Ředkvičky jsou příbuzné ředkvičkám a zelí. Právě díky tomu je zelenina zcela jedlá, i když málokdo ví, že se dají jíst i natě. Nízký obsah kalorií v ředkvičkách umožňuje jejich zařazení do dietních jídel, ale samozřejmě s mírou.

Společně s odborníky na výživu vysvětlili výhody ředkviček, pro koho je tato zelenina kontraindikována, co se z ní dá připravit a jak odstranit přebytečnou hořkost.

  • Obsah kalorií a BJU ředkvičky
  • Užitečné vlastnosti ředkvičky
  • Škodlivost ředkvičky
  • Ředkvičky v lékařství
  • Lahodné ředkvičky recepty
  • Jak si vybrat ředkvičku
  • Jak skladovat ředkvičky

Obsah kalorií a BJU ředkvičky

Užitečné vlastnosti ředkvičky

Obsahuje mnoho užitečných prvků

Ředkvičky obsahují malé množství:

  • kyselina listová;
  • riboflavin;
  • vitamín B6;
  • měď;
  • manganu;
  • hořčíku.

Plody dále obsahují detoxikační látky, jako jsou indoly, flavonoidy, betakaroten, lutein a zeaxantin. Je tam trochu vápníku.

Podporuje aktivní činnost gastrointestinálního traktu

Ředkvičky obsahují vlákninu, která podporuje zdravou činnost střev. Tato dietní vláknina usnadňuje průchod potravy gastrointestinálním traktem.

Čistí tělo

Ředkev je přírodní diuretikum, které čistí močový systém, ledviny a zmírňuje záněty.

Podporuje zdraví srdce

Ředkvičky obsahují anthokyan, druh flavonoidů, který snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Tato látka je nezbytná pro cirkulaci metabolitů. Díky tomuto procesu je srdce méně náchylné k oxidativnímu stresu.

Protizánětlivé vlastnosti ředkviček snižují pravděpodobnost rozvoje onemocnění periferních tepen a srdečního selhání.

Je třeba si uvědomit, že kupované ředkvičky spolu s užitečnými mikroelementy obsahují i ​​ty nežádoucí. Za prvé – dusičnany. Nejužitečnější ředkvička se pěstuje nezávisle. Mimochodem, může být dokonce zasazen na balkon nebo parapet.

Škodlivost ředkvičky

Jako každá jiná zelenina, i ředkvičky jsou zdravé jen v určitém množství. Neměli byste sníst více než 200-300 g denně. Pro někoho bude prospěšné jíst pouze 1-2 malé ovoce denně. Zvláště důležité je to přehánět, pokud máte problémy se štítnou žlázou.

  • Výzkum z roku 2006 ukazuje, že nadměrná konzumace ředkviček zvyšuje hmotnost a velikost štítné žlázy a snižuje hladinu hormonů, které produkuje.
  • Pokud máte žlučové kameny – a ředkvičky mohou zvýšit produkci žluči – nejezte je, pokud vám to neřekne váš poskytovatel zdravotní péče.
  • Ředkvičky by se neměly konzumovat během exacerbace žaludečních a dvanáctníkových vředů, stejně jako pankreatitidy a cholelitiázy.
ČTĚTE VÍCE
Co lze zasadit po prosu?

Pokud se u člověka po konzumaci ředkviček objeví alergická reakce, měl by je okamžitě přestat jíst a poradit se s lékařem. Kromě toho může zelenina ve velkém množství způsobit podráždění trávicího traktu.

Ředkvičky v lékařství

Cukrovka

Podle nedávné studie mají ředkvičky antidiabetické vlastnosti. To je způsobeno tím, že podporuje vstřebávání glukózy a energetický metabolismus.

Huba

Spolu s antibakteriálními vlastnostmi mají ředkvičky také antimykotické vlastnosti. Tato zelenina může být použita jako prostředek k boji proti plísním nehtů. K tomu je třeba čerstvé listy ředkvičky vysušit a rozdrtit. Výsledný prášek by měl být posypán na postižená místa, dokud nevyroste zdravý nehet.

Lahodné ředkvičky recepty

Ředkvičky se dají jíst samotné, se solí a chlebem. Musíte si ale pamatovat, že jíst nalačno může způsobit nadýmání a bolest v žaludku.

Ředkvičky se někdy přidávají do okrošky a studeného boršče. Nejčastěji se však používá jako přísada do salátů a druhých chodů.

Salát s ředkvičkou a vejcem

Složení:

  • vejce – 2 ks .;
  • okurka – 1 ks .;
  • ředkev – 10 ks;
  • zelená cibule – 20 g;
  • petržel – 20 g;
  • zakysaná smetana – 2 polévkové lžíce l.;
  • sůl – podle chuti.

