Rajčata jsou bohatá na vitamíny, minerály a antioxidanty. Společně s odborníkem na výživu zjistíme, jaké další jsou jejich výhody a pro koho jsou kontraindikovány. A jednou provždy zjistíme: rajče je bobule nebo zelenina

Těžko uvěřit, ale teprve před nějakými třemi stoletími byla rajčata považována za jedovatá a pěstovala se výhradně pro dekorativní účely nejen u nás, ale i ve zdánlivě osvícené Evropě. Ale když se nad tím zamyslíte, není se čemu divit – patří do čeledi hluchavkovitých, jejíž zástupci dokážou lidskému zdraví skutečně škodit.

A přesto je dnes těžké si představit náš život bez rajčat. Jsou žluté, zelené, červené nebo hnědé, velikosti vlašského ořechu nebo váží půl kila, jsou sladké a masité nebo šťavnatější a kyselejší. Z rajčat se připravují saláty, polévky a omáčky, přidávají se k přílohám a masu, uzavírají se do sklenic a suší se na slunci. A možná nejneobvyklejším způsobem vaření je rajčatová zmrzlina. Ano, to se stává!

Promluvme si dnes o výhodách a škodách rajčat pro tělo mužů, žen a dětí.

Historie vzhledu rajčat ve výživě

Vědci se stále nemohou shodnout na místě původu rajčat. Podle jedné verze byly poprvé pěstovány v Indii. Podle jiné se objevily v Číně – potvrzením toho jsou nalezená semena rajčat, která jsou již více než dva tisíce let stará. Nejčastější názor říká, že rajčata k nám přišla z Jižní a Střední Ameriky.

Španělský mnich Bernardino de Sahagun připravil ve druhé polovině XNUMX. století mnohasvazkové dílo o životě a kultuře národů Nového Španělska v předkolumbovské éře – aztécké civilizaci. V jeho díle lze nalézt zmínky o využití rajčat jako léčiva.

Název rostliny – rajče – pochází z aztéckého slova „tomatl“, což znamená „velká bobule“. Další název – rajče – pochází z italského slova “pomo d’oro”, což znamená “zlaté jablko”. Dnes je zvykem nazývat samotnou rostlinu rajčem a její plody se nazývají rajče.

Rajčata byla do Evropy přivezena v XNUMX. století z Ameriky. Nejprve přišli do Španělska a Portugalska. Později se rostlina rozšířila po celé Itálii, Francii, Německu a východní Evropě. Po dlouhou dobu se mnoho Evropanů k této kultuře chovalo s nedůvěrou a pěstovalo ji pouze pro dekorativní účely – malé plody jasných barev byly nádhernou ozdobou zahrady. Rajčata se začala jíst až koncem XNUMX. století, ve stejné době se objevily první recepty s touto přísadou.

Rajčata se do Ruska dostala v 1780. století, ale podobný osud je čekal i zde – rostlina se zpočátku pěstovala výhradně jako okrasná. Existuje verze, že v roce XNUMX byla krabice ovoce, mezi nimiž byla rajčata, doručena soudu jako dar Kateřině II. Není jisté, zda je měla císařovna ráda, ale o dva roky později vyšla práce vynikajícího agronoma Andreje Timofeeviče Bolotova o rajčatech, kde zcela vyvrátil mýtus o jejich jedovatosti. Je to náhoda? Ovlivnila nějak císařovna další osud rajčete? To se nikdy nedozvíme, ale již v polovině příštího století si rajče získalo v Rusku širokou oblibu.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat s řízky v zimě?

Složení a obsah kalorií rajčat

Kalorie na 100 g 20 kcal
Proteiny 1,1 g
Tuky 0,2 g
Sacharidy 3,7 g

Výhody rajčat

V roce 2017 University of Illinois na základě studií zahrnujících 700 000 subjektů zjistila, že lykopen, který se nachází ve velkém množství v rajčatech, snižuje riziko rakoviny prostaty. Další studie potvrdila přínos lykopenu u další rakoviny – karcinomu ledvin. Kromě toho existují četné studie potvrzující léčebný účinek lykopenu na šedý zákal a dokonce i makulární degeneraci sítnice – toto onemocnění se vyskytuje u starších lidí a má za následek odumírání nervových buněk v sítnici. Pár rajčat denně vám pomůže získat potřebnou dávku lykopenu. Je lepší jíst červená rajčata, která obsahují více této látky, nebo je konzumovat ve formě rajčatového protlaku a šťáv – množství lykopenu v nich stoupá ze 7 na 13-14 mg.

