Z nějakého důvodu si mnoho lidí vytvořilo zvyk jíst chléb naprosto se všemi potravinami. A i když sledujeme svou váhu a úzkostlivě počítáme kalorie, ještě jsme se nenaučili jíst chléb pro zdraví. Právě naopak: chléb s marmeládou, s bramborem nebo kaší nás učili jíst rodiče a je učili naši prarodiče.

Starší generaci lze rozumět, prožila dobu, kdy byl chléb hlavním produktem, který bylo někdy i těžké sehnat. Teď už je ale této dobroty dost, jen je potřeba jíst s rozumem.

Je chléb škodlivý?

Pokud se někdo zeptá Je pro vás bílé pečivo špatné?, odpovím s plnou důvěrou: “Ano a velmi škodlivé”. Bez ohledu na to, jak je bílý chléb chutný, nejsou v něm žádné užitečné látky, pšeničná mouka při zpracování ztrácí všechny své prospěšné vlastnosti a v kombinaci s droždím ji nelze vůbec považovat za zdravou.

Vědci prokázali, že lidé, kteří jedí bílé pečivo, jsou kromě problémů s nadváhou náchylní ke kardiovaskulárním chorobám a cukrovce.

Ale obecně, Škodí chléb vašemu zdraví? nebo naopak by měla být zařazena do jídelníčku, stojí za to se na to podívat. V závislosti na složení a technologii přípravy může chléb trávení buď poškodit, nebo ho urychlit. Chléb bez droždí je v posledních letech velmi žádaný, protože se připravuje bez droždí a zlepšuje metabolismus. Totéž nelze říci o kvasnicovém chlebu: nadměrná konzumace může způsobit dysbiózu nebo nadýmání.

Dalším zdravým druhem chleba, který by neměl být vyloučen z vašeho jídelníčku, je žitný chléb. Žitný chléb má soubor vitamínů, které jsou pro člověka zvláště potřebné na podzim a v zimě. Takový chléb by ale neměli jíst lidé se žaludečními vředy, pálením žáhy a gastritidou. V ostatních případech se dá jíst i při přísné dietě.

Ani zdravé celozrnné pečivo by se nemělo kombinovat s některými potravinami, protože to může vést k nepříjemným následkům.

S jakými potravinami byste neměli kombinovat pečivo?

  1. Ovocný salát
    Toto jídlo není samo o sobě v žádném případě lehké, obrovské množství cukru a vlákniny v ovoci v kombinaci s pečivem přechází v pálení žáhy. © Depositphotos

Jam
Americká snídaně: toast s máslem a marmeládou – jak chutné a uspokojivé. Ale to prostě není užitečné. Taková snídaně nebo svačina vás na dlouho nezasytí a žaludeční potíže a navíc nadváha jsou zaručeny. © Depositphotos

ČTĚTE VÍCE
Co kokos dělá s tělem?

houby
Houby samy o sobě jsou jedním z nejhůře stravitelných pokrmů, ne nadarmo odborníci na výživu doporučují dětem do 14 let od konzumace tohoto produktu upustit. Nejen pro dítě, ale i pro dospělého je těžké vyrovnat se s tak těžkým jídlem, a pokud přidáte krajíc bílého chleba, bude trávení houbového pokrmu ještě obtížnější. © Depositphotos

Chléb lze konzumovat jako samostatný pokrm nebo jej kombinovat se zeleninou či bylinkami. Měli byste se zdržet konzumace bílého chleba a nahradit ho domácím chlebem bez kvasnic. Zdravý chléb si můžete upéct doma a na nezdravý a někdy prošlý chléb z obchodu zapomenete.

Správně kombinujte produkty a sdílejte tyto užitečné tipy se svými přáteli na sociálních sítích.

Autor článku
Veronika Žmurková

Veronica obdivuje malbu a instrumentální hudbu. Miluje všechna zvířata: v domě křehkého redaktora žije pes, morče a želva. Sní o tom, že jednou nasedne se svým psem do auta a vyrazí na cestu kolem světa. Oblíbené knihy: Brave New World od Aldouse Huxleyho, Proces od Franze Kafky, Sběratel od Johna Fowlese.

Jsme na Facebooku

Chyby nepozorných hospodyněk

Jak vařit sledě pod kožichem

Podobenství o dobrých záměrech

Viděl jsem, jak mi tchyně dává něco do čaje, rozhodl jsem se potichu vyměnit hrnky

Tiché stáří

Syn nechal svého starého otce samotného ve studeném domě, jednoho rána přijelo drahé auto do zchátralé chatrče

Spravedlnost zvítězila

Nový kolega vyvolal v serpentáriu posměch, ale všichni byli ohromeni, když šéf přišel s manželkou na firemní večírek

Odhalovací trik

Boty aplikuji vlhčeným hadříkem přímo v prodejně, jsem přesvědčen, že prodejce nehorázně klame

Kontrola vašeho milovaného

Rozhodl jsem se zkontrolovat dívčiny pocity a nechal jsem vzkaz, že odcházím navždy, ale nemohl jsem předvídat takovou reakci

Rodové zlato

Co dělat se zlatem, které bylo zděděno po zemřelých příbuzných

Nečekaná rána

Náhlý odchod manžela mě srazil na zem, a když jsem viděla jeho závěť, úplně jsem oněměla

Bezpečnost především

Miminko zmizelo při letu v letadle, brzy se nebohá matka dozvěděla pravdu

Odhalení hromadiče

Manžel se mi posmíval kvůli starému vajíčku, které jsem koupila na bleším trhu, ale pak se otevřelo.

