S loupáním ovoce a zeleniny je jeden malý háček. Na jedné straně Rospotrebnadzor každou chvíli doporučuje je oloupat (pro jistotu z těch z obchodu), abyste se zbavili pesticidů. Na druhou stranu slupka obsahuje důležité látky. A odborníci na výživu jej nedoporučují odříznout. Pro větší užitek. Jsou však tací, kteří říkají, že kiwi je lepší jíst i se slupkou. Údajně jde obecně o to nejcennější na světě. Ale nejsme sadisté. Nebudeme vás nutit sníst celé kiwi. Takže začneme hlodat kokosy. Požádali jsme proto lékaře, aby jmenovali ty produkty, které jsou zdravější jen se slupkou a u kterých nebudete muset trpět. Jen je nezapomeňte důkladně umýt!

Огурцы

Slupka okurek se často odřezává, protože je hořká, příliš tvrdá, příliš uhrovitá – a můžete si vymyslet mnoho důvodů. Zelené slupky ale obsahují velké množství vlákniny, díky které se okurka tráví dvě hodiny – tedy stejně dlouho jako kuřecí. A to poskytuje dlouhotrvající nasycení. A bez slupky nám trávicím traktem proletí okurka za 20 minut.

„Pokud se konzumuje se slupkou, obsahuje vlákninu, vitamíny B, které neutralizují cukr, a prospěšné mikroelementy, které zabraňují hromadění cholesterolu a zlepšují činnost srdečního svalu,“ vysvětluje nutriční specialistka Irina Toropygina. — Draslík obsažený ve slupce okurek nasycuje tělesné tkáně vodou a zmírňuje otoky, soli zlepšují látkovou výměnu v těle. Jód, který najdeme i v okurkách, příznivě působí na štítnou žlázu.

Irina Toropygina je nutriční specialistka, specialistka na funkční integrativní výživu a specialistka na testování DNA.

Slupka okurky je také bohatá na živiny a betakaroten. Díky všem výše uvedeným komplexům si pomůžete předcházet krevním sraženinám, zácpě, zlepšit zdraví kostí a zraku.

Je pravda, že byste neměli zapomínat ani na kontraindikace okurky. S okurkami je lepší být opatrný u pacientů s vysokou kyselostí žaludku, onemocněním trávicího traktu a ledvin a pokud máte zánět žaludku, chronická onemocnění trávicího traktu, nebo dokonce žaludeční vřed, je lepší na okurky vůbec nemyslet.

Rajčata

Pokud se podíváte na nutriční složení rajčat, můžete v nich najít mnoho užitečných látek a vitamínů. Například rajčata obsahují vitamín B. Je potřebný pro normální růst tkání. A vitamín C – jedno kvalitní středně velké rajče může obsahovat až třetinu denní potřeby tohoto vitamínu. A kůra obsahuje flavonoid naringenin, který může snížit zánět a snížit riziko rakoviny prostaty. Výživoví poradci ale rajčata milují nejen kvůli tomu.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí Erva Woolly?

— Hlavní látkou v rajčatech je lykopen. Je to silný antioxidant, který také snižuje riziko rakoviny a srdečních chorob. Nejvíce se ho nachází ve slupce rajčat. A čím je bobule červenější, tím větší je v něm koncentrace lykopenu, říká Irina Toropygina. „Kromě toho rajčata snižují hladinu špatného cholesterolu, zvyšují elasticitu stěn tepen a jsou účinná v prevenci rakoviny.

Pokud však narazíte na nedozrálé rajče, nechte ho dozrát. Protože slupka nezralých rajčat může obsahovat nebezpečný solanin.

Existuje individuální nesnášenlivost rajčat, ale je extrémně vzácná.

Hrozny

Slupky hroznů mohou krást jejich sladkost. To platí zejména pro zelené hrozny. Mnozí ji proto často oloupou, aby si vychutnali šťavnatou chuť hroznů. Tato akce je také zbytečná.

„Zelené hrozny v sobě nesou silný energetický komplex, který zejména posiluje vnitřní systém člověka a dává tělu schopnost lépe absorbovat všechny ostatní produkty,“ říká nutriční terapeutka Inna Zorina. — Zelená je barvou klidu. Při konzumaci takových potravin se obnoví nervový systém a srdeční frekvence člověka, sníží se úzkost, vyčistí se krevní cévy a krevní tlak se vrátí do normálu.

Inna Zorina je dietoložka-výživářka, koučka pro korekci hmotnosti, specialistka na zdravou výživu.

Slupka hroznů navíc obsahuje ve srovnání s jiným ovocem nejvyšší koncentraci antioxidantů. Slupky hroznů obsahují také sloučeninu zvanou resveratrol, která působí jako přírodní antibiotikum.

