Článek pojednává o hlavních vlastnostech švestky a jejím vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití švestek v různých druzích medicíny a účinnost jejího použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciálně nepříznivé účinky švestek na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​nemocí. HTML verze článku – https://edaplus.info/what-useful/plum-benefits.html

i Už vás nebaví bannery? Reklamu můžete vždy vypnout.

Podobná témata vědeckých prací ve zdravotních vědách, autorka vědecké práce — Tatyana Eliseeva

Jídlo jako přírodní projímadlo k léčbě zácpy
Potraviny na snížení hladiny cukru v krvi
Jablka – výhody a škody prokázané odborníky na výživu
Výhody hrušek – Top 8 prospěšných vlastností
Jídlo proti zánětu
i Nemůžete najít, co potřebujete? Vyzkoušejte službu výběru literatury.
i Už vás nebaví bannery? Reklamu můžete vždy vypnout.

Zdravotní přínosy švestek 7 důvodů, proč je přidat do svého jídelníčku

Článek se zabývá základními vlastnostmi švestek a jejich účinky na lidský organismus. Je prováděn systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se využití švestky v různých druzích medicíny a účinnost jejího použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciálně nepříznivé účinky švestek na lidský organismus při určitých zdravotních stavech a onemocněních.

Text vědecké práce na téma „Zdravotní přínosy švestek – 7 důvodů, proč je zařadit do jídelníčku“

Zdravotní přínosy švestek – 7 důvodů, proč je přidat do svého jídelníčku

Eliseeva Tatyana, šéfredaktorka projektu EdaPlus.info E-mail: eliseeva.t@edaplus.info

Abstraktní. Článek pojednává o hlavních vlastnostech švestky a jejím vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití švestek v různých druzích medicíny a účinnost jejího použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciálně nepříznivé účinky švestek na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​nemocí.

Klíčová slova: švestka, přínos, poškození, příznivé vlastnosti, kontraindikace

Sladké, kyselé švestky jsou zdrojem zdraví. Mají méně cukru než jiné ovoce a jsou plné vitamínů, minerálů, vlákniny a superzdravých fialových pigmentů antokyanů. Existuje více než 2000 odrůd a všechny mají dobré antioxidační a detoxikační vlastnosti, stimulují metabolismus, zlepšují zdraví srdce, pomáhají kontrolovat stres a snižují únavu. V tomto článku podrobně prozkoumáme jejich výhody a poskytneme důkazy.

ČTĚTE VÍCE
Jak zalévat orchidej Cambria?

Obsah kalorií ve švestkách je nižší než u jiného oblíbeného ovoce – 46 kcal na 100 g dužiny. Mají nízký obsah bílkovin a tuku, vysoký obsah vlákniny a antioxidantů a nabízejí vynikající kombinaci 15 různých vitamínů a minerálů. Je dobrým zdrojem vitamínů A a C, které pomáhají tělu produkovat kolagen, zvyšují vstřebávání železa a napomáhají hladkému fungování imunitního systému. Sušené švestky se od čerstvého ovoce mírně liší – obsahují více kalorií, vlákniny, sacharidů a vitamínu K.

Top 7 prospěšných vlastností švestek ověřených vědci

1. Normalizuje trávení při zácpě

Projímavý účinek je způsoben vysokým obsahem vlákniny a sorbitolu, cukerného alkoholu. Komponenty zabraňují zácpě, zvyšují objem stolice a urychlují rychlost pohybu odpadu trávicím traktem. Studie potvrdily, že sušené švestky jsou účinnější než projímadlo psyllium a pro normalizaci stolice stačí jíst 5 plodů dvakrát denně. [1, 2 3]

2. Snižte hladinu cukru v krvi

I přes velké množství sacharidů plody nezpůsobují hyperglykémii. Částečně je to způsobeno vysokým procentem vlákniny – vláknina zpomaluje rychlost vstřebávání sacharidů, což způsobuje, že hladina cukru v krvi stoupá spíše postupně než náhle. Navíc ovoce zvyšuje hladinu adiponektinu. Hormon také kontroluje hladinu cukru v krvi a zabraňuje poškození způsobenému nemocí a změnami souvisejícími s věkem. [4, 5]

