Papája, které se říká meloun nebo chlebovník, je jedním z nejméně kalorických a nejzdravějších druhů ovoce – doporučuje se i dětem. Šéfkuchař Alexey Semenov se podělil o recept na lehký salát s papájou a jogurtem

Papája, které se říká meloun nebo chlebovník, byla mezi mezoamerickými indiány oblíbená již před mnoha staletími. Papáje jsou dodnes k vidění ve všech tropických zemích: od Brazílie a Indie po Srí Lanku a Jamajku. Jedna věc je špatná: protože papája je strom, který miluje teplo a vlhko, je velmi obtížné ji pěstovat v evropském klimatu.

Prospěšné vlastnosti papáje si mohou vyžádat samostatnou lékařskou brožuru. Za prvé, papája obsahuje bílkoviny, sacharidy, vlákninu, vitamíny B, A, C, D a také draslík, fosfor, železo, vápník, sodík (pouze jeden plod obsahuje tři denní normy vitamínu C). Za druhé je to jedno z nejméně kalorických plodů – 100 gramů papáje obsahuje pouze 39 kalorií. Za třetí, papája se doporučuje jak těhotným ženám, tak dětem – je neškodná, lehce stravitelná a téměř nikdy nezpůsobuje alergie.

Pro ty, kteří dávají přednost džusům před ovocem, je zpráva také dobrá. Šťáva z papáje pomáhá léčit bodnutí hmyzem a zmírňuje bolest při popáleninách – a často se používá při kožních onemocněních. A v tropických zemích používají lékaři šťávu z papáji i při léčbě onemocnění páteře a žaludku.

Papája je skutečně neuvěřitelně prospěšná pro trávení – a to vše díky papainu, který obsahuje: pomáhá tělu extrahovat maximum živin z potravy. Harrison Ford se prý při natáčení Indiana Jonese zbavil vyhřezlé ploténky díky papainovým injekcím.

Plody papáje se obvykle liší tvarem a velikostí. Zralé ovoce by mělo mít červeno-pomerančovou kůru a dužnina by měla být na dotek pevná a sladká na chuť. Nezralé ovoce je vhodné umístit na suché a tmavé místo a nechat dozrát. Zralou papája lze skladovat ne déle než týden – a je lepší ji uchovávat v chladničce. Před podáváním je třeba papáju oloupat a odstranit semínka z jádra ovoce.

Papája dělá vynikající saláty – hodí se k zelenině, mořským plodům a tvrdým sýrům. Sladké ovoce je navíc nepostradatelnou součástí asijských pokrmů, které jsou proslulé svými sladkokyselými kombinacemi. Jsou smažené a dušené s masem, rybami a zeleninou. Má to další plus – papain obsažený v papáji pomáhá změkčit vlákna masa – proto jsou marinády na bázi papáji tak oblíbené. Mimochodem, pokud papájová semínka nevyhazujete, můžete je také použít – díky své pikantní chuti mohou být výbornou alternativou černého pepře.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh květináče má ráda zvonice?

Jak udělat snadný salát s papájou a jogurtem

podle receptury šéfkuchaře restaurace Moscafe Alexeje Semenova

Nový recept v naší kuchařce – šťavnatý, lehký a zdravý salát pro všechny milovníky ovoce a zeleniny. Můžete ho vyzkoušet připravený šéfkuchařem restaurace Moscafe Alexejem Semenovem nebo si ho připravit za pár minut ve vlastní kuchyni.

Ingredience (na 1 porci):

– 60 g zeleného nebo bílého chřestu

– 40 g konzervovaných nebo čerstvých artyčoků

– 15 g salátové směsi

– 15 g sušených rajčat

– 10 g mrkvové omáčky

– 50 g jogurtové omáčky.

Ingredience na jogurtovou omáčku (na 1 porci):

– 60 ml přírodního jogurtu

– 1 g zelené bazalky

– 2 g citronové a limetkové kůry

– 20 ml limetkové šťávy

– 5 g míchaných ořechů

– 2 g teriyaki omáčky.

Ingredience na mrkvovou omáčku:

– 250 ml mrkvové šťávy

– 50 ml bílého octa.

Jak vařit

1. Pro přípravu jogurtové omáčky přidejte do jogurtu nasekané bylinky, kůru a šťávu, ochuťte teriyaki a promíchejte.

2. Pro přípravu mrkvové omáčky smíchejte všechny přísady a vařte do zhoustnutí.

3. Pokud použijete čerstvé artyčoky, je třeba je povařit. Chřest oloupeme a spaříme, poté vložíme do studené vody. Nakrájejte papáju na velké plátky.

4. Veškerou zeleninu dáme na talíř a přelijeme jogurtovou omáčkou, poklademe listy salátu a přelijeme mrkvovou omáčkou. Posypeme lněným semínkem.