Organické kyseliny a vláknina obsažené v rajčatech příznivě působí na gastrointestinální trakt – podporují tvorbu enzymů a vylučují stagnující žluč. Vláknina také reguluje hladinu cholesterolu a draslík, který je v rajčatech hojně zastoupen, normalizuje činnost srdce.

Dietoložka-výživová poradkyně Ksenia Pustovaya dodává:

— Rajče obsahuje důležité biologicky aktivní sloučeniny: karotenoidy, polyfenoly a velké množství vitamínu C. O lykopenu, který patří mezi karotenoidy, již byla řeč výše. Polyfenoly snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny. Vitamin C je silný antioxidant, který posiluje imunitní systém. Tyto prospěšné látky nejsou v lidském těle syntetizovány samostatně, lze je tedy získat pouze potravou.

Jak vidíme z výše uvedených údajů, navzdory přítomnosti velkého množství užitečných a nezbytných látek ve svém složení má rajče minimální obsah kalorií, díky čemuž je tak populární mezi lidmi, kteří sledují svou postavu. Vláknina obsažená v rajčatech navíc zasytí tělo na dlouhou dobu a zabrání hladu.

Škodlivost rajčat

Ksenia Pustovaya komentuje:

— Doporučuje se minimalizovat nebo vyloučit rajčata ze stravy při dně, vředech, gastritidě, onemocnění ledvin a vysoké kyselosti žaludku. Kyselina šťavelová, která zabraňuje vylučování solí a aktivuje produkci žluči, může způsobit výskyt nebo exacerbaci onemocnění genitourinárního systému. Navíc je nutné pamatovat na to, že alergici by měli rajčata používat s opatrností – rajčata jsou pro svou zářivou barvu spolu s citrusovými plody a čokoládou nejsilnějšími alergeny.

Použití rajčat při vaření

Dnes je těžké najít recept na první a druhý chod, který by v nějaké podobě neobsahoval rajčata. Čerstvá, pasírovaná nebo sušená rajčata přidáváme do polévek pro sytost, přidáváme je k přílohám, aby byla chuť mnohostrannější a zajímavější, k masu, aby bylo šťavnatější a křehčí. Rajčata se dokonce používají do pečiva a dezertů.

Pro vegetariány a vyznavače raw food jsou rajčata důležitou složkou každodenní stravy – dokonale zasytí organismus, příjemně chutnají a jsou dostupná v kteroukoli roční dobu.

Rajčatová polévka s krevetami a olivami

Výjimečnost rajčatových polévek spočívá v tom, že se dají připravovat teplé i studené.

Rajčatové pyré 600 ml
Oloupané krevety 100 g
Olivy (vypeckované) 12 kus.
Cibule 1 kus.
Olivový olej 2 lžíce lžíce
česnek 1 hřebíčku
Sůl, pepř, estragon chuť
ČTĚTE VÍCE
Jakou vodu na vodní hyacint?

Existuje obrovské množství rajčatových polévek. V Americe je velmi oblíbená například Campbellova rajčatová polévka z plechovky – Andy Warhol ji dokonce zvěčnil na svém obrazu. A ve Španělsku se v létě neobejdete bez gazpacho – studené rajčatové polévky.

Doporučujeme věnovat pozornost středomořské verzi – rajčatové polévce s mořskými plody.

Na pánev se silným dnem nalijeme olivový olej, orestujeme nadrobno nakrájenou cibuli a česnek, přidáme estragon. Přidejte celé olivy a trochu tekutiny z nich a ještě pár minut opékejte do světle zlatohnědé barvy. Do stejné pánve přidáme rajčata, pepř a sůl a po uvaření zředíme vroucí vodou na požadovanou konzistenci. Jako poslední přidejte krevety a vařte 5-10 minut (podle velikosti). Polévku můžete ozdobit snítkou petrželky.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

rajčatová zmrzlina

Zmrzlina je oblíbeným dezertem všech, poptávka po ní je obzvlášť vysoká v létě

velké rajče 1 kus.
Bulharský pepř 1 kus.
česnek 1-2 stroužky
Ricotta 2 lžíce lžíce
Mastná zakysaná smetana 2 lžíce lžíce
Sůl, pepř chuť

Obyčejná zmrzlina dnes už nikoho nepřekvapí a neobvyklé už nejsou ani nevšednější příchutě – sýrová nebo třeba jahodovo-bazalková. Rajčatová zmrzlina je ale něco mimořádného. Prozradíme vám, jak překvapit rodinu.