3. Chraňte před osteoporózou

Plody nejen zabraňují úbytku kostní hmoty, ale také tento proces zvrátit. Jak snižují riziko osteoporózy a osteopenie, stále není známo. Vědci naznačují, že za pozitivní účinek jsou zodpovědné antioxidanty – snižují zánět a zvyšují hladinu některých hormonů podílejících se na tvorbě kostí. Navíc vitamíny a minerály chrání kosti – draslík, hořčík, fosfor, vitamín K. [6, 7 8]

4. Snižte riziko mrtvice v důsledku hypertenze

Pozitivní vliv švestek na kardiovaskulární systém je spojen s vysokým obsahem draslíku, antioxidantů a vlákniny. Draslík normalizuje krevní tlak dvěma způsoby – pomáhá tělu zbavit se sodíku močí a snižuje napětí ve stěnách cév. V důsledku toho se snižuje riziko mrtvice. Ve studii lidé, kteří denně pili švestkovou šťávu, měli nižší hladinu celkového a špatného cholesterolu než ti, kteří pili vodu. [9, 10]

5. Snižte úzkost

Úzkost souvisí s nízkým příjmem antioxidantů. Zlepšení jídelníčku potravinami bohatými na antioxidanty proto může zlepšit příznaky úzkostných poruch. Pití nápoje denně může zmírnit přebytečný stres – je to bezpečný a snadný první krok při zvládání úzkosti. Vzhledem k tomu, že plody různých barev obsahují různé živiny, lékaři doporučují přidat více barvy na váš talíř. [jedenáct]

ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy cypřišů existují?

6. Podporujte růst vlasů a léčte vypadávání vlasů

Existuje teorie, že dlouhá období stresu přetěžují nadledvinky a způsobují, že přestanou normálně produkovat hormony. „Únava nadledvin“ negativně ovlivňuje fungování všech systémů a vzhled. Plody zmírňují únavu a tím zabraňují vypadávání vlasů.

7. Zvyšte imunitu

100 g švestek obsahuje 9,5 mg vitamínu C (16 % denní dávky). To je o 43,7 mg méně než v pomeranči. Kyselinu askorbovou však lidé nemohou získat pouze z citrusových plodů – mohou se objevit alergie, zažívací potíže apod. Plody švestek budou

Výborný doplněk jídelníčku a při pravidelné konzumaci zvýší odolnost organismu proti infekcím a zánětům. [12]

Možné vedlejší účinky švestek

Šťavnaté plody někdy způsobují kožní vyrážku, svědění nosu, otok sliznice dutiny ústní u alergiků s vysokou citlivostí na pyl břízy. Pokud jsou problémy s trávením, může se objevit nadýmání, plynatost, průjem. To se týká především lidí se syndromem dráždivého tračníku (IBS). Pokud máte obavy z přítomnosti fruktózy v produktu, pak proces její přeměny na energii lze zpomalit kombinací plodů švestek s proteinovými produkty.

Kolik švestek lékaři doporučují jíst?

Denní potřeba je u každého individuální – vše závisí na zdravotním stavu a chronických onemocněních. Zdravý člověk může sníst až 100-150 g švestek denně. Konzumace 1-2 plodů po ránu vám udrží pocit sytosti na dlouhou dobu a nedovolí vám přejídat se nezdravými svačinami.

Glykemická zátěž jedné švestky se odhaduje na přibližně 2 jednotky, což z ní dělá potravinu s nízkým glykemickým indexem. Pokud sníte více než jednu porci, bude GI vyšší. Superpotraviny byste se neměli nechat unést z jiných důvodů – mohou způsobit průjem. Abyste tomu zabránili, musíte zkonzumovat ne více než 1/4-1/2 sušených švestek a až 200 ml šťávy denně.

Které švestky jsou zdravější – čerstvé se slupkou, loupané nebo vařené?

