Tyto tři poměry udávají hmotnostní procento makroživin (sacharidy/bílkoviny/tuky) vzhledem k sušině (bez vody).

Celkový poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin by neměl překročit 5:1. Odkaz na text s vysvětlivkami.

Hodnoty jsou příliš malé na to, aby byly relevantní.

obsah

  • Aplikace pro vaření
    • Recept na angreštové chutney
    • Nákup – kde koupit?
    • divoké druhy
    • Opatrování
    • Poměr omega-6 (LA) a omega-3 mastných kyselin (ALA) v bobulích
    • Účinky na zdraví – vlastnosti
    • Rizika – intolerance – vedlejší účinky
    • Tradiční medicína – naturopatie
    • Pěstování v zahradě
    • Alternativní tituly

    Angrešt (Žebra uva-crispa,Syn. Grossularia Ribes) rozšířené téměř po celé Evropě. V červenci a srpnu ve střední Evropě dozrávají v závislosti na odrůdě angrešt zelený, žlutý nebo tmavě červený.

    Aplikace pro vaření:

    Angrešt je velmi vhodný ke konzumaci syrový. Od poloviny července získávají zralé bobule, ať už zelené, žluté nebo červené, aromatickou, sladkou chuť podobnou kiwi. Před konzumací se zpravidla odstraňují stonky a často i zbytky květů, protože obojí může být poměrně těžké. Někdy může být vnější slupka ještě trochu nakyslá, což ji velmi osvěží. Každá bobule obsahuje mnoho malých jedlých semen. Některé odrůdy mají mírné dospívání, jiné mají hladkou slupku. Čím je ovoce zralejší, tím tenčí je jeho vnější slupka a jemnější malé dospívání.

    Angrešt se skvěle hodí do ovocných salátů, ranních müsli, nebo jen tak jako svačina. V kompotu nebo v koláči dodá pokrmům lehce nakyslý tón. Pokud z něj chcete vyrobit džem, želé nebo chutney, můžete si ho nasbírat o něco dříve. V tomto případě bude obsah kyselin a pektinu ještě vyšší a želírovací schopnost bude lepší.

    Recept na angreštové chutney:

    Ingredience: 500 g zeleného angreštu, 250 g červeného angreštu, 150 g cibule, 1 zelený chilli lusk (bez semínek), 5 zrnek papriky, 1 polévková lžíce. černý pepř, 1 polévková lžíce. hořčičná semínka, 1 lžička. semena fenyklu, 1 lžička. mletá skořice, sůl, 175 g cukru, 75 g akátového medu, 150 ml červeného vinného octa, 1 snítka čerstvého rozmarýnu.

    Na chutney je potřeba angrešt dobře omýt a oloupat. Poté je vložíme do hrnce spolu s nadrobno nakrájenou cibulí, nadrobno nakrájenou chilli papričkou, kořením, cukrem, solí, medem a octem. Tuto hmotu je potřeba dusit na středním plameni asi 1,5 hodiny, dokud nezhoustne. Ke konci vaření přidejte snítku rozmarýnu, rozdělenou na velké kousky. Chutney se ještě horké nalije do malých skleněných dóz pro zavařování a ochladí. Dobře uzavřené a skladované na tmavém a chladném místě vydrží chutney několik měsíců. Otevřené sklenice lze skladovat v lednici asi 2 týdny.

    Nákup – kde koupit?

    Angrešt lze zřídka najít v řetězcích supermarketů, jako je Magnit, Pyaterochka, Perekrestok, Lenta, Auchan, Metro atd. V Evropě lze v létě (červenec, srpen) angrešt koupit na trhu nebo přímo od farmáře. Máte tak jistotu, že angrešt byl vyprodukován ekologicky a nebyl převážen ze vzdálených míst.

    Divoké druhy:

    Známý divoký druh je Žebra uva-crispa var. uva-crispa, má výrazně menší plody a krátké měkké dospívání. Kultivovaný angrešt (Žebra uva-crispa var. sativum) má hlízovité dospívání nebo holý povrch. Obě odrůdy se od sebe velmi obtížně odlišují. 1

    Skladování:

    Sklizené bobule angreštu spolu se stonky lze skladovat v chladničce po dobu až jednoho týdne. Bez stonků začnou plody rychleji hnít. Angrešt není nutné sbírat ve stejný den, kdy bude probíhat další zpracování, protože angrešt je klimakterická bobule, tzn. dozrává. Ale pro syrovou spotřebu se doporučuje používat čerstvě natrhané bobule, jsou pak chutnější a aromatičtější. Pokud bobule zrají příliš dlouho, ztrácejí velké množství ovocné kyseliny, která je chuťově velmi příjemná a bez ní působí mdlo. Ale někteří lidé preferují bobule v tomto stavu.

