Jednou z mála metod hubnutí schválených odborníky na výživu je rybí dieta. Základem jejího jídelníčku jsou ryby a zelenina – zdravé a plnohodnotné produkty. Od specialisty jsme se dozvěděli, jak zhubnout pomocí rybí diety.

Zobrazení 49377
podíl
Přidat do oblíbených

Rybí dieta je považována za účinný a bezpečný způsob, jak se zbavit několika kilogramů nadváhy. “Ryby, zejména mořské ryby, jsou důležitým zdrojem snadno stravitelných bílkovin, mikroelementů a vitamínů,” říká Elena Matveeva, endokrinoložka na klinice MEDSI v Khoroshevsky Proezd. — Neméně cenné jsou tuky, jmenovitě mastné kyseliny omega 3 a omega 6. Jsou stavebními materiály pro buňky, snižují hladinu cholesterolu v krvi, snižují riziko rozvoje aterosklerózy, příznivě působí na nervovou soustavu a také zlepšují paměť a posílit imunitu. Mořské ryby jsou bohaté na vitamíny skupiny B, které ovlivňují stav nervového a imunitního systému, vitamíny rozpustné v tucích A a D (nacházejí se v játrech mnoha ryb), E a K, které jsou zodpovědné za stav kostí, imunitního a hematopoetického systému. Navíc vitamín E působí v těle jako silný antioxidant.“ Ryby obsahují v malém množství vitamíny PP a H, které regulují metabolismus tuků a sacharidů. Mořské a oceánské druhy jsou bohaté na jód, který je nezbytný pro fungování štítné žlázy. Ryby dále obsahují cenné mikroelementy: vápník, zinek, selen, železo, fosfor, hořčík. Tento potravinářský produkt je nejen bohatý na prospěšné živiny, ale také se snadno vstřebává do těla. „Z hlediska vstřebávání poskytne tento produkt drůbežímu masu náskok,“ říká Michail Gavrilov, Ph.D., autor patentované metody pro korekci stravovacího chování a hubnutí, člen Institutu funkční medicíny (IFM, USA). — Trávení ryby již nebude trvat asi 3 hodiny. Mořské ryby obsahují mnoho mikroelementů, které jsou nezbytné pro mnoho metabolických procesů, včetně syntézy kožních proteinů – kolagenu a elastanu. Ve skutečnosti jsou ryby vynikajícím produktem proti stárnutí.“

Zelenina přítomná v rybím jídelníčku je zdrojem esenciálních sacharidů, vitamínů, mikro- a makroprvků, antioxidantů a také vlákniny, která stimuluje činnost trávicího traktu. Docela vyvážená rybí strava tak přispívá nejen k efektivnímu a bezpečnému hubnutí, ale také k celkovému zdraví organismu. Denní obsah kalorií ve stravě se pohybuje v rozmezí 1200–1300 kalorií za den, což vám umožní zhubnout až dva kilogramy nadváhy za týden. Další výhodou je, že tato metoda je podle četných recenzí od hubnoucích docela pohodlná – jelikož strava obsahuje hodně bílkovin, nebudete trpět hladem, takže omezení snadno ustojíte, i když nejsou na ně zvyklí.

