Šťovík je dnes trendy! Šťavnaté listy s kyselostí se v jižních farmách pěstují po celý rok – a v létě se objevují téměř ve všech zahradách. Jak jej správně zařadit do svého jídelníčku, aby se vaše zdraví zlepšilo na maximum? A je z toho nějaká škoda? Nyní vám vše prozradíme!

Šťovík bojuje proti infarktu a mrtvici

Šťovík je bohatý na vitamíny, které jsou pro tělo nezbytné. 100 gramů čerstvých listů obsahuje více než polovinu denní potřeby vitaminu C, asi 30 % vitaminu A, přibližně 9 % vitaminů B2 a B6. V této listové zelenině je také dostatek mikro- a makroprvků. Stejných 100 gramů bude obsahovat 20 % denní potřeby železa, 15 % draslíku a 7 % vápníku. A přesto náš hrdina nežije podle krále zeleně. Petržel, koriandr a kopr budou obsahovat více draslíku. A z hlediska zásob kyseliny listové a rostlinných bílkovin je šťovík horší než špenát.

Užitkových vlastností má však již dost. Mimo jiné má schopnost snižovat krevní tlak. Tato skutečnost byla zjištěna během experimentů pákistánských vědců z Cardiovascular Disease Research Group. Jednalo se o krysy s vysokým a normálním krevním tlakem. Hlodavcům v narkóze vstříkli extrakt ze šťovíku, po kterém zjistili, že hypertenzní zvířata se cítí mnohem lépe. Další experiment s chlupatými subjekty potvrdil, že účinné látky v šťovíku zkapalňují krevní sraženiny. V krvi hlodavců se krevní destičky lepily méně a téměř nevytvářely sraženiny. To znamená, že se sníží vaše riziko srdečního infarktu nebo mrtvice.

Za zmínku stojí, že šťovík chrání tělo před mikroby, snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu a zabraňuje rozvoji rakovinných buněk. Zlepšuje také trávení, stimuluje metabolismus a působí jako choleretikum.

. A pomáhá hubnoucím

Začněme tím, že nutriční hodnota šťovíku je pouze 22-25 kilokalorií na 100 gramů. Navíc se skládá téměř výhradně z vody a vlákniny. V pase vás to tedy nijak bolet nebude.

A nejlepší zpráva je tato: při pravidelném (umírněném) užívání pomáhá šťovík spalovat přebytečný tuk. A je to dokázáno! Je to všechno o polyfenolech – tyto sloučeniny z rostlin pomáhají bojovat proti poškození buněk způsobenému volnými radikály. A v šťovíku také stimulují metabolismus tuků a urychlují jejich odbourávání. Poté jsou z těla vyloučeny – a spolu s nimi se postupně rozplývají nadbytečné kilogramy.

Pravda, byl zde háček. Rostlina má jednu zákeřnou vlastnost: pokud se pilně opíráte o její zelené listy, u některých se může vyvinout brutální chuť k jídlu.

Pozor: kyselina šťavelová!

Nyní pojďme mluvit o škodlivých vlastnostech šťovíku – ano, bohužel, existují. Hlavní hrozbou je kyselina šťavelová: při vstupu do těla tvoří sloučeniny s částicemi vápníku, hořčíku a železa – oxoláty. Jejich drobné krystalky se mohou usazovat v ledvinách. Pouhých 25 gramů oxolátů může způsobit vážnou poruchu. Pravda, to je nereálně vysoké množství: k získání takové dávky byste museli sníst na posezení minimálně 8 kilo šťovíku!

ČTĚTE VÍCE
Jak osít válcovaný trávník?

Existují ale kategorie lidí, kterým lékaři radí, aby si dávali pozor i na menší množství ve stravě. V první řadě se jedná o těhotné a kojící ženy. Navíc existuje vážné riziko pro ty, kteří trpí osteoporózou a revmatoidní artritidou. Šťovík by měl být používán s extrémní opatrností u pankreatitidy, cholecystitidy, syndromu dráždivého tračníku, urolitiázy, gastritidy a žaludečních vředů.