    Chemické složení – živiny – kalorie:

    Angrešt obsahuje 44 kcal na 100 g. Obsah vitaminu C je 28 mg/100 g, stejně jako ve špenátu. Limetka obsahuje 29 mg/100 g a jahoda 59 mg/100 g. Kromě toho angrešt obsahuje malé množství vitamínů skupiny B. 2

    Draslík, esenciální mikroelement, má v angreštu následující obsah: 198 mg/100g. Pro srovnání, banány, často propagované jako dobrý zdroj draslíku, obsahují „jen“ 358 mg/100 g. Ale opravdu dobrým zdrojem draslíku jsou sušené bylinky, luštěniny a ořechy (sušená petržel: 2683 mg a bílé fazole: 1795 mg). 2

    Angrešt obsahuje také malé množství vápníku, manganu a fosforu. Podrobnější informace o jeho chemickém složení najdete v tabulce pod tímto textem.

    Poměr omega-6 (LA) a omega-3 mastných kyselin (ALA) v bobulích:

    Bobule, včetně lesních, mají zpravidla velmi dobrý poměr LA (kyselina linolová) k ALA (kyselina alfa-linolenová). Bobule obecně obsahují málo tuku a mají odpovídající nízký obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin. V poměru celkového tuku tvoří většinu polynenasycené mastné kyseliny.

    Z kyseliny alfa-linolenové si tělo syntetizuje další omega-3 mastné kyseliny (EPA a DHA), které mají protizánětlivé vlastnosti. Naopak z kyseliny linolové vzniká prozánětlivá kyselina arachidonová. Dobrý poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin je dalším argumentem ve prospěch toho, že bobule jsou považovány za velmi zdravou potravinu.

    Údaje o samostatném obsahu ALA a LA (zdroj: USDA, Önwt, Debinet)

    Bobule (syrové)

    LC (g/100 g)

    ALA (g/100 g)

    Poměr LA:ALA

    Celkový tuk (g/100 g)

    Zdroj

    Účinky na zdraví – vlastnosti:

    Konzumace dostatečného množství draslíku má diuretický účinek. Tělo tak může odstranit přebytečné množství toxických látek. Vláknina obsažená v semenech a slupce angreštu má povzbuzující účinek na trávení. A pektin, který obsahují, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

    Angrešt obsahuje velké množství sekundárních rostlinných látek, jako jsou flavonoidy, antokyany, aromatické a organické kyseliny. Mají antioxidační účinek a bojují proti volným radikálům. Volné radikály způsobují v těle oxidační stres, který je spojován s mnoha nemocemi a předčasným stárnutím. 3,4

    Studie ze zkumavek prokázaly, že extrakt z kustovnice má pozitivní vliv na diabetes 2. typu, protože. obsahuje inhibitory alfa-glukoidázy. Zabraňují průchodu cukru z tenkého střeva do oběhového systému. 5

    Rizika – intolerance – vedlejší účinky:

    Pokud sníte příliš mnoho nezralých nebo ne zcela zralých angreštů, mohou mít negativní vliv na váš žaludek. Množství kyselin, které obsahují, se s dozráváním ovoce snižuje. Zralé angrešty se mnohem lépe tráví.

    Tradiční medicína – naturopatie:

    Listy kustovnice se používají při zánětech v dutině ústní. Dříve se čaj používal k léčbě průjmu (úplavice), vnitřního krvácení a menstruačních potíží. 6

    Distribuce – původ:

    Angrešt lze nalézt téměř po celé Evropě, severní Africe, na Kavkaze, v Malé Asii a Himalájích. Zda existují skutečné divoké druhy nebo divoké formy angreštů, již není možné zjistit. Ve střední Evropě byl angrešt domestikován až v 16. století. 6 Podle Wikipedie byly v roce 2016 největšími světovými producenty angreštu Německo, Rusko, Polsko a Ukrajina. 7

    Pěstování na zahradě:

    Angrešt lze zakoupit jako keř, sadbu nebo nízký ovocný strom. Keře jsou zakořeněné, stonky roubované. V závislosti na způsobu pěstování musíte rostlině vybrat správné místo na zahradě. Po několika letech může keř dosáhnout šířky až 2 metrů. Proto angrešt vyžaduje pravidelný řez na jaře.

