Virtuální památník padlým bojovníkům za ukrajinskou nezávislost: uctívejte hrdiny minutou vaší pozornosti!

Okrasná rostlina granátovník nám koncem podzimu dává své zázračné plody – granátová jablka. Byli to ti, kteří rostli v zahradě Eden a v Bibli se jim říká „rajská jablka“. Co tolik přitahuje lidi od dob Adama a Evy v těchto rubínových nugetech? Jejich léčivé vlastnosti byly opěvovány již od dob starověkých indických rukopisů a řeckých písem. A dnes granátové jablko neztratilo svou popularitu. Zjistěte, jak vybrat správné plody granátového jablka a jak mohou tělu pomoci.

1. Zvyšuje hemoglobin. Nejznámější vlastností granátového jablka je boj proti chudokrevnosti. Při anémii pijte zředěnou šťávu z granátového jablka 0,5 šálku 3x denně 30 minut před jídlem po dobu 2 měsíců.

2. Vyhání červy. Zralá kůra granátového jablka obsahuje alkaloidy peltierin, isopelletierin a methylisopelletierin, které mají silný antihelmintický účinek. Chcete-li se zbavit červů, louhujte 40-50 g drcené kůry ve 400 g studené vody po dobu 6 hodin a poté vařte na mírném ohni, dokud se polovina tekutiny neodpaří. Vychladlý vývar přecedíme a do hodiny popíjíme po malých dávkách. Po hodině vypijte projímadlo a po 4-5 hodinách si udělejte klystýr.

3. Zastavuje průjem. Kůra a plody granátového jablka mají stahující vlastnosti, proto se používají proti průjmu, kolitidě a enterokolitidě. Dospělí potřebují osušit, rozemlít kůru a vzít špetku 3krát denně po jídle, a za tímto účelem mohou děti dostat čerstvě vymačkanou šťávu zředěnou napůl vodou. V případě infekčního průjmu jsou polyfenoly obsažené ve slupce granátového jablka účinné při snižování růstu bacilu úplavice a dalších patogenů.

4. Dezinfikuje ústa a hrdlo. Vodný odvar ze slupky granátového jablka nebo šťávy z něj se používá ke kloktání krku (při angíně a zánětu hltanu) a úst (při zánětu dásní a stomatitidě). Taniny zmírňují bolest a organické kyseliny ničí infekci.

5. Nahrazuje inzulín. Plody granátového jablka jsou jednou z mála sladkostí, které jsou nejen přijatelné, ale také prospěšné pro diabetiky. K tomu pijte 60 kapek šťávy 4x denně před jídlem. Již 3. den vám výrazně klesne hladina cukru v krvi.

6. Odstraňuje záření. Šťáva z granátového jablka je velmi užitečná pro každého, kdo pracuje s radioaktivními izotopy nebo žije v oblasti s vysokou radiací.

ČTĚTE VÍCE
Kdy chodí včely na zimu?

7. Léčí pokožku. Máte mastnou pleť, akné nebo hnisavé vyrážky? Udělejte si masku z lehce opečené, drcené kůry z granátového jablka s máslem nebo olivovým olejem. Uchovávejte v chladničce a aplikujte na pokožku maximálně 2krát týdně. A prášek ze sušené kůry dokáže účinně ošetřit popáleniny, praskliny a škrábance.

8. Snižuje krevní tlak. Semínka granátového jablka velmi jemně snižují krevní tlak u hypertoniků. A membrány z plodů granátového jablka, sušené a přidané do čaje, pomohou uklidnit nervový systém, zbavit se úzkosti a zlepšit noční spánek.

9. Zvyšuje aktivitu hormonů. Semínka granátového jablka obsahují oleje, které obnovují hormonální rovnováhu v těle. Semínka granátového jablka proto nevyplivujte – musíte je jíst, zvláště pokud máte bolestivou menstruaci, bolesti hlavy nebo menopauzu.

