Sušené švestky jsou považovány za vynikající způsob, jak dosáhnout požadované hmotnosti. Navzdory vysokému obsahu kalorií v produktu (260 kcal na 100 g) se hrst sušených švestek denně perfektně hodí do vašeho programu hubnutí.

Alexander Tushkin / „Informace o zdraví“

Sušené švestky jsou sušené švestky. Pro výrobu sušeného ovoce se vybírá nejlepší ovoce, které se blanšíruje, ochladí v tekoucí vodě a suší. Zájem o tento produkt začal v 80. letech, kdy řada studií uvedla neobvyklé vlastnosti sušených švestek, například jejich schopnost obnovit štíhlou postavu.

Mnohé z pozitivních vlastností se nepotvrdily – sušené švestky prý obsahují obrovské množství antioxidantů a jsou výborné v boji proti rakovině. Vědci se ale shodují, že švestky jsou jednou z nejlepších zdravých potravin. Stejně jako mnoho produktů v našem hodnocení mají sušené švestky nepřímý vliv na hubnutí. Jak?

Co je v 5 sušených švestkách?

Kalorie – 80 kcal
Bílkoviny – 1 g
Sacharidy – 21 g
Tuk – 0 g
Vláknina – 3 g
Draslík – 246 mg

Sušené švestky jsou zdrojem vlákniny

Hrst sušených švestek (5 kusů) obsahuje 3 g vlákniny. Tato svačina pokrývá až 13 % tělesné potřeby vlákniny, která zlepšuje průchod potravy trávicím traktem. Vláknina má však na hubnutí velmi nepřímý vliv. Ale způsobuje pravidelné vyprazdňování.

Sušené švestky jako přírodní projímadlo

Navzdory skutečnosti, že projímavé vlastnosti sušených švestek jsou již dlouho známy všem, první klinická studie na toto téma se objevila až v roce 2011. Vědci konečně zjistili, že sušené švestky působí jako středně silné projímadlo a jsou schopny změkčit stolici díky sorbitolu a diphenysatinu. Nyní mohou lékaři v USA oficiálně předepisovat sušené švestky jako projímadlo, protože splňují požadavky medicíny založené na důkazech („Food Pharmacology and Therapy“, 2011, č. 7, Alimentary Pharmacology & Therapeutics). Je důležité si uvědomit, že projímavé vlastnosti sušených švestek vám vůbec nepomohou zhubnout. V procesu studia švestek však vědci stanovili následující kvalitu produktu, která by měla být zmíněna v článku.

Ideální svačina ke snížení chuti k jídlu

Během experimentů subjekty uvedly, že po konzumaci sušených švestek se jejich pocit hladu snížil. Vědci se o to začali zajímat a provedli studii, jejíž výsledky byly publikovány v časopise Appetite (2010, č. 3, Appetite). Ukázalo se, že sušené švestky zaženou hlad mnohem lépe a dodají pocit sytosti než dokonce cukroví. Po konzumaci sušených švestek je hladina glukózy a inzulínu v krvi nižší než po konzumaci sušenek. Následující studie potvrdila tato zjištění: Svačina ze sušených švestek také snížila hladinu triglyceridů (tuků) v krvi lépe než sušenky (Journal of the American Dietetic Association, 2010, č. 9, Journal of the American Dietary Association).

ČTĚTE VÍCE
Jaký je vědecký název jablek?

Sušené švestky jsou skvělé jako svačina. Řečtí vědci zjistili, že konzumace sušených švestek před jídlem umožňuje snížit množství konzumace hlavního jídla („Eating behavior“, 2010, č. 3, Eating behavior).

Jak si vybrat sušené švestky na hubnutí?

• Nejprve věnujte pozornost vzhledu ovoce. Měly by mít rovnoměrnou černou barvu s mírným leskem. Modrá nebo kávově hnědá barva znamená, že sušené švestky byly před prodejem ošetřeny glycerinem. Vyperte nebo vyberte jinou.

• Plody by měly být měkké a elastické na dotek. Lehce ji zmáčkněte. Pokud promáčklina zůstane, pak se s největší pravděpodobností ovoce zkazilo.

• Chuť sušených švestek je sladká, bohatá a kyselá. Hořká chuť znamená, že produkt uplynul nebo nebyl správně vysušen.

• Zkuste si vybrat kalifornské švestky.

Pravidla pro konzumaci sušených švestek na hubnutí

• Nejlepší je jíst sušené švestky před nebo po hlavním jídle.

• Jezte 4-5 sušených švestek denně, abyste normalizovali hladinu cukru v krvi a snížili chuť k jídlu

• Podle potřeby zvyšte příjem sušených švestek, ale nezapomeňte, že mají vysoký obsah kalorií

• Pokud jíte příliš mnoho sušených švestek, můžete zaznamenat průjem kvůli sorbitolu a diphenysatinu, které se v těle špatně vstřebávají.

• Sušené ovoce skladujte v plastové nádobě nebo skleněné nádobě. Umístěte nádobu do chladničky

• Smíchejte sušené švestky se sušenými meruňkami a ořechy – získáte skvělý koktejl na rychlé občerstvení. Pamatujte, že obsahuje hodně kalorií

• Zkuste vařit se sušenými švestkami. Představujeme nejjednodušší recept – jáhlovou kaši se sušenými švestkami.