Datle jsou plodem datlové palmy (z čeledi Palm), které se také říká Fénix. Plody datlové palmy jsou obrovské velikosti a obsahují několik stovek plodů. Plody dorůstají délky 7-8 cm a šířky 3-4 cm Na datlových plantážích je nutné provádět probírku a ponechat optimální počet výhonů a květenství, aby se získaly velké a kvalitní plody . Datle jsou oválného tvaru, uvnitř dužiny je podlouhlá pecka, kterou prochází podélný pruh. Jáma není jedlá. Dužnina má poměrně hustou, ale velmi šťavnatou texturu. Datle je bobule. Barva jeho slupky se liší v závislosti na stupni zralosti a odrůdě. U nezralých plodů se slupka vyznačuje červenou nebo žlutou barvou, u polovyzrálých plodů se barva pohybuje od zlatožluté po hnědou. Když plody dozrávají, jejich slupka je buď tmavě hnědá, nebo téměř černá.

Obyvatelé Blízkého východu věděli, jaká data byla v dávných dobách. Právě území moderních zemí Blízkého východu a severní Afriky je rodištěm těchto plodů. Největší počet datlů dnes roste v Íránu, Iráku, Egyptě, Saúdské Arábii a Alžírsku, v severní Africe západně od Maroka. Pěstování datlí v průmyslovém měřítku se rozšířilo do dalších zemí. Jedním z největších exportérů vysoce kvalitních datlí je Izrael. Pěstování datlí v této zemi bylo obnoveno relativně nedávno (druhá polovina dvacátého století), ačkoli popisy datlových hájů na březích Mrtvého moře a řeky Jordán najdeme již u starých Řeků a Římanů. A stáří nejstarších datlových jam, které našli moderní archeologové, je 6000 XNUMX tisíc let. Pro obyvatele pouště byly datle jednou z nejcennějších potravin. Mají vysokou nutriční a energetickou hodnotu a nekazí se ani v extrémních vedrech. Na vodě a datlích můžete žít i několik let. Jedná se o ideální produkt pro dlouhé pouštní treky.

Existuje několik stovek druhů datlových palem. Některé z nich jsou datle, dorůstající až 30 m na výšku, s jedním nebo více kmeny. Ale většina stromů má průměrnou výšku 15-25 m. Ostatní odrůdy jsou zastoupeny vzpřímenými nebo plazivými nízko rostoucími keři. Je třeba si uvědomit, že existuje jen několik druhů Phoenix, jejichž plody jsou jedlé. Datlové palmy jsou dvoudomé stromy. Samčí stromy neplodí, jejich pyl se používá k hnojení květenství na samičích stromech. Na průmyslových plantážích se dnes opylování provádí ručně. Pokud pozorujete, jak datle rostou na plantážích, můžete vidět, že v průměru je vysazen jeden samčí strom na každých 30 samičích. Na fotografii kvetoucích datlí uvidíte, že květy samčích a samčích jedinců jsou vzhledově identické – jedná se o malé žluté květy shromážděné v panikulovitých květenstvích. Datlovník má unikátní výnos. Začíná plodit ve 4-5 letech a produkuje asi 8-10 kg plodů. Dosáhnou zralosti 14-15 let, trvale produkuje sklizeň 60-80 kg a při správné péči a příznivých podmínkách až 100-120 kg. Fénix plodí 60-80 let. Datle nyní koupíte téměř v každém supermarketu, ale kvalitní, čerstvé datle dokáže poskytnout pouze specializovaný obchod.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh pštrosa žije v Austrálii?

Jak jíst datle

Výjimečnost datlí spočívá v kombinaci jejich příjemné chuti a zdravotních benefitů. Datlové ovoce snadno nahradí sladkosti. Jejich hustá šťavnatá dužnina má velmi sladkou, doslova medovou chuť s příjemnou nakyslou kyselostí. Spolu s chutí mají datle také mnoho prospěšných vlastností. Abyste z nich vytěžili maximum, musíte vědět, jak datle správně jíst.

Přírodní královské datle bez zpracování a konzervačních látek.

Datle lze konzumovat čerstvé i sušené. Čerstvé datle jsou dodávány zmrazené spotřebitelům po celém světě. Obě tyto možnosti jsou při přísném zachování výrobní technologie, přepravních a skladovacích podmínek naprosto přijatelné a umožňují zachovat chuť a užitnost ovoce.