Jak sestavit rybí dietní jídelníček

  • Délka diety je 10-14 dní. Pro udržení dosažených výsledků se snažte i nadále dodržovat zásady zdravé výživy, nepřejídat se a nenechat se unést tučnými a sladkými jídly, případně fast foodem. Jinak se ztracená kila rychle vrátí.
  • Dieta obsahuje pět jídel – tři hlavní a dvě doplňková, která tvoří asi 10–15 % denní stravy. Může to být buď zelenina, nebo malé porce rybích pokrmů. Poslední jídlo by mělo být nejpozději čtyři hodiny před spaním.
  • Správná tepelná úprava potravin je základem zdravé výživy. Nejlepší způsob, jak vařit ryby, je dušení, vaření, pečení bez použití oleje. Můžete dělat aspik, první chody, karbanátky bez přidání mouky. V jídelníčku by neměly být smažené, uzené, solené, sušené nebo sušené ryby.„Výbornou metodou vaření je také pošírování – vaření jídla v malém množství tekutiny nebo ve vlastní šťávě,“ říká Michail Gavrilov. — Ryby a zeleninu naplňte tekutinou do 1/3 objemu a zahřívejte při zavřeném víku. V tomto případě se spodní část produktu vaří ve vodě a horní část v parní atmosféře. Dobrým způsobem přípravy ryb je He (korejská kuchyně), kde se ryba po marinování v octě, citronové šťávě, cibuli a koření pokryje vrstvou rostlinného oleje, aby se nedostala do styku se vzduchem.“
  • Ryby by měly být kombinovány se zeleninou – čerstvé, pečené, dušené. Do svého jídelníčku můžete zařadit téměř veškerou bílou, zelenou, žlutou a fialovou zeleninu. Výrobky obsahující škrob nejsou vhodné jako příloha k rybám. Nekombinujte s bramborami, kukuřicí nebo rýží.
  • Místo soli je lepší použít citronovou šťávu. Pokrmy mohou být ochuceny kořením, ale ne hotovými sadami koření – zpravidla obsahují sůl a mohou obsahovat aromatické přísady. Zřekněte se také všech omáček, zejména průmyslově vyráběných, a živočišných tuků. Rostlinné tuky používejte na minimum.
  • Aby byla dieta co nejúčinnější, dieta by tradičně neměla obsahovat kalorická jídla bohatá na tuky, sacharidy a trans-tuky a také rychlé občerstvení. Místo cukru můžete použít 1-2 lžičky. med denně.
  • Nabídka může obsahovat obiloviny. Například malé množství ovesných vloček, pohankové nebo kroupicové kaše s medem, sušené ovoce, kousek celozrnného pečiva – lepší k snídani.Povoleno je malé množství ovoce, kromě banánů, hroznů, fíků.
  • Dodržujte pitný režim – cca 1,5–2 litry vody denně. Je lepší pít čistou vodu, vhodné jsou také minerální vody, zelený čaj a bylinné nálevy. Šálek černého čaje nebo kávy denně je povolen. Sycené nápoje, ovocné šťávy a alkohol jsou vyloučeny.
ČTĚTE VÍCE
Co ovlivňuje kvalitu betonu?

Ukázka rybího jídelníčku na týden

Týdenní rybí dieta může vypadat takto. Připomínáme, že můžete použít jakoukoli povolenou zeleninu a druhy ryb. K snídani si můžete dát porci kaše bez mléka, másla a cukru a celozrnné pečivo.

pondělí

Snídaně: vařený štikozubec (100 g) s mrkví, šálek zeleného čaje bez cukru;

2. snídaně: porce zeleninového salátu, několik sušených plodů;

Oběd: porce zeleninové polévky, dušená rybí kotleta;

Odpolední svačina: porce dušené zeleniny;

Večeře: pečený cejn (100 g) se zeleninou, čerstvými rajčaty.

úterý

Snídaně: sendvič s vařenou treskou (90 g), šálek černého čaje nebo kávy bez cukru a mléka;

2. snídaně: porce zeleninového salátu, několik ořechů;

Oběd: porce libového boršče, pečená štika (100 g), vařené vejce;

Odpolední svačina: porce zeleninového salátu nebo jablka;

Večeře: porce mušlí s bazalkou a čerstvými rajčaty.

středa

Snídaně: dušený říční okoun (100 g), zelený čaj bez cukru;

2. snídaně: porce zeleninového salátu, vařené vejce;

Oběd: porce rybí polévky, čerstvá okurka, krajíc celozrnného chleba;

Odpolední svačina: porce dušené zeleniny, kousek nízkotučného sýra;

Večeře: vařený platýs (100 g), zeleninový salát.

