Někteří jsou zcela přesvědčeni, že koření a dochucovadla v jídle jsou spíše škodlivé než prospěšné. Ne nadarmo byly dušené řízky beze všeho, dokonce i bez soli, vždy považovány za vzor dietního jídla! Naštěstí nás nedávné vědecké objevy nutí přehodnotit – něco, co se stane pálivým a pikantním, může být také užitečné!

Kardamon

Kardamom pochází ze stálezelených lesů jižní Indie a Srí Lanky. Tato rodinná rostlina zázvoru má dlouhé, široké listy a jemné fialové květy. Na jejich místě později dozrávají malé lusky plné semen s kořenitou vůní a jemným citronovým nádechem v chuti.

V lidovém léčitelství se kardamom často používal k léčbě nevolnosti, průjmu, ústních infekcí a trávicích a ledvinových potíží. Toto koření obsahuje bílkoviny, mastné oleje a dokonce i vlákninu. A také – kyselina askorbová na imunitu, vitamíny skupiny B na nervový systém, mangan na štítnou žlázu (1217,4 % denní dávky ve 100 gramech výrobku), zinek proti zánětům (67,9 %), železo na udržení hladiny hemoglobinu (139,7 . XNUMX %), dále hořčík, měď, draslík, vápník, fosfor a sodík.

Navíc podle některých studií může kardamom snižovat krevní tlak! Dokládá to například experiment, kterého se zúčastnilo 20 lidí s diagnostikovanou hypertenzí. Po dobu tří týdnů užívali denně 3 g kardamomového prášku jako lék. V důsledku toho se u všech pacientů snížil krevní tlak. Toto koření je užitečné i pro žaludek: zjistili to lékaři z Indie při pokusech na myších. Podařilo se jim pomocí kardamomu zpomalit rozvoj vředů u svých pacientů.

Mimochodem, v Indii je po jídle zvykem žvýkat kardamom, a to z dobrého důvodu – osvěžuje dech a dezinfikuje dutinu ústní. Odborníci tvrdí, že je aktivní proti pěti typům bakterií, které způsobují kaz.

Izraelská káva s kardamomem a čokoládou

Doporučujeme připravovat kávu s kardamomem – nejen příjemně povzbudí, ale má i vynikající chuť.

Složení:

  • mletá káva – 2 lžičky.
  • semena zeleného kardamomu – 5 ks.
  • hořká čokoláda – 75 g
  • voda – 200 ml
  • mléko – 100 ml

Zrnka kardamomu se doporučuje rozemlít v hmoždíři: aroma je tak intenzivnější. Poté rozpusťte čokoládu ve vodní lázni, do hrnce přidejte kávu a kardamom, zalijte studenou vodou a dejte na mírný oheň. Mezitím smícháme rozpuštěnou čokoládu s mlékem. Po uvaření nalijte kávu do šálků a přidejte do ní mléčně-čokoládovou směs.

ČTĚTE VÍCE
Kdy a jak zasadit dýňová semínka?

skořice

Jedná se o stálezelenou rostlinu z čeledi vavřínových, jako je kardamom, původem z Indie a Srí Lanky. Ale skořice se dlouho pěstuje v různých zemích – v Indonésii, Malajsii, Brazílii, Vietnamu. Byla oblíbená ve starověku, byla velmi ceněná a dovážená z východu karavanami. Není divu, že portugalští námořníci, kteří objevili Cejlon (jak se Srí Lanka dříve nazývala), byli nesmírně šťastní, že mají přístup na plantáže tohoto koření.

Skořice byla po staletí používána v receptech léčitelů různých národů – jako protizánětlivá, antimikrobiální a protinádorová látka. A moderní vědecký výzkum všechny tyto vlastnosti potvrzuje! Koření obsahuje mnoho pro zdraví cenných vitamínů a minerálů: vysoký obsah vitamínu K, nezbytného pro normální činnost srdce, a vitamínu E, strážce mladistvé pokožky, vlasů a nehtů. Voňavé koření je ale obzvláště bohaté na mangan (759,4 % denní hodnoty ve 100 gramech) a vápník (100,2 %).

Skořice dokonce obsahuje více antioxidantů než jiné koření – k tomuto závěru dospěli vědci z Hongkongu po studiu fenolických sloučenin v extraktech 26 rostlin. Není náhodou, že se aktivně používá ve východní medicíně jako lék na nachlazení, kardiovaskulární onemocnění, chronické gastrointestinální a gynekologické problémy. Navíc se ukázalo, že snižuje hladinu glukózy v krvi, což je důležité pro diabetiky.

