Jedná se o bylinnou rostlinu z čeledi Brassica. Všechny odrůdy vodnice dozrávají velmi brzy: ovoce dozrává za 40-60 dní, zatímco kořenová plodina může dosáhnout hmotnosti 10 kg. Pojďme si povědět o prospěšnosti tuřínu a odpovědět si na otázku, zda může být tato zelenina zdraví škodlivá.

Historie tuřínu ve výživě

Kořenová plodina se začala používat jako potravina a pěstovat ve starověku. V Egyptě, Řecku a Římě byla zelenina krmena otrokům, protože produkt považovali za hrubé, ale uspokojivé jídlo. Tuřín byl odedávna považován za obyčejné jídlo, ale v raném středověku si pečená kořenová zelenina vysloužila titul delikatesy.

Tuřín byl jedním z hlavních jídel slovanské kuchyně. V Rusku existuje výraz „jednodušší než dušená tuřín“, což naznačuje kulturní význam této rostliny. Postupně však tuřín nahradily brambory, které do Ruska přivezl Petr I., ale zpopularizovala je Kateřina II.

Ve XNUMX. století začal být tuřín považován za „běžnou“ potravinu. Ale v moderním světě se tato zelenina vrací do jídelníčku širokého spektra lidí díky aktivní propagaci jejích prospěšných vlastností odborníky na výživu.

Složení a obsah kalorií v tuřínu

Kalorie na 100 g 32 kcal
Proteiny 1,5 g
Tuky 0,1 g
Sacharidy 6,2 g

Výhody tuřínu

Zelenina obsahuje až 9 % cukru a hodně vitamínu C (dvakrát více než ostatní kořenová zelenina), dále vitamíny skupiny B. Žlutá tuřín má vysokou koncentraci provitaminu A. Tuřín obsahuje mnoho stopových prvků: měď, železo, mangan, zinek, jód a další. Co se týče obsahu síry, kořenová zelenina vede mezi ostatními druhy zeleniny a tuřín obsahuje více fosforu, který je nezbytný pro zdraví kostí a nervové soustavy, než v ředkvičkách a ředkvičkách.

Tato nízkokalorická zelenina obsahuje lehce stravitelné polysacharidy a také vlákninu, která stimuluje střevní motilitu. Díky tomu je dobrým dietním pokrmem prospěšným pro gastrointestinální trakt.

V tuřínu byl nalezen glukorafanin, rostlinný analog sulforafanu, který má protirakovinné vlastnosti. Tento prvek se nachází pouze v tuřínu a zelí: květáku, brokolici a kedlubně.

Existuje názor, že pokrmy z tuřínu mohou snížit krevní tlak. Doposud však bylo o tomto problému provedeno jen málo výzkumů, takže není dostatek údajů, abychom mohli o takovém účinku s jistotou mluvit (1).

ČTĚTE VÍCE
Jakou barvu silikonu má rád okoun?

Látky obsažené v tuřínu mají protiplísňové a antibakteriální vlastnosti. Zelenina obsahuje rostlinné antibiotikum, které inhibuje růst některých hub, a také lysozym, složku s antimikrobiální aktivitou.

Výhody tuřínu pro muže

Studie v různých zemích ukázaly, že tuřín řeší mnoho mužských problémů. Díky přítomnosti zinku a dalších prospěšných látek napomáhá zelenina při tvorbě testosteronu. Semena rostliny se používají při impotenci a jako diuretikum – v tomto případě byste se ale rozhodně měli poradit se svým lékařem. Používání tuřínu v syrovém stavu snižuje výskyt tukových plaků na stěnách cév, včetně oblasti třísel (2).

Výhody tuřínu pro ženy

Tuřín obsahuje hodně vápníku, jehož množství neovlivní tepelná úprava. To je základ pevných kostí, takže zařazení kořenové zeleniny do jídelníčku pomáhá při osteoporóze. Zelenina má mírný protizánětlivý účinek na vylučovací systém. Používá se k prevenci urolitiázy.

Předpokládá se, že odvar z tuřínu tiší bolest postižených kloubů. Šťáva z tuřínu, užívaná zevně, pomáhá i při bolestech kloubů a ve formě kloktadel se osvědčila při bolestech zubů a zánětech ústní sliznice (2).