Rajčata a papriky oloupeme, nakrájíme na velké kostky a zmrazíme. Po zmrznutí zeleninu vyjmeme a rozmixujeme v mixéru spolu se studenou zakysanou smetanou a ricottou, osolíme a opepříme. Vložte do vhodné mísy, podle potřeby ozdobte bylinkami a podávejte. Užívat si!

Jak vybrat a uložit rajčata

Při nákupu rajčat je první věcí, které byste měli věnovat pozornost, je vůně, konkrétně vůně ovoce, nikoli řez. Vybírejte rajčata bez důlků nebo zejména prasklin – hromadí se v nich bakterie. Ovoce by mělo být hutné, ale ne tvrdé, jinak hrozí koupě nedozrálé zeleniny.

Pokud mluvíme o rajčatech, která plánujete sníst v nejbližších dnech, pak je nejlepší umístit je na stůl nebo parapet plochou stranou dolů. Měli byste se však vyhnout chlazení, jinak může produkt ztratit své aroma a chuť. Pro delší skladování však můžete využít i lednici – rajčata tak vydrží čerstvá až dva týdny.

Chcete-li uchovat čerstvá rajčata několik měsíců, musíte si předem vybavit sklad – teplota v něm by neměla být vyšší než 10-12 stupňů. V domě to může být sklep a v bytě balkon. V tomto případě lze rajčata vložit do krabice nebo koše a každou vrstvu zeleniny položit vrstvou pilin nebo pytloviny.

Konzervovaná rajčata mohou být skladována v uzavřených sklenicích po dobu až 6 měsíců a v otevřených sklenicích po dobu až jednoho týdne.

Zde je několik obecnějších tipů, jak udržet rajčata čerstvá co nejdéle:

  • je nutné plody důkladně vysušit;
  • nezapomeňte odstranit řízky;
  • skladujte zralé a nezralé plody odděleně;
  • zeleninu můžete ošetřit roztokem kyseliny borité (0,3%) nebo slabým roztokem manganistanu draselného.
ČTĚTE VÍCE
Jaké květiny krásně schnou?

Oblíbené otázky a odpovědi

Je rajče zelenina, ovoce nebo bobule?

Botanicky řečeno, rajče je bobule. Má tenkou slupku, šťavnatou dužninu, uvnitř mnoho semen. Evropané považují rajče za ovoce – tam toto slovo označuje i bobulovité ovoce. Rajče je však podle svého účelu zelenina: pěstuje se jako většina ostatních druhů zeleniny, používá se při vaření jako zelenina a na rozdíl od bobulí se podává k obědu, nikoli jako dezert. Proto je technicky správné považovat rajče za bobule, ale díky jeho praktické aplikaci nebude ani označení tohoto ovoce zeleninou chybou.

Jsou solená rajčata zdravá?

Rajčata na rozdíl od mnoha jiných produktů při zpracování neztrácejí živiny. Totéž platí pro fermentaci – solená rajčata si i po pádu do solného roztoku uchovají všechny minerály a vitamíny. Pokud mluvíme o moření, pak se některé látky stále ztrácejí, protože ocet se používá ve slaném nálevu.

Kdo by neměl jíst rajčata?

Rajčata jsou kontraindikována pro osoby s onemocněním trávicího traktu v akutní fázi, alergie a osoby s kloubními problémy. Tyto kategorie lidí by si však měly dát pozor na tepelně zpracovaná rajčata – stále si uchovávají mnoho užitečných látek a hladina lykopenu dokonce stoupá.

Co je v rajčatech?

Rajčata jsou pro člověka důležitým produktem z biochemického hlediska. Obsahují bílkoviny, aminokyseliny, polysacharidy, karotenoidy, organické kyseliny, vlákninu. Kromě toho jsou rajčata skutečným skladem vitamínů a minerálů nezbytných pro člověka. Najdou zde vitamíny skupiny B (B1, B2, B5, B6, B9), vitamíny C, K, H a PP, dále draslík, vápník, hořčík, zinek, železo, chlór a síru, jód, fosfor, kyselinu listovou.

Ještě před 200 lety bylo rajče považováno za jedovaté a sloužilo pouze k dekorativním účelům. V současné době je vědecky rehabilitován a je považován za užitečný a bezpečný produkt. O tom, jak rajče pomáhá našemu tělu, pojednává článek.