Pečená jablka se skořicí

Jablka a skořice jsou skutečně stvořeny jedna pro druhou – kombinují se tak harmonicky! A to je patrné zejména při pečení.

Složení:

  • jablka – 3 ks
  • cukr – 3 lžička
  • skořice – 2 lžičky
  • vlašské ořechy – 3 polévkové lžíce. l.

Jablka omyjte a vykrojte jádřinec spolu se semínky; pak je položte na dno formy, vyložené alobalem nebo pečícím papírem. Do každého jablka přidejte lžičku cukru a lžíci nasekaných ořechů. Hojně posypte skořicí a pečte v troubě 20-25 minut na 180°C.

karafiát

Hřebíček se nyní pěstuje v Indii, na Srí Lance, v Africe a v Karibiku. Červenohnědá sušená poupata rostliny mají velmi štiplavou chuť, protože obsahují poměrně hodně éterických olejů – 13 gramů na 100 gramů koření. Co se týče vitamínů a minerálů, hřebíček láme rekordy v obsahu „srdečního“ vitamínu K: ve 100 gramech – 118,2 % jeho denní dávky. Nejvíce je ale v koření mangan – 2614,2 % doporučené denní dávky! Pravidelné užívání hřebíčku tedy prospěje imunitnímu systému, mozku a kosternímu systému. Navíc obsahuje hodně železa, vápníku, hořčíku a mědi.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho žije mramorovaný Chruščov?

Brazilští vědci zjistili, že hřebíček je zdrojem cenných fenolických antioxidačních sloučenin. Jeden z nich, eugenol, je pětkrát silnější než vitamín E! Navíc je eugenol známý svými protirakovinnými vlastnostmi – a vědci ze Spojených arabských emirátů to ověřili v praxi. Pravda, mluvili jsme o pokusech ve zkumavce. Studie vědců z Indie prokázala, že hřebíčkový olej způsobuje smrt 80 % nádorových buněk při rakovině jícnu.

K čemu je ještě dobrý hřebíček? Má silné antimikrobiální vlastnosti a neutralizuje bakterie, které způsobují otravu jídlem – včetně E. coli.

Navíc zlepšuje stav jater. Pokusy na zvířatech ukázaly, že eugenol může dokonce zastavit jaterní cirhózu.

Vepřové kotlety s hřebíčkovou marinádou

Složení:

  • vepřové maso – 1 kg
  • bílé víno – 200 ml
  • med – 1 polévková lžíce. l.
  • hořčice – 2 lžíce. l.
  • hřebíček – 2 ks.
  • bobkový list – 2 ks.
  • sůl, černý pepř – podle chuti

Vepřové maso nakrájíme na porce a lehce naklepeme; dochutíme solí a černým pepřem. V misce smícháme med, víno, hořčici, hřebíček rozdrcený v hmoždíři a bobkový list. Kotlety namažte marinádou a nechte dvě hodiny v lednici a poté smažte na pánvi nebo pečte v troubě dozlatova.

Muškátový oříšek

Stálezelený muškátový strom pocházející z Indie, Srí Lanky, Indonésie a Brazílie vytváří žluté plody podobné meruňkám. Uprostřed šťavnaté dužiny najdete semena v hnědé skořápce, ze kterých se získává aromatické koření. V 6. století přivezli arabští obchodníci muškátový oříšek do Konstantinopole z Indonésie a do 12. století si získal oblibu v Evropě. Koření má velmi jemné dřevité aroma a hřejivou oříškovou chuť.

Muškátový oříšek je bohatý na esenciální oleje a vlákninu a obsahuje (stejně jako další koření na našem seznamu) také vitamíny důležité pro naše zdraví: C, A a několik zástupců skupiny B. Z minerálních látek má nejvyšší koncentrace ( 274,1 % denní potřeby), železa (139 %) a manganu (65,2 %). Mají v těle důležitou funkci: přenášejí kyslík, udržují hustotu kostí a zdraví zubů a pomáhají syntetizovat enzymy pro trávení.

Muškátový oříšek obsahuje řadu antioxidantů, včetně rostlinných pigmentů, esenciálních olejů a fenolických sloučenin – včetně kyseliny protokatechinové a kyseliny ferulové. Obě látky se aktivně používají v kosmetických přípravcích proti stárnutí.

