Brokolice je geneticky předkem květáku, ale z hlediska prospěšných vlastností a chuti je brokolice, i když starší, stále lepší. Ne každý to ví, ale téměř všechno zelí je ideální k jídlu, nejen květenství zeleniny. Které části brokolice lze vařit a v jaké podobě jíst?

Výhody brokolice pro člověka

Brokolice je užitečná pro mnoho kategorií občanů, ale brokolice je nejvýhodnější pro děti, důchodce, těhotné ženy a také pro lidi náchylné k cukrovce.

Kyselina listová (neboli vitamín B9), která je v brokolici hojně zastoupena, je důležitá zejména pro těhotné ženy. Vitamin B9 nejen pomůže vývoji plodu, ale také sníží riziko potratu nebo narození dítěte s patologiemi.

Konzumace brokolice stimuluje tvorbu žluči v lidském těle a zároveň urychluje regeneraci tkání díky antioxidantům. Brokolice také zlepšuje celkový stav nehtů a vlasů a tato zelenina se doporučuje také pacientům, kteří podstoupili chirurgický zákrok.

Různé části brokolice mohou odolat:

  • různé gastrointestinální onemocnění;
  • vývoj cholesterolových plaků a ateroskleróza;
  • patologie spojené se srdcem a cévním systémem;
  • poruchy nervového systému;
  • jakékoli zánětlivé procesy vyskytující se v těle, od krvácení dásní až po bolesti páteře a kloubů;
  • narušení přirozeného látkového metabolismu.

Znalecký posudek
Vasilisa Striženová
Studium a implementace pokročilých metod pěstování polních, zahradních a zeleninových plodin.

Důležité: brokolice obsahuje mnoho prospěšných látek, z nichž některé brání vzniku a růstu rakovinných buněk. Brokolice také obsahuje sulforafan, syntetizovaný glukorafaninem, který má protizánětlivé a antidiabetické vlastnosti a také chrání játra a srdce.

Zelné klíčky obsahují nejvíce těchto prospěšných látek a při sušení nebo dušení se množství antioxidantů znatelně zvýší. Mnoho lékařů a odborníků na výživu doporučuje jíst brokolici lidem, kteří trpěli radiací – brokolice odstraňuje jak soli těžkých kovů, tak radioaktivní prvky.

Vlastnosti a složení brokolice

Brokolice je zdrojem vlákniny, která nejen čistí střeva, ale také zlepšuje hladinu krevního cukru, čímž je vrací do normálu. Brokolice má také zvýšenou nutriční hodnotu:

  1. Brokolice obsahuje hodně vitamínu C, který posiluje lidský imunitní systém. Vitamin C je také poměrně silný antioxidant. 100 gramů brokolice obsahuje téměř 100 % denní hodnoty kyseliny askorbové.
  2. Brokolice také obsahuje vitamíny takových skupin jako K, E, PP, A a B. Přitom vitamín K v brokolici může obsahovat až 85 % denní potřeby (na 100 gramů výrobku). Vitamin K se také podílí na metabolických procesech probíhajících v kosterním systému a pojivové tkáni. Stejný vitamín zlepšuje funkci ledvin, pomáhá tělu vstřebávat vápník a reguluje srážlivost krve.
  3. Draslík obsažený v zelí zlepšuje činnost srdce a pomáhá odstraňovat přebytečné tekutiny z těla.
  4. Pro pojivovou tkáň je zvláště důležitý křemík (více než 260 % ​​denní potřeby na 100 gramů výrobku). Křemík také napomáhá růstu nehtů a vlasů a stimuluje lidský imunitní systém.
  5. Brokolice obsahuje vápník a fosfor, které posilují kostní tkáň.
  6. Železo se podílí na tvorbě krvinek.
  7. Měď zlepšuje fungování oficiální rozvojové pomoci.
  8. Hořčík je prospěšný pro nervový i kardiovaskulární systém.
  9. Nakonec brokolice obsahuje zinek, selen, mangan a také zeaxantin a lutein. Poslední dva prvky zlepšují vidění a zabraňují volným radikálům v poškozování buněk.

Brokolice obsahuje mnoho dalších mikroprvků, které jsou prospěšné pro lidský organismus.

KBZHU

Brokolice má velmi malý obsah kalorií – stejných 100 gramů produktu představuje pouze 34 kcal. Energetická hodnota produktu se může lišit v závislosti na způsobu vaření, ačkoli i když je brokolice smažená, zelí bude stále nízkokalorické.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně krájet rukolu?