Čerstvé nebo sušené datle nejsnáze konzumujete jako dezert samotné. Mohou nahradit sladkosti za čaj nebo použít jako svačinu. Datle není potřeba loupat. Je jedlý a právě ve slupce je obsaženo největší množství užitečných mikroelementů. Horká otázka: potřebujete vyprat datle? Ale nebude zbytečné umýt data před jídlem, protože někdy mohou být ošetřeny speciálními sloučeninami, které prodlužují trvanlivost ovoce. Datle byste měli jíst opatrně, protože uvnitř je nepoživatelná pecka, je lepší ji nejprve odstranit.

Důležité! Průměrná denní dávka pro zdravého dospělého člověka, který nemá problémy jako cukrovka, je 3-7 rande. A pokud jsou to královské datle, tak 3-4 kusy (většinou jsou mnohem větší velikosti). Spotřebu tohoto množství ovoce byste neměli překračovat.

Datle jsou široce používány ve vaření, čerstvé i sušené. Často se stávají náhražkou jiných druhů kandovaného ovoce a sušeného ovoce (například rozinky a sušené švestky). Datle lze konzumovat jako samostatné jídlo. Přidávají se do pečiva, gurmánských dezertů, plní se ořechy a kandovaným ovocem a plní se čokoládou. Velmi originální chuť získávají masové pokrmy a saláty, které obsahují datle. Jedním z nejčastějších a nejoblíbenějších receptů je pečená kachna s datlemi, kde tyto plody nahrazují běžnější sušené švestky. Dále se z nich připravují různé omáčky, jogurty a další mléčné výrobky, speciální druhy alkoholických nápojů a octa a koření.

Termíny: výhody a škody

Složení datlí je unikátní. Obsahují obrovské množství vitamínů a minerálů, esenciálních mastných kyselin. Kalorický obsah čerstvých datlí na 100 g výrobku je 280 kcal, v sušených datlích je kalorie na 100 g 285 kcal.

Složení makroprvků na 100 g:

  • čerstvé datle: bílkoviny – 2 g, tuky – 0,5 g, sacharidy – 65 g, voda – 21 g;
  • sušené datle: bílkoviny – 2 g, tuky – 1 g, sacharidy – 66 g, voda – 20 g.

Příznivé vlastnosti datlí zajišťuje jejich vysoký obsah draslíku (648 mg) a přítomnost mikroprvků jako je hořčík, vápník, zinek, měď, železo, mangan, síra, fosfor, sodík, jód atd. Složení obsahuje i nasycené , jednoduché nenasycené a polynenasycené mastné kyseliny. Plody datlí lze nazvat vitamínovou „bombou“. Obsahují velké množství pro tělo nezbytných vitamínů: vitamín E, vitamíny skupiny B, vitamín C, A, K a kyselinu listovou.

ČTĚTE VÍCE
Je možné nekopčit zelí?

Toto bohaté složení je základem výhod datlí pro pravidelnou konzumaci.

TOP 10 prospěšných vlastností datlí:

  1. Normalizace gastrointestinálního traktu díky velkému množství vlákniny.
  2. Posílení nervového systému a imunity díky přítomnosti kyseliny pantotenové.
  3. Udržování zdravých nehtů a vlasů (vitamíny A a A1).
  4. Pozitivní vliv na svaly srdce a pohybový aparát, díky obsahu draslíku.
  5. Zdraví a síla kostry, kostí a zubů, díky vápníku.
  6. Pozitivní vliv na mozkové funkce (aminokyselina tryptofan).
  7. Povzbuzení imunitního systému velkým množstvím vitamínů. Datle jsou obohaceným a energeticky hodnotným produktem.
  8. Pozitivní účinky a pomoc při rekonvalescenci po kardiovaskulárních chorobách.
  9. Zlepšení složení krve. Pomáhá zvyšovat hemoglobin a používá se při léčbě anémie.
  10. Celkové zlepšení kondice, obnovení síly.

Odborníci již dlouho zjistili, že datle, kromě svých obecně prospěšných vlastností, mají pozitivní vliv na systémy a orgány spojené s anatomií a fyziologií mužů a žen.