10. Zmírňuje zánět. Při různých zánětlivých onemocněních (ledviny, játra, uši a oči, klouby, gynekologické orgány) pomáhá odvar z kůry granátového jablka. Připravte si to takto: 2 lžičky drcené kůry zalijte 1 sklenicí horké vody, vařte ve vodní lázni 30 minut, sceďte, vymačkejte a zřeďte převařenou vodou na původní úroveň. Užívejte 50 g 2-3x denně 30 minut před jídlem.

BUĎ OPATRNÝ. Slupka granátového jablka obsahuje malé množství velmi toxických látek – alkaloidů. Nikdy nepřekračujte dávkování odvarů, jinak zvýšený krevní tlak, závratě, rozmazané vidění a křeče. Navíc organické kyseliny šťávy z granátového jablka dokážou značně zničit zubní sklovinu. Šťávu proto vždy řeďte vodou.

JAK VYBRAT OVOCE. „Správné“ granátové jablko by mělo být zvenku suché a uvnitř šťavnaté. To znamená, že kůra zralého ovoce by měla být mírně suchá a mírně těsnější než zrna. Pokud je kůrka hladká, bylo granátové jablko sklizeno předem. Kromě slupky věnujte pozornost „zadku“ granátového jablka – místu, kde květina rostla: neměla by tam být žádná zeleň. Poslední věc: granátové jablko by mělo být pevné na dotek. Pokud je měkký, znamená to, že byl potlučený na silnici, shnilý nebo zmrzlý. Okamžitě takové ovoce vyhoďte, nepřinese to potěšení ani užitek.

Jedno anglické přísloví říká: “Jezte jablko denně a nebudete potřebovat lékaře.” Je v tom značné zrnko pravdy. Jablka jsou jednou z nejzdravějších potravin ve stravě. Obsahují základní vitamíny a minerály, velké množství vlákniny a neobsahují žádný tuk, díky čemuž jsou jablka nízkokalorická. Navíc je to celosezónní ovoce za nízkou cenu.

ČTĚTE VÍCE
Kdo je autorem teorie černé labutě?

Vlastnosti jablek lze jen stěží přeceňovat: pomáhají kontrolovat váhu, příznivě působí na gastrointestinální trakt, pomáhají posilovat kostní tkáň a zmírňují následky Alzheimerovy choroby. Ne nadarmo se jablkům říká zázračná potravina a „výživová elektrárna“. Ale nejdřív.

Nutriční hodnota jablka

Jedno střední jablko (asi 200 g) obsahuje 95–130 kcal a asi 4,5 g vlákniny (asi 20 % denní potřeby), které přispívají k normální činnosti trávicího systému a pomáhají předcházet zácpě a hemoroidům.

Průměrné jablko také obsahuje 8,4 mg vitamínu C, což odpovídá 11 % denní potřeby kyseliny askorbové. Je známo, že vitamín C má schopnost posilovat imunitu a předcházet infekcím.

Kromě toho, Snězením jednoho jablka člověk tělu dodává:

  • vápník, nezbytný pro silné kosti a zdravé zuby (2 % DV);
  • železo pro tvorbu hemoglobinu (2 % denní hodnoty);
  • vitamín A pro ostré vidění (2 % denní dávky);
  • vitamíny B pro zdravý nervový systém a dobrou náladu;
  • draslík (7 % DV);
  • hořčík;
  • přírodní cukry (fruktóza, sacharóza) – 25 g;
  • kyselina listová atd.

Zdravotní přínosy jablek

Ve východní medicíně se dlouho věřilo, že jablka „dávají sílu srdci a žaludku“ a „zachraňují děti před zakrněním“. A v moderní medicíně jsou jablka široce používána v terapeutické výživě.

Příznivý účinek jablek na kardiovaskulární systém je dán především vysokým obsahem vlákniny, polyfenolů a antioxidantů v jejich složení. Podle zprávy v Journal of the American Heart Association z roku 2011 pravidelná konzumace jednoho jablka denně snižuje riziko mrtvice.