    Rostlina preferuje slunná nebo polostinná místa a nesnáší pozdní mrazíky. Půda by měla být humózní a výživná, je třeba se vyhnout stagnaci vlhkosti a příliš dlouhým obdobím sucha. 8

    Angrešt má většinou trny, ale jsou odrůdy, které trny nemají. To usnadňuje sklizeň a prořezávání. Angrešt se může rozmnožovat vegetativně nebo výhonky. Pokud na podzim odříznete jednoletý výhonek o délce 30 cm a vložíte jej do země, aby vyrostl až do 4. očka, lze jej příští podzim přesadit jako sazenici. Pro roubovaný angrešt se často používá zlatý rybíz (Ribes aureum) jako základ (kořeny).

    Každá jednotlivá barva angreštu se chuťově liší od ostatních. Červené odrůdy mají nejlepší bobulovou vůni. Žluté odrůdy jsou často o něco větší.

    Pro pěstování na vlastní zahradě existují odrůdy odolné proti padlí, které jsou v každém případě preferovány. Když angrešt zasáhne americká padlí (Sphaerotheca mors-uvae) musíte odříznout a zničit všechny zasažené výhonky.

    Obecné informace:

    Angrešt patří do čeledi merlíkovitých (Grossulariaceae) z rodu rybízu (Žebra).

    Křížení angreštů (Žebra uva-crispa) a černý rybíz (Žebra) výnos yoshta bobule (Ribes × nigridolaria).

    Alternativní názvy:

    Vědecký název druhu je kustovnice obecná nebo kustovnice odchylná, angrešt evropský. Na Altaji se začátkem 19. století angreštu říkalo bersen, kryg-bersen nebo kryz-bersen. V dávných dobách se v Rusku angreštu říkalo kryzh a Ázerbájdžánci je nazývali rus alchasy. 6

    Anglický název: gooseberry.

    Literatura – zdroje:

    1. Floraweb.de Stachelbeer.
    2. USDA Ministerstvo zemědělství Spojených států.
    3. Liguori I, Russo G, Curcio F a kol. Oxidační stres, stárnutí a nemoci. Clin Interv Stárnutí. 2018;13.
    4. Nil SH, Park SW. Jedlé bobule: bioaktivní složky a jejich vliv na lidské zdraví. Výživa. 2014;30(2).
    5. Da Silva Pinto M, Kwon Y, Apostolidis E, a kol. Vyhodnocení červených proudů (Ribes Rubrum L.), černé proudy (Ribes Nigrum L.), červený a zelený angrešt (Ribes Uva-Crispa) pro potenciální léčbu diabetu 2. typu a hypertenze pomocí in vitro modelů. Journal of Food Biochemistry. 2010.
    6. Fleischhauer SG, Guthmann J, Spiegelberger R. Enzyklopädie Essbare Wildpflanzen. AT Verlag: Aarau. 4. Aufláž. 2018.
    7. Wikipedia Stachelbeer.
    8. Gartenratgeber.de Stachelbeeren-garten-pflanzen-pfelgen.

    Angrešt je vytrvalý, vícekmenný keř s dlouhou plodnou dobou a vysokým výnosem – až 20-25 kg na keř. Keře angreštu dosahují až 1 m výšky a až 1,5 m v průměru. Angrešt je rostlina mírných zeměpisných šířek, snáší mírné zastínění, ale je dosti vlhkomilný. Kořenový systém angreštu se nachází v hloubce do 2 cm.Nejlépe je umístit podél plotu ve vzdálenosti 40-1 m od keře ke keři. Postupem času rostou a tvoří souvislou trnitou stěnu.

    Odrůdy angreštu: Anglická žlutá, Smaragdová, Ruská, Změna, Medová, Raně růžová, Moskva, Červená, Růžová 2, Jaro, Suvenýr, Dezert, Černomor.

    U nás se angrešt dostal do kultury již před mnoha staletími. Existují důkazy, že se v XNUMX. století pěstoval v klášterních zahradách. V XV století. za cara Ivana III. se angrešt pěstoval v moskevských zahradách. Nejvíce se rozšířila v XNUMX. století, kdy bylo v Anglii vyšlechtěno velké množství velkoplodých odrůd.

    Ve stejné době byly do Ruska přivezeny odrůdy velkoplodého angreštu západoevropského výběru, které postupně začaly nahrazovat neproduktivní místní odrůdy. Po proniknutí tak nebezpečné choroby angreštu, jako je padlí (sferoteka) k nám z Irska v roce 1900, se plocha pěstovaná touto plodinou prudce zmenšila. Když byl v roce 1914 nalezen způsob boje proti této chorobě a poté byly vyšlechtěny sféricky odolné odrůdy, začala se kultura angreštu znovu oživovat.

