– Jakýkoli druh cibule – zelená nebo cibule, sladká nebo tradiční hořká – je skutečnou zásobárnou užitečných látek. Ale přesto je mladá zelená cibule považována za šampióna v užitečných vlastnostech. Pěstovat ji na venkovské zahrádce nebo i na parapetu je velmi snadné a přidáním pár peříček do zeleného salátu bude mnohem zdravější.

  • Vitamin C je jedním z nejsilnějších přírodních antioxidantů, který podporuje imunitní systém, bojuje proti virům a bakteriím, zpomaluje chronické záněty v těle a prodlužuje mládí.
  • Vitamin A (retinol) je životně důležitý pro správné fungování těla. Zodpovědný za imunitní systém, zdraví očí, podílí se na syntéze bílkovin. Je zvláště důležitý pro ženy během těhotenství, protože hraje zásadní roli v růstu a vývoji dítěte.
  • Vitamíny skupiny B jsou důležité pro fungování imunitního systému, nervového systému a mozku. Účastnit se procesů buněčného metabolismu a tvorby energie.
  • Kobalt je jedním z nejdůležitějších minerálů, které se podílejí na metabolismu: podílí se na syntéze DNA a aminokyselin, na štěpení bílkovin, tuků a sacharidů. Aktivně ovlivňuje metabolické procesy v těle, hraje zvláštní roli v krvetvorbě – stimuluje růst a vývoj červených krvinek.
  • Křemík je životně důležitý stopový prvek, který je nezbytný pro tvrdost kostí, pohyblivost kloubů, kůži, vlasy a nehty.
  • Zinek – potřebný pro růst a obnovu svalů, podporuje hojení ran, pomáhá imunitnímu systému bojovat s bakteriemi a viry, zlepšuje trávení, reguluje produkci hormonů. Vědci připisují zvýšenou chuť na sladké nedostatku zinku, protože tento prvek zlepšuje citlivost buněk na inzulín.
  • Draslík se podílí na práci nervového systému, svalové kontrakci, a proto je tak důležitý pro zdraví srdce. Udržuje vodní rovnováhu těla, normální krevní tlak a hladinu cukru v krvi.

Odborníci vám řeknou, jak vybrat cibuli v obchodě.

Jak cibule ovlivňuje zdraví

Posiluje imunitu. Určitě jste od své babičky slyšeli, že cibule je výborným lékem na každé nachlazení. Moderní vědci to skutečně potvrdili: cibule obsahuje chemické sloučeniny, které aktivují imunitní systém. Fytoncidy zabraňují množení virů a bakterií v těle a antioxidanty zpomalují zánětlivé procesy. To znamená, že cibule je právem nazývána přírodním antibiotikem.

Snižuje závažnost alergií. Opět jde o bohaté antioxidační složení cibule. Je prokázáno, že antioxidanty (včetně quercetinu) podporují správné fungování obranných systémů těla a normalizují imunitní odpověď. Díky tomu mohou být produkty na bázi cibule účinné při léčbě alergického astmatu a rýmy.

ČTĚTE VÍCE
Pro koho je plemeno Cane Corso vhodné?

Normalizuje trávení. Cibule a zelená cibule jsou bohatým zdrojem vlákniny. Tato dietní vláknina není tělem zpracovávána, ale aktivuje všechny procesy ve střevech, což vám umožní efektivně se zbavit zpracovaných látek.

Vláknina se navíc stává potravou pro prospěšné probiotické bakterie, které žijí ve střevech a do značné míry určují nejen procesy trávení, ale i celkový stav organismu.

Důležité pro krvetvorbu. Cibule obsahuje kobalt, který je nezbytný pro syntézu červených krvinek, správný metabolismus cholesterolu a syntézu vitaminu D.

Co je užitečné pro ženy

  • Podporuje zdravou pokožku, vlasy a nehty. Díky bohatému složení vitamínů a stopových prvků lze cibuli skutečně připsat kosmetickým produktům. Zinek, křemík, kobalt, vitamíny A a C, vitamíny skupiny B – všechny tyto prvky jsou zodpovědné za mladistvost a zářivost pleti.
  • Prodlužuje mládí. Cibule je bohatá na antioxidanty. Jak víte, vědci spojují proces stárnutí s poškozením buněk a chronickým zánětem v těle, se kterým mohou antioxidanty bojovat.
  • Zmírňuje otoky. Cibule je bohatá na draslík a působí mírně močopudně, díky čemuž dokáže zbavit tělo přebytečné tekutiny.
  • Důležité během těhotenství. Cibule obsahuje vitamín A, který je velmi důležitý pro správný průběh těhotenství a vývoj plodu.
  • Snižuje chuť na cukr. Je dokázáno, že nedostatek mikroživin zvyšuje touhu po dezertech, protože se tělo snaží dohnat nedostatek energie, kterou nejsnáze získá ze sladkých a tučných jídel. Zvláště důležitý je chrom, hořčík a vitaminy skupiny B – to vše se nachází v cibuli.