Výhody tuřínu pro děti

Tato zelenina je výbornou alternativou brambor, které u mnoha dětí způsobují nadváhu. Vitamíny, a zejména kyselina askorbová, pomáhají posilovat imunitu dítěte (3). Dětem se doporučuje připravovat pokrmy z mladé kořenové zeleniny, protože mají sladkou a jemnou chuť bez jakékoli hořkosti.

tuřín škodit

Při vaření nebo dušení nezpůsobuje přípravek vedlejší účinky ani u těch, kterým se konzumace kořenové zeleniny nedoporučuje. Ne všichni lidé ji mohou jíst syrovou. Řekl o tomhle Alexander Voinov, poradce pro dietetiku a wellness v síti fitness klubů WeGym:

— Syrové vodnice jsou kontraindikovány u lidí se zánětlivými onemocněními trávicího traktu, jater a ledvin. Při nadměrné konzumaci může syrová zelenina způsobit plynatost a nadýmání. Kojícím matkám se také nedoporučuje jíst tuřín – existuje riziko vyvolání alergické reakce u dítěte. A od dvou let je postupné zavádění této zeleniny do dětské stravy velmi užitečné.

Využití tuřínu v lékařství

Dušené vodnice jsou často součástí dietní výživy. Je nízkokalorický (100 kcal na 32 g), výživný a zlepšuje trávicí proces stimulací střevní motility. Tato zeleninová kaše je vynikající dětská výživa.

ČTĚTE VÍCE
Co je správné: Tsapka nebo Motyka?

„Podle svých vlastností tuřín nahrazuje kaloričtější brambory, přitom není méně sytý a nezpůsobuje nadměrné tíže v žaludku,“ zdůrazňuje Alexander Voinov.

Kromě toho má vodnice diuretický a choleretický účinek, což je užitečné při močové a cholelitiáze.

Kořenová zelenina se používá v kosmetologii jako hydratační a výživný produkt pro pokožku. Chcete-li snížit zánět, otřete pokožku čerstvou šťávou z tuřínu.

Přečtěte si také

Použití tuřínu při vaření

Tuřín se nejčastěji tepelně upravuje, ale někdy se konzumuje i syrový jako součást salátů. Zelenina se dá péct, vařit, z kořenové zeleniny se připravují kastrol a kaše pro dětskou výživu.

Pečený tuřín s tymiánem

Dietní příloha k masu nebo rybám. Tymián lze nahradit jakýmikoli jinými bylinkami a kořením

Složení

Repe 500 g
Olivový olej 1 Art. lžíce
Tymián (sušený nebo čerstvý) 1 tsp
Sůl, mletý pepř chuť

příprava

Tuřín oloupeme a nakrájíme na malé kousky. Smíchejte olej, tymián, sůl a pepř. Tuřín pokapejte bylinkovým olejem a promíchejte. Plech vymažeme olejem a poklademe zeleninou. Pečeme na 220 stupňů 35 minut.

Krémová polévka s tuřínem a jablky

Tato neobvyklá vitamínová polévka se skvěle hodí k lehké večeři nebo jako jedno z obědových jídel.

Složení

Repe 600 g
Jablka (sladká a kyselá) 200 g
Žárovka 1 kus.
česnek 2 denticles
Vývar (zeleninový nebo kuřecí) 800 ml
Hnědý (třtinový) cukr 1,5 Art. lžíce
Sůl, mletý pepř, skořice chuť

příprava

Veškerou zeleninu a jablka oloupeme a nakrájíme nadrobno. V hrnci rozehřejte trochu rostlinného oleje a za stálého míchání smažte cibuli a česnek asi 5 minut. Přidejte zbytek zeleniny a ovoce a společně vařte na středním plameni 10 minut. Zalijeme vývarem, přivedeme k varu, přidáme koření. Snižte teplotu a vařte 20 minut. Rozmixujte mixérem a nalijte na talíře, posypte čerstvými bylinkami.

Jak vybírat a skladovat tuřín

Při výběru kořenové zeleniny je třeba věnovat pozornost její slupce: měla by být hladká, bez skvrn a poškození. Tuřín je lepší kupovat v malé velikosti – taková zelenina je sladší a méně hořká.

Tuřín se vyskytuje v různých odrůdách. Žlutá šťavnatá má jasnou chuť a je dost vláknitá. Bílá je méně aromatická, ale má jemnou vlákninu, je lépe stravitelná a hodí se spíše do dětské výživy. Zelená chutná trochu jako ředkvičky. Černý tuřín se jako potravina používá jen zřídka, protože je velmi hořký.

ČTĚTE VÍCE
Proč je na keři málo rajčat?