Kromě nerozpustné vlákniny, která zlepšuje peristaltiku, normalizuje trávení a poskytuje pocit plnosti, jablka obsahují pektin. Jedná se o rozpustnou vlákninu, která má schopnost na sebe vázat řadu škodlivých látek včetně radioaktivních a bezpečně je odvádět z těla. Pektin zabraňuje usazování cholesterolu na stěnách cév a v důsledku toho brání rozvoji aterosklerózy a kardiovaskulárních onemocnění. V roce 2011 provedli specialisté z katedry výživy Floridské státní univerzity studii, ve které účastníci jedli 75 gramů sušených jablek denně po dobu šesti měsíců. V důsledku toho se u každého testovaného subjektu hladina „špatného“ cholesterolu snížila o 23 % a „dobrého“ cholesterolu se zvýšila přibližně o 4 %.

Další vědecky ověřenou vlastností jablek je jejich schopnost minimalizovat riziko rozvoje průduškového astmatu. Studie vědců z Kalifornské univerzity, které se zúčastnilo 2,5 tisíce mužů středního věku, prokázala výrazné zlepšení plicních funkcí u subjektů, které pravidelně jedly alespoň jedno jablko denně.

ČTĚTE VÍCE
Kdy zasadit Forsythii do země?

Výsledky další studie by měly potěšit každého, kdo se snaží mít váhu pod kontrolou. Přidání tří jablek do každodenní stravy podporuje hubnutí, tvrdí brazilští vědci. To však platí pouze při dodržení zásad zdravé výživy.

Nepochybné zdravotní přínosy jablek jsou dány také vysokým obsahem antioxidantů. Fytochemikálie nacházející se v jablkách zabraňují růstu rakovinných buněk, a tudíž zabraňují rozvoji určitých typů zhoubných nádorů. Bylo například prokázáno, že lidé, kteří zařazují jablka do svého každodenního jídelníčku, mají menší pravděpodobnost, že onemocní rakovinou plic, než ti, kteří jsou méně důslední ve své stravě.

Nejvyšší koncentrace antioxidantů a také vitaminu C (přírodní imunostimulant) je obsažena ve slupce ovoce.

Se zdravotními riziky

Navzdory zjevným zdravotním přínosům jablek by se měla konzumovat s mírou.

Pokud jablka v malém množství přispívají k hubnutí, pak nekontrolované jedení může vést k opačnému efektu. Jablka „lámou“ žaludek, zvyšují chuť k jídlu a sladké odrůdy jsou plné cukrů.

Navíc jablečný džus může poškodit zubní sklovinu. Podle některých vědců konzumace jablek poškozuje zuby 4x více než sycené nápoje! Ale stojí za to udělat rezervaci: nejde o samotné ovoce, ale o to, jak je jíst. Zubaři doporučují jablka nakrájet na plátky a neprodlužovat potěšení z jejich konzumace příliš dlouho: dlouhodobé vystavení šťávy (rovné kyselině) zubní sklovině zvyšuje pravděpodobnost poškození.

Přesto to není důvod, proč se jablek vzdávat. Naopak! Žvýkání těchto plodů eliminuje téměř 97 % bakterií přítomných v ústech. Jaký lék na čištění zubů, když nemáte po ruce zubní kartáček! Tento závěr po mnoha letech pozorování učinili američtí zubaři již v roce 1960! Abyste získali dentální užitek z jablek a neutralizovali škodlivé účinky kyselin, měli byste si po jídle důkladně vypláchnout ústa.

Jedovatá jablka?

Semena jablek obsahují amygdalin. Při kontaktu s potravinářskými enzymy produkuje toxický kyanid. Celá semena procházejí trávicím systémem prakticky neporušená a jsou přirozeně vylučována z těla. Kdo ale rád žvýká semínka jablek, riskuje, že bude vystaven toxinům.

Žvýkání 1-2 semínek není nic špatného, ​​protože tělo je schopno malé dávky kyanidu neutralizovat bez následků. Ale ve velkém množství mohou být jeho účinky pro člověka fatální.

ČTĚTE VÍCE
Jak vysoko dosahuje Echinacea?