  1. Co je důležité vědět
  2. Obsah kalorií a nutriční hodnota
  3. Výhody
  4. Škodlivé
  5. Komentáře odborníků

Co je důležité vědět o rajčeti

Rajče je plodem rostliny z čeledi hluchavkovitých, kam patří také brambory a lilek. Přestože je rajče při vaření identifikováno jako zelenina, z botanického hlediska je ve skutečnosti ovocem.

Mezi Aztéky, kteří rostlinu pěstovali, se toto ovoce nazývalo “tomatl” a v Itálii – pomo d’oro (“zlaté jablko”): takže pro stejné ovoce existovala dvě různá slova. Existuje více než 20 tisíc odrůd rajčat různých barev, tvarů a chutí [1].

Rajče je teplomilné ovoce, proto potřebuje hodně slunce, aby dozrálo. Pokud je začátek léta horký a odrůdy brzy dozrávají, lze první sklizeň sklízet od poloviny července a sezóna končí koncem srpna – začátkem září.

Kalorie a nutriční hodnoty rajčat

Rajče obsahuje asi 95 % vody, zbývajících 5 % sacharidů a vlákniny.

Malé (100 g) čerstvé rajče obsahuje 18 kalorií a navíc [2]:

  • 0,9 g bílkoviny;
  • 3,9 g uhlohydrátů;
  • 1,2 g vlákna;
  • 0,2 g tuku.

Co je užitečné rajče: 3 vlastnosti

Rajče je nízkokalorický produkt, který obsahuje mnoho užitečných látek: lykopen, vitamíny C a K, draslík, kyselinu listovou. Pomáhá kardiovaskulárnímu systému, zdraví pokožky, nasycuje tělo antioxidanty.

ČTĚTE VÍCE
Proč jsou hroznové listy škodlivé?

1. Pomáhá srdci

Díky experimentu provedenému mezi muži středního věku se podařilo zjistit: existuje souvislost mezi nízkou hladinou lykopenu a betakarotenu v krvi se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění [3]. Tyto karotenoidy také pomáhají bojovat proti zánětům a oxidačnímu stresu [4], mají ochranný účinek na vnitřní vrstvu cév a mohou snižovat riziko zvýšené srážlivosti krve [5]. A užívání lykopenu normalizuje hladinu špatného cholesterolu (LDL) [6].

Vláknina, draslík, vitamín C a cholin, které se také nacházejí v rajčatech, podporují zdraví srdce. Pokud zvýšíte příjem draslíku a zároveň snížíte příjem sodíku v těle, pak můžete snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění [7].

Kyselina listová v ovoci pomáhá vyrovnávat hladinu homocysteinu, který vzniká v důsledku rozkladu bílkovin a může vést i k onemocnění srdce a cév [8].

2. Zlepšuje zdraví pokožky

Lykopen a další rostlinné sloučeniny bohaté na rajčata mohou chránit pokožku před popáleninami [9].

V rámci studie lidé užívali asi 40 gramů rajčatového protlaku s olivovým olejem obsahujícím 16 mg lykopenu každý den po dobu 10 týdnů. Ukázalo se, že se spálili o 40 % méně [10].

Rajčata obsahují také hodně vitamínu C: podporuje tvorbu kolagenu, což zlepšuje vzhled vlasů, pokožky a nehtů. Vitamin také hraje roli silného antioxidantu – snižuje poškození slunečním zářením a špatnými podmínkami prostředí [11].

3. Obsahuje mnoho užitečných látek

Rajčata jsou dobrým zdrojem vlákniny, obsahují asi 1,5 g na středně velký plod [2]. Zároveň mají nízký obsah sacharidů, které se skládají převážně z jednoduchých cukrů a nerozpustné vlákniny.

Rajče obohacuje tělo o vitamín C (28 % denní potřeby), který zlepšuje fungování imunitního systému, zdraví pokožky a je považován za přírodní antioxidant [12]. Draslík pomáhá udržovat normální krevní tlak, vitamín K1 se podílí na srážení krve a posiluje kosti a kyselina listová je důležitá pro normální růst tkání a funkci buněk.

Škodlivost rajčat

Podle studie ekologické organizace jsou rajčata na 12. místě v žebříčku ovoce a zeleniny s nejvyšším obsahem reziduí pesticidů [13].

Když začnou dozrávat, produkují plynný hormon – etylen [14]. Plody, které se pěstují komerčně, se sklízejí a přepravují ještě zelené a nezralé. Aby plody získaly červenou barvu, jsou postříkány umělým plynem etylenem. To brání rozvoji přirozené chuti a může je o chuť připravit [15]. Pokud jste museli koupit nezralá rajčata, můžete urychlit proces zrání tím, že je zabalíte do listu novin a podržíte je několik dní při pokojové teplotě. Nejlepší je však kupovat ovoce pouze od důvěryhodných dodavatelů a před použitím důkladně umýt.