Další nebezpečí se týká. hygieny! Někdy se ti, kteří jsou příliš líní řádně umýt zelení nebo vlastní ruce, otráví jídlem ze šťovíku. To je hřích soucitných prarodičů, kteří spěchají léčit svá milovaná vnoučata šťavnatou trávou přímo ze zahrady. Ale tady je další důležitá nuance: při vaření je lepší zvolit nádobí z nerezové oceli, skla nebo se smaltovaným povlakem. Je lepší se nedotýkat pánví vyrobených z litiny nebo hliníku – pod vlivem kyselin obsažených v šťovíku se tyto kovy začnou rozkládat a uvolňovat toxické sloučeniny.

Víte, jak konzervovat šťovík?

Šťovík, jako každá jiná zelenina, je nejprospěšnější ve své přirozené podobě a čím je čerstvější, tím lépe. Nejoddanější fanoušci ji rozdrtí, zalijí studenou vodou ve skleněné nádobě, pevně uzavře víko a dají do lednice. Tento jednoduchý způsob konzervace vám umožní uchovat váš oblíbený produkt až do zimy.

Těm, kterým vadí kyselina šťavelová, odborníci doporučují přidávat do pokrmů se šťovíkem zakysanou smetanu, přírodní jogurt nebo jakékoli jiné fermentované mléko: tyto produkty neutralizují oxoláty. Je také užitečné vědět, že nejnižší koncentrace kyseliny šťavelové je v mladých, jemných listech šťovíku.

Kulinární rozmanitost: nejen polévka

Se šťovíkem můžete v zásadě dělat naprosto cokoliv – dusit, smažit, vařit i péct. Pravda, tepelnou úpravou se ničí prospěšné látky: v první řadě vitamín C. Nejlepší volbou jsou tedy saláty v jakékoli variaci. Šťovík se hodí k rajčatům, okurkám, ředkvičkám, zelené cibulce, vařeným vejcím a domácímu sýru. Můžete ji mírně podusit a přidat do quinoy nebo bulguru – získáte šťavnatou, středně uspokojivou přílohu. Velmi chutné jsou i kastrolky se šťovíkem. Obvykle se připravují pomocí bramborové kaše, tvarohu nebo mletého masa. Inu, šťovíková polévka, kterou mnozí milují od dětství, je klasikou kulinářského žánru. Někteří labužníci nemají odpor k tomu, aby do okroshky nasekali nějaké šťavnaté listy a dodali jí osvěžující kyselost.

Domácí pečivo se šťovíkem – stačí si olíznout prsty! Můžete si udělat „líný“ kefírový koláč s čerstvými bylinkami. Můžete zamíchat kynuté těsto a připravit šťovíkovou náplň se sýrem feta nebo ricottou. Je úžasné, jak dobrý je křehký koláč se smaženým šťovíkem a hustou smetanovou náplní. A Sergej Malozyomov rád vaří smažené koláče se šťovíkem!

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody růžových rajčat?

Obecně lze šťovík směle nazvat univerzální listovou zeleninou, která si zaslouží místo v našem letním jídelníčku. Zajímavá bohatá chuť, štědrý buket vitamínů a minerálů, výborný doplněk ke každému pokrmu. To je přesně to, co potřebujete pro pestrý a vyvážený jídelníček!

– Čerstvý šťovík je skutečnou zásobárnou vitamínů a mikroelementů. Vzhledem k tomu, že se jedná o jeden z nejranějších druhů zeleně, lze jej po dlouhé zimě, kdy mnoha lidem chybí živiny, s klidem doporučit každému.

B vitamíny. Šťovík je svým obsahem jedním z přeborníků mezi zeleninou. Tyto vitamíny jsou nezbytné pro udržení zdraví sliznic úst a střev, zlepšení paměti a pozornosti a také pro normální fungování nervového systému. Vitamíny B1 a B2 jsou zodpovědné za metabolismus sacharidů, bílkovin a tuků v těle.

Beta karoten je prekurzorem vitaminu A, který je zodpovědný za zdraví pokožky a očí. Sto gramů čerstvého šťovíku obsahuje polovinu doporučené denní dávky tohoto vitamínu.