Zajímavá fakta

  • jablka obsahují všechny odstíny červené, zelené a žluté;
  • Na celém světě se pěstuje 7500 XNUMX odrůd jablek;
  • Archeologové našli důkazy, že lidé si na jablkách pochutnávali minimálně od roku 6500 před naším letopočtem. E.;
  • jablka byla oblíbeným ovocem starých Řeků a Římanů;
  • v 16. století byla v některých zemích lidem přistižená při kácení ovocných stromů, včetně jabloní, useknuta pravá ruka;
  • nauka o pěstování jabloní se nazývá pomologie;
  • Rekordní jablko vážilo 1,4 kg.

Jablko je vděčný produkt v každém smyslu. Má nepopiratelné zdravotní přínosy, dokonale zažene hlad a žízeň, ideální jako zdravá svačina a zdroj nezbytných vitamínů a minerálů. Jedno jablko denně musí mít člověk, pro kterého záleží na zdraví, mládí a kráse. O tom, jak jablka správně skladovat a co z nich vařit, abyste si jejich výhod a chuti užívali po celý rok, si povíme v příštím článku.

Materiály na webu 24health.by mají informační charakter a jsou určeny pro vzdělávací účely. Informace by neměly být používány jako lékařská rada. Diagnostikuje a předepisuje léčbu pouze váš lékař. Redakce stránek nenese odpovědnost za možné negativní důsledky vyplývající z použití informací zveřejněných na stránce 24health.by.

Novinář. Vysokoškolské vzdělání. Člen Běloruského svazu novinářů. Praxe v oboru – 20 let. běloruský. Narodil se ve městě Gantsevichi v regionu Brest. V roce 2001 promovala na Fakultě žurnalistiky Běloruské státní univerzity v oboru žurnalistika. Pracovala jako zvláštní korespondent pro ekonomické oddělení novin „Belorusskaya Niva“, sloupkař pro dopisní oddělení a sloupkař pro oddělení sociálních problémů novin „Sovetskaya Belorussia“ (v současné době nakladatelství „Bělorusko dnes“). . Od roku 2016 je korespondentem oddělení internetových projektů Republikánského unitárního podniku „Redakční kancelář novin „Medical Bulletin“. Od roku 2000 je členem Běloruského svazu novinářů (BUJ). V roce 2002 získala Cenu BSJ za nejlepší novinářskou práci. V roce 2017 – laureát ceny BSG Golden Pen.

viz též
Užitečné produkty
Jak si doma vybrat a skladovat sypké produkty a oleje
Užitečné produkty
Fermentované potraviny pro ochranu vašeho imunitního systému během chladného období
10 září
Užitečné produkty
Může být něco chutného zdravé? Otázky pro gastroenterologa o zdravém stravování
Užitečné produkty
Proč lidé milují čokoládu? Vědci našli odpověď
Užitečné produkty
Jaký druh kaviáru existuje a je opravdu užitečný?
24 prosince
Užitečné produkty
Konzumace hrsti mandlí denně zlepšuje zdraví střev
24 říjnu
zdravé stravování
Jak zrychlit metabolismus a zhubnout
Naše pošta
Jak si pomoci se zácpou
Nemoci od A do Z
Co je blefaritida. Příčiny, příznaky a léčba onemocnění

ČTĚTE VÍCE
Kolik kalorií obsahuje 1 kus fíku?

Nové uživatele může přidávat pouze administrátor.

Nebo -> Přihlaste se pomocí: ->

  • O projektu
  • Náš tým
  • Naši odborníci
  • Pro inzerenty
  • Kontakty
  • Zásady ochrany osobních údajů
  • Pravidla pro uživatele
  • Buď šťastný
  • Žijte aktivně
  • Správně jíst
  • Vychovat deti
  • Sledujte své zdraví
  • Zůstat mladý
  • Špatné návyky
  • Bazény a sauny
  • Nemocnice
  • Výdejny
  • Sanatoria v Bělorusku
  • Tělocvičny a oddíly
  • Tělocvičny a fitness centra