Pokud užíváte beta-blokátory, které mohou způsobit zvýšení hladiny draslíku, pak by se rajčata měla jíst v omezeném množství, protože mají vysoký obsah tohoto minerálu. Lidé, kteří mají problémy s ledvinami, by se také měli vyhýbat nadměrné konzumaci plodu: nadbytek draslíku vede k vážným následkům.

Komentáře odborníků

Natalia Bogdankevich odborník na výživu, kouč zdravé výživy

„Rajčata jsou zdravá, jako každá jiná zelenina, protože obsahují vlákninu (vlákninu), která je nezbytná pro trávení a pro zdraví střevní mikroflóry. Navíc jsou bohaté na antioxidanty. Antioxidanty pomáhají vyrovnat se s oxidačním stresem a odolávat procesu stárnutí buněk. Předně je to lykopen, velmi silný a důležitý antioxidant. Zajímavý bod: během tepelného zpracování se lykopen nejen nerozkládá, ale také se stává biologicky dostupnější. Rajčata obsahují vitamín C, ale ten snadno získáte z jiných zdrojů. Dále je zde betakaroten, vitamíny skupiny B, minerální látky (draslík, vápník, hořčík a další).

ČTĚTE VÍCE
Jak je trpasličí cedr užitečný?

Neexistuje žádná jednoznačná norma pro množství spotřeby rajčat.

Obecně platí, že musíme sníst pět porcí zeleniny a ovoce denně (porce je průměrná zelenina nebo ovoce, cca 100-120 g), více zeleniny než ovoce. Přitom je lepší jíst na různé způsoby, a ne jen na jedno ovoce.

Zdraví lidé mohou jíst rajčata pravidelně. Ano, jako všechny nočníky obsahují solanin (považovaný za toxickou látku rostlinného původu), ale v malém množství tělu neškodí. S různými onemocněními gastrointestinálního traktu mohou existovat omezení. Například kvůli obsahu kyseliny šťavelové v rajčatech byste s nimi měli být opatrní, pokud máte problémy s ledvinami. Je také lepší omezit používání rajčat na osoby s onemocněním gastrointestinálního traktu v akutním stádiu – kyseliny ve složení mohou nepříznivě ovlivnit sliznici.

Čím více budete jíst místní sezónní ovoce a zeleninu, tím lépe. V tomto případě si zachovají více živin. Rajčata mohou být konzumována jak čerstvá (pokud nejsou žádné gastrointestinální potíže nebo zdravotní omezení), nebo vařená (takže lykopen se stává biologicky dostupnější).

Elena Krokhmaleva gerontoložka, kandidátka biologických věd

“Okamžitě chci provést rezervaci – názor o nebezpečnosti rajčat pro zdraví nebyl potvrzen tradiční medicínou ani v Rusku, ani v Americe. Mezitím vědců, kteří studují problematiku škodlivosti produktů obsahujících lektiny, po celém světě přibývá. Knihy od Stephena Gundryho jsou dnes v Rusku velmi populární, proto se budu odvolávat na něj. Jedná se o amerického kardiologa, který se mnoho let snažil najít „elixír zdraví“ a našel ho ve střevech. Pravděpodobně jste také slyšeli o „syndromu děravého střeva“, který je příčinou mnoha nemocí a v konečném důsledku i stárnutí lidského těla. Produkty obsahující lektiny jsou tedy jedním z důvodů tohoto jevu. Mezi ně patří rajčata. Lektiny jsou proteiny, které plní v rostlinách ochrannou funkci. Jejich vysoký obsah činí tyto potraviny toxickými pro ty, kdo je jedí, a nacházejí se nejčastěji v semenech. Proto patří paprika, lilek a rajčata mezi potraviny, které poškozují střevní stěny. Radím vám, abyste je jedli co nejméně, nekupujte rajčatovou pastu, ale vařte ji sami, odstraňte jádro, semena. Nejužitečnějším způsobem sklizně rajčat je sušení. Pokud jsou rajčata v průmyslové výrobě sušena se semeny, pak si doma můžete uvařit superpotravinu. Opatrně vyjmeme střed rajčete, dužinu se semínky, vše ostatní dáme na pergamen a vaříme při nízké teplotě. Poté dáme do sklenic a zalijeme olivovým olejem.