V pískovém sklepě lze kořenovou zeleninu skladovat od podzimu až do jara. Kvůli vysoké vlhkosti a špatnému větrání lze tuřín skladovat v chladničce ne déle než několik měsíců. Při pokojové teplotě na tmavém místě vydrží tato zelenina maximálně několik týdnů. Mějte na paměti, že při příliš dlouhém skladování tuřín začne chutnat hořce.

Pokud zeleninu oloupete a nakrájíte, můžete ji uchovat v mrazáku několik měsíců.

Lékařský posudek tuřínu

komentáře terapeutka, lékařská ředitelka Medical On Group, profesorka, doktorka lékařských věd Svetlana Kanevskaya:

— Tuřín je zelenina z čeledi zelí, jednoletá nebo dvouletá rostlina s hladkým povrchem a světle žlutou barvou samotných plodů. Produkt je znám již od starověku: tuřín byl součástí stravy v mnoha zemích světa od starověkého Egypta po Rusko.

To, že je zelenina stále na našich stolech, je dáno jejím bohatým složením živin. Tuřín obsahuje vitamíny A, K, C, PP, skupinu B. Kromě rozsáhlého složení vitamínů obsahuje produkt užitečné mikroelementy: draslík, hořčík, vápník, fosfor, železo, síru, měď, sodík, jód, mangan.

V moderním světě, kde lidé často konzumují zpracované potraviny a nutričně chudé rychlé občerstvení bohaté na kalorie, může být tuřín dobrým zdrojem mikroživin a vlákniny. Nízký obsah kalorií – cca 30 kcal na 100 g výrobku – je důležitým faktorem pro udržení optimální hmotnosti.

Oblíbené otázky a odpovědi

Terapeutka, profesorka, doktorka lékařských věd Světlana Kanevskaya odpovídá na často kladené otázky o tuřínu.

Kdo je kontraindikován jíst tuřín?

— Hippokrates také řekl: jakákoli látka může být lékem nebo jedem, vše je otázkou dávky. To samé s tuřínem. Když pochopíme všechny výhody této zeleniny, pojďme zjistit, zda může způsobit škodu, když je konzumována ve velkém množství.

Abychom na tuto otázku přesně odpověděli, podívejme se na složení. Tuřín obsahuje velké množství křemíku a ve 100 g produktu se fyziologická norma zvyšuje 9krát. Tato skutečnost také vysvětluje možné negativní účinky nadměrné konzumace vodnice, jako jsou: rozvoj urolitiázy a cholelitiázy, vypadávání a lámavost vlasů, rozvoj osteoporózy, podrážděnost, zvýšená únava, snížená pozornost, ztráta síly, depresivní stavy.

ČTĚTE VÍCE
Je Sangiovese suché nebo sladké?

U pacientů v akutním stadiu gastrointestinálních potíží může konzumace syrového tuřínu kvůli velkému množství vlákniny způsobit a zvýšit nadýmání, které povede k nepohodlí a bolestem břicha.

V kterou denní dobu můžete jíst pokrmy s tuřínem?

— Vařený tuřín lze konzumovat kdykoli, jediné omezení platí pro tuřín syrový. Vzhledem k tomu, že obsahuje hodně vlákniny a její nadbytek může být doprovázen nadýmáním, neměli byste před spaním jíst hodně čerstvé zeleniny, abyste se v noci necítili nadýmání a tíha v žaludku.

V jakém věku můžete dát tuřín dítěti?

— Tato zelenina se dobře vaří a vstřebává se v gastrointestinálním traktu. Přítomnost velkého množství éterických olejů v tuřínu je kontraindikací použití tuřínu u dětí v prvních 2-3 letech života. Po tomto věku může být tuřín zaveden do dětské stravy, ale je lepší začít se zavedením vařené nebo dušené zeleniny a zahrnout ji do kombinovaných jídel, spíše než jako jeden produkt.

zdroje

  1. Satnam Lidder, Andrew J Webb. Cévní účinky dietního dusičnanu (který se nachází v zelené listové zelenině a červené řepě) cestou dusičnan-dusitan-oxid dusnatý. British Journal of Clinical Pharmacology. 2013.
    URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22882425/
  2. Zhalilov N. A., Karomatov I. D. Tuřín je potravinářská a terapeutická rostlina // Journal of Biology and Integrative Medicine. 2017.
    URL: https://cyberleninka.ru/article/n/repa-pischevoe-i-lechebnoprofilakticheskoe-rastenie
  3. Katie Websterová. Výživa tuřínu (sacharidy, kalorie a přínosy pro zdraví). 2023.
    URL: https://www.healthyseasonalrecipes.com/turnip-nutrition/