Na stránkách je poměrně dost odpovědí, které hovoří o hroznovém víně, které může být košer (vhodné pro Žida) pouze za podmínky, že celý proces jeho výroby, od začátku do konce, včetně fáze stáčení do speciálních nádob , se odehrává pod kontrolou Žida při dodržení zákonů sabatu. A to bez přímého, bezprostředního „kontaktu“ nežidů s těmito produkty.

Stejná pravidla v plně platí také pro každý další košer hroznové produkty. Včetně výroby hroznové šťávy a hroznového cukru. Pokud se tedy hroznový cukr vyrábí v nežidovském potravinářském závodě, není to košer.

S tím souvisí jeden velmi důležitý problém.

Hroznový cukr, jak víte, se používá jako jedna z variant fruktózy, která se používá k výrobě nealkoholických nápojů a konzervovaného ovoce (kompoty, želé, džem atd.).

Židé by si proto měli před nákupem těchto produktů v obchodě ověřit, zda mají jejich obaly košer certifikaci. I když se člověku, který není příliš sečtělý v zákonech kašrutu, může zdát, že takovéto opatření je zbytečné.

Pokud však na etiketě, řekněme, sklenice kompotu není certifikace, má Žid zakázáno používat tento kompot jako potravinu.

V Izraeli jsou nealkoholické nápoje, džusy a téměř všechny produkty vyrobené z konzervovaného ovoce a bobulí opatřeny pečetěmi od uznávaných rabínských soudů, které kontrolují jejich výrobu, potvrzující košer. Ale co ti, kteří žijí mimo Izrael, kde se košer nápoje, kompoty a jiné konzervované ovoce nevyrábí a ty dovážené s košer certifikací jsou vzácností?

Někteří Židé, kteří přísně dodržují naše zákony v kašrutu a v jiných zemích, nekupují „pochybné“ (bez označení košer) produkty, které mohou obsahovat fruktózu z nekošer hroznového cukru.

Říkejme tomu nejvyšší úroveň dodržování kašrutu.

V těch městech a zemích, kde existují seriózní, uznávané rabínské soudy, lze problém nákupu nealkoholických nápojů a konzervovaného ovoce vyřešit žádostí o osvědčení od takového rabínského soudu. Obvykle existují seznamy průmyslově vyráběných košer produktů s názvy firem, jejichž produkty mohou Židé konzumovat. A pokud je na seznamu produkt konkrétní firmy prodávaný v obchodě, může si ho Žid koupit.

Některé rabínské soudy ve velkých městech mimo Izrael však některé produkty samy zkoumají (nebo se v této věci spoléhají na jiné rabínské soudy). A pokud nápoj nebo řekněme kompot, který vyrábí jistá firma, podle výsledků jejich testování neobsahuje fruktózu z hroznového cukru, může rabínský soud povolit Židům jejich konzumaci.

ČTĚTE VÍCE
Jaký čaj je zdravý po koupeli?

V zemích a městech, kde nejsou žádné rabínské soudy oprávněné zabývat se záležitostmi kašrutu, by měl trvalý obyvatel regionu kontaktovat místního rabína. Může se obrátit na rabínský soud, který má informace o košer kvalitě produktů od konkrétních firem, nebo přímo na výrobce a dát komunitě svá doporučení.

To vše, relativně vzato, je průměrná úroveň dodržování kašrutu.

Pokud ve městě taková příležitost není a prakticky není nikdo, kdo by zjistil, zda je konkrétní produkt vyrobený v konkrétním potravinářském podniku košer – v případě potřeby si Žid a bez spolehlivých informací může koupit „necertifikovaný“ měkký pít nebo řekněme kompotovat, řídit se zdravým rozumem. Zároveň budeme podmíněně považovat použití takového produktu za nejnižší úroveň dodržování kašrutu.

Tato míra dodržování je povolena především těm, kteří jsou s přístupem k naší tradici stále na úplném začátku.

