našich zákazníků.

Javorový sirup

Javorový sirup je na první pohled dobrý jen na lívance a lívance. Kuchaři ho ale používají i na maso – a s tím se dá počítat. Hlavní složkou javorového sirupu je dextróza. Ve svých vlastnostech připomíná med, ale nemá prakticky žádné alergeny. A jeho chuť zůstává po zahřátí nezměněna. Proto je sirup optimální pro teplé pokrmy. [zboží]

ČTĚTE VÍCE
Jaké brýle jsou potřeba pro sazenice?

Jeruzalémský artyčokový sirup

Sirup z hlíz topinamburu nenahrazuje jen cukr. Obsahuje prebiotika. Při každodenním užívání můžete zapomenout na žaludeční problémy. Mnoho lidí poznamenává, že při přechodu na topinambur se jejich pleť zlepší a kožní vyrážky zmizí. [zboží]

datlový sirup

Datlový sirup se připravuje téměř jako baklava. Bobule se rozdrtí a výsledná šťáva se zahustí na konzistenci medu. Dříve se datlový pekmez používal pouze jako prostředek proti kašli pro děti. A když to vyzkoušeli dospělí, začali to prodávat v obchodech jako sladidlo.

Sirup připomíná med s výraznou datlovou chutí. Pro svou neobvyklou chuť se přidává do pečiva. Datle mají nízký obsah kalorií, takže pečivo s takovým sladidlem lze jíst i při dietě. [zboží]

Morušový sirup

Sirupy z moruše jsou bohaté na draslík a svou cestu na pulty obchodů také začaly prostřednictvím farmaceutických společností. Léčili anémii a obnovovali žaludek. Nyní se sirup přidává do nápojů a těsta a také se přelévá na moučné výrobky.

Pokud pekmez zředíte vodou a uvaříte, získáte obohacený kompot, užitečný v každém ročním období. [zboží]

Čekankový sirup

Čekankový sirup, stejně jako jeho analog z topinamburu, je známý svými prebiotickými vlastnostmi. Obnovuje funkci střev a pomáhá vstřebávat více vitamínů z potravy.

Téměř 60 % čekankového sirupu tvoří vláknina, takže otupuje pocit hladu. Není tajemstvím, že jíme více ne kvůli nárokům těla, ale kvůli nataženému žaludku. Dokud se nenaplní, pociťujeme hlad. Není tak snadné to vydržet. Někteří lidé utlumí nepohodlí pilulkami, ale můžete přejít na čekanku – bezpečné, ale účinné. [zboží]

Agávový sirup

Ve srovnání s cukrem má šťáva z agáve méně kalorií a chutná sladší. Tuto kombinaci velmi ocení ti, kteří chtějí zhubnout. Průmyslově se vyrábí tři druhy čistého sirupu (světlý, jantarový, tmavý) a několik s přísadami. Tmavý je považován za nejužitečnější při dietě, není tak silně filtrován a obsah živin v něm je vyšší. Je ale také nejdražší. [zboží]

karobový sirup

Surovinou pro tento sirup jsou plody s čokoládovým aroma. Viděli jste v parcích okrasné stromy s dlouhými hnědými lusky? Takže se z nich vaří sirup. Je velmi koncentrovaný a chutná jako kakao. Stačí přidat lžičku do kávy nebo čaje, abyste ochutnali sladkost.

ČTĚTE VÍCE
Můžete jíst vrchní část chřestu?

Blahodárné vlastnosti sirupu jsou známy již od starověkého Říma. Už tehdy se používaly k léčbě mnoha nemocí. Nyní se používá jako obohacené a tonické sladidlo. Karob pekmez obsahuje třikrát více vápníku než mléko.

Je možné nahradit cukr sladidlem?

Sirupy nejsou každému po chuti, a tak se někteří vracejí k otázce, zda je možné nahradit cukr medem nebo fruktózou, pokud držíte dietu. Pokud není alergie, přejděte na med. Fruktóza je užitečná pouze v ovoci. Obchod prodává koncentrát. Dlouhodobé užívání vede k obezitě a onemocnění jater. Maximální přípustná dávka fruktózy za den (pro zdravého člověka) je 45 gramů.

Pokud nevíte, co použít místo cukru, zkuste střídat med, fruktózu a sirupy. Ze sirupů lze vyrábět sladké nápoje pro povzbuzení metabolismu.

Lžíci sirupu a citronové šťávy rozpusťte ve sklenici teplé vody a vypijte 15 minut před jídlem. První týden vypijte jednu sklenici (například před obědem). Druhý týden – dvě sklenice denně (ráno a večer). Ve třetím týdnu můžete tuto směs pít před každým jídlem.

Buďte opatrní s těmito sladidly:

  • Aspartam je průkopníkem mezi náhražkami cukru. Nejčastěji je obviňován z toxicity, ale zatím neexistují žádné klinické důkazy o škodlivosti.
  • Sukralóza je jedním z nejvíce neškodných sladidel, ale nemůže se pochlubit žádnými výhodami. Jeho hlavní výhodou je schopnost odolávat vysokým teplotám při tepelném zpracování.
  • Kukuřičný sirup je levné sladidlo, zahušťovadlo a konzervační látka. Má vysoký glykemický index, proto se nedoporučuje diabetikům a lidem s vysokou tělesnou hmotností.
  • Sacharin byl v Kanadě a Sovětském svazu zakázán v letech 1970 až 1980 kvůli jeho možnému vlivu na růst rakovinných buněk. Počátkem 90. let byly vyvráceny staré studie a znovu se začal přidávat do produktů, ale WHO má stále negativní názor na jeho použití.
  • Rebiana je jednou z nejkontroverznějších náhražek cukru. Jednak je doporučován odborníky na výživu a milován vyznavači zdravé výživy, jednak se mu připisuje ovlivňování DNA buněk. A vzhledem ke krátké době používání aditiva nejsou důsledky těchto vlivů zatím prokázány, ale ani vyvráceny.
  • Acesulfam je znám již více než 20 let a donedávna byl používán v různých zemích. Ztratil na popularitě po průzkumu evropské společnosti, která se rozhodla jej vyrábět a prodávat na místním trhu. Ukázalo se, že při častém používání vyvolává vývoj rakovinných buněk.
ČTĚTE VÍCE
Kde je strom lahví?

Nejméně nebezpečné jsou sorbitol a acidita, ty by se však neměly konzumovat denně, protože působí mírně projímavě.