Jaké jsou výhody rande pro ženy?

  • Pozitivní vliv na reprodukční systémy, normalizace jejich práce.
  • Snížení a odstranění příznaků PMS.
  • Snížená podrážděnost, frekvence změn nálady a snížený stav apatie.
  • Snížení počtu návalů a celková úleva od menopauzy.
  • Během těhotenství pomáhají látky přítomné v datlích posilovat stěny dělohy. Pomáhá zvyšovat laktaci, což je důležité pro kojící ženy. Je to důležité,: Nesmíme zapomenout na dávkování denního příjmu datlí!

Jaké jsou výhody rande pro muže?

  • Pozitivní vliv na reprodukční systém, zlepšení kvality a životaschopnosti mužského semene.
  • Prevence rakoviny prostaty.
  • Prevence kardiovaskulárních onemocnění a zvýšení výkonnosti.
  • Účinné odstranění toxinů a karcinogenů z těla (obzvláště důležité pro muže se špatnými návyky – kouření, alkohol).

Termíny pro hubnutí

Datle jsou součástí jídelníčku. Je ale důležité je správně používat (množství, doba podávání atd.). Datle jsou jednou z variant svačiny doporučené v první polovině dne. Během diety se datle stávají zdrojem energie, mikroelementů a vitamínů nezbytných pro tělo. Jejich přínos je v tomto případě těžké přeceňovat.

Je však třeba vzít v úvahu také vysoký obsah sacharidů v ovoci. Při zařazování datlí do jídelníčku při hubnutí byste měli vzít v úvahu individuální vlastnosti těla – rychlost metabolismu, přítomnost chronických onemocnění (například cukrovka) atd.

Datle zařazují odborníci na výživu do jídelníčků zaměřených na zvýšení hmotnosti. Lidé s nadváhou by proto měli tyto plody opatrně zařazovat do svého jídelníčku. Doporučuje se konzultace s odborníkem na výživu.

Nebezpečí a možné poškození datlí

Přes veškerou jejich užitečnost se termíny nedoporučují každému. Nechybí ani doporučení pro jejich správné použití.

  • Lidé závislí na inzulínu mohou jíst datle, ale s extrémní opatrností by měli přísně omezit jejich množství a frekvenci příjmu a také je jíst alespoň 2 hodiny (nejlépe více) před injekcí inzulínu.
  • Nedoporučuje se, pokud máte alergickou reakci na ovoce a prvky v jejich složení.
  • Nadměrná konzumace (více než 10 plodů denně) může mít vedlejší účinky – bolest hlavy, ospalost, pocit únavy.
  • Datle mají tendenci se dlouho trávit, proto se nedoporučuje jíst je před spaním. To může způsobit těžkost v gastrointestinálním traktu a způsobit poruchy spánku.
ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody Melotria rough?

Jak si vybrat a uložit data

Chcete-li získat výhody a potěšení z konzumace datlí, měli byste si vybrat správné ovoce.

Jak vybrat termíny:

  • Slupka kvalitních datlí by měla být neporušená a neprasklá ani poškozená.
  • Barva kůže by měla být jednotná a pěkná tmavě hnědá.
  • Příliš lesklý povrch sušených datlí nebo množství lepkavých plodů může naznačovat použití ne nejlepší výrobní technologie (použití úpravy tuku nebo použití cukrového sirupu). Povrch datle by neměl být rozmazaný mezi prsty, lepkavý nebo mastný.
  • Nejlepší možností je koupit mražené čerstvé datle, které prošly minimálním zpracováním a zachovaly si své blahodárné vlastnosti. Při výběru sušených datlí si dejte pozor na měkké ovoce s hladkým matným povrchem bez známek poškození – to jsou známky nejméně technologického zpracování.

Jak ukládat data? Čerstvé datle dodávané mražené (jsou zmrazeny ihned po utržení ve výrobě na -18 stupňů) doporučujeme uchovávat v chladničce nejdéle 2 týdny po rozmrazení.

Sušené a lisované datle mají různou trvanlivost v závislosti na typu výrobního zpracování. Sušené datle lze skladovat při pokojové teplotě až 2 týdny, v chladničce – až rok, pokud jsou plody vypeckované, a až 6 měsíců, pokud jsou plody vypeckované. Lisované datle mají obvykle trvanlivost několik měsíců, podrobné informace od výrobce najdete na obalu.

