Je těžké si představit stravu bez brambor, ale je tu problém: při dlouhodobém skladování klíčí. Nejprve se místo „očí“ objeví oteklé pupeny a poté plnohodnotné výhonky. Redaktoři Food.ru vám řeknou, zda můžete jíst naklíčené hlízy bez obav o své zdraví – a jak rychle spotřebovat zásoby brambor, aby se nestihly zkazit.

Proč hlízy raší?

Brambory klíčí při teplotách nad 20 stupňů. Rostlina se zahřeje a ze svých mnoha „očí“ vysílá výhonky – spící poupata. Tento proces může být urychlen ovocem a zeleninou, které emitují ethylen: banány, avokádo, rajčata. Proto je raději neskladujte vedle hlíz.

Při nákupu brambor věnujte pozornost jejich slupce. Pokud na ní nabobtnají poupata, může kořenová zelenina vyrašit během pár dní. Zkontrolujte každý vzorek: jedna naklíčená hlíza urychlí zhoršení kvality všech ostatních.

Jak řádně ukládat brambory

Brambory skladujte na chladném a tmavém místě. Optimální teplotní rozsah je od +2 do +4 stupňů. Hlízy mohou zůstat ve sklepě nebo ve sklepě až do příští sklizně. Umístěte je do dřevěných nebo plastových krabic s otvory pro větrání a přikryjte pytlovinou. Proutěné koše a truhlíky jsou vhodné i pro skladování brambor. V městských podmínkách bude sklep nahrazen zaskleným balkonem, ale kvůli nestabilní vlhkosti a teplotě se hlízy zkazí rychleji, za 5–8 měsíců.

Brambory můžete skladovat i v kuchyni, například ve skříňce pod dřezem nebo v zásuvce. Tam si zachovává své vlastnosti asi čtyři měsíce v závislosti na vytvořených podmínkách. Další oblíbenou možností skladování jsou přihrádky na zeleninu v lednici. Mladé hlízy tam zůstanou tři až čtyři týdny, pozdní odrůdy – až šest měsíců.

Co dělat s naklíčenými bramborami

Pokud brambory s naklíčenýma „očima“ zůstanou na dotek pevné, lze je použít. Klíčky vyhoďte, nejsou jedlé. Je vhodné je vykrajovat koncem škrabky na zeleninu nebo ostrým nožem. Vyplatí se zbavit se i zelené dužiny: hromadí se v ní toxická látka solanin.

Měkké, vrásčité hlízy lze použít jako výsadbový materiál, pokud máte letní chatu. Brambory nakrájejte na kousky tak, aby každá měla alespoň jeden pupen, a vložte je do žlábků vyhloubených v zemi 6–8 cm hlubokých, nevysazujte okopaniny se stopami plísně a hniloby, mohou zničit celou úrodu.

ČTĚTE VÍCE
Kolik draslíku obsahují černé fazole?

Recepty s bramborami

Netradiční recepty na pokrmy z brambor vám pomohou rychle spotřebovat naklíčené hlízy a zabrání jejich zkažení.

Gnocchi jsou malé knedlíčky z bramborového těsta. Můžete z nich udělat kuličky nebo je vykrajovat pomocí vykrajovátek na cukroví. Noky vložíme do vroucí vody a vaříme, dokud nevyplavou. Hotové jídlo posypeme strouhaným sýrem nebo polijeme pestem, rajčatovou omáčkou, zakysanou smetanou a rozpuštěným máslem.

Národní bulharské jídlo ze strouhaných brambor, sýra a máty. Může se smažit na pánvi ve formě plochého koláče nebo péct v troubě. Do formy dáme bramborovo-sýrovou směs a zalijeme rozšlehaným vejcem. Během procesu vaření bude patina pokryta zlatou kůrkou. Ozdobte bylinkami a podávejte s kysanými mléčnými výrobky – zakysanou smetanou nebo řeckým jogurtem.

Bramborové tartaletky s mořskými plody

Bramborové košíčky zdobené snítkami kopru a červeným kaviárem vypadají na svátečním stole skvěle. Naplňte je strouhaným sýrem a majonézou a navrch dejte vařené nebo smažené mořské plody – krevety a mušle. Aby náplň byla pikantní, přidejte česnek protlačený lisem.