Co se týče kontraindikací, hroznové víno se nedoporučuje osobám se syndromem dráždivého tračníku a cukrovkou. No, alergické projevy s intolerancí fruktózy nebyly zrušeny.

Lilek

Lilek je nízkokalorický produkt, bohatý na vitamíny B, vitamíny C, PP a karoten. Obsahuje také minerály, které tělo potřebuje, jako je draslík, železo, vápník, hořčík, sodík a fosfor.

Dužina lilku ale obsahuje 92 % vody a všechny jeho prospěšné látky se nacházejí ve slupce. Mimochodem, za jeho fialovou barvu jsou zodpovědné rostlinné glykosidy antokyany – těch jsou plné lilky. Snižují hladinu cholesterolu, zabraňují rozvoji zánětů v těle a fungují jako antiseptika. Jedním z nejznámějších antokyanů je nasunin. Chrání tělo před oxidativním stresem a poškozením buněk. Nejvíce ho obsahuje opět slupka lilku. Výživoví poradci je proto nedoporučují čistit.

ČTĚTE VÍCE
Jak je Leuzea užitečná pro ženy?

O samotném lilku vám může hodně napovědět i slupka. Pokud jsou na něm vrásky, znamená to, že zelenina je „stará“ a bude velmi hořká. Je lepší volit mladé lilky i proto, že přezrálé obsahují příliš mnoho solaninu.

„Lilek má tendenci během růstu hromadit solanin: čím je lilek starší, tím více jedu jeho slupka obsahuje,“ říká nutriční specialistka Irina Borodina. — Pokud je v lilku příliš mnoho solaninu, může to způsobit žaludeční potíže a podráždění jícnu. Proto je lepší při vaření odstranit slupku.

Irina Borodina je odbornicí na výživu v Centru veřejného zdraví a lékařské prevence, kandidátkou věd, praktickým lékařem první kategorie.

Dýně

Dýně, stejně jako lilek, má téměř všechny živiny ve slupce. Mnohé z nich jsou navíc zachovány i po tepelném zpracování.

„Dýně je vynikajícím zdrojem vitamínů B, PP, E, C, K, antioxidantů, mikroprvků, železa, hořčíku, draslíku, fosforu a vlákniny,“ říká Irina Borodina. — Snižuje účinky oxidačního stresu a obnovuje činnost detoxikačních enzymů. Kromě toho dýňové oleje obsahují polynenasycené mastné kyseliny a mikroelementy, jsou bohaté na zinek, mají choleretický účinek, podporují odstraňování metabolických produktů z jater a normalizují metabolismus lipidů. Pomáhají tedy játrům vyrovnat se s jejich hlavní funkcí – detoxikací.

Zdá se vám vaše dýňová slupka příliš tvrdá k jídlu? Ale ne. Za prvé, u některých odrůd je poměrně měkký. Například hokaido nebo máslová dýně. Za druhé, vše závisí na způsobu vaření. Můžete si udělat dýňovou polévku nebo dýňové kari. Dýně se dá péct nebo smažit – tepelnou úpravou kůrka mnohem měkčí. Nakonec, pokud narazíte na dýni s velmi silnou slupkou, můžete ji uvařit samostatně. Nakrájejte, vařte půl hodiny na středním plameni a poté přidejte do polévky. Nebo dokonce vyrobit dýňové lupínky.

jablka

Jablečné slupky obsahují nerozpustnou vlákninu. A to ve velkém množství. Například průměrné jablko se slupkou má 4,4 gramu vlákniny a bez slupky polovinu. Ve slupce je také dostatek vitamínu C. Vezmeme stejné středně velké jablko a ukáže se, že obsahuje 8,4 mg vitamínu C. Vyčistíme to a zůstane jen 6,4 mg. Jablečná slupka dále obsahuje vitamín A a flavonoid se silným antioxidačním účinkem – quercetin. Pomáhá v boji proti alergiím a chrání srdce.

ČTĚTE VÍCE
Jak chutnají cibulové kroužky?

Ale i když rádi jíte jablka bez slupky, stále nemusíte vyhazovat samotnou slupku – můžete s ní uvařit spoustu zajímavých věcí. Například přidáním másla, cukru a mleté ​​skořice můžete v troubě vařit jablečné lupínky. Jemně nakrájenou kůru lze přidat do ovesných vloček – stane se chutnější a zdravější. Můžete ho přidat i do těsta a připravit jablečné vafle, muffiny a palačinky. Možností je spousta – stačí zapojit fantazii. Nebo použijte jeden z 8 způsobů, jak se zbavit úrody jablek.