Datle se nazývají „chléb pouště“ – oblíbené arabské ovoce je známé od nepaměti a pěstovalo se ve starověké Persii, Egyptě a Babylóně. Datlová palma je v Koránu několikrát zmíněna. Její plody se používají k přípravě tradičních arabských pokrmů a Avicenna je považoval za nejlepší lék na léčbu mnoha nemocí. V tomto článku se pokusíme pochopit vlastnosti odrůd data, výhody a poškození těla.

Historie a složení

Datlovník je uctíván mnoha národy: jeho kůra se používala k výrobě domácích potřeb, její listy byly zdrojem potravy pro zvířata, domy se stavěly ze dřeva a její plody dodnes tvoří základ stravy obyvatel Východní. Možná se stala první plodinou, kterou lidé začali pěstovat.

О výhody datlí pro tělo byla napsána starověká vědecká pojednání a díla moderních vědců. Plody palmy podporovaly sílu Panny Marie po narození Ježíška. Prorok Mohamed považoval ovoce za nejlepší jídlo pro lidi. Výhody datlí určuje velké množství živin a vitamínů. Ovoce obsahuje:

  • sacharidy (40-88 %);
  • proteiny (1,5-2,5 %);
  • tuky (0,2-0,5 %).
ČTĚTE VÍCE
Jak skladovat korejské zelí?

Biochemické složení ovoce závisí na odrůdě, ale výhody datlí pro lidské tělo je nepopiratelné – naprostá absence cholesterolu a přítomnost více než 20 druhů aminokyselin, které nelze nalézt v jiném ovoci dohromady, umožňuje zařadit arabské ovoce do každodenní stravy dětí i dospělých. Studie ukázaly, že 10 bobulí denně zajistí tělu nezbytnou denní potřebu:

Železo, které obsahují, pomáhá odstraňovat toxiny, vápník posiluje kostní systém a fosfor zabraňuje poruchám v nervovém systému. Pravidelné používání výrobku zvyšuje výkon a životnost. Vědět o zdravotních přínosech datlí lidé, odborníci na výživu je doporučují konzumovat denně místo sladkostí.

Zkuste to, je to vynikající!

Jemná karamelová dužina, která se rozpouští v ústech.

Přírodní datlové tyčinky.

Mandle v datli máčené v hořké čokoládové polevě. Nová chuť, koto.

Přírodní datlové tyčinky.

Jaké jsou výhody a poškození datlí pro tělo?

Na světě existuje více než 1500 druhů datlí. Plody se konzumují čerstvé i sušené. Nízký obsah vlhkosti v sušených bobulích přispívá ke koncentraci živin a vitamínů v nich. Než Stejným způsobem Jsou datle dobré pro tělo? Dlouho se věřilo, že arabské ovoce:

  • příznivě působí na trávicí systém;
  • zlepšit zdraví;
  • podporovat odstraňování toxinů;
  • zvýšit odolnost organismu vůči nemocem.

Pektin obsažený v ovoci zabraňuje vzniku rakovinných nádorů. Plody rychle obnovují vitalitu po těžké fyzické a psychické zátěži, účinně uspokojují hlad a zlepšují mozkovou činnost.

Než Evropané zařadí arabské ovoce do svého jídelníčku, musí to vědět Proč jsou datle škodlivé?. Vysoký obsah hrubé vlákniny a cukru je kontraindikován pro osoby trpící:

  • žaludeční vřed;
  • alergické reakce;
  • cukrovka.

To je důvod, proč je tak důležité vzít v úvahu tyto faktory kolik dat můžete jíst v den. Pokud máte existující problémy, měli byste se před použitím produktu poradit s lékařem. Můžeme však s jistotou říci, že při rozumném přístupu k zařazení sladkostí do jídelníčku výhody datlí pro tělo.