    Užitečné vlastnosti angreštu

    Čerstvý angrešt obsahuje:

    Kalorie 44 kcal

    Vitamíny mg Minerály mg
    vitamin C 27,7 Draslík, K 198
    Vitamin B3 0,3 Fosfor, R 27
    Vitamin B5 0,286 Vápník, Ca 25
    Vitamin B6 0,08 Hořčík, Mg 10
    Vitamin B1 0,04 Sodík, Na 1

    Angrešt obsahuje vitamíny: C (až 60 mg%), skupina B, provitamin A. Angrešt obsahuje až 15% cukrů, minerálních látek a stopových prvků (draslík, jód, sodík, vápník, železo, mangan, kobalt, zinek, mnoho fosforu a měď), organické kyseliny (jablečná a citrónová), hodně kyseliny listové, třísloviny, flavonoidy.

    Odrůdy tmavě zbarvených bobulí obsahují vitamín P a velké množství pektinových látek, které přispívají k odstraňování solí těžkých kovů z lidského těla.

    Angrešt obsahuje hypotenzní a kapilárně posilující, antisklerotické P-aktivní sloučeniny (anthokyany a leuxanthokyany). Díky tomu je angrešt účinný při prevenci a léčbě hypertenze, aterosklerózy a dalších kardiovaskulárních onemocnění. Nálev z plodů kustovnice odstraňuje přebytečný cholesterol z těla.

    Zralý angrešt obsahuje 1,8-3,8 mg% serotoninu, který působí protinádorově. Kyselina askorbová ve zralém angreštu je 2krát více než v nezralém.

    Angrešt má mírně projímavé, močopudné a choleretické vlastnosti, proto se doporučuje lidem trpícím onemocněním ledvin, močového měchýře a jater. Angrešt má hemostatický, protizánětlivý a tonizující účinek.

    Angreštová šťáva smíchaná s medem je užitečná při chudokrevnosti, kožních vyrážkách a častém krvácení. Použití angreštové šťávy pomáhá odstraňovat soli těžkých kovů z těla a zmírňuje stav lidí vystavených záření; pomáhá odstraňovat radionuklidy z těla. A zředěný angreštový džus s vodou (1:2) se používá jako osvěžující prostředek, který normalizuje metabolismus.

    Listy angreštu obsahují třísloviny a barviva.

    Při chronické zácpě (jako mírné projímadlo a analgetikum) se používá odvar z angreštu: 1 polévkovou lžíci bobulí zalijte 1 sklenicí horké vody, vařte 10 minut na mírném ohni, ochlaďte a přefiltrujte. Pijte 50 g 4krát denně.

    Odvar z kustovnice a čerstvé plody se účinně používají v boji proti prodlouženému menopauzálnímu krvácení a k normalizaci menstruačního cyklu.

    Angrešt se používá čerstvý a ve formě odvarů při hypovitaminóze, nedostatku železa, fosforu, mědi v těle, metabolických poruchách (například obezita), chronické zácpě, gastroenterokolitidě, vodnatelnosti, krvácení.

    Angrešt se konzumuje čerstvý a zpracovává se na kompoty, džemy, zavařeniny, marmelády, džusy.

    Nebezpečné vlastnosti angreštu

    Aby se zabránilo exacerbaci žaludečních a dvanáctníkových vředů, kolitidy a enterokolitidy, nedoporučuje se jíst angrešt lidem s podobnými chorobami.

    Při onemocněních ledvin a močových cest je indikováno užívání angreštu v malém množství.

    Také nemůžete použít angrešt s individuální nesnášenlivostí.

    Toto video vám prozradí, jak zasadit angrešt a správně o něj pečovat, abyste si vždy užili úrodu.

    Byl pro vás tento článek užitečný?

    Jak užitečný byl materiál?

    • Tento článek mi zlepšil život
    • Tento článek byl informativní
    • ještě mám otázku

    Jak to můžeme zlepšit?

    • Článek obsahuje nesprávné informace
    • Článek neobsahuje informace, které hledám
    • ještě mám otázku

    Sdílej se svými přáteli:

    Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

    Taťána Eliseeva
    šéfredaktor projektu Food+
    Zeptejte se

    Podívejte se také na vlastnosti jiných bobulí:

    Sezónní produkty z našeho katalogu:

    ČTĚTE VÍCE
    Jak pít med na bolest v krku?