Krémové pyré se zeleným hráškem a mátou

Křehké pyré je jednou z nejoblíbenějších příloh. Aby jeho chuť byla neobvyklá a nezapomenutelná, přidejte do brambor hrášek, rozehřátou smetanu a trochu máty. Připravenou směs rozdělte pomocí servírovacího kroužku na talíře a ozdobte bylinkami.

K výrobě pyré nepoužívejte mixér nebo kuchyňský robot, jinak se stane lepkavým a hustým. Brambory rozmačkáme šťouchadlem, přidáme zbylé suroviny a promícháme.

“Carský” salát se pstruhem

Tento originální salát připomíná závitky se pstruhem a zeleninou. Aby byly úhledné, položte všechny ingredience ve vrstvách na list pergamenu, srolujte do válečku a nakrájejte ostrým nožem na kousky. Pro velkolepou prezentaci ozdobte jídlo červeným kaviárem a položte na servírovací desku.

Růže z brambor a slaniny

Jedlé květiny s okvětními lístky z křupavých brambor a křupavé slaniny. Jejich příprava nevyžaduje speciální dovednosti, hlavní je nakrájet kořenovou zeleninu na tenké plátky. Tuto práci vám usnadní struhadlo se speciálními nástavci nebo škrabka na zeleninu. Kousky růží zajistěte párátky a pečte ve formách na muffiny. Ozdobte bylinkami a podávejte horké s oblíbenou omáčkou.

Co se dá dělat?

Jeřabinové listy dejte do truhlíků s bramborami, stačí jedna hrst na pět kilogramů hlíz. Vylučují fytoncidy, které zabrání hnilobě okopanin a zpomalí jejich klíčení.

ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit, která anoda je v kotli?

Síla a výhody naklíčených zrn jsou známy již od starověku. Přemýšlejte o tom: v těch dnech, kdy medicína jako věda ještě neexistovala a lékaři byli nahrazeni léčiteli, jakákoli nemoc s sebou nesla smrtelné nebezpečí. A proto naši předkové používali přírodní prostředky nejen k léčbě, ale také k prevenci různých onemocnění. A mnoho poznatků se dostalo do dnešních dnů a jeho přínosy byly potvrzeny moderním lékařským výzkumem. To platí i pro konzumaci naklíčených zrn: naši vzdálení předkové intuitivně chápali jejich význam a dnes s jistotou víme, že jde o jeden z nejzdravějších druhů potravin.

Co se děje se zrnem v okamžiku klíčení?

Namočené zrno se probouzí ze spánku a v tuto chvíli v něm začnou probíhat procesy, jejichž účelem je dodat klíčku veškerou možnou sílu, se kterou zahájí svůj život. A v tuto chvíli mohou naklíčená semena přinést největší užitek.

Existuje mnoho důvodů, proč jíst naklíčená semena, zde je jen 10 z nich.

1. Vitamíny

Naklíčená semena obsahují obrovské množství vitamínů, mikroelementů a všech esenciálních aminokyselin. Všechno toto bohatství je navíc v přirozené formě vhodné pro naše tělo, na rozdíl od farmaceutických léků. Moderní lidé si ani nemyslí, že trpí chronickým nedostatkem vitamínů, protože produkty ze supermarketu obsahují řádově méně výhod, než se běžně věří. Většina vitamínů se navíc ničí tepelnou úpravou, dlouhodobým skladováním a dokonce i slunečním zářením, a proto benefity dlouhodobě skladované zeleniny bývají nakonec nulové. A naklíčená semínka jíme čerstvá, a proto vitamíny, které se v nich tvoří, přinášejí našemu tělu maximální užitek.

2. Antioxidanty

Obilné klíčky pomáhají udržovat a prodlužovat mládí díky velkému množství antioxidantů. Nejen, že vypadají mladě, pomáhají všem orgánům plně fungovat, aniž by zpomalovaly jejich práci podle „senilního“ principu.

3. Imunita

Biologicky aktivní látky obsažené v obilných klíčcích zlepšují fungování imunitního systému. Všichni víme, že imunita nám pomáhá nenachladit se, ale navíc silná imunitní obrana pomáhá vyrovnat se i se starými chronickými záněty a také chrání tělo před rakovinou.

