Tyto tři poměry udávají hmotnostní procento makroživin (sacharidy/bílkoviny/tuky) vzhledem k sušině (bez vody).

Celkový poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin by neměl překročit 5:1. Odkaz na text s vysvětlivkami.

Hodnoty jsou příliš malé na to, aby byly relevantní.

obsah

  • Použití naklíčené čočky při vaření
    • Recept na veganský salát z naklíčené čočky
    • Nákup – kde koupit naklíčenou čočku?
    • Jak naklíčit čočku
    • Opatrování
    • Účinky na zdraví – vlastnosti
    • Rizika – vedlejší účinky intolerance
    • Pěstování, sklizeň

    naklíčená čočka (Objektiv culinaris) může být použito nevařené v salátu nebo vařené v různých pokrmech. Klíčky čočky obsahují podstatně více vitamínů a minerálních látek než sušené ovoce. Klíčky je třeba odlišit od klíčků. Viz text.

    Použití naklíčené čočky při vaření:

    Čočka je v syrovém stavu obtížně stravitelná, protože obsahuje toxické látky (jako jsou lektiny), které lze vařením zneškodnit. Dlouhé namáčení nebo ještě lépe proces klíčení či vaření dostatečně sníží množství škodlivých látek. Naklíčenou čočku je proto velmi dobré jíst syrovou.

    Jak jíst naklíčenou čočku? Syrová naklíčená čočka má nádhernou sladkou a ořechovou chuť a skvěle se hodí jako základ salátu nebo jako příloha. Pyré a ochucené bylinkami tvoří veganskou pomazánku na chleba. Protože naklíčená chuť připomíná spíše zeleninu, ale při dušení nebo blanšírování si zachovává své chutné aroma. V tomto případě však dochází ke ztrátě některých jeho cenných živin. Přidání naklíčené čočky do pokrmů krátce před podáváním zlepší chuť zeleninového kari, dušeného masa, rizota nebo polévky – a poskytne zdravotní výhody.

    Recept na veganský salát z naklíčené čočky:

    Složení: na osvěžující salát budete potřebovat 250 g naklíčené čočky (syrové, bio?), 2 nakrájené šalotky, 100 g sušených rajčat nakrájených na úzké proužky, cca 125 g nakrájeného celeru, 1 nadrobno nasekaný stroužek česneku, trochu olivového nebo řepkového oleje a ( podle chuti) 2 polévkové lžíce. l. nebo více jablečného octa.

    Příprava: Luštěniny a zeleninu dejte do mísy, smíchejte s olejem a octem a promíchejte, aby se spojily. Podle chuti dochuťte trochou soli, pepře a jemně nasekanou petrželkou.

    Řepkový olej je zdravější než olivový olej. Pro zdravou výživu (založenou na syrové stravě nebo vařené stravě) se doporučuje používat olej v malých množstvích nebo jej dokonce opustit.

    Veganské recepty s naklíčenou čočkou najdete v sekci: “Recepty, které obsahují nejvíce této suroviny” (pod textem).

    Nákup – kde koupit naklíčenou čočku?

    Naklíčenou čočku je nejlepší kupovat ve velkých supermarketech nebo obchodech s bio produkty. Tyto čočkové klíčky si můžete objednat i online. Dejte přednost bio a pokud možno lokálním produktům.

    Pozor na možnou plíseň i u kupovaných výrobků. Rozmazané, načechrané vláknité kořeny jsou však často zaměňovány s plísní. Vůně vám pomůže rozlišit plíseň od malých kořínků: plíseň má shnilý zápach, zatímco vláknité kořeny jsou spíše čerstvé až silně štiplavé.

    Mezi semeny (1), klíčky a klíčky je významný rozdíl: klíčky čočky (2) mají délku jeden až několik milimetrů a jíte s nimi semena a kořeny. Klíčky (3) dosahují délky několika centimetrů a tvoří již zárodečné vrstvy. Poté se z nich vyvinou kotyledony ve formě zelených výhonků (4). V tomto případě jsou semena odříznuta.

