Prostě tato socialistická země byla kdysi hlavním dodavatelem sladké papriky do SSSR. Skutečnou domovinou této zeleniny je Amerika, ale paprika omylem skončila v Evropě.

Jak víte, Kryštof Kolumbus vůbec nesledoval cíl objevit nový kontinent, ale očekával pouze to, že se dostane do Indie. Do Indie se samozřejmě plavil ne pro své potěšení, ale proto, aby do Evropy přivezl co nejvíce místního zboží včetně koření, které se v té době dalo sehnat jen u východních obchodníků. Kolumbus se do Indie nikdy nedostal, jeho chyby se však neomezovaly jen na toto. Když si navigátor uvědomil, že přistál na špatném místě, rozhodl se, že to není důvod odmítnout nakládání koření na jeho loď, a naložil plné podpalubí masitými lusky sladké papriky, přičemž usoudil, že jde jen o větší odrůdu černého pepře. Když statečný kapitán dorazil do Portugalska, bez pohnutí svědomí tvrdil, že paprika, kterou přinesl, je ještě pálivější, a tedy cennější. Brzy se však ukázalo, že tomu tak zdaleka není. Přinesená zelenina se však navzdory nedostatku ostrosti Evropanům velmi líbila.

Co je uvnitř?

Ve skutečnosti je sladká paprika blízkým příbuzným jak pálivého chilli, tak černého pepře. Oba obsahují látku zvanou kapsoicin, která dává pepři jeho štiplavost a hořkost. Pravda, ve sladké paprice je kapsoicinu velmi málo, takže lusk můžete klidně ukousnout a opepřit do zeleninových salátů.

Ale i v malých množstvích může kapsoicin zlepšit chuť k jídlu a nastartovat proces trávení, takže si neumíte představit lepší začátek oběda než talíř čerstvého pepře. Sladká paprika také obsahuje více než dostatek vitamínů. V obsahu vitaminu C je na druhém místě po šípku a černém rybízu a mezi zeleninou je absolutním přeborníkem. Pepř navíc obsahuje poměrně vzácný vitamín P, který napomáhá vstřebávání kyseliny askorbové a dělá z pepře nepostradatelného pomocníka pro naše srdce a cévy. Vitamín P činí stěny cév pružnějšími a vitamín C je „čistí“ od cholesterolových plaků. Díky této kombinaci může pravidelná konzumace paprik snížit riziko mrtvice o 46 %! Abyste tělu zajistili denní potřebu vitamínu C, musíte sníst pouze jednu velkou papriku. Většina vitaminu C se navíc nachází v blízkosti stonku, proto se jej snažte odstraňovat co nejpečlivěji, abyste nepoškodili dužinu. Koneckonců, jak víte, vitamín C se pod širým nebem rychle ničí.

ČTĚTE VÍCE
Jak se kuřata objevila na zemi?

Obrovské množství kyseliny askorbové však není zdaleka jedinou „šampionovou“ kategorií sladké papriky. Obsahuje dokonce více vitamínu A než mrkev. Proto ti, kteří milují pepř, mají zaručeno ostré vidění, krásnou pleť a absenci raných vrásek. Navíc čím je pepř jasnější, tím více beta-karotenu obsahuje. V červeném ovoci je ho 11x více než v zeleném!

Pepř dále obsahuje vitamíny skupiny B (zlepšuje náladu, spánek a stav pokožky a vlasů), draslík (nezbytný pro srdce), železo (zlepšuje složení krve), křemík (bez něj nemohou být husté vlasy a pevné nehty), jód (normalizuje metabolismus a je zodpovědný za vysokou inteligenci).

A není to tak dávno, co italští vědci objevili ve sladké paprice látky, které mohou snížit riziko zhoubných nádorů. Obzvláště mnoho takových látek je v zelených plodech. Vědci proto doporučují sníst každý den alespoň jednu zelenou papriku. Hlavními milovnicemi pepře by navíc měly být ženy – tato zelenina sice chrání před rakovinou kdekoli, ale je zvláště účinná v prevenci nádorů prsu.