čtvrtek

Snídaně: štikozubec dušený (100 g), polovina malého jablka, zelený čaj bez cukru;

2. snídaně: porce zeleninového salátu nebo pomeranče;

Oběd: porce rybí a zeleninové polévky, porce mořských řas, krajíc celozrnného chleba;

Odpolední svačina: porce nízkotučného tvarohu (do 1,5 %);

Večeře: vařený platýs (100 g) s dušeným zelím.

pátek

Snídaně: dušená treska (100 g), černý čaj nebo káva bez cukru a mléka;

2. snídaně: vařené vejce, několik ořechů;

Oběd: porce kyselé polévky, vařená treska (100 g), krajíc celozrnného chleba;

Odpolední svačina: porce nízkotučného tvarohu (do 1,5 %);

Večeře: dušené rybí kuličky (100 g) s dušenou zeleninou.

Sobota

Snídaně: treska aspik (100 g), hlávkový salát, zelený čaj bez cukru;

2. snídaně: porce zeleninového salátu;

Oběd: porce zeleninové polévky, vařená treska (100 g);

Odpolední svačina: sklenice nízkotučného kefíru (až 1,5%);

Večeře: pečená chobotnice (100 g) s dušenou zeleninou.

Vzkříšení

Snídaně: sendvič s vařeným lososem (90 g), zelený čaj bez cukru;

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody máslového salátu?

2. snídaně: kousek nízkotučného sýra, půl jablka nebo pomeranče;

Oběd: vařená navaga (100 g) s dušenou zeleninou;

Odpolední svačina: porce zeleninového salátu;

Večeře: pečený candát (100 g) s dušenou zeleninou.

Rybí dieta: nevýhody

I přes zjevné výhody není rybí dieta bez některých nevýhod. Především proto, že ryby mohou být škodlivým a dokonce nebezpečným produktem, pokud při nákupu, zpracování a přípravě uděláte chybu. “Kvalita ryb je velmi důležitá,” říká Elena Matveeva. — Ryby z ekologicky znečištěných oblastí mohou obsahovat dusičnany, různé toxiny a soli těžkých kovů, které se mohou snadno dostat do lidského těla. Kupujte tento produkt pouze na spolehlivých a důvěryhodných místech. Kromě toho musíte vědět, jak vybrat správnou rybu. Před nákupem by měla být kostra pečlivě zkontrolována. Nepřítomnost specifického rybího zápachu, čisté oči, růžovo-červené žábry, vlhkost v šupinách a nepřítomnost hlenu svědčí o dobrém produktu. Před vařením je třeba rybu omýt a očistit od šupin, ploutví a vnitřností. Nezapomeňte také, že ryby vyžadují dostatečné tepelné ošetření, protože mohou obsahovat oku neviditelné parazity.

Rybí dieta je považována za jednu z nejbezpečnějších a nejvyváženějších, ale než ji začnete praktikovat, ještě se poraďte s odborníkem, zda je pro vás vhodná. To je zvláště důležité, pokud máte chronické onemocnění. U některých onemocnění trávicího traktu, ledvin, jater a také během těhotenství a kojení je rybí dieta kontraindikována.

Navaga patří do kategorie mořských ryb, které preferují k trvalému pobytu studené vody. Dle své biologické příslušnosti patří do čeledi tresek obecných, což z ní automaticky dělá vítaného hosta na svátečním i každodenním stole Evropanů.

Existují dva rozsáhlé poddruhy, jejichž biotopy jsou již zahrnuty v jejich jménech. Severní verze preferuje život v Tichém oceánu, na ostrovech Aljašského zálivu, na americkém pobřeží, v Beringově průlivu a v sousedství Koreje.

Bratr z Dálného východu, kterému se někdy také říká vakhna, preferuje ještě chladnější počasí. To vysvětluje jeho osídlení poblíž arktického sibiřského pobřeží, počínaje Beringovým mořem a konče severními oblastmi Aljašky v amerických vodách.

Místní dobře vědí, jak takovou pochoutku připravit s minimální ztrátou nutričních kvalit. Aktivní je také soukromý rybolov v zimě i v létě. A pokud se pro průmyslové váhy používá profesionální vybavení, pak obyčejní lidé preferují standardní vybavení. Zvláště žádané jsou rotačky, protože navaga obvykle není příliš náladová na návnadu.