    Jak naklíčit čočku:

    Pokud si chcete čočku naklíčit sami, kupujte pouze neloupanou, syrovou čočku.

    Existuje naklíčená červená čočka? Červená a žlutá čočka ze supermarketu je téměř vždy loupaná, a proto nemůže znovu klíčit. Existuje také neloupaná žlutá a červená čočka; slupka červené čočky je však obvykle tmavší barvy (v závislosti na zemi původu), proto se často nazývá hnědá nebo černá čočka 14,15. Bio semena obvykle neobsahují inhibitory klíčení. Před zahájením procesu můžete získat vzorek klíčků tak, že na vlhký kuchyňský papír položíte pouze polévkovou lžíci čočky (udržujte jej vlhký).

    Naklíčit čočku je snadné. Budete potřebovat pěstební nástroj, jako je nakličovací nádoba, miska nebo nakličovací věž. Ke klíčení stačí nejprve čistá sklenice se šroubovacím a děrovaným víčkem.

    Během procesu klíčení vždy zajistěte čistotu! Vzhledem k tomu, že klíčky čočky jsou velmi náchylné k plísni, je třeba sklenici dobře vyvařit. Semena musí být také čistá. Čočka se důkladně promyje vodou přes síto. Aby semena začala lépe klíčit, čočka se namočí na 1-2 hodiny do vody. U neloupané červené čočky to není nutné. Po namočení čočku poprvé dobře propláchněte. K tomu vypusťte namáčecí vodu, přidejte čerstvou vodu a poté znovu důkladně sceďte. Pravidelné oplachování je nutné i ve fázi klíčení. Oplachování dvakrát denně čerstvou vodou je dostačující – kromě léta: doporučují se 3 výplachy denně. 10

    Čočka (jako většina velkých semen) je stínomilná rostlina. Navzdory opaku doporučení na různých webech nedoporučujeme světlé umístění. Nemělo by docházet k podmáčení, proto jsou sklenice instalovány pod úhlem s otvorem dolů. Výhonky čočky se tvoří asi za 1-2 dny. Pokud je necháte ve sklenici delší dobu, maximálně 3-4 dny, vyvinou se klíčky, které lze konzumovat syrové. Pro větší čočku (6-7mm) nebo i větší je nutná delší doba klíčení (viz článek “Kyselina fytová nebo fytát, namáčení nebo naklíčení”). Před konzumací sazenice/klíčky naposledy důkladně opláchněte.

    Skladování:

    Naklíčenou čočku je třeba skladovat v lednici a sníst do 3 dnů. Při delším skladování bude v ideálním případě v lednici dále růst, ale ztratí cenné vitamíny a minerály nebo zahnívá. Naklíčenou čočku lze ihned konzumovat syrovou nebo ji umístit do vzduchotěsné sklenice či misky, vychladit a sníst do dvou dnů.

    Chemické složení – nutriční hodnota – kalorie:

    Živiny v naklíčené čočce se lépe vstřebávají. Obsahuje více bílkovin, vlákniny a vitamínů než sušená čočka. 5 Jíst naklíčenou čočku však neznamená konzumovat více minerálů, jako je železo, sodík, draslík, vápník, hořčík, fosfor a zinek, než kdybyste naklíčenou čočku nejedli. Mimochodem, naklíčená čočka je těžší než suchá, protože nabobtná ještě před vyklíčením. To ztěžuje srovnání živin ve stejném objemu.

    Naklíčená čočka však obsahuje podstatně více vitamínu E a vitamínů skupiny B (včetně thiaminu, niacinu a kyseliny listové). 5 Klíčky čočky, když se konzumují syrové, obsahují významné množství vitamínu C (16,5 mg/100 g). 4 To je přibližně stejné množství jako u ananasu, pomerančových rajčat nebo tomelu. Výrazně více vitamínu C obsahuje pravá guava (228,3 mg) a žlutá paprika sladká (183,5 mg). 13

    Během procesu klíčení se až 80 % obtížně stravitelných komplexních sacharidů (trisacharidů) přemění na lehce stravitelné disacharidy. 3

    V naklíčených luštěninách se zvyšuje obsah esenciálních aminokyselin methioninu a cysteinu, jedné z podmíněně esenciálních aminokyselin.