Fotografie Istockphoto.com/Alexandr Vorontsov

Příprava:

  1. Okurku a ředkvičky nakrájíme na plátky.
  2. Zeleninu nakrájejte a přidejte k zelenině.
  3. Vejce uvaříme, oloupeme a nakrájíme na kostičky.
  4. Salát dochutíme zakysanou smetanou, solí a případně trochou pepře.
  5. Všechny ingredience dobře promíchejte.

Jedná se o poměrně lehké jídlo. Obsah kalorií ve 100 g takového salátu je 51,3 kcal. Obsahuje 3,5 g bílkovin, 2,8 g tuku a 2,9 g sacharidů.

Alexandra Štěpáněnko
Odborník na výživu

Tvarohová omáčka s ředkvičkami

Složení:

  • nízkotučný tvaroh (do 5%) – 170 g;
  • ředkev – 120 g;
  • krém 10% – 30 ml;
  • česnek – 8 g;
  • sůl a koření směs paprik – podle chuti.

Příprava:

  1. Tvaroh protřeme přes síto.
  2. Ředkvičky nastrouhejte na středním struhadle.
  3. Nasekejte česnek.
  4. Tvaroh, ředkvičky a česnek smícháme, osolíme a opepříme.
  5. Zřeďte smetanou nebo mlékem.

Tuto omáčku můžete použít k masovým či drůbežím pokrmům nebo jako dresink na zeleninové saláty. Aby byla méně kalorická, lze smetanu nahradit mlékem s obsahem tuku do 2,5 %.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá, než zásoba růží vyroste?

Alexandra Štěpáněnko
Odborník na výživu

Studená polévka s ředkvičkami

Složení:

  • kefír 2% – 500 ml;
  • okurka – 1 ks .;
  • celer – 1 stonek;
  • ředkev – 1 svazek;
  • zelená cibule – 0,5 svazku;
  • česnek – hřebíček 1;
  • koření a koření – 1 lžička;
  • řepa – 1/2 ks;
  • zelené podle chuti
  • zakysaná smetana – podle chuti.

Příprava:

  1. Celer, ředkvičky a okurky nakrájíme nadrobno.
  2. Zelenou cibulku nakrájíme, přidáme prolisovaný česnek a smícháme se zeleninou.
  3. Červenou řepu nastrouháme a scedíme přes plátýnko, dokud nezbude pouze šťáva.
  4. Kefír smícháme se šťávou z řepy a kořením a zalijeme zeleninou.
  5. V případě potřeby můžete ozdobit zakysanou smetanou a bylinkami.

Nízkokalorická alternativa k okroshce. Obsah kalorií ve 100 g produktu je 40,37 kcal. Bílkoviny – 2,54 g, tuky – 1,32 g, sacharidy – 4,5 g.

Alexandra Štěpáněnko
Odborník na výživu

Jak si vybrat ředkvičku

Vrchol sezóny pro ředkvičky je na jaře, ale v obchodech a na trzích jsou snadno dostupné po celý rok. Při výběru čerstvé zeleniny hledejte pevné, hladké a živé kořeny s čerstvými listy. Pokud na povrchu vidíte černé skvrny, znamená to, že není třeba kupovat takové ovoce: s největší pravděpodobností proces hniloby již začal. Doporučuje se kupovat ředkvičky se zelenými vrcholy. Nekupujte měkké ovoce – to je signál, že zelenina je přezrálá.

Jak skladovat ředkvičky

Ředkvičky by měly být skladovány v lednici. Nejprve odřízněte listy, abyste zabránili ztrátě vlhkosti. Poté vložte ředkvičky do plastového sáčku nebo nádoby a uchovávejte je v přihrádce na křupavou teplotu při teplotě kolem 0–2 °C po dobu 2–3 týdnů. Pamatujte, že je lepší jíst plody co nejdříve: tak bude více živin.

Populární dotazy
Jak odstranit hořkost z ředkviček

Nedostatek zálivky a některé další pěstitelské chyby mohou způsobit, že ředkvičky příliš zhořknou. Aby byla chuť zeleniny neutrálnější, musíte ředkvičku nakrájet na tenké plátky, osolit a pokapat citronovou šťávou.

Dá se s ředkvičkami zhubnout?

Ředkvičky jsou nízkokalorický produkt. Má nízký obsah kalorií a sacharidů. Odborníci na výživu často zařazují ředkvičky do jídelníčku těch, kteří chtějí zhubnout. Tuto zeleninu byste však neměli nadužívat, abyste se vyhnuli problémům s gastrointestinálním traktem.

ČTĚTE VÍCE
Je nutné třešně a švestky bělit?

Co spárovat s ředkvičkami

Do ředkvičkového salátu můžete přidat jakoukoli zeleninu, kterou máte rádi. Ale tato zelenina se hodí zejména k rajčatům, okurkám, zelím a paprikám. Pokud máte rádi pikantní, přidejte korejskou mrkev. Mezi neobvyklé kombinace patří vařená vejce a smažené houby. Mezi vhodnou zeleninu pro ředkvičky patří kopr, petržel, šťovík, rukola a hlávkový salát.