O dalším zdravém ovoci a bobulích si můžete přečíst zde:

Papája, původem z jižního Mexika, Střední Ameriky a částí Jižní Ameriky, se nyní také široce pěstuje v tropických zemích, jako je Malajsie a části Asie, Afriky a karibských ostrovů. Papája a její listy, stonky a semena se léčebně používají v mnoha lidových medicínách.

Dužnina, semena a listy papáje obsahují antioxidanty a mohou účinně snižovat vysoký krevní tlak, regulovat hladinu cukru v krvi a snižovat hladinu cholesterolu. Díky těmto účinkům je papája cenná pro prevenci a léčbu obezity a souvisejících metabolických poruch, jako je diabetes.

Díky bohatému nutričnímu profilu tohoto ovoce je prospěšné pro zlepšení trávicího systému a srdce, podporuje zdraví pokožky a imunitu a chrání před rakovinou tlustého střeva.

Nutriční profil papáje

Jeden šálek ovoce papáje (165 g) obsahuje pouze 71 kalorií, 18 g sacharidů a 2,8 g vlákniny (10 % celkové potřeby vlákniny). Má také bohatý obsah vody až 145,3 g.

ČTĚTE VÍCE
Proč křeček nečekaně zemřel?

Je bohatá na minerály, protože obsahuje 77,6 mcg vitaminu A, 0,05 mg vitaminu B3, 0,06 mg vitaminu B6 a 61,05 mcg kyseliny listové (15 % denní potřeby těla), 110,5 mg vitaminu C (112 % s/p) a 4,3 mcg vitaminu K (4 % s/p).

Dále obsahuje 34,7 mg hořčíku (8 % DV), 0,07 mg mědi (8 % DV) a 300,30 mcg draslíku (6 % DV).

Zdravotní přínos ovoce a semen papáje

Konzumace papáje a jejích semen může mít mnoho zdravotních výhod.

Zlepšuje zdraví srdce

Srdeční onemocnění, jako je vysoký krevní tlak a mrtvice, jsou hlavními příčinami úmrtí v mnoha rozvojových zemích. Klinické studie ukázaly, že reaktivní formy kyslíku (ROS) jsou hlavním faktorem poškození srdečních buněk.

Papája je bohatá na polyfenoly a vitamíny, které také působí jako antioxidanty. V jedné studii papája významně zlepšila antioxidační kapacitu všech tkání a svalů u myší.

Konzumace papáji tedy může pomoci poskytnout tělu antioxidanty, které potřebuje, aby zůstalo zdravé.

Může pomoci s kontrolou hmotnosti

Několik studií na zvířatech ukázalo, že papája je účinná při snižování hladiny cholesterolu v krvi a regulaci hladiny cukru v krvi. Také zvrátil poškození jaterních buněk a udrželo zdraví ledvin.

Navíc konzumace potravin s vysokým obsahem vody a nízkou hustotou, jako je papája, má příznivý vliv na hubnutí.

Papája s dostatečným obsahem vlákniny a vody může poskytnout pocit plnosti a zabránit přejídání, čímž podporuje celkové hubnutí.

Zlepšuje trávení

Papája se používá jako přírodní lék na zažívací potíže v mnoha tropických zemích. Je známo, že má příznivé účinky na zácpu, pálení žáhy a příznaky syndromu dráždivého tračníku (IBS).

V jedné studii použití doplňku z papáji zlepšilo zácpu, nadýmání a příznaky IBS u pacientů s dlouhodobými poruchami trávení a špatným fungováním trávicího traktu.

Další přehled studií zjistil, že šťáva z papáje je účinná při léčbě infekcí tlustého střeva a při léčbě některých typů celiakie.

Výtažky ze semen papáje jsou také užitečné při léčbě žaludečních vředů. U samců potkanů ​​extrakty ze semen papáje snižovaly kyselost žaludku a sekreci kyselin a zvyšovaly jejich antioxidační kapacitu.

Lze dojít k závěru, že papája a její semena mohou být prospěšné při žaludečních onemocněních a poruchách trávení.

ČTĚTE VÍCE
Jak klíčit větev stromu?

Zachovává funkci ledvin

Papája má ochranný účinek na ledviny. Díky bohaté antioxidační kapacitě papáje a jejích semen mohou podporovat funkci ledvin.

Studie na zvířatech prokázaly, že semena papáje nejen normalizují zvýšené markery funkce ledvin, ale také odvracejí poškození způsobené konzumací paracetamolu. Tyto účinky jsou způsobeny fytochemikáliemi v papáji.

Zánětlivé stavy spojené s anémií, včetně poškození ledvin, lze také léčit výtažky z papáje. Studie na zvířatech prokázaly, že papája má ochranný účinek proti anémii způsobené onemocněním ledvin a zlepšuje všechny ukazatele anémie z nedostatku železa.

Bojuje se záněty

Dlouhodobý zánět je zodpovědný za rozvoj a progresi mnoha onemocnění, včetně cukrovky, aterosklerózy (hromadění tukových plátů v cévách) a dokonce i rakoviny.