    Vaření naklíčené čočky: Vařit naklíčenou čočku je škoda, protože dochází ke ztrátě některých surovin.

    Veškeré nutriční informace pro naklíčenou čočku, denní příjem a srovnávací hodnoty ostatních ingrediencí naleznete v našich nutričních tabulkách zde KLIKNĚTE PRO pod obrázkem přísady.

    Účinky na zdraví – vlastnosti:

    Čočka je dobrým zdrojem železa (8 mg/100 g), a proto je považována za účinný prostředek proti chudokrevnosti. Díky vysokému obsahu vlákniny pomáhá zmírňovat zácpu a snižovat hladinu cholesterolu. Umožňuje pozvolný vzestup krevního cukru, proto se doporučuje i diabetikům. Vysoký obsah kyseliny listové je prospěšný zejména pro ženy, které chtějí mít děti a pro těhotné ženy. 6

    Předpokládá se, že kyselina fytová, kterou obsahuje, má antioxidační a antikarcinogenní účinky. Snížené riziko rakoviny tlustého střeva je spojeno s chelací železa. Kyselina fytová má pozitivní vliv na rakovinu prostaty, prsu a slinivky a také snižuje hladinu cukru v krvi. 1,2

    Rizika – vedlejší účinky intolerance:

    Na internetu často najdete otázky: Je možné jíst syrovou čočku? nebo Je možné jíst naklíčenou čočku syrovou? Stejně jako ostatní luštěniny je i surová čočka bohatá na kyselinu fytovou. Kyselina fytová se nachází uvnitř endospermu. Kyselina fytová je pro klíčky velmi důležitá, ale pro nás lidi méně. Čočku tedy nelze konzumovat syrovou, ale lze jíst naklíčenou.

    Kyselina fytová na sebe váže minerály a stopové prvky jako vápník, zinek, železo, hořčík a mangan. Takové sloučeniny se nazývají nestravitelné nebo nestravitelné komplexy se složkami potravy. Kyselina fytová také inhibuje některé trávicí enzymy, ale má také příznivé účinky. Podrobnější informace najdete v následujícím článku: Kyselina fytová neboli fytát a namáčení či klíčení.

    Pokud budete jíst syrovou čočku v nenaklíčené formě, můžete pociťovat bolesti hlavy, zvracení, průjem nebo jiné gastrointestinální poruchy. Jenže při procesu klíčení se odbourávají různé látky, které v syrové čočce škodí. Mimo jiné se odbourávají třísloviny (taniny) obsažené v syrových semenech. 12 Třísloviny jsou nejedlé látky, které mohou jiné živiny učinit zcela nebo částečně nestravitelnými. Při naklíčení čočky navíc klesá obsah hemaglutininů. Tyto čočkové lektiny, pokud jsou konzumovány v přebytku oproti nenaklíčené čočce, mohou shlukovat červené krvinky, a jsou proto považovány za toxické. Proces klíčení snižuje obsah hemaglutininu o 75-100 %, i když existují studie, které uvádějí nižší čísla. 11 Mimochodem i pouhé máčení vede ke snížení obsahu tříslovin a lektinů.

    K napadení sazenic plísní dochází poměrně často, ale vždy musíte zajistit, aby voda po umytí mohla vždy odtékat a nevznikala stojatá vlhkost. Když se objeví plíseň, je třeba vše zlikvidovat a poté důkladně vyčistit pracovní plochy, nádoby a ruce.

    Naklíčená čočka a kyselina kyanovodíková

    Někdy můžete online najít informace o kyselině kyanovodíkové v naklíčené čočce, přičemž termín B17 se často označuje jako „vitamín“, laetril nebo amygdalin. Zde vysvětlíme, co to vlastně je.