A na závěr bych rád zdůraznil, že vše, co je v této odpovědi řečeno, je relevantní pouze ke „sladkým“ produktům nežidovského potravinářského průmyslu, do kterých se smí přidávat fruktóza z hroznového cukru, nikoli však k žádnému jinému druhu potravin vyrobených v nežidovských výrobních podmínkách. Každý skupina takových potravinářských výrobků vyžaduje z hlediska zákonitostí židovské tradice samostatné posouzení.

Textař Eliyahu Essas
13.08.14

“Cukr je nezbytný pro mozek”, “Cukr je sladká smrt”. Internet je plný protichůdných tvrzení, která jsou těžko pochopitelná. V tomto článku si řekneme pravdu o cukru na základě vědeckých údajů. Proč jsou sladkosti zdraví nebezpečné? Jaké produkty obsahují „skrytý“ cukr a čím jej lze nahradit? Přečtěte si odpovědi na otázky!Co je to cukr?

Cukr neboli sacharidy je krátký společný název pro všechny jednoduché sacharidy. Jsou přítomny v potravinářských výrobcích nebo se tvoří v těle po zpracování komplexních sacharidů (polysacharidy, škrob).

Mezi jednoduché sacharidy patří:

Sacharóza – skládá se výhradně z cukru, který se vyrábí z cukrové třtiny a cukrové řepy.

Glukóza – hroznový cukr, dextróza. Nachází se v ovoci a zelenině (dýně, mrkev), bobulích, medu a květenstvích rostlin. V průmyslu se získává ze škrobu.

Fruktóza je ovocný cukr. Obsaženo v ovoci a medu. Sladší než sacharóza a glukóza. Součást téměř všech cukrářských výrobků, zpracovaných výrobků a polotovarů.

ČTĚTE VÍCE
Kam mizí včelstva?

Galaktóza je součástí mléčného cukru (laktózy). Obsaženo v mléce. Méně sladké než běžný cukr.

Maltóza je sladový cukr. Získávají se z naklíčených zrn (sladu) ječmene, žita a dalších zrn. Je přítomen v rajčatech, v pylu a nektaru řady rostlin.

Jinými slovy, cukr není jen krystalový cukr nebo rafinovaný cukr, ale i řada dalších látek obsažených v medu, ovoci, zelenině, obilovinách a dokonce i mléce.

Přírodní a přidané cukry

Všechny cukry, které se dostávají do těla s potravou, lze rozdělit do dvou velkých skupin – přírodní (obsažené v nezpracovaných potravinářských výrobcích) a přidané při zpracování (průmyslové nebo domácí).

Světová zdravotnická organizace používá termín „volné cukry“: kromě přidaných cukrů sem patří cukry přirozeně obsažené v medu, sirupech, ovocných šťávách a koncentrátech ovocných šťáv.

Jaký cukr je zdraví škodlivý?

Všechny cukry, bez ohledu na jejich zdroj, působí na tělo stejně. V mírných dávkách je cukr užitečný a dokonce nezbytný. Nadbytek cukru je škodlivý: způsobuje obezitu, kaz, cukrovku 2. typu a další nemoci.

Norma cukru nezbytná pro normální fungování těla musí být získána z přírodních zdrojů cukru: zelenina, ovoce, obiloviny, mléko, ořechy. Kromě cukrů totiž obsahují rostlinné bílkoviny, vlákninu, vitamíny a mikroelementy, jejichž nedostatek způsobuje chronická onemocnění.

Přírodní zdroje zpravidla obsahují méně cukru. Například v šálku čerstvých jahod bude 7 g cukru a sáček ovocných přesnídávek s příchutí jahod – celých 11 g.

Ale volné cukry jsou nadbytečné. Neobsahují nic jiného než prázdné kalorie. Proto WHO vyzývá k omezení jejich používání.

Jaké jsou limity cukru ve stravě?

Světová zdravotnická organizace doporučuje omezit podíl volných cukrů na 10 % z celkového obsahu kalorií ve stravě („měkká“ norma). Při průměrné dietě 2000 kcal je to 50 g cukru nebo 2 sklenice džusu nebo 4 malé sklenice sladkého jogurtu. Tuto normu lze bezpečně snížit ještě dvakrát.

Proč jsou přírodní cukry někdy omezeny?