4. Nervový systém

Naklíčená semena pomáhají regulovat emocionální pozadí a nervový systém: pro člověka je snazší se ráno probudit a večer usnout, depresivní a úzkostné stavy zmizí, nálada se normalizuje, zvýší se odolnost vůči stresu.

ČTĚTE VÍCE
Jak hluboké jsou kořeny hrachu?

5. Intimní zdraví

Zdraví mužů i žen úzce souvisí s normálním fungováním nervového systému. Při normalizaci spánku a celkové nálady se tedy zlepšuje i fungování reprodukčních orgánů. U mužů se zlepšuje potence a u žen se normalizuje menstruační cyklus a hormonální rovnováha, nemoci jako mastopatie odezní.

6. Plavidla

Konzumace naklíčených semínek má vliv i na kardiovaskulární systém. V první řadě se jedná o zlepšení stěn cév, a tedy snížení usazenin cholesterolu. Krevní tlak se normalizuje, závislost na počasí klesá a vegetativně-vaskulární dystonie odezní.

7. Vize

Ti, kteří tráví hodně času u počítače nebo u televize, potřebují naklíčená semínka, aby si zachovali zrak. A i při těžké krátkozrakosti pomáhají látky obsažené v klíčcích výrazně zlepšit vidění a dokonce se vzdát brýlí.

8. Krása

Krása je samozřejmě neoddělitelná od zdraví. Proto „krmením“ svého těla vitamíny a dalšími užitečnými látkami můžete zlepšit nejen svou pohodu, ale také svůj vzhled: vaše vlasy a nehty budou silné a zdravé, vaše pokožka bude zářivá a hladká, záněty na váš obličej zmizí a příznaky alergie se sníží nebo dokonce zmizí. Naklíčená semena jsou užitečná i při ekzémech a lupénce, protože léčí tělo zevnitř.

9. Hubnutí

Není žádným tajemstvím, že jedním z důvodů přibírání na váze je přejídání, protože buňky našeho těla nedostávají dostatek vitamínů z běžné stravy. Proto musíte každé ráno začít s naklíčenými zrny: nasytí tělo všemi potřebnými látkami, dodají energii a během dne budete mít menší hlad. Navíc na rozdíl od suchých obilovin mají naklíčená zrna mnohem méně kalorií, takže je lze považovat za kompletní dietní produkt.

10. Ráznost a síla

Když se člověk dobře nají, cítí se skvěle. Každý, kdo pravidelně konzumuje naklíčená semena, zaznamenává nárůst síly. Není divu, že jde o jeden z nejsportovnějších produktů!

Výhody naklíčených semen se samozřejmě neomezují pouze na těchto deset bodů, ale také stačí k tomu, aby vás přesvědčily o hodnotě tohoto jedinečného produktu.

Jaká zrna lze naklíčit?

Snad nejlepší plodinou pro tento účel je pšenice, ale nejen ji si můžete naklíčit. Vhodné jsou různé luštěniny (sója, cizrna, mungo, čočka), len, oves, žito, pohanka, dýňová a slunečnicová semínka, ředkvičky a další.

ČTĚTE VÍCE
Co můžete pít kromě vody?

Jak správně klíčit semínka?

Zrna je třeba umýt a roztřídit. Semínka nasypte do hluboké misky a přidejte vodu tak, aby je lehce zakrývala. Voda se musí měnit 2-3krát denně, jinak semena jednoduše zkysnou. Je lepší nechat nádobí odkryté na teplém a světlém místě (ale ne na slunci) a po 1-2 dnech se objeví klíčky. Nejvíce výhod se nachází u zrn, jejichž klíčky nejsou větší než 2 mm, což je doba, kdy by se měly používat jako potraviny. Můžete vytvořit „dopravník“ pro nepřetržité klíčení, pokud nedodáte jednu porci, ale dvě nebo tři, které se budou jeden po druhém obnovovat.

Naklíčená semena je lepší konzumovat bez tepelné úpravy, přidat je do salátu nebo je konzumovat jednoduše syrové. Zrna lze v případě potřeby rozemlít v mlýnku na maso. Samozřejmě můžete naklíčená zrna přidat do chleba, kaše a prvních chodů. Hlavní je mít je ve svém jídelníčku každý den, a pak bude vaše zdraví a nálada vždy nejlepší!