    Amygdalin je kyanogenní glykosid, tedy sloučenina alkoholu a cukru. Kromě naklíčené čočky lze tuto složku nalézt také v řadě dalších potravin.

    Termín “B-vitamín 17” je synonymem pro zkratku Laetril nebo amygdalin, ale jedná se o pseudovitamin, který tělo ke správnému fungování nepotřebuje. Od 1980. let minulého století se šuškalo, že tato složka má protirakovinné vlastnosti. Systematický přehled provedený studií Cochrane v roce 2015 však toto tvrzení jasně vyvrátil. Práce dochází k závěru, že neexistují žádné přesvědčivé důkazy o údajných účincích laetrilu nebo amygdalinu při léčbě pacientů s rakovinou. 17

    Nejznámějším členem obsahujícím amygdalin je hořká mandle, z níž pochází její název, protože slovo „amygdalin“ pochází z latinského amygdala (starořecky ἀμυγδάλη), což znamená mandlové jádro. I když je však kyselina kyanovodíková toxickou složkou, která se může časem hromadit, její množství obsažené v naklíčené čočce, na rozdíl od hořkých mandlí, není kritické.

    Bohužel se nám k této problematice nepodařilo najít žádné podložené studie, s výjimkou studií o hořkých mandlích, které zase naznačují, že čočka je neškodná. Kromě toho je klíčení rozhodně prospěšné, protože zlepšuje stravitelnost a snižuje výskyt rezistentního škrobu a nepoživatelných sloučenin 18 . Největší nebezpečí není spojeno s hromaděním kyseliny kyanovodíkové, ale s možnou infekcí různými bakteriemi 19. To se stává velmi zřídka a infekci se lze snadno vyhnout dodržováním dobré hygieny.

    Distribuce – původ:

    Dnes používaná čočka pravděpodobně pochází z divoké čočky. Lens orientalis v Malé Asii. Čočka se pěstuje a kultivuje přinejmenším od neolitu, což z ní činí jeden z nejstarších druhů sušené zeleniny. 7 Čočka byla v neolitu (asi 7000 př. n. l.) hlavní užitkovou rostlinou v zemích úrodného půlměsíce (Bulharsko, Řecko). Také ve starověkém Egyptě a Palestině byla čočka základní potravinou.

    Dnešní rostoucí regiony jsou Španělsko, Rusko, Chile, Argentina, USA, Kanada a západní Asie. Jen v Indii je běžných více než 50 druhů čočky.

    Pěstování, sklizeň:

    Čočka je nahosemenná rostlina, která pomocí hlízkových bakterií v půdě váže dusík ze vzduchu, což má velmi dobrý vliv na stav půdy. Pokud dříve na poli rostly jiné luštěniny, pak není třeba očkovat uzlové bakterie. Navíc je velmi nenáročný a jeho pěstování je možné i na slínovitých, písčitých, vápenatých, sypkých jílovitých půdách, které mohou být i mělké. Pro úspěšnou produkci čočky je kritická čistá kontrola plevele plodin, která je považována za málo konkurenceschopnou. V závislosti na klimatu a půdě existují také smíšené plodiny s ovsem nebo ječmenem. Zde je důležité čočku nezastínit. Pěstování čočky v Evropě je stále okrajovým produktem a je rozšířenější v ekologickém zemědělství. 8

    Sklizeň čočky se sklízí pomocí obilního kombajnu a dobu sklizně je obtížné určit, protože Čočka dozrává velmi nerovnoměrně (zdola nahoru). Sušení sklizené čočky je proto téměř vždy nutné.

    Obecné informace:

    Čočka jedlá, nazývaná také obyčejná čočka nebo čočka pěstovaná (lat. Lens culinaris) je bylinná rostlina rodu Lentils (Objektiv), patřící do čeledi luštěninových (Fabaceae).