Křupavé letní ovoce s příjemnou kyselou chutí zná každý milovník jarních vitamínových salátů. Tím ale jeho aplikace nekončí. Jaké prospěšné vlastnosti mají ředkvičky a co se z nich dá připravit, si povíme níže.

Střih: Romanova Yu. M.

Složení a kalorie

Ředkvičky jsou nízkokalorická zelenina. Jeho obsah kalorií je 20 kalorií na 100 gramů. Složení živin je následující:

  • Bílkoviny – 1,2 gramů;
  • tuky – 0,1 gram;
  • Sacharidy – 3,4 gramů.

Obsahuje 1,6 gramu vlákniny a 92 gramů vody. Tato zelenina obsahuje 2x více vlákniny než jablko. Díky vlákninám se zlepšuje metabolismus a trávení a buňky těla jsou nasyceny kyslíkem.

Užitečné vlastnosti

Kompozice obsahuje fenolové sloučeniny, které poskytují antioxidační ochranu těla.

Ředkvičky obsahují vitamín C, který posiluje cévy, podporuje imunitu a dobrý zdravotní stav.

Obsahuje antokyany – to jsou rostlinné pigmenty, dodávají této zelenině červenou barvu. Má baktericidní a protizánětlivé účinky. Bude se hodit při nachlazení. Antioxidanty ve složení chrání tkáně před působením volných radikálů a rozvojem nádorů. Další složkou jsou indoly. Jsou také dobrou prevencí rakoviny.

Navíc, i když v malé koncentraci, obsahuje polynenasycené mastné kyseliny Omega 3. Tělo si je nesyntetizuje a pochází z potravin. Dnes mnoho lidí nemá dostatek této látky. Podílí se na většině procesů a má pozitivní vliv na fungování nervového systému. Omega snižuje hladinu cholesterolu, ředí krev a zabraňuje vzniku krevních sraženin a zlepšuje funkci jater.

Ředkvičky lze považovat za přírodní antibiotika. Fytonicidy obsažené v jeho složení umožňují dezinfikovat ústní dutinu a odstranit zápach z úst. Ředkvičky jsou schopny bojovat s kazem a stomatitidou.

Míra spotřeby

Aby se zlepšilo zdraví těla a zabránilo se nedostatku vitamínů, doporučuje se konzumovat ne více než 150 gramů této zeleniny denně.

Optimální použití je až 2x týdně.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je energie Spathiphyllum?

Co můžu vařit?

Ředkvičky se používají k přípravě různých pokrmů.

Zelenina se dobře hodí k přípravě předkrmů, prvních chodů a příloh. Dá se dusit, vařit, smažit nebo jíst syrové v salátech.

Salát se zakysanou smetanou

Pro přípravu bude vyžadováno:

  • Vařené vejce;
  • Zelená cibule;
  • Ředkvičky;
  • Zakysanou smetanou.

Zeleninu nakrájíme, přidáme na kousky nakrájený bílek. Zvlášť rozdrťte žloutek a rozetřete ho se zakysanou smetanou na žlutou omáčku. Salát okořeníme, dosolíme a okořeníme podle chuti.

Smažená ředkev

Bude to neobvyklá a chutná příloha k rybám nebo masu. Smažená zelenina je šťavnatá, křupavá s příjemnou sladkou chutí.

  • Čerstvá ředkev 200 g;
  • Zelené cibule;
  • Česnek 1-2 stroužků;
  • Sezamová semínka;
  • Sůl, koření podle chuti.

Osmahneme česnek a cibuli, přidáme sezamová semínka a kousky ředkviček.

Vařte 10 minut za občasného míchání.

Osolíme, okořeníme, přidáme zbylou zelenou cibulku a na mírném ohni dusíme dalších 4–5 minut.

Sendviče s ředkvičkami

  • Bochník;
  • Máslo;
  • Zelené cibule;
  • Ředkvičky;
  • Sůl.

Kousky bochníku namažte máslem. Nakrájejte ředkvičky na plátky.

Navrch dejte nakrájenou zelenou cibulku a sůl.

Škody a kontraindikace

V malém množství má pro tělo mnoho výhod díky obsahu vitamínů a vlákniny. Existují však určitá onemocnění, kdy by měla být konzumace zeleniny omezena:

  • s exacerbací onemocnění žaludku a střev;
  • poruchy štítné žlázy;
  • problémy s ledvinami a játry kvůli obsahu kyseliny šťavelové.
  • s cholestitidou;
  • s onemocněním srdce.

Současné podmínky nenaznačují vzdát se ředkviček úplně. Jen musíte omezit jeho použití. Ošetřující lékař může doporučit přijatelné normy.

Na noc nebo nalačno byste také neměli jíst ředkvičky, protože to může způsobit nadýmání.