ČTĚTE VÍCE
Jaké parazity způsobují bronchitidu?

Muškátový oříšek má také protizánětlivé vlastnosti, což prokázali čínští vědci. Krysám vstříkli roztok, který způsoboval zánětlivá onemocnění, a poté si někteří z pacientů přidali do jídla muškátový olej. V důsledku toho se u hlodavců snížil zánět, bolest a otoky kloubů.

Muškátový chlebový pudink

Ukazuje se, že lahodný pudink s vůní muškátového oříšku lze připravit z obyčejného bílého chleba!

Složení:

  • bílý chléb – 1 kg
  • slepičí vejce – 3 ks.
  • smetana – 2 lžíce. l.
  • mléko – 300 ml
  • cukr – 3 polévková lžíce. l.
  • citron – 1/2 ks.
  • máslo – 100 g
  • muškátový oříšek – špetka
  • rozinky bez semen – 10 polévkových lžic. l.

Chleba nakrájíme na plátky a vymažeme máslem, stejně jako zapékací mísu. Chléb položte do vrstev a posypte je rozinkami namočenými ve vroucí vodě. Vejce rozšleháme, do mléka přidáme smetanu, cukr, citronovou kůru a mírně zahřejeme. Mléčnou směs smícháme s vejci a nalijeme do formy na chleba. Pudink posypeme muškátovým oříškem a pečeme 30-40 minut na 180°C. Kůrka by měla být suchá a jádro by mělo být měkké a drobivé. Pudink je lepší podávat horký.

Šafrán je nejdražší koření na světě

Sušené blizny šafránu neboli krokusu jsou drahé oranžově zbarvené koření. Náklady na jeden kilogram jsou až 10 tisíc dolarů! Vzhledem k tomu, že jedna květina produkuje pouze tři blizny, bude k výrobě kilogramu šafránu potřeba 200 tisíc květin. Většina světové sklizně koření (90 %) pochází z Íránu.

Čínské lékařské knihy ze 3. století před naším letopočtem obsahují záznamy o tomto ušlechtilém koření! No a toto koření se v evropských kuchyních objevilo až v 16. století, kdy jeden Ital ze zvědavosti přidal do rýže šafrán.

Vůně šafránu je poměrně silná, nakyslá, s hořkostí; a chuť je kořenitá, nasládlá, s tóny čerstvého sena. Pomerančové koření je cenné pro vysoký obsah kyseliny askorbové (ve 100 gramech – 89,8 % denní dávky) a vitaminu B6, prospěšného pro játra a cévy. Mangan a železo se také hojně nacházejí v šafránu, takže je prospěšný pro zvýšení hladiny hemoglobinu. Chemické složení je doplněno o fosfor, draslík, vápník, hořčík, sodík, zinek, selen a měď.

ČTĚTE VÍCE
Jak vařit pu-erh pro euforii?

Hlavní složkou šafránové silice je organická sloučenina safranal, která dodává koření jedinečnou chuť a vůni. Má silný účinek na nervový systém a pomáhá bojovat proti Parkinsonově a Alzheimerově chorobě; posiluje paměť, má výrazný antidepresivní účinek, snižuje úzkost a zlepšuje náladu.

Šafrán je také dobrý v boji s kily navíc, protože snižuje chuť k jídlu. Ve francouzské studii se ženy, které užívaly šafránové doplňky po dobu 8 týdnů, nepřejídaly a zůstaly déle syté. Neméně příjemný je dodatečný bonus z doplňku šafrán – snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi.

Rýže se šafránem

Složení:

  • rýže – 150 g
  • voda – 350 ml
  • šafrán – 1/2 lžičky.
  • sůl, černý pepř – podle chuti
  • máslo – podle chuti

Omyté obiloviny vložíme do kotlíku s nepřilnavým dnem, přidáme koření, zalijeme horkou vodou. Přiveďte rýži k varu, snižte teplotu a vařte 15 minut. Vypněte sporák a nechte pokrm 15 minut odležet.

Jižní koláč koření nabízí různé chutě na denním menu. V chladném období navíc jejich léčivé vlastnosti dokážou udržet celkový tonus těla a ochránit před zákeřnými nachlazeními. Obecně je ale nejlepší kombinovat různá koření – koneckonců, pokud nemáte problémy s gastrointestinálním traktem, koření je pro vaše zdraví velmi dobré!