© TakProsto.cc 2014-2024. Všechna práva vyhrazena.
Spravujte souhlas se soubory cookie

ČTĚTE VÍCE
Jak se rozmnožují květy jiřinek?

Abychom vám poskytli ty nejlepší zážitky, my a naši partneři používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení technologie, jako jsou soubory cookie. Souhlas s těmito technologiemi nám a našim partnerům umožní zpracovávat osobní údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.

Kliknutím níže souhlasíte s výše uvedeným nebo proveďte podrobná rozhodnutí. Vaše volby budou použity pouze na tomto webu. Svá nastavení můžete kdykoli změnit, včetně odvolání souhlasu, pomocí přepínačů na Zásadách souborů cookie nebo kliknutím na tlačítko spravovat souhlas ve spodní části obrazovky.

Funkční Funkční Vždy aktivní

Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si účastník nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.

Technické úložiště nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány účastníkem nebo uživatelem.

Technické úložiště nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické úložiště nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace uložené nebo získané pouze pro tento účel obvykle použít k vaší identifikaci.

Technické úložiště nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo na několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.

Není to tak dávno, co ředitelka Výzkumného ústavu pekařského průmyslu Marina Kostyuchenko oznámila extrémní výhody chleba. Konkrétně uvedla, že tento produkt obsahuje třikrát více železa než hovězí maso, jeho neustálá konzumace pomáhá předcházet kardiovaskulárním onemocněním a k nadváze nevede láska k chlebu, ale nevyvážená strava. Naše odbornice na výživu Inna Kononenko však považovala za nutné s některými z těchto tvrzení polemizovat.

— Je těžké nesouhlasit s tím, že nevyvážená strava vede k nadváze. Pojďme ale zjistit, jakou roli ve výživě hraje chléb a moučné výrobky. I ve stravě člověka, který nemá nadváhu, by mělo být 100, maximálně 150 gramů sacharidů! – říká Inna Kononenko. — Konzumuje-li člověk více, stává se náchylným k obezitě.

ČTĚTE VÍCE
Jaké je nejneužitečnější ovoce?

— Inno Aleksandrovno, můžeš svými prsty vysvětlit, kde se v praxi bere 100 gramů sacharidů?

– Vezměme si pšeničný chléb, celozrnný nebo dokonce nevyrobený z prémiové mouky: 100 gramů bude obsahovat přibližně 240 kilokalorií – to je 50 gramů sacharidů. Pokud sníte každý den 150 gramů chleba z pšeničné mouky, vaše tělo přijme 75 gramů sacharidů. Chléb vyrobený z žitné mouky bude obsahovat o něco méně sacharidů. Pokud sníme 150 gramů pšeničného chleba a stejné množství žitného chleba, dosáhneme již denní potřeby sacharidů. Kromě toho člověk během dne přijímá další sacharidy.

– Co když jsou to zdravé sacharidy – obiloviny, ovoce?

– Koho to zajímá? Množství sacharidů se zvyšuje s každým jablkem. 50 gramů syrové cereálie dá 150 gramů vařené cereálie, což je 30 gramů sacharidů. Pokud člověk během dne sní jablko o váze 150-200 gramů, přidá mu dalších 20 gramů sacharidů. Jsou lidé, kteří jedí cereálie k snídani (kaše), k obědu (příloha k masu nebo rybě) a k večeři (brambory, těstoviny). Každých 150 gramů takové přílohy poskytne 30-40, nebo i 50 gramů sacharidů – podle toho, o jakém pokrmu mluvíme. Pokud k tomu přidáte kousek chleba, bude ve stravě příliš mnoho sacharidů. Z tohoto důvodu se začne narušovat metabolismus sacharidů. Důsledkem je diabetes mellitus a kardiovaskulární onemocnění, které spolu často koexistují. Když se glukóza v krvi začne příliš zvyšovat, stává se nebezpečnou toxickou látkou a začíná ničit cévní stěny. Dochází k zánětu. A na této stěně je navrstven cholesterol. To vede k ateroskleróze, jedné z hlavních kardiovaskulárních chorob.