V některých druzích ovoce (hrozny, tropické ovoce včetně banánů) je obsah cukru příliš vysoký, takže jejich nadměrné užívání může škodit, pokud již máte sklony k nadbytku cukru v krvi. Pokud tam není, můžete jíst sladké tropické ovoce – samozřejmě v rozumných mezích.

ČTĚTE VÍCE
Co by se nemělo dávat do řízků?

Jaké potraviny obsahují přidaný cukr?

Hlavními zdroji volných cukrů jsou cukrovinky, bonbony, sladké a alkoholické nápoje, slazené mléčné výrobky, cereálie a müsli, zpracované masné výrobky. Více o produktech obsahujících velké množství volných (přidaných) cukrů si můžete přečíst zde.

Cukr je často přítomen ve výrobcích, které nejsou považovány za sladké – chléb, omáčky, rychlé občerstvení, mléčné výrobky atd. Abyste si byli jisti, zda výrobek obsahuje cukr, je třeba pečlivě prostudovat jeho etiketu.

V průmyslové výrobě se často používají sacharóza, fruktóza, glukóza, glukóza a další sirupy, ječný slad, dextrin, dextróza, laktóza, maltóza – tyto názvy najdete na etiketě.

Existuje závislost na cukru?

Sladké jídlo může na tělo působit jako droga, protože stimuluje mozkové procesy, které vyvolávají pocity potěšení a odměny. Při konzumaci sladkých potravin navíc dochází k poklesu hladiny glukózy v krvi: nejprve se koncentrace zvýší a poté prudce klesne, což způsobuje únavu a bolesti hlavy. To může způsobit touhu jíst více sladkostí, abyste zmírnili nepříjemné příznaky a zlepšili pohodu.

Přebytečného cukru se vzdávejte postupně, abyste si nevyvolali stres. Do čaje nebo kávy dávejte méně cukru, jezte méně sladkého pečiva a sladkostí. Místo slazených nápojů pijte ovocné nápoje nebo kompoty, které si sami připravíte bez cukru. Snižte množství zpracovaných potravin ve vaší stravě. Nezapomínejte jíst komplexní sacharidy.

Měli byste používat náhražky cukru?

Sladidla jsou látky sladké chuti s nízkými nebo žádnými kaloriemi. Slazení jídla jimi by mělo být prováděno s opatrností, protože účinek sladidel na tělo byl špatně prozkoumán, neexistují žádná mezinárodní ani národní doporučení pro jejich použití.

Podle studií zneužívání oblíbených sladidel jako aspartam, sacharin a sukralóza negativně ovlivňuje ledviny a dlouhodobě může vést k nárůstu hmotnosti, vysokému krevnímu tlaku, riziku vzniku cukrovky 2. typu, metabolického syndromu, infarktu a mrtvice. Řada vědců tvrdí, že užívání sladidel vede k nekontrolovanému zvýšení chuti k jídlu, zvýšení hladiny krevního cukru a tlumivému účinku na střevní mikrobiom.

Jak můžete omezit příjem cukru?

— Místo dezertů a sladkostí, včetně sušeného nebo kandovaného ovoce, jezte čerstvé nebo mražené ovoce, bobule a ořechy.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody kořene pastináku?

— Uhaste svou žízeň čistou vodou, ne slazenými nápoji a džusy.

– Při vaření používejte minimální množství cukru.

— Nahraďte bílé pečivo černým nebo šedým pečivem, rafinované obiloviny (bílá rýže, krupice, kukuřice) celozrnnými (pohanka, Poltava, ječmen, kroupy).

— Omezte konzumaci příliš sladkého ovoce (banány, hrozny).

— Odmítněte továrně vyrobené omáčky.

— Ubývá zpracovaných potravin a polotovarů.

— Prostudujte si složení výrobků na etiketách.

— Pestrá a vyvážená strava je klíčem k tomu, abyste se vyhnuli běžným sladkostem obsahujícím přidané cukry!

© 2024 Department of Rospotrebnadzor v Republice Altaj
Joomla! je svobodný software vydaný pod licencí GNU General Public License.
Mobilní verze od Mobile Joomla!