    Ke klíčení jsou vhodná semena všech rostlin, jejichž listy, stonky a plody jsou jedlé. Nightshales (brambory a rajčata) k tomu nejsou vhodné kvůli toxické látce solanin. Kvůli fasinu, který obsahuje, lze naklíčené fazole konzumovat až po 15 minutách tepelné úpravy. 4

    Literatura – zdroje:

    19 zdrojů

    1. Verghese M., Rao D., Chawan C., Walker L., Shackelford L., Antikarcinogenní účinek kyseliny fytové (IP6): Apoptóza jako možný mechanismus účinku. LWT Food Science and Technology 2006;39,1093–1098
    2. Somasundar P., Riggs D., Jackson B., Cunningham C., Vona-Davis L., McFadden D. Inositol hexafosfát (IP6): nová léčba rakoviny pankreatu. Journal of Surgical Research. 2005;126,199–203
    3. lebensmittellexikon.de Sprossen, Keimlinge, Sprossengemüse.
    4. Krebs A. Die Kraft der Keimlinge. Olivový 2010;3.
    5. Davila MA, Sangronis E, Granito M. Klíčené nebo fermentované luštěniny: potraviny nebo složky funkčních potravin.
    6. Roger J. Heilkräfte der Natur. Ein Praxishandbuch. Curych: Advent Verlag. 2006.
    7. Delaveau P, Lorrain M, Mortier F, Rivolier C, Rivolier J, Schweitzer A. Geheimnisse und Heilkräfte der Pflanzen. Curych: Das Beste. 1978.
    8. Anbau von Biolinsen. Erfahrungen in der Schweiz. www.biaktuell.ch
    9. Wikipedia Linse (Botanik).
    10. rohkost24.net keimen.
    11. hcfricke.com /2017/04/26 /keimen-oder-kochen-ein-nachschlag/ zitiert aus Davis B. et al. Becoming Raw – Základní průvodce raw veganskou stravou. Summertown, Tennessee: Book Publishing Company. 2010
    12. Nkhata SG a kol. Fermentace a klíčení zlepšují nutriční hodnotu obilovin a luštěnin aktivací endogenních enzymů. Online knihovna Wiley. 2018.
    13. USDA. Ministerstvo zemědělství Spojených států.
    14. Yadav S., McNeil D. a kol. Čočka: starověká plodina pro moderní dobu. Berlín: Springer Science & Business Media. 2007: 96-97; 384.
    15. Samaranayaka A., Lentil. In: Nadathur SR, Wanasundara J. et al. Udržitelné zdroje bílkovin, Elsevier. 2016.
    16. Mondal, doktore Sumanto. (2018). Laetril (amygdalin nebo pseudo B-vitamín 17). 10.13140/RG.2.2.29796.27527.
    17. Milazzo S, Horneber M, Ernst E. Léčba rakoviny laetrilem. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015, vydání 4. Čl. č.:CD005476. DOI: 10.1002/14651858.CD005476.pub4. Zpřístupněno 18. května 2021.
    18. S. Santos C, Silva B, MPValente L, Gruber S, W. Vasconcelos M. Efekt klíčení v čočce (Lens culinaris) nutričním a mikrobiologickém profilu. Potraviny.
    19. Kintz E, Byrne L, Jenkins C, McCARTHY N, Vivancos R, Hunter P. Ohniska escherichia coli produkující shiga toxin spojená s naklíčenými semeny, salátem a listovou zeleninou: systematický přehled. J Food Prot. listopad 2019;82(11):1950–8.

    Většina diet vyžaduje vyloučení z jídelníčku masných výrobků a pečiva, které obsahují velké množství látek nezbytných pro tělo, ale zároveň se postupně mění v kila navíc. Čočka se může snadno stát náhradou takových produktů pro lidi, kteří si hlídají jídelníček.

    Střih: Romanova Yu. M.

    Co je to čočka?