Co je užitečné pro muže

  • Důležité pro zdraví srdce. Cibule je bohatá na antokyany, přírodní sloučeniny nacházející se v mnoha rostlinách, které jsou velmi prospěšné pro kardiovaskulární systém. Podle studie měli ti, kteří pravidelně jedli potraviny bohaté na antokyany, o 32 % nižší pravděpodobnost infarktu než ti, kteří jedili.
  • Zvyšuje výkon. Vysoký obsah draslíku udržuje mozek aktivní. Proto by ti, kteří zažívají vysokou zátěž, měli pravidelně zařazovat cibuli do svého jídelníčku.
  • Aktivuje libido. V lidovém léčitelství jsou všechny odrůdy cibule tradičně považovány za dobrý způsob, jak posílit mužskou potenci. Je na tom skutečně něco pravdy: cibule má díky vysokému obsahu draslíku příznivý vliv na fungování kardiovaskulárního systému a může být jednou z možností prevence erektilní dysfunkce. Samozřejmě musíte pochopit, že samotný luk pravděpodobně nezachrání situaci. Pro zdraví mužů je nezbytná vyvážená strava, fyzická aktivita a samozřejmě správný režim práce a odpočinku.
ČTĚTE VÍCE
Jaký druh rašeliny je potřeba pro okurky?

Syrová cibule může být nebezpečná pro osoby s diagnózou gastritida, pankreatitida, peptický vřed. Čerstvá cibule totiž zvyšuje kyselost v žaludku a může způsobit záchvat. Aby se předešlo nepříjemným následkům, při onemocněních gastrointestinálního traktu by se cibule měla jíst vařená – pečená, vařená, smažená cibule nezpůsobí exacerbace.

Dalším možným nepříjemným efektem je plynatost. Syrová cibule obsahuje poměrně hodně fruktózy, která při rozštěpení může u některých lidí vyvolat zvýšenou tvorbu plynu. Sledujte reakci těla!

Cibule je navíc známá svou schopností zvyšovat krevní tlak, proto se nedoporučuje jíst ji ve velkém množství lidem s hypertenzí.

Proč pláčeme, když krájíme cibuli?

Jde o to, že při poškození buněk cibule se uvolňuje látka, která dráždí sliznici oka. Tato látka nemůže ublížit, ale je docela schopná způsobit spoustu nepohodlí. Aby se kuchaři vyhnuli slzám, mají několik profesních tajemství.

  1. Krájejte velmi ostrým nožem a co nejrychleji. Za prvé, s tímto přístupem je poškozeno méně buněk cibule; za druhé, při rychlém řezání nemají páry čas způsobit vážné podráždění sliznice.
  2. Nůž často oplachujte studenou vodou. Odplavíte tak agresivní látky, které způsobují slzení.
  3. Před krájením cibuli nechte několik minut vychladit v mrazáku, abyste zpomalili chemickou reakci. To nijak neovlivní prospěšné vlastnosti cibule, ale bude jednodušší ji vařit.

Jaký luk si vybrat?

Červený. 100 g obsahuje přibližně 40 kcal, 1,4 g bílkovin, 9,1 g sacharidů, tuky. Ve složení chlór, jód, fosfor, bór, vápník, hořčík, draslík. Má jemnou pikantní chuť. Tato odrůda by se měla jíst čerstvá, protože vařením ztrácí svou krásnou barvu, změní se na šedomodrou a může zničit vzhled pokrmu. Přidejte do salátů, sendvičů, hamburgerů, salsy, ideální pro nakládání.

Bílý. 100 g obsahuje 40–42 kcal, 1,43 g bílkovin, 9,87 g sacharidů a 0,1 g tuku. Obsahuje vitamíny skupiny B, dále vitamíny C, E, H, PP, vápník, hořčík, fosfor, železo, draslík, zinek. Z hlediska intenzity chuti patří tato odrůda k lídrům. A díky vysokému obsahu vody zůstává dužina bílé cibule po dlouhou dobu šťavnatá a křupavá. Velmi dobré jak syrové, tak vařené. Přidejte do bílých omáček, těstovinových a bramborových salátů, dušeného masa, složitých masových a zeleninových pokrmů.

ČTĚTE VÍCE
Která odrůda jeřábu je nejsladší?

cibule (žlutá). 100 g obsahuje 41 kcal, 1,4 g bílkovin, 0,2 g tuku, 8,2 g sacharidů. Obsahuje vitamíny B1–B6, B9, E, H, K, PP, draslík, vápník, křemík, hořčík, sodík, fosfor, síru, železo, kobalt, měď, nikl, citrónovou a jablečnou kyselinu. Nejdostupnější a nejvšestrannější odrůda, která dokáže v receptech nahradit méně obvyklé druhy cibule. Je poměrně obtížné jíst ji syrovou, ale výborně snáší dlouhodobou tepelnou úpravu. Přidejte do všech dušených, vařených a smažených jídel.

Zelená (pírko). Jeho obsah kalorií je nejnižší. 100 g obsahuje 20 kcal, 1,3 g bílkovin, 0,1 g tuku, 3,2 g sacharidů. Obsahuje vitamíny B1-B6, B9, E, H, K, PP, draslík, vápník, křemík, hořčík, sodík, fosfor, síru, železo, kobalt, měď, nikl. Zelenou cibuli je nejlepší konzumovat syrovou: přidávejte do salátů, polévek a jakýchkoli připravených zeleninových a masových pokrmů těsně před podáváním.

Шалот. Jedná se o nejkaloričtější druh cibule, je také lídrem v obsahu bílkovin a sacharidů. 100 g obsahuje 72 kcal, 2,5 g bílkovin, 0,1 g tuku, 13,6 g sacharidů. Obsahuje vitamíny A, C, vitamíny skupiny B, draslík, vápník, hořčík, sodík, fosfor, železo, mangan, zinek. Tato cibule je mnohem dražší než obyčejná cibule, ale ve francouzské kuchyni je nepostradatelná, protože dodává omáčkám a omáčkám jemnou chuť a vůni. Přidejte do omáček a salátových dresinků, teplých pokrmů z masa a ryb, grilování. Celá cibule se peče v troubě a poté se smaží s medem a olivovým olejem jako skvělá příloha.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.