Strašně ráda dělám různé přípravy na zimu a hlavně sušené ovoce. Letos jsem si dokonce pořídil speciální sušičku a rozhodl se, že do ní zkusím dát zeleninu. Právě jsem nasbíral tolik mrkví, že nevím, co s nimi. Zajímá mě ale jedna otázka: zachová si po usušení chuť a vlastnosti? Také jsem slyšel od sousedky, že vaří toto „sušené ovoce“ a pije ho místo čaje. Prý pomáhá na žaludek. Řekněte nám, jaké jsou výhody sušené mrkve?

Všichni letní obyvatelé a zahradníci vědí, že pěstování a sklizeň dobré sklizně mrkve je jen polovina úspěchu. Základem je zachovat oranžovou kořenovou zeleninu co nejdéle. Mrkev začne rašit a hnít mnohem rychleji než ostatní plodiny uložené ve sklepě. Zeleninu samozřejmě můžete vždy nastrouhat a zamrazit. Ale není nějak logické kupovat mrazák speciálně pro mrkev. Pokud ale kořenovou zeleninu sušíte, zabere mnohem méně místa. Takové přípravky také nevyžadují speciální podmínky skladování a jsou nejen chutné, ale i zdravé. S vědomím výhod sušené mrkve je lze použít nejen v kuchyni, ale také jako lék.

Nutriční hodnota sušené mrkve

Ve srovnání s čerstvou nízkokalorickou mrkví (pouze 32 kcal na 100 g zeleniny) je sušená kořenová zelenina mnohem výživnější a má 221,1 kcal. V tom však není nic překvapivého. Stačí si spočítat, kolik mrkve potřebujete nastrouhat, abyste získali 1 kg hotového výrobku po vysušení. Je v něm více dalších prvků:

  • tuk (0,6 g vs. 0,1 g);
  • sacharidy (49,2 g vs. 6,9 g);
  • a dokonce i bílkoviny (7,8 g oproti 1,3 g).

Jak sušit mrkev doma

Vyrobit užitečné zásoby není obtížné. Ovoce jednoduše omyjte, oloupejte, nastrouhejte a osušte jedním z následujících způsobů:

  • v troubě;
  • v sušičce;
  • jednoduše položený na pergamenu na stole.

Před sušením se doporučuje mrkev několik minut předvařit. To pomůže zachovat více živin, zejména karotenu.

Výhody sušené mrkve

Dokonce i děti vědí o výhodách mrkvové šťávy. Při sušení si pomerančová kořenová zelenina také zachovává téměř veškeré své vitamínové složení a prospěšné vlastnosti. Některé dokonce zesilují jejich účinek. Nebudeme mluvit o tom, jak se mrkev používá v kuchyni, protože ji lze přidat téměř do jakéhokoli jídla. Ale pro lidské tělo má takový přípravek také léčivé výhody. Sušená mrkev, stejně jako čerstvá, pomáhá udržovat zrak a doplňovat nedostatek vitamínů.

ČTĚTE VÍCE
M krmit nosnice v létě?

Jako léčivý prostředek se ze sušené mrkve připravuje nálev tak, že se zalije vroucí vodou a nechá se 30 minut odležet. Tento mrkvový čaj může:

  • pomáhají vyrovnat se se zánětlivými procesy ve střevech;
  • odstranit toxiny a toxiny;
  • zabránit usazování solí v ledvinách a kloubech;
  • odstranit svědění a odlupování kůže;
  • přispívají k léčbě plicních onemocnění.

Průběh léčby by neměl být delší než 2 týdny a stačí vypít 1 polévkovou lžíci. takový čaj v noci.

Nezapomeňte však, že byste neměli jíst mrkev, pokud máte alergii. Mrkvový čaj se také nedoporučuje při zvýšené kyselosti, zánětu žaludku nebo ledvinových problémech.

Často se konzumuje zelenina, jako je mrkev. Aby bylo vhodné používat zeleninu při vaření, můžete ji na zimu sušit. Sušená mrkev si zachovává živiny po dlouhou dobu.

Výhody a poškození sušené mrkve

Charakteristika okopaniny

Domácí sušená mrkev se skladuje po dlouhou dobu i mimo speciální prostory.

  1. Tato možnost je vhodná, protože vaření zeleniny zabere málo místa a pomůže ženám v domácnosti zkrátit dobu vaření.
  2. Zelenina má tendenci vysychat, ale když se dostane do oleje nebo vody, okamžitě obnoví své blahodárné vlastnosti.
  3. Pokud je doma hodně mrkve, pak se suší, aby se kořenová plodina nezkazila.