Barevná rodinka

Papriky mohou být zelené, žluté, oranžové, červené, fialové a dokonce téměř černé. Zelené papriky jsou skutečně nezralé, což vysvětluje jejich mírnou hořkost a kyselou chuť. Žluté, červené a oranžové plody jsou zcela neviskózní a chuťově se od sebe prakticky neliší. I když gurmáni jsou si jisti, že červené plody jsou o něco sladší než jejich bledší protějšky.

Tmavě fialové a černé plody ale chutnají podobně jako zelené. Navíc během procesu smažení, dušení nebo vaření černofialové lusky zezelenají. Pokud tedy zvolíte toto ovoce „pro jejich krásu“, jezte je syrové nebo si je přidejte do salátu. Bez ohledu na to, jakou barvu preferujete, lusk by měl být hustý, elastický, bez skvrn a poškození. Ocas by měl být zelený – to naznačuje čerstvost ovoce.

A zkuste si neplést sladkou papriku s paprikou. Vypadá téměř stejně, ale jeho lusky jsou trochu tenčí a jejich špičky jsou mírně špičaté. Ale jen jeden lusk papriky může zničit celou mísu salátu. Některé druhy papriky jsou velmi pálivé.

Zachování vitamínů

Čerstvé papriky lze skladovat v lednici asi týden. Souhlas, to není tak moc, tak mu zkuste prodloužit život. Například marinovat. Tím se zachová 60 až 80 % vitamínů. Pamatujte však, že pro kardiaky a hypertoniky je lepší kyselé okurky a marinády nadměrně nepoužívat. Faktem je, že tyto konzervy obsahují příliš mnoho soli, a to může vést k vysokému krevnímu tlaku. Pikantní pochutiny jako lečo, nakládaná rajčata a papriky jsou kontraindikovány u lidí trpících gastritidou a peptickými vředy. Velké množství octa a koření v těchto občerstveních může zhoršit onemocnění.

ČTĚTE VÍCE
M je květina rafflesie známá?

Dalším způsobem, jak uchovat papriky po celou zimu, je zamrazit je. Mražená zelenina si uchová téměř všechny své prospěšné látky a paprika není výjimkou. Lusky omyjte, odstraňte semínka a ocas a dejte do mrazáku. Pokud máte rádi plněné papriky, nemusíte papriky sekat, ale pokud je vaším cílem přidávat papriky do polévek a salátů, nakrájejte je předem před zmrazením. Papriku dejte do sáčků, snažte se dbát na to, aby v jednom sáčku byla pouze jedna porce, protože jinak budete muset papriku vícekrát rozmrazovat a zmrazovat a opakované zmrazování výrazně snižuje množství živin. Mimochodem, pokud o ně později nechcete přijít, mražené ovoce a zeleninu nemyjte a nerozmrazujte ve vodě – tím „vyplavíte“ značnou část vitamínů.

Zajímavě

Francouzští vědci zjistili, že pečení sladké papriky a jiné zeleniny v troubě zvyšuje jejich kyselost ve srovnání s jinými způsoby vaření – smažením, dušením atd. Je známo, že nadměrná kyselost způsobuje destrukci zubní skloviny a způsobuje kazy. Doktor Graham Chadwick, který výzkumný tým vedl, použil pro srovnání základní francouzský středomořský recept – ratatouille, který obsahuje cibuli, zelenou papriku, cukety, rajčata a lilek. Vědci pekli jednu skupinu surovin v troubě 45 minut a druhou stejnou dobu dusili na pánvi. Dr Chadwick říká: “Úroveň kyselosti ratatouille uvařeného v troubě je stejná jako u sycených nápojů, o kterých je známo, že poškozují zuby.” Takže po konzumaci pečené zeleniny je lepší si vypláchnout ústa nebo alespoň žvýkat žvýkačku.

Mimochodem

Pokud máte slabé plíce a průdušky, nezanedbávejte sladkou papriku. Posílí obecnou a lokální imunitu, sníží intoxikaci těla a odstraní zánětlivé jevy. Nutno říci, že konzumace pepře jako dodavatele velkých dávek vitaminu A zlepšuje dýchání, předchází astmatickým záchvatům a projevům bronchitidy.

Viz též:

  • Švestky jsou na vyrážky a hrušky na pocení. Jaké další výhody má ovoce? →
  • Červená, žlutá, zelená. Která paprika je zdravější →
  • Sladké a bulharské: vše o výhodách pepře →