Kyselina askorbová Pomůže posílit imunitní systém a snížit hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi. Sto gramů obsahuje více než polovinu denní dávky doporučené WHO. V obsahu vitamínu C předčí šťovík i uznávané lídry – špenát a citron.

Draslík nezbytný pro regulaci metabolismu voda-sůl v lidském těle a normální činnost svalů včetně srdce.

Hořčík potřebné pro činnost nervové soustavy a růst kostí, udržuje jejich hustotu a elasticitu, reguluje hladinu krevního cukru, odstraňuje svalové křeče.

Vápník nezbytný v každém věku pro kostní tkáň a zuby, reguluje metabolické procesy v těle.

Železo důležité pro normalizaci složení krve, syntézu DNA buněk a červených krvinek.

Fosfor napomáhá vstřebávání živin, nezbytných pro normální růst kostí a zubů.

Sodík potřebné pro normální rovnováhu voda-sůl v buňkách tkání a orgánů, normalizaci nervosvalové činnosti a normální funkci ledvin.

Kromě toho šťovík obsahuje organické kyseliny, flavonoidy, třísloviny, vlákninu a silice. A v této zelené zelenině je velmi málo kalorií – 21 kcal na 100 g produktu.

Co je užitečné pro ženy šťovík

  • Šťovík je výborným zdrojem železa, takže ti, kteří ho pravidelně zařazují do svého jídelníčku (samozřejmě spolu s jinými zdroji), mohou normalizovat hladinu hemoglobinu a předcházet anémii.
  • Vláknina v šťovíku je klíčem ke správnému fungování trávicího systému, zdravému metabolismu.
  • Bohaté složení vitamínů a stopových prvků umožňuje udržovat zdravou pokožku, vlasy, nehty, zuby.
  • Saláty a polévky se šťovíkem jsou díky nízkému obsahu kalorií vynikající volbou pro ty, kteří se řídí svou postavou.
  • Šťovík je velmi užitečný pro těhotné ženy, protože obsahuje velké množství kyseliny listové, která přispívá k normálnímu průběhu těhotenství a vývoji plodu.
ČTĚTE VÍCE
Který ženšen je nejzdravější?

Co je užitečné pro muže šťovík

  • Listy šťovíku musí být také přítomny v mužské stravě, protože mají schopnost zlepšit krevní oběh v prostatě, snížit riziko vzniku onemocnění urogenitálního systému.
  • Další důležitý fakt: díky vysokému obsahu stopových prvků může šťovík pomáhat v prevenci kardiovaskulárních onemocnění.

Může se šťovík podávat dětem?

Ano, šťovík lze podávat dětem po třech letech. To zpestří stravu, obohatí ji o vitamíny a mikroelementy, které jsou nezbytné pro růst a vývoj, a příznivě ovlivní fungování gastrointestinálního traktu. Kromě toho vysoký obsah vitamínů pomůže posílit obranyschopnost těla – to je zvláště důležité pro ty děti, které často dostávají ARVI. Důležitý bod: protože je v šťovíku hodně kyselin, neměl by být dětem podáván více než dvakrát týdně a je lepší jej kombinovat s fermentovanými mléčnými výrobky, jako je zakysaná smetana.

Šťovík na hubnutí

Kdo chce zhubnout, může klidně jíst šťovík, ten je skvělým pomocníkem v boji s kily navíc. Za prvé, příznivě ovlivňuje činnost gastrointestinálního traktu a zlepšuje metabolické procesy v těle. Za druhé podporuje odbourávání tuků a působí mírně projímavě, čímž pomáhá čistit střeva. Za třetí, šťovík pomáhá zbavit se otoků a odstranit přebytečnou tekutinu z těla.

Na internetu se dají snadno najít recepty na „šťovíkovou dietu“, takže je třeba s ní být maximálně opatrní. Šťovík je produkt s vysokou kyselostí a pouze lidé s absolutně zdravým trávicím systémem ho mohou jíst každý den a pouze po konzultaci s lékařem.

Jak často můžete jíst šťovík?