ČTĚTE VÍCE
Jaká bylinka řeší nádory?

Jinakost

Jakou průmyslovou výrobu, jaký individuální rybolov k lovu tohoto druhu ryb poskytuje pro lov v pobřežní zóně. Nevyskytuje se na otevřeném moři, raději leží na dně poblíž břehu. Na jaře, kdy se voda výrazně oteplí, se může pohybovat hlouběji do oceánského prostoru, ale pouze díky zálibě v chladném prostředí.

Jakmile začne podzimní ochlazení, mělčiny se vrátí zpět, aby doplnily energetické zásoby promarněné během veder. Taková ryba je obzvláště chutná a zdravá, protože ve svém složení nabízí mnoho vitamínů a minerálů v hojné míře.

Hlavní stravou navaga jsou červi, kaviár, korýši a další malé ryby, pokud není absolutně co jíst. Období puberty jedince začíná po třetím roce věku a období krmení trvá celou letní sezónu. Po návratu s chladným počasím se některé exempláře dokonce dostanou do ústí řek nebo do jezer.

Místa tření jsou obvykle vybrané oblasti, kde jsou někde na zemi intenzivní přílivové proudy s oblázky nebo kamenitě-písčitou půdou. Navzdory tomu, že některé samice jsou schopny naklást kolem dvou set tisíc vajíček, stávají se larvy často kořistí jiných predátorů. Přeživší mláďata raději prožijí své první měsíce po narození blíže medúzám, aby se jich nikdo jiný nedotkl.

Průmyslový rybolov je založen na přitahování vlečných sítí, sítí a sítí, ale vzhledem k hojnosti rybích populací tím obyvatelé netrpí. Na „vodní lov“ vyráží v intervalu od začátku mrazů do února.

Podle statistik připadá většina úlovků na jedince, jejichž velikosti se pohybují v okruhu 24 cm až 34 cm.Dalněvýchodní druh má přitom početnější populace, a proto se ho více sklízí. Ale i dnešní významné ukazatele mizí na pozadí těch, které byly charakteristické pro rybářství před deseti lety. Ekologové ze všeho viní antropogenní faktory, včetně znečištění vody, které vyvolává úhyn vajec.

Gurmáni poznamenávají, že z hlediska chuťových vlastností vyhrává treska šafránová ve vztahu k ostatním zástupcům tresky. Severní jedinci mají ve srovnání s protějšky z Dálného východu jemnější maso a dobrou šťavnatost. Vzhledem k tomu, že korpus neobsahuje prakticky žádné malé kosti, je jeho příprava snadná i pro začátečníky v kuchyni.

Ale pokud porovnáme “kolegy” v rodině, pak ryba z Dálného východu, přestože má tužší maso, se může pochlubit minimálním obsahem tuku. S ním bude chutný a uspokojivý oběd pro ty, kteří se udržují ve formě a dodržují zásady dietní výživy. Vzhledem ke všemu výše uvedenému budou smažené dobroty tou nejlepší volbou, aby se odhalil celý chuťový potenciál pochoutky.

Pokud chcete ocenit vrstvení korpusu, pak je lepší zapečená verze spolu s bylinkami.

Bude chutnat i dítěti, protože mnoho lékařů trvá na jeho zařazení do jídelníčku týdenní kojenecké výživy. A dietáři budou mít rádi dušenou nebo dušenou navagu bez koření, soli a dalších přísad, které jsou navrženy tak, aby zlepšily chuť a přidaly do pokrmu kalorie.

Energetická hodnota

Dietní filet neobsahuje ani 4 % tuku, ale má v zásobě obrovskou armádu vitamínů. Mluvíme o vitamínech skupin D, C, E, PP, B, K.