Několik klinických studií a studií na lidech dobře prokázalo protizánětlivé vlastnosti papáje a jejích extraktů.

Díky svému bohatému fytochemickému obsahu, včetně karotenoidů, tříslovin a enzymů, jako je papain a chymopapain, může papája účinně snížit zánět a s ním spojené vedlejší účinky.

Podporuje zdravou pokožku

Papája je také plná živin, které podporují zdravou pokožku. Bohatý zdroj vitamínu C, pomáhá chránit pokožku před poškozením volnými radikály. Zlepšuje také tvorbu kolagenu, zlepšuje elasticitu pokožky a zvrátí poškození způsobené UV zářením.

Kromě toho je papainový enzym v papáji užitečný pro odstraňování odumřelé tkáně z ran.

Ve studiích ve zkumavce použití extraktu z papáje zlepšilo tloušťku kůže a zkrátilo délku rány. Také zrychlil rychlost uzavírání ran, což se ukázalo jako užitečné při hojení ran.

Zvyšuje imunitu

Papája a její semena jsou prospěšné pro modulaci imunitních reakcí. Semena papáje mohou zlepšit aktivitu lymfocytů, což je typ buněk odpovědných za boj s infekcemi v těle.

Vitamín C v papáji může také podporovat imunitní funkce tím, že zlepšuje aktivitu proti cizímu organismu a snižuje poškození způsobené volnými radikály. Zlepšuje aktivitu bílých krvinek v boji proti bakteriím a virům, které způsobují infekce.

Zahrnutí papáji do zdravého jídelníčku může být skvělý způsob, jak ochránit své tělo před infekcemi.

Může pomoci regulovat menstruační cyklus

Nezralá papája se také používá jako účinný prostředek proti bolesti při menstruačních bolestech a křečích. Může také snížit menstruační nepravidelnosti a podporovat přirozený menstruační tok.

ČTĚTE VÍCE
Kdy byste měli prořezávat ostružiny?

V nedávné studii porovnávající různé bylinné přípravky pro zdraví menstruace mnoho žen uvedlo, že papáju používají k regulaci menstruačního cyklu a přirozenému zvýšení zdravého průtoku krve.

Může chránit před rakovinou

Karotenoidy, fenolické sloučeniny a glukosinoláty v papáji hrají protirakovinnou roli. Mohou ovlivnit růst a reprodukci rakovinných buněk a zabíjet je.

Studie ve zkumavce a na zvířatech ukázaly, že papája má významnou antioxidační aktivitu a snižuje riziko několika typů rakoviny. Při pokusech na lidech extrakty z papáje také snížily změny, které vedou k rozvoji rakoviny.

Ačkoli lze s jistotou dojít k závěru, že papája může mít protirakovinné účinky díky obsahu antioxidantů a polyfenolů, k získání přesvědčivých výsledků je zapotřebí více pokusů na lidech.

Jak používat

Papája je všestranné ovoce s mírně sladkou, krémovou chutí. V zemích, kde se pěstuje, se často míchá se zmrzlými banány, aby vznikla zdravá verze zmrzliny (tzv. dobrá smetana).

Dá se přidat do smoothies a jíst jako svačinu. Může být také použit k výrobě dezertů, jako jsou pudinky a parfaity.

Semínka papáje lze konzumovat čerstvá nebo přimíchat do salátových dresinků, polévek a dalších pokrmů. Semena můžete také očistit, usušit a rozemlít a použít je do smoothie, vaření nebo salátových dresinků.

Bezpečnostní opatření, která je třeba vzít v úvahu

Papája a její semena jsou obecně bezpečná ke konzumaci bez známých vedlejších účinků. Bez obav můžete zkonzumovat až 1 šálek plodů papáje a 1 polévkovou lžíci semínek papáje. Stejně jako u všech přírodních potravin je však třeba se vyhnout nadměrné konzumaci.

Kdo by neměl jíst papáju?

Přestože má papája mnoho zdravotních výhod, lidé s nekontrolovanou cukrovkou by si měli dávat pozor na její konzumaci. Jeho konzumaci by se měly vyhnout těhotné ženy a lidé s alergií a nepravidelným srdečním tepem.
_______

Papája je bohatá na karotenoidy a další fenolické sloučeniny a je všestranným a snadno konzumovatelným ovocem. Jeho semena jsou také bohatá na živiny a mají podobné zdravotní přínosy.

Od posílení imunity až po boj s infekcemi, antioxidační a protizánětlivé výhody papáji pomáhají při srdečních onemocněních, zachovávají funkci ledvin a dokonce chrání před rakovinou.

Toto ovoce bohaté na vlákninu a vodu také pomáhá při regulaci hmotnosti a zlepšuje trávení. Zařaďte 1 šálek papáji denně jako součást zdravé a vyvážené stravy, abyste využili všech jejích zdravotních výhod.