Energetická hodnota

100 g sušené zeleniny obsahuje 221 kcal. Kořenové ingredience:

  • bílkoviny: 7,8 g – 31 kcal;
  • tuky: 0,6 g – 5 kcal;
  • sacharidy: 49,2 g – 197 kcal.

Sušená domácí mrkev obsahuje stejné složky, jaké se nacházejí v čerstvých okopaninách: užitečné vitamíny skupiny C, karoten, fosfor, kyselina listová, draslík, železo a další vláknina, cukr, dusíkaté látky, aspargin, flavonoidy, mastný olej, minerální soli , pigmenty, řada anzymů, fytoen, fytofluen.

Výhody a poškození sušené mrkve

Sušená mrkev přináší jak výhody, tak poškození lidského těla. Před zavedením zeleniny do jídelníčku je potřeba zjistit denní příjem u výživového poradce.

Výhody pití

Lékaři a odborníci na výživu doporučují jíst čerstvou zeleninu, její šťávu i sušenou.

Pravidelná konzumace mrkve v jakékoli podobě prodlouží život o 6-7 let. Milovníci syrové stravy a vegetariáni tvrdí, že právě tato kořenová plodina je klíčem ke kráse, dlouhověkosti a mládí.

Výhody jsou zřejmé, pokud používáte kořenovou plodinu pravidelně: imunita se zvyšuje, tělo jako celek je tónované a obnova buněk se zrychluje.

ČTĚTE VÍCE
Kolik masa z jednoho králíka?

Škodlivé vlastnosti mrkve

Sušená domácí mrkev má spoustu užitečných vlastností, ale nesmíme zapomínat, že někdy také škodí. Pokud má člověk sklon k alergiím, pak je lepší omezit používání kořenové plodiny. Pokud se objeví alergie, musíte vzít léky a dočasně vyloučit zeleninu z jídelníčku.

Ke změnám pohody nebo dokonce barvy pleti však často dochází ne proto, že by zelenina měla negativní účinek, ale proto, že aktivně čistí tělo od toxinů. Stačí přestat jíst kořenovou plodinu a barva kůže bude stejná, ale toxiny zůstanou v těle. Zelenina by se proto měla jíst v malých porcích, ale pravidelně.

Sušená mrkev je škodlivá:

  1. Lidé, kteří mají zvýšenou kyselost žaludeční šťávy.
  2. Lidé, kteří jsou náchylní k gastritidě.
  3. Lidé, kteří mají onemocnění ledvin.
  4. Lidé, jejichž zubní sklovina je tenká.

Sušení mrkve doma

Sušení mrkve je snadné.

Usušit zeleninu doma je snadné, zvládne to každá, dokonce i zcela nezkušená hostitelka. Zelenina se tře nebo nakrájí na kostky. Poté sušte přirozeně nebo v elektrické sušičce, troubě – ne vyšší než 70 °C, po dobu 6 hodin.

Pro zachování užitečných vlastností budete při vaření potřebovat:

  • přidejte 1 g soli do 4 litru vody;
  • zeleninu vařte 2 minuty ve vroucí vodě;
  • vývar sceďte, zeleninu vymačkejte, rozetřete na gázu.

Na rozdíl od čerstvé zeleniny, která se nesprávným skladováním kazí, si sušená mrkev zachová svou chuť a blahodárné vlastnosti po dlouhou dobu. Kořenová plodina po vysušení se používá do polévek, masa, rybích pokrmů, drůbežích pokrmů.

Mnoho milovníků sušené mrkve si také zamilovalo sušenou mrkev – je považována za kořenovou zeleninu sušenou do měkka.

Sušená mrkev v medicíně

V lékařství se takový polotovar používá k přípravě čaje. Existuje názor, že použití sušené mrkve má pozitivní vliv na celé lidské tělo.

Nejdůležitější užitečnou vlastností zeleniny po vysušení je schopnost posílit sítnici a zlepšit vidění. Kořenová plodina v jakékoli formě je užitečná pro konjunktivitidu, krátkozrakost, blefaritidu. Beta-karoten ve složení kořenové plodiny zlepšuje činnost plic.

Když se dostane do těla, přemění se na vitamín A, který je užitečný pro zdraví žen. Zelenina je dokonce vhodná jako prevence onemocnění žaludku, střev a ledvin.

ČTĚTE VÍCE
Proč jsou v koupelně malá dvířka?

Sušená zelenina také pomáhá léčit:

  • plíce;
  • kůže;
  • zácpa a zánět tlustého střeva nebo částí střeva;
  • kloubů a ledvin.