Letní obyvatelé již sklízejí cukety v plném proudu, takže je čas zjistit, proč je tato zelenina tak dobrá.

Cuketa je nejbližší příbuzná dýně. Vyrábí se v různých barvách – zelené, žluté, bílé a dokonce i černé. Jednou z nejoblíbenějších odrůd je cuketa, která je malá a chuťově jemná.

Dobré hospodyňky vědí, jak zajistit, aby je cuketa neomrzela. Ve skutečnosti je rozsah možných jídel poměrně velký. Dají se dusit, nadívat, smažit, pak přidat okurkovo-rajčatovo-česnekovou náplň. Můžete je použít k pečení palačinek, přidávat do salátů a polévek, marinovat, připravovat kastrol, džem a squashový kaviár, známý od sovětských dob, který naše babičky rády vařily.

Kromě chuti tato zelenina láká mnohé i řadou prospěšných vlastností.

Co je zdravější: cuketa nebo cuketa?

Jak řekl Roskoshestvo, cuketa a cuketa obsahují spoustu cenných minerálů, včetně vápníku, železa, hořčíku, fosforu a hodně draslíku. Mají také vysoký obsah vitamínů, včetně vitamínu A, vitamínu C, vitamínu K a kyseliny listové. Mezitím je složení cukety a cukety téměř stejné. Jediný rozdíl je v tom, že cuketa má více vitamínu C.

Zde je 5 důvodů, proč jíst cuketu každý den

Zhubnout

Cuketa se hodí téměř do každého programu na hubnutí. Pravda, zelenina smažená na oleji se pro tyto účely nehodí, zvláště ta předem máčená v mouce. Těm, kteří drží dietu, se doporučuje cuketu dusit, vařit, péct a nejlépe ji jíst syrovou.

Sofya Eliashevich
Dietetika

Dietolog, Národní lékařské výzkumné centrum pro terapii a preventivní lékařství

„Syrová mladá cuketa neuškodí v tradičním salátu z rajčat a okurek; nebude zbytečná v salátu z ředkviček a okurek,“ radí Sofya Eliashevich, nutriční specialistka z Národního lékařského výzkumného centra pro terapii a preventivní lékařství.

Cuketa je dobrá i na hubnutí, protože obsahuje hodně vlákniny – zlepšuje trávení a zabraňuje přejídání.

„Nejdůležitější vlastností cukety je její velké množství vlákniny. Na 100 g výrobku – 1 g vlákniny. Pro srovnání, rajčata a okurky obsahují asi 100 g vlákniny na 0,5 g; a v ředkvičkách na 100 g – 1,4 g,“ dodává specialista z Moskevského národního lékařského výzkumného centra.

Obsah kalorií cukety, 100 g

  • Syrové – 24 kcal
  • Pošírované – 38 kcal
  • Smažené – 88 kcal
ČTĚTE VÍCE
Jak funguje krtčí síť?

Neexistují žádná konkrétní omezení na množství snědené cukety za den, ale lékaři neschvalují mono-diety a rádi vám připomínají: neměli byste se zavěšovat na žádný produkt, i když je super zdravý – čím pestřejší vaše strava, tím lépe.

Přečtěte si také

Posílit imunitu

Možná si to hned nemyslíte, ale cuketa obsahuje slušné množství vitamínu C (kyseliny askorbové) – jednoho z hlavních spojenců člověka v boji proti sezónním ARVI. Během pandemie koronaviru tato „složka“ také neztrácí svůj význam. 100 g cukety obsahuje 15 mg vitamínu – více než 16 % denní dávky.

Vitamin C je navíc silným antioxidantem, který zabraňuje předčasnému stárnutí a příznivě působí na pokožku a cévy.

Mimochodem, vitamín C také nemá rád dlouhodobou tepelnou úpravu – při zahřívání se rychle ničí, což dává další výhodu konzumaci zeleniny syrové.

Zlepšit vidění

Cuketa obsahuje tři látky, které jsou prospěšné pro oči. Jednak obsahuje vitamín A, i když ho není příliš mnoho (100 g obsahuje 0,6 % denní dávky).

Za druhé je bohatá na rostlinné barvivo lutein, které ovlivňuje ostrost vidění (více je ho v tmavě zelené cuketě). Podle odborníků se lutein hromadí v sítnici oka a dokáže blokovat až 40 % škodlivého ultrafialového záření, zpevňuje stěny nitroočních cév a zlepšuje schopnost vidění za šera a tmy. Pro zvýšení stravitelnosti tohoto pigmentu není třeba být při vaření horlivý – stačí lehká tepelná úprava.

Do třetice obsahuje zeaxanthin, látku ze skupiny karotenoidů (více ve žluté cuketě). Stejně jako lutein je nezbytný pro správnou funkci sítnice.

Přečtěte si také

Podporujte činnost srdce

Cuketa je označována za ideální produkt pro srdce – má vysoký obsah draslíku (238 mg na 100 g – 9,5 % denní dávky) a nízký obsah sodíku (2 mg). Tato úspěšná kombinace je užitečná pro normalizaci krevního tlaku. A přítomnost hořčíku (9 mg na 100 g) a kyseliny listové (vitamín B9) činí cuketu atraktivní zejména pro ty, kteří se obávají prevence srdečního selhání, arytmií a aterosklerózy.

Zbavte se otoků

Cuketa působí mírně močopudně díky vysokému obsahu vody (asi 93 %) a draslíku, který zajišťuje normální metabolismus soli a odvod přebytečných tekutin z těla. To je důvod, proč se zelenina dobře vyrovná s otoky. Nejen dužina, ale i květy a semena se používají jako diuretikum.

ČTĚTE VÍCE
Jak urychlit růst fíkusu Lyrata?

Nedoporučuje se však používat cuketu na pyelonefritidu a jiná onemocnění ledvin, aby nedošlo ke zbytečnému zatížení orgánu.

Přečtěte si také

Kdo by neměl jíst cuketu

Cuketa má minimum kontraindikací, nicméně může vyvolat reakci i u osoby s individuální nesnášenlivostí (například alergika).

Neměli by na ně spoléhat lidé trpící nemocemi trávicího traktu, a to zejména kvůli vysokému obsahu vitaminu C, který má destruktivní účinek na sliznice. Aby nedocházelo k podráždění žaludku a střev, doporučuje se takovým lidem cuketu tepelně upravit nebo ji alespoň oloupat.

Proč jsou cukety hořké?

Cuketa vděčí za svou hořkou chuť cucurbitacinu, toxické látce. Jeho koncentrace závisí na zálivce, povětrnostních podmínkách, nedostatku/přebytku dusíku a draslíku v půdě. Nejčastěji se tato látka koncentruje v semenech a slupce. Jak varuje Rospotrebnadzor, hořké cukety mohou vést ke křečím žaludku a průjmu, proto byste je neměli jíst ani po tepelné úpravě – cucurbitacin se při vysokých teplotách nezničí.