    Čočka je rostlina z čeledi bobovitých, jedna z nejstarších zemědělských plodin. Dá se snadno rozpoznat podle vzhledu: semena čočky jsou plochá, s mírně špičatými okraji. Liší se barvou v závislosti na druhu čočky:

    • Hnědá – tato odrůda je běžnější než ostatní; hnědá čočka vyžaduje před použitím namáčení;
    • Žlutá – mnoho indických jídel se připravuje ze semen žluté čočky, zejména většina polévek;
    • Červená – tento typ se nejsnáze používá při přípravě, protože nevyžaduje namáčení;
    • Černá – ze všech odrůd čočky je považována za nejchutnější. Jeho výhodou je, že se jeho zrna při vaření nerozvaří a zachovají si svůj tvar a drobivost;
    • Zelená – taková čočka je považována za nezralou, ale to neznamená, že se nedá jíst. Mladá semínka čočky obsahují mnoho prospěšných prvků, které ženy potřebují.

    Složení a obsah kalorií čočky

    Existuje důvod, proč je tato rostlina oblíbená mezi lidmi, kteří raději věnují více pozornosti své stravě. Čočka obsahuje mnoho užitečných prvků: železo, fosfor, draslík a také vitamíny B1 a B2 – podporuje energii a udržuje svaly v tonusu, proto ji preferují sportovci. Pomáhají také s mnoha důležitými procesy v těle.

    Čočka je také bohatá na vitamín B6 (pyridoxin), který je užitečný pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění a onemocnění jater.

    Obsah kalorií v suché a surové čočce je poměrně vysoký: 318 kcal na 100 gramů produktu.

    Toto číslo zahrnuje:

    • 23,8 g proteiny;
    • 1 g tuku;
    • 56 g sacharidů.

    Čočka uvařená v neosolené vodě však bude obsahovat 100 kcal na 100 gramů – přitom si stále zachovává většinu prospěšných prvků včetně bílkovin. Díky tomu je vhodnou přílohou pro každého, kdo si hlídá svou postavu.

    Užitečné vlastnosti naklíčené čočky

    Čočku lze použít nejen ve formě zrna. Odborníci na výživu doporučují věnovat pozornost naklíčené čočce. Je snadné ho získat doma:

    1. Čočku můžete naklíčit v jakékoli nádobě, ale nejlépe se k tomu hodí čistá.
    2. Semínka je potřeba naplnit vodou pokojové teploty, aby bylo vody 2x více.
    3. Sklenici musíte nechat v této formě jeden den.

    Naklíčená semínka čočky je nutné skladovat v lednici.

    Prospěšné vlastnosti semen čočky:

    • Čočka je vyvážený dietní produkt. Kombinace bílkovin a tuků v jejím složení nepřidá tělu kila navíc, ale zároveň ho nabije energií potřebnou pro další práci;
    • Hořčík a draslík v čočce ji činí nepostradatelnou pro posílení kostí a kardiovaskulárního systému;
    • Čočka snižuje hladinu cukru v krvi;
    • Je velmi užitečná pro ženy: kyselina listová podporuje vývoj plodu u těhotných žen a také snižuje riziko rakoviny prsu;
    • Čočka je také užitečná v kosmetologii: prospěšné látky v jejím složení posilují vlasy a nehty, obnovují poškozenou pokožku obličeje a zjemňují ji.

    Kontraindikace a poškození čočky

    Navzdory tomu, že je čočka oblíbenou plodinou mezi vyznavači zdravé výživy, může tělu také uškodit, pokud neznáte složitosti přípravy nebo zneužijete její množství.

    • Čočka obsahuje velké množství vlákniny. Nadměrná konzumace vede k bolestem žaludku a střev;
    • Semena čočky se tráví dlouho, což může vést ke zvýšené tvorbě plynu;
    • Nedoporučuje se jíst čočku lidem s onemocněním kloubů, protože některé prvky ve složení mohou negativně ovlivnit jejich vývoj.

    Jak a kolik používat?

    Aby čočka působila na organismus pozitivně, není vůbec nutné jíst ji každý den ve velkém množství. Optimální dávkování je asi 200 gramů 2-3 dny v týdnu. Čočka může být originální přílohou v den půstu a nepostradatelnou přísadou do zeleninové polévky.

    ČTĚTE VÍCE
    Dá se hraním squashe zhubnout?