— V dnešní době se hodně mluví o obsahu lepku v chlebu z pšeničné mouky. Existují lidé, pro které je jeho použití kontraindikováno; někteří záměrně odmítají jíst potraviny, které ji obsahují. Jaké je nebezpečí tohoto proteinu?

„Bohužel, pšenice už není totéž obilí, jaké pěstovali naši předkové. Již mnoho let se vědci snaží zvýšit výnosy. Vzájemně křížili různé odrůdy pšenice, aby získali obiloviny, které byly nejodolnější vůči nepříznivým podmínkám prostředí: suchu, plísním, které infikují rostliny patogenními chorobami a tak dále.

Změny v genomu nezůstaly bez povšimnutí. Lepek je protein, který má nyní velmi vysokou imunitní odpověď. To znamená, že při konzumaci chleba nebo těstovin z třešňové mouky (ať už tvrdé nebo měkké) člověk nepociťuje okamžitý typ alergie – kožní vyrážky, slzení, otoky, průjem. Ale alergie opožděného typu je možná, když se reakce objeví po poměrně slušné době. A člověk si tuto alergii nespojuje s produktem, který ji způsobil. Tato reakce na lepek je velmi častá. Vidím to na testech potravinové intolerance, které provádějí moji pacienti. Existuje onemocnění – celiakie, při které je na celý život předepsána bezlepková dieta, jinak mají takoví pacienti vysoké riziko vzniku smrtelného nádorového onemocnění a osteoporózy. Ale teď nemluvím ani o celiakii, ale o nesnášenlivosti lepku, která vede ke vzniku zánětlivých, autoimunitních onemocnění. Pokud je člověk náchylný ke kardiovaskulárním onemocněním, nebo pokud mají příbuzní autoimunitní onemocnění, neměl by takový člověk nadužívat moučné výrobky.

ČTĚTE VÍCE
Co má plotice nejraději?

— Kolik chleba a těstovin by mělo být ve stravě člověka náchylného k takovým nemocem?

– Obecná doporučení – musíte sníst tolik gramů žitného a pšeničného chleba denně – zde nejsou vhodná. Tyto potraviny lze jíst jednou týdně nebo možná jednou za měsíc, v závislosti na individuálním stavu jednotlivce. Kromě nesnášenlivosti lepku je u velkého počtu lidí diagnostikováno množení bakterií a plísní v tenkém střevě. Lidé si možná neuvědomují, že mají tento syndrom. Může se projevit jako nadýmání, zácpa, průjem a afty (u žen). Na prstech se může objevit plíseň, ztluštění nehtu a mírné zežloutnutí. Dalším indikátorem je bílý povlak na jazyku nebo v ústní sliznici. Na těle se mi objevují malé plísňové červené skvrny. Je možné mít i jedno místo, na které člověk prostě nereaguje, ale to už je plísňová infekce.

Sklon k rozvoji oparu může také signalizovat přemnožení plísní, protože viry se na plísně vždy navážou. A houby zase milují chléb a kvásek, takže moučné výrobky podporují růst plísní v lidském těle. Houby se samozřejmě v našem těle zpočátku vyskytují, otázkou je, kolik jich je. Pokud člověk má nebo někdy měl alespoň jednu z výše uvedených nemocí, musíte přemýšlet o úplném zdržení se chleba.

— Jak dobrý je chléb jako zdroj železa?

— Existuje hemové železo, které se nachází v srdci, játrech, jazyku, vepřovém, hovězím, kuřecím mase, vejcích, některých druzích ryb, kaviáru. Je vysoce biologicky dostupné, 10-15 % tohoto železa se vstřebá. Člověk například snědl hovězí játra, jejichž porce obsahovala 10 miligramů železa, což znamená, že se z toho do těla dostane 1-1,5 miligramu. Nehemové produkty – otruby, pohanka, sójové boby, čočka, jablka, špenát, červená řepa, granátová jablka. Železo v nich obsažené má biologickou dostupnost pouze 1-2 %, to znamená, že z 10 miligramů se vstřebá pouze 0,1-0,2 miligramů. A proto považovat chléb za zdroj železa je poněkud zvláštní. A pokud má člověk syndrom přemnožení bakterií nebo plísní, tyto bakterie a houby spotřebovávají železo spolu s pšenicí, žitem a kvasinkami a nasytí se jím.

– Hovězí játra ale obsahují také hodně železa, které je dostupné pro plísně?

ČTĚTE VÍCE
Jak užívat odvar z orchideje?

– Rozhodně. Srovnávat obsah železa v chlebu a hovězím je ale nesprávné. Námi prodávaný chléb navíc obsahuje mnoho potravinářských přídatných látek, o jejichž nebezpečnosti můžeme často jen tušit. Nejlepší je samozřejmě jíst chléb vyrobený vlastníma rukama. Dá se vyrobit jak v pekárně, tak v troubě. Ale v každém případě by se měl konzumovat ve velmi mírném množství, to není základ každodenní stravy.