Dieta s cukrovkou se často musí omezit, ale přísný jídelníček rychle omrzí a vy si chcete dopřát něco sladkého. Existují nějaká omezení na ovoce pro cukrovku?

GLYKEMICKÝ INDEX

V případě cukrovky je třeba věnovat zvláštní pozornost glykemickému indexu ovoce.Glykemický index (GI) je rychlost vstřebávání sacharidů. GI se hodnotí na stupnici od 1 do 100. Skóre na této stupnici udává, jak rychle potravina zvyšuje hladinu cukru v krvi. Ukazuje se, že čím sladší ovoce, tím vyšší glykemický index. Nízký GI je považován za až 35 jednotek, střední – od 50, vysoký – více než 70 jednotek.

Pro udržení normální hladiny cukru v krvi potřebují diabetici kontrolovat svůj GI a vědět, které ovoce má vysoký GI a které nízký GI. Odborníci na výživu doporučují vyhýbat se potravinám s vysokým GI, protože rychle zvyšují hladinu cukru v krvi.

Avokádo je ovoce s nejnižším GI, asi 15 jednotek. Stalo se tak díky vysokému obsahu vlákniny – 7 gramů na 100 gramů výrobku a rostlinných tuků – až 30-40% jeho celkové hmotnosti. Pro srovnání, v banánu je 65 jednotek, v melounu a hroznech 70-75 jednotek. Nízký GI u jablek, hrušek, švestek, jahod, pomerančů. Vysoký – v melounu, hroznech, rozinkách.

MOHOU TAKÉ LIDÉ S CUKROVKOU PŘIDÁVAT OVOCE DO SVÉHO JÍDELNÍKU?

Vše je individuální. U diabetu 1. typu je třeba vzít v úvahu denní dávku inzulinu a jasně vypočítat množství zkonzumovaných sacharidů podle systému chlebových jednotek. Diabetici 2. typu by měli ze stravy vyloučit tuky a rychlé sacharidy.

Diabetici by se neměli ochuzovat o ovoce. Ale musíte přistupovat k otázce jejich výběru moudře, s ohledem na doporučení lékařů. Pokud je ovoce součástí vašeho individuálního jídelníčku, nebojte se a ochuďte se o chutné a zdravé potraviny. Obsahují vitamíny a minerály, které urychlují metabolický proces, vlákninu, která odstraňuje toxiny a pomáhá při redukci hmotnosti.

Jaké ovoce je dobré pro různé typy cukrovky?

Je mýtem, že odborníci na výživu kategoricky zakazují pacientům s cukrovkou jíst ovoce. Diabetici si mohou jídelníček zpestřit například ovocem, jako jsou zelená jablka, hrušky, granátová jablka, limetky, pomeranče, mandarinky. Kromě toho jsou pro diabetiky povoleny také bobule: Angrešt, jahody, třešně, ostružiny, rybíz, borůvky, brusinky, borůvky.

ČTĚTE VÍCE
Potřebuji hromadit pórek?

Jaké ovoce byste neměli jíst, pokud máte cukrovku?

Pokud máte cukrovku, je důležité vyhýbat se potravinám s velkým množstvím glukózy: banán, mango, hroznové víno, meloun, přezrálé hrušky a švestky, stejně jako kandované ovoce a kandované ovoce. Obsahují hodně cukru a mají vysoký obsah kalorií, což znamená, že tyto plody výrazně zvyšují hladinu cukru v krvi.

Některé studie naznačují zdravotní přínosy manga pro lidi, kteří trpí cukrovkou. Je to dáno tím, že většina ovoce obsahuje cukr – fruktózu, ale má jiný glykemický index a zatížení. Glykemická zátěž je indikátor, který charakterizuje zvýšení hladiny glukózy v krvi po jídle. Mango má například vysoký glykemický index (GI), ale nízkou glykemickou zátěž, proto se před konzumací sladkého ovoce poraďte s odborníkem. Nepřehánějte množství: 1-2 ovoce denně jsou povoleny, ale nezapomeňte si denně sledovat hladinu cukru v krvi.