Doporučoval bych jíst šťovík maximálně dvakrát až třikrát týdně a zároveň jej kombinovat s kysanými mléčnými výrobky pro neutralizaci kyselosti. Zakysaná smetana, kefír, přírodní jogurt jsou perfektní. A samozřejmě se starat o své zdraví.

Jak se šťovík používá v lékařství

  • Šťovík lze použít k léčbě některých onemocnění dutiny ústní. Například výplachy odvarem nebo zředěnou šťávou ze šťovíku mohou být nápomocné při léčbě stomatitidy a onemocnění parodontu. Samozřejmě se jedná pouze o pomoc, nikoli o hlavní léčbu.
  • Použití šťovíku pomůže tělu zbavit se stagnace přebytečné tekutiny, zlepšit trávení, zlepšit stolici a zabránit rozvoji zácpy.
  • Kromě toho je šťovík dobrým obecným tonikem, takže odborníci často radí zařadit jej do stravy na jaře na pozadí nedostatku vitamínů.
  • Odvar z rostliny lze užívat s SARS na podporu a posílení těla.
  • Šťovík dokáže snižovat hladinu „špatného“ cholesterolu a může být preventivním opatřením pro zdraví kardiovaskulárního systému.

Šťovík může vést ke zvýšení kyselosti žaludku, dráždit sliznice slinivky břišní a v některých případech vyvolat tvorbu kamenů ve žlučových cestách.

Nedoporučuje se jíst při ledvinových kamenech, dně, poruchách metabolismu soli, zánětlivých onemocněních ledvin, střev. Je také kontraindikován u gastritidy s vysokou kyselostí, žaludečních a dvanáctníkových vředů.

ČTĚTE VÍCE
Jak bezpečně používat RAID?

Jak vybrat a skladovat šťovík?

Je nutné sbírat šťovík, než se objeví kvetoucí výhonky, protože kyselina šťavelová se hromadí ve starých listech, konkrétně může vyvolat tvorbu ledvinových kamenů.

Pokud kupujete listy v obchodě nebo na trhu, ujistěte se, že jsou čerstvé, sytě zelené, bez viditelného poškození.

Po zakoupení nebo sklizni by měly být listy omyty ve studené vodě, aby se odstranil případný hmyz. Šťovík lze skladovat různými způsoby.

Ve vakuu. Opláchněte a osušte šťovík, vložte jej do vakuového sáčku nebo nádoby a odstraňte vzduch. Uchovávejte v chladničce (7-10 dní) nebo mrazáku (12-18 měsíců).

Sušení. Bylinu opláchněte, osušte papírovými utěrkami a osušte na vzduchu v troubě nebo sušičce. Doporučuje se sušit šťovík při minimální teplotě 35 stupňů nebo použít režim „Bylinky“. Na suchém místě lze skladovat až 12 měsíců.

Konzervace. Listy šťovíku lze rozdrtit a srolovat do sterilizovaných sklenic. Zelení se v této formě skladují až 10-12 měsíců.

Pokud budete šťovík krátkodobě skladovat, umístěte listy do velké nádoby s vodou a dejte do lednice. V tomto stavu bude zelení čerstvé tři dny.

Recepty na zdravý šťovík

Jarní salát s bramborem a šťovíkem

Tento salát je lahodný a velmi výživný. V teplém jarním dni v zemi se může stát hlavním jídlem rodinné večeře.

Složení: nové brambory – 8 ks, vejce střední velikosti – 3 ks, okurky solené – 2 ks, cibule sladká – 1 ks, šťovík – 1 velký svazek, petržel – 2-3 snítky, kopr – 2-3 snítky , koriandr – 2-3 snítky, hořčice – 1 lžička, nerafinovaný slunečnicový olej – 4 polévkové lžíce. l., sůl, pepř podle chuti.

