Jestliže pro naše prarodiče byly banány kdysi téměř exotické, nyní tyto plody nikoho nepřekvapí. Většina z nás tuto bobule (ano, z botanického hlediska je banán bobule) jí když ne denně, tak určitě týdně. Sport24 vypráví vše nejzajímavější o banánech a vysvětluje, proč jsou důležitou složkou lidské stravy.

Nutriční hodnota a obsah kalorií v banánech

KBJU banánů (na 100 gramů produktu):

Sacharidy – 22,84 g;

Kolik kalorií obsahuje banán

89 kcal na 100 g.

Prospěšné a léčivé vlastnosti banánů

Bohatá škála pro tělo důležitých látek, které obsahují, hovoří ve prospěch každodenní konzumace banánů:

  • vitamin B6 – 41 % požadované denní dávky;
  • vitamín C – 33 %;
  • mangan – 30 %;
  • draslík – 23 %;
  • hořčík – 15 %;
  • folát (vitamin B9, jeho syntetická forma je kyselina listová) – 11 %;
  • riboflavin (vitamín B2) – 10%.

Kromě toho mají banány řadu prospěšných vlastností:

  1. Draslík obsažený v banánech spouští uvolňuje inzulín ke kontrole hladiny cukru v krvi a udržení optimálního krevního tlaku .
  2. Stejný draslík je důležitým prvkem v prevence kardiovaskulárních onemocnění, snižuje riziko úmrtí na ischemickou chorobu srdeční, pomáhá udržovat optimální krevní tlak.
  3. Banány nahrazují životně důležité elektrolyty v těle, z nichž většina se ztrácí během gastrointestinálních potíží. A také vlákninu obsaženou v banánech podporuje vyváženou funkci střev.
  4. Banány obsahují také aminokyselinu tryptofan – v lidském těle se přeměňuje na serotonin, takzvaný „hormon štěstí“. Proto také stojí za to jíst banány pro dobrou náladu.

Výhody banánů pro sportovce

Sportovec s banánem v ruce je známý obrázek každé tělocvičny nebo stadionu. Jak to lze vysvětlit? K zodpovězení této otázky stačí tři argumenty:

  • 1-2 banány denně nabijí tělo potřebnou energií;
  • banány doplní zásoby sacharidů, čímž vám umožní prodloužit dobu tréninku;
  • draslík chrání svaly před křečemi.

Banánové kontraindikace

1. Banány odstraňují tekutinu z těla a podporují zahušťování krve, proto jsou kontraindikovány pro lidi, kteří mají problémy s krevními sraženinami nebo cévami.

2. Banány také snižují prokrvení některých orgánů nebo částí těla – to může způsobovat problémy u lidí s křečovými žilami a u mužů s problémy s erekcí.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh květináče je potřeba pro plumérii?

3. Banány mohou způsobovat nadýmání, proto se nedoporučují lidem se syndromem dráždivého tračníku.

4. Kdo trpí zvýšenou tělesnou hmotností, neměl by spoléhat na banány – plody jsou příliš kalorické, proto byste je měli jíst na minimum, po dohodě s výživovým poradcem na potřebné dávce.

Jak vybírat a skladovat banány

Při výběru banánu pamatujte na pár důležitých rad: ovoce by mělo být pevné, nemělo by na něm být žádné poškození ani tmavé skvrny, žluté banány by měly mít lehce nazelenalý ocásek, ne tmavý.

Pokud jste si koupili nezralé banány, měli byste je několik dní skladovat na tmavém místě při pokojové teplotě. Pak ovoce nakonec zesládne.

Ideální teplota pro skladování zralých banánů je +15 °C, ale vhodná je i pokojová teplota. Hlavní je neudělat běžnou chybu a nedávat plody do lednice, kde rychle zčernají.

Kolik banánů můžete sníst denně?

Zdá se, jaká omezení mohou existovat při konzumaci takového zdravého a výživného produktu? Ale existují. Zdravému člověku průměrné postavy se nedoporučuje konzumovat více než 2-3 banány denně – to bude stačit k doplnění hladiny draslíku, zvýšení výkonu a zlepšení nálady.

Banány se tráví dlouho, takže kromě dodržování denní normy musíte dodržovat ještě jedno pravidlo: produkt důkladně rozžvýkejte, přestože se snadno polyká na malé kousky. To pomůže vyhnout se těžkosti v žaludku.