ŠŤÁVY NEBO CELÉ OVOCE PRO CUKROVKU?

Plody obsahují vlákninu a vitamíny, které jsou nezbytné pro lidi s cukrovkou. Vláknina pomáhá zpomalit vstřebávání cukru. Konzumace ovocné šťávy však podle nedávných studií zvyšuje riziko cukrovky 1. typu. Šťáva způsobuje rychlý nárůst glukózy v krvi a 500 litr šťávy obsahuje asi XNUMX kcal. Diabetikům se proto doporučuje volit místo džusu ovoce, aby neztratili vitamíny a vlákninu a omezili příjem cukru.

Mezi neslazené šťávy patří: rajčatové, špenátové, celerové, řepné, kapustové, okurkové a čerstvě vymačkané citrusové šťávy bez přidání sirupů. Odborníci na výživu doporučují připravovat si šťávy doma, aby měli jistotu složení.

V MÍRNÉM MNOŽSTVÍ

Přestože je ovoce s nízkým GI bezpečné pro lidi s cukrovkou, neměli byste to přehánět. Fruktóza je přírodní cukr. Má nižší glykemický index než škrob, ale nedoporučuje se ho konzumovat v nadměrném množství. Studie ukázaly, že příjem fruktózy při cukrovce by neměl překročit 25-40 g denně.

SUŠENÉ OVOCE PRO CUKROVKU

Sušené ovoce obsahuje minerály, vitamíny, antioxidanty a zdravou vlákninu. Polyfenolické antioxidanty obsažené v sušeném ovoci zlepšují průtok krve, pomáhají podporovat trávicí systém a snižují riziko srdečních a gastrointestinálních onemocnění. Suché ovoce s nízkým GI nemá téměř žádný vliv na hladinu cukru v krvi.

Datle (v závislosti na odrůdě: od 60 do 140), rozinky (59), fíky (61), banán (65), mango (55-60), ananas (50) mají vysoký a střední GI. Konzumace takto sušeného ovoce je vysoce nežádoucí pro cukrovku jakéhokoli typu.

ČTĚTE VÍCE
Jak přimět kočku, aby se uklidnila?

Sušené švestky (40), sušená jablka (35), sušené meruňky (35), sušený dřín (20), meloun (35) mají nízký GI – tyto sušené plody lze konzumovat při cukrovce. Je důležité si uvědomit, že některé sušené ovoce se před sušením často obaluje cukrem a sirupem. Diabetici by měli takové sušené ovoce ze svého jídelníčku vyloučit.

Pro lidi s cukrovkou je důležité přemýšlet o velikosti porcí a kalorickém příjmu. Lékaři se domnívají, že cukrovku 2. typu lze kontrolovat pravidelným cvičením, správnou výživou a zdravým životním stylem.

  1. https://www.hindustantimes.com/lifestyle/health/should-people-with-diabetes-avoid-eating-all-fruits-a-dietician-busts-myths-101635162038769.html
  2. https://www.everydayhealth.com/type-2-diabetes/diet/juicing-diabetes-it-good-idea/
  3. https://health-diet.ru/base_of_food/sostav/
  4. https://www.diabetes.org/healthy-living/recipes-nutrition/eating-well/fruit
  5. https://vrachnadom-spb.ru/info/chto-mozgno-nelzya-pri-saharnom-diabete
  6. https://www.niddk.nih.gov/health-information/diabetes/overview/diet-eating-physical-activity
  7. Ruská asociace endokrinologů. Klinická doporučení: diabetes mellitus 1. typu u dospělých; 2019.
  8. Federální služba pro dohled nad ochranou práv spotřebitelů a lidským blahobytem. „DOPORUČENÍ OBČANŮM: O cukru v potravinářských výrobcích“, 2020
  9. Federální služba pro dohled nad ochranou práv spotřebitelů a lidským blahobytem. „DOPORUČENÍ PRO OBČANY: Zásady správné výživy“, 2019