Mezi hlavní složky z hlediska mikroelementů se rozlišují fosfor a vápník. Jsou navrženy tak, aby zajistily dobrou kondici kostního skeletu, aby fungovaly jako spolehlivý štít proti rozvoji osteoprózy u starších osob. A pro rostoucí organismus bude takový tandem sloužit jako důležitý stavební materiál. Navíc není nutné, aby vybíraví teenageři dávali vařenou navagu. Chutnější alternativu můžete hledat v pomalém hrnci spolu se zeleninou. Ukáže se tedy, že zpestří nabídku a ovlivní teploty v šetrném režimu.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje túje sloupovitá?

Z dalších užitečných stopových prvků je významný podíl jódu, draslíku, sodíku, železa, síry a fluoru. Samostatně stojí za to vyzdvihnout vysoký obsah selenu, který při zpracování hlavní složky v troubě zůstává téměř nezměněn. Pozitivně ovlivňuje činnost nervové soustavy a je také základem pro tvorbu stabilní imunity.

Také vlastnosti tohoto obyvatele studených vod zahrnují:

  • stabilizace zraku díky přítomnosti vitaminu A zde;
  • normalizace systému štítné žlázy, což bylo možné díky vitamínu D;
  • prevence dětské křivice;
  • působení antioxidantů, které působí jako brzdy při nastartování mechanismu stárnutí.

Neslevujte z kyseliny listové, která zaručuje tvorbu červených krvinek v krvi, která je vhodná pro ty, kteří mají dědičné dispozice k krvetvorným problémům. Ze stejného důvodu je vhodný i pro těhotné ženy.

Ve světových kuchařkách jsou recepty pouze na jednotlivé díly tresky šafránové. Rybí játra jsou tedy zásobárnou nenasycených mastných kyselin, které jsou uvedeny jako účastníci metabolismu. Díky antihistaminovým a protizánětlivým vlastnostem hrají roli prvních houslí při syntéze tuku.

Výhody pravidelného zařazování mořského predátora do hlavní nabídky otevřou spotřebiteli příležitosti k doplnění zásob Omega-3 mastných kyselin.

To znamená, že filet má pozitivní vliv na práci srdečního svalu a snižuje možná rizika ischemie téměř o třetinu. Společně s těmito:

  • sladit srdeční rytmus;
  • snížit tlak;
  • chránit před kardiovaskulárními chorobami.

A díky jódu může člověk zapomenout na potíže s fungováním štítné žlázy. V průběhu výzkumu bylo pozorováno, že léčivý účinek ryb v alobalu nebo při jakémkoli jiném šetrném způsobu vaření zachycuje zlepšení kloubních onemocnění. Zvláště cenný doplněk se bude zdát těm, kteří chronicky trpí revmatoidní artritidou.

Pokrmy jsou podávány i těm, kteří mají rozbitý nervový systém, nebo pacientům trpícím různými duševními poruchami: depresemi, bipolární poruchou, schizofrenií.

Protizánětlivé vlastnosti rybám také působí jako garant ochrany před ultrafialovým spálením a zároveň snižují riziko rozvoje onkologie kůže. Kromě tohoto typu rakoviny je obyvatel moře prevencí několika dalších typů onkologie.

Stejně jako vývoj novotvarů v:

  • játra;
  • ledviny;
  • tlusté střevo;
  • mléčné žlázy;
  • prostaty.

K dosažení tohoto efektu stačí vařit na pánvi nebo jiným vhodným způsobem alespoň dvakrát týdně. Po chvíli jedlíci zapomenou na to, co jsou migrény a skoky v krevním tlaku.

Navaga a těhotenství

Když zjistili, jaký druh ryby je navaga, mnozí se začnou zajímat o ty, kteří mají zakázáno ji jíst. Mořský predátor je zvláště znepokojivý pro těhotné ženy, jejichž strava musí být po dobré zprávě o doplnění stravy přepracována. Zde byste se však neměli obávat, protože všechny stejné mastné kyseliny přispějí ke zdravému uložení mozku a vizi budoucího potomka. Složka je zodpovědná za tvorbu centrálního nervového systému a zároveň tvoří asi třetinu celkové hmotnosti mozku plodu.