Arabské ovoce ve vaření

Je těžké si představit tradiční arabskou kuchyni bez této jedinečné pochoutky. datlový sirup používá se při přípravě orientálních sladkostí. Z plodů se vyrábí ocet a víno. „Jídlo od Alláha“ je to, čemu se v islámských zemích říká ovoce. O výhody datlí s mlékem známý již od starověku, protože hrst bobulí poskytla člověku všechny potřebné živiny na celý den. Dnes se z ovoce vyrábí smoothie a zdravá dietní sladidla. K přípravě datlového mléka potřebujete:

  • Plody dobře opláchněte studenou vodou a odstraňte semena;
  • vařte ovoce v mléce po dobu 1 minuty;
  • Ochlaďte a sceďte tekutinu.

Výsledný produkt se používá místo cukru v kávě, čaji a pečivu. Zkus to datle s mlékemužitečnost tělo a gastronomický požitek jsou zaručeny!

ČTĚTE VÍCE
Jak správně zalévat ananas?

Jaké arabské ovoce je nejlepší koupit?

Datlovník je „královnou oázy“. Rostlina dokonale odolává horkému klimatu a nedostatku vlhkosti. Jeho plody se staly základem arabské stravy. Od pradávna si cestovatelé brali na dlouhé cesty pouští vždy s sebou výhody sušených datlí který byl dobře známý obyvatelům celého Středního východu a severní Afriky. A nyní hlavními dodavateli vybraného arabského ovoce jsou:

  • Egypt;
  • Írán;
  • Alžírsko;
  • Saúdská Arábie.

V závislosti na odrůdě se bobule liší velikostí, tvarem, barvou, hustotou a chutí. Ovoce ale spojuje jedna společná vlastnost – výjimečná výhody datlí pro lidi. Podle obsahu vlhkosti mohou být suché, poloměkké nebo měkké. Dnes je oblíbené ovoce, které má šťavnatou dužninu a mírnou sladkost. Uvažují se plody odrůdy Medjool královská data, užitečnost a jeho zvláštní karamelová chuť potěší znalce arabských delikates. Vyznačují se působivou velikostí (až 8 cm) a vysokým obsahem užitečných mikroelementů. O výhody královských datlí dobře známé obyvatelům údolí Jordánu a pouště Arava – Arabské plody Medjool pěstované v Izraeli jsou dnes ceněny po celém světě. Plody patří do prémiové kategorie. Mezi spotřebiteli jsou velmi žádané Íránská data Odrůdy Rabi. Tmavě hnědé plody s medově-karamelovou chutí, sušené na horkém slunci, osloví především děti.

Kalorické datle

Pravidelná konzumace bobulí má příznivý vliv na fungování lidského organismu. Navzdory vysokému obsahu kalorií je ovoce snadno stravitelné a stimuluje gastrointestinální trakt. Proto to použití datle na lačný žaludek zvláště užitečné během půstu. Zahrnutí sladkostí do svého každodenního jídelníčku vám pomůže shodit přebytečná kila, pokud budete dodržovat následující dieta. 100 gramů ovoce obsahuje následující množství živin v procentech z denního příjmu:

  • draslík – 20 %;
  • hořčík – 14 %;
  • měď – 18 %;
  • mangan – 15 %;
  • železo – 5%.

Výjimečně Datle jsou vhodné pro těhotné ženy a kojící ženy – mikroelementy obsažené v plodech usnadňují porod a obohacují mateřské mléko o vitamíny a živiny. Podle hodnocení milovníky přírodních produktů, při pravidelné konzumaci ovoce čistí játraObnovuje se funkce ledvin, zlepšuje se biochemické složení krve a normalizuje se fungování centrálního nervového systému.

Proč byste měli jíst datle každý den?

Arabské ovoce je úžasné ovoce! Sudé datum ossicle pouze užitečný pro tělo: je bohatý na antioxidanty a fenoly, které pomáhají v boji proti poškozeným buňkám. Denní termíny stravování zajistí:

  • normalizace trávení;
  • cévní posílení;
  • čištění jater;
  • prevence rozvoje urolitiázy;
  • stabilizace tlaku;
  • zlepšení reprodukčního systému.

Plody jsou užitečné při chudokrevnosti a bolesti svalů. Použití sušené meruňky a datle posiluje imunitní systém a umožňuje tělu rychle obnovit sílu po nemoci. Plody obsahují látky zlepšující stav zubů, vlasů a pokožky. Datle jsou přírodní lék daný přírodou!