Vědci z univerzity v rakouském Innsbrucku zjistili, že nejvíce antioxidantů obsahují plně zralé plody, které jsou na pokraji zkažení. Na jejich kůži je často bílý povlak. Mělo by jít snadno setřít prstem. To znamená, že ovoce je nezávadné a před konzumací ho stačí omýt pod studenou vodou. Kůra obsahuje mnoho užitečných sloučenin, které v dužině chybí. Pokud vám gastrointestinální trakt umožňuje jíst hrubou vlákninu, neměli byste ji odmítat.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypočítat plot pro pozemek?

Žluté, červené, tmavě fialové plody lze jíst samotné, s obilovinami a jogurtem, masem, zeleninou nebo zmrazené, po odstranění pecky. Pečou se v troubě a grilují, dusí se na dezerty, omáčky k masu a džemy. Při výběru džemu nebo džusu se ujistěte, že neobsahují cukr nebo jej obsahují v minimálním množství, jinak škoda vyrovná výhody.

Lidé s prediabetem nebo cukrovkou typu 1-2, vysokým cholesterolem a některými typy rakoviny mohou jíst švestky v jakékoli formě. Mohou být také zahrnuty do vaší stravy pro kontrolu hmotnosti. Plody velké jako tenisový míček nebo malé jako třešeň obsahují antioxidanty spolu s vitamínem C, takže podporují zdravý lesk pokožky a snižují riziko vzniku vrásek a vrásek. Teď už víte, proč jsou švestky tak milované po celém světě – snadno se jedí, chutnají a jsou fantasticky zdravé!

Tatyana Eliseeva, odborník na výživu, odborník na výživu

Lidé s prediabetem nebo cukrovkou typu 1-2, vysokým cholesterolem a některými typy rakoviny mohou jíst švestky v jakékoli formě. Mohou být také zahrnuty do vaší stravy pro kontrolu hmotnosti. Plody obsahují velké jako tenisový míček nebo malé jako třešeň

antioxidanty spolu s vitamínem C proto přispívají ke zdravému lesku pokožky, snižují riziko vzniku záhybů a časných vrásek. Teď už víte, proč jsou švestky tak milované po celém světě – snadno se jedí, chutnají a jsou fantasticky zdravé!

1. Diety pro zácpu, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4291444/

2. Systematický přehled: vliv sušených švestek na gastrointestinální funkci, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25109788/

3. Randomizovaná klinická studie: sušené švestky (švestky) vs. psyllium na zácpu, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21323688/

4. Účinky dietní vlákniny a jejích složek na metabolické zdraví, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3257631/

5. Sušené švestky a výrobky z nich: složení a účinky na zdraví – aktualizovaná recenze, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24090144/

6. Vitamin K a zdraví kostí, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11684396/

7. Hořčík a osteoporóza: Současný stav znalostí a budoucí směry výzkumu, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3775240/

8. Pohled: sušená švestka, nově vznikající funkční potravina, která může účinně zlepšit zdraví kostí, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19274852/

9. Konzumace broskvové a švestkové šťávy bohaté na polyfenoly zabraňuje rizikovým faktorům pro metabolické poruchy související s obezitou a kardiovaskulární onemocnění u potkanů ​​Zucker, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25801980/

10. Použití švestek jako kontrola hypertenze, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21409897/

ČTĚTE VÍCE
Kde můžete lovit zdarma?

11. Celkový obsah antioxidantů ve více než 3100 potravinách, nápojích, koření, bylinkách a doplňcích používaných po celém světě, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2841576/

12. Systematic Review on Health Effects of švestek (Prunus domestica a Prunus salicina), https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26992121/

Rozšířená HTML verze článku je k dispozici na webu edaplus.info. Zdravotní přínos švestek – 7 důvodů, proč je přidat do svého jídelníčku

Eliseeva Tatyana, šéfredaktorka projektu EdaPlus.info E-mail: eliseeva.t@edaplus.info

Abstraktní. Článek pojednává o hlavních vlastnostech švestky a jejím vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití švestek v různých druzích medicíny a účinnost jejího použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciálně nepříznivé účinky švestek na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​nemocí.

Abstraktní. Článek pojednává o hlavních vlastnostech švestky a jejím vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a relevantních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití švestek v různých druzích medicíny a účinnost jejího použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciálně nepříznivé účinky švestky na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​nemocí.