Kyselina dokasahexaenová, zkráceně DHA, se hromadí v dítěti od třetího trimestru těhotenství a prvních týdnů života po narození.

To znamená, že by ženy neměly odmítat navagu ani během laktace, jen je třeba vědět, jak smažit s minimálním přídavkem oleje.

ČTĚTE VÍCE
Jak udělat záhon na trávníku?

Jediným varováním je zde snad alergická reakce nebo individuální nesnášenlivost. Ale obvykle nastávající matky vždy zkoušejí během těhotenství pouze ty odrůdy ryb, kterými jsou si jisti. Pokud již byla navaga testována v bezpečnějším období, nemá smysl ji odmítat.

Kuchařské použití

Pokud dáme stranou možnost narazit na zastaralý produkt, pak se poškození tohoto zástupce rodiny tresek prakticky sníží na nulu. Spotřebitel prostě bude muset nechat původní nízkokalorický obsah téměř nedotčený a naučit se vařit ze surovin zdravé kuchyně.

Nejlepší obsah měsíce

  • Koronaviry: SARS-CoV-2 (COVID-19)
  • Antibiotika pro prevenci a léčbu COVID-19: jak účinná jsou?
  • Nejčastější “kancelářské” nemoci
  • Zabíjí vodka koronavirus
  • Jak zůstat naživu na našich silnicích?

Ještě předtím je ale potřeba vybrat vhodný exemplář, který lze nazvat mršinou s ještě nezakalenýma očima a růžovými žábrami. Obvykle se prodávají čerstvě zmrazené, ale to neznamená, že by se filety měly před vařením zcela rozmrazit. Při takovém vývoji událostí nebude fungovat úhledné rozřezání na stejné kostky. Proto je lepší počkat do polorozmraženého stavu, kdy na povrchu zůstává námraza.

Pokud byla zakoupena verze Dálného východu, je z ní nejprve zcela odstraněna kůže, i když se chystají vařit pod marinádou. Ale obvykle zaneprázdněné hospodyňky nejsou připraveny strávit další půlhodinu nebo hodinu vytvářením voňavé náplně.

Místo marinády dávají přednost smažení na rostlinném oleji a vepřovém tuku ve stejných poměrech. Chcete-li získat křupavou kůrku, doporučujeme připravit si předem obal nebo jednoduché těsto.

Pokud jde o přílohy, je třeba věnovat pozornost národní kuchyni obecně a možnosti pěstování určité zeleniny v zemích výlovu. Slované k němu rádi podávají brambory nebo zeleninové smaženice. Ale každá hostitelka má svou vlastní sadu koření. Někomu stačí černý pepř a sůl. A milovníci kulinářských požitků jdou po obtížnější cestě, volí náplň citrusovou šťávou, zeleným koprem nebo semínky.

Pokud si chcete pochutnat na vydatné rybí polévce, pak musíte zkusit najít severskou odrůdu, které se někdy také říká Bílé moře. Hodí se ke klasické rybí polévce s několika vývary i rychlé polévce.

Přidává se také do zakrytých koláčů nebo slaných koláčů, které je lepší péct než smažit. Přívrženci tradicionalismu používají k vaření keramické hrnce, pečou nahrubo nakrájenou rybu spolu s bramborami, houbami, domácí zakysanou smetanou a bobkovými listy s pepřem.

Odborníci na výživu naopak trvají na tom, že je lepší korpus zabalit do alobalu nebo dusit s bylinkami. A když je příležitost, posílají se velké kusy na grilování a získávají originální kebab ve vlastní šťávě. Teprve nyní byste jej neměli marinovat, je lepší se omezit pouze na solení hrubou solí.

A kaviár navaga už dávno přešel do řady lahůdek. Nejoblíbenějším způsobem jeho přípravy jsou palačinky. Pro ně musíte vzít oddělené sáčky kaviáru a rozemlít malým množstvím mouky a poté je poslat na smažení. Gurmáni říkají, že to dopadne dobře, pokud to nepřeženete s olejem na smažení.