Brambory důkladně omyjte kartáčem a uvařte ve slupce (asi 25 minut) nebo pečte v troubě do měkka. Brambory necháme mírně vychladnout, oloupeme a nakrájíme na čtvrtky. Přidejte sladkou cibuli nakrájenou na tenké kroužky. Vejce uvaříme natvrdo, oloupeme a nakrájíme na půlky a osolené okurky na tenká kolečka. Smíchejte všechny přísady, přidejte nakrájenou zeleninu (tvrdé stonky je třeba odstranit). Omáčku připravíme smícháním hořčice s voňavým rostlinným olejem, solí a pepřem. Salát oblékněte, podávejte teplý nebo studený.

voňavý koláč

Tento recept je jedním z nejoblíbenějších v gruzínské kuchyni, náplň tvoří celá směs čerstvých bylinek a klasického sýra suluguni. Perfektní recept na jarní víkend!

Ingredience pro polevu: šťovík – 30 g, medvědí česnek – 20 g, koriandr – 5 g, petržel – 5 g, sýr suluguni – 100 g, sůl podle chuti.

Složení těsta: mléko 3,2% tuku – 1 šálek, lisované droždí – 40 g, mouka – 600 g, vejce – 2 ks, rostlinný olej – 2 polévkové lžíce. l., sůl – 1 špetka.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje obří lilie?

Začneme přípravou těsta: ohřejeme mléko, mělo by být teplé, ale ne horké. Rozpusťte v ní droždí, počkejte pár minut, než vzejde. Polovinu mouky prosejeme do velké nádoby, zalijeme mlékem, jemně promícháme. Těsto přikryjeme utěrkou a necháme na teplém místě asi hodinu kynout. Když těsto vykyne, přidejte máslo, vejce a zbývající mouku. Prohněteme a opět necháme na teplém místě 30-40 minut. Zatímco přijde, začněte připravovat voňavou náplň.

Vše zelené – šťovík, medvědí česnek, koriandr, petržel – nasekejte a smíchejte se sýrem suluguni nastrouhaným na jemném struhadle. Když je těsto hotové, promáčkněte ho a vyválejte do kruhu, do středu dejte náplň. Těsto se musí sbírat od okrajů ke středu a opatrně sevřít. Koláč přitlačte válečkem a trochu ho rozválejte, aby se těsto vyrovnalo. Plech vyložte pečicím papírem, vyložte koláč, navrch pomažte syrovým žloutkem. Pečte 7-10 minut na 200 stupňů.

Kuřecí řízky se šťovíkovou omáčkou

Hlavní věcí v tomto receptu je nejjemnější omáčka, která se hodí téměř ke všem drůbežím a rybím pokrmům – masové kuličky, kotlety nebo filé, vařené v troubě nebo dušené.

Složení: mleté ​​kuřecí maso – 500 g, bílý chléb bez kůrky – 4 plátky, šťovík – 10 g, listy medvědího česneku – 10 g, petržel – 10 g, suché bílé víno – 150 ml, smetana – 150 ml, cibule – jedna velká cibule, vejce – 1 ks, rostlinný olej na smažení, mléko na namáčení chleba, sůl a pepř podle chuti.

Oloupejte a nakrájejte cibuli velmi jemně. Polovinu dejte stranou, druhou polovinu smažte na rostlinném oleji tři minuty, dokud nezměkne. Plátky chleba namočte do mléka, lehce vymačkejte.

Ve velké nádobě smícháme mleté ​​kuřecí maso, chléb namočený v mléce, osmaženou cibulku. Přidejte vejce, dochuťte solí a pepřem, důkladně promíchejte, dokud nebude hladká. Z mletého masa vytvořte karbanátky. Zahřejte 2 polévkové lžíce. lžíce rostlinného oleje, smažte kotlety na každé straně po dobu 3-4 minut, až do zlatohnědé. Poté snižte teplotu na minimum a přikryjte pokličkou. Vařte dalších 5 minut.

V hrnci na malém množství oleje orestujeme zbylou cibuli, zalijeme vínem a na středním plameni vaříme 3-4 minuty. Přidejte nakrájenou zeleninu, vařte další 3 minuty. Smetanu vlijeme do omáčky, za stálého míchání povaříme 5 minut. Mírně ochlaďte a poté omáčku nalijte do mixéru a vyšlehejte na hladké pyré, přidejte sůl a pepř. Podávejte s horkými masovými kuličkami.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.