Med je produkt, který mnozí znají již od dětství. Babičky a maminky nás krmily čajem a horkým mlékem s medem, když jsme byli nemocní. A nyní si ji sami přidáváme do čaje a dezertů, zvláště když se opět rozhodneme pečovat o svou postavu. Dá se s jeho pomocí opravdu zhubnout, jaké blahodárné vlastnosti má med a kdo by se měl jeho konzumaci zdržet, řekla nutriční terapeutka, specialistka na fitness dietologii a zdravý životní styl Alena Denisová.

„Med je přírodní produkt produkovaný včelami z nektaru rostlin. Jeho základem jsou cukry a voda, ale obsahuje také malé množství aminokyselin, vitamínů, minerálů a fytochemikálií. Obsah kalorií v medu je 330 kcal. na 100 g a tento produkt sám o sobě je čistý sacharid“

Alena Denisová
Odborník na výživu

Jaké druhy medu existují a který je nejzdravější?

Mezi nejoblíbenější odrůdy patří:

  • Lime. Je téměř bezbarvý a jeho chuť je jasná a velmi sladká, takže při přidávání do pečiva je lepší ho používat v minimálním množství.
  • Akácie. Má průhlednou a světlou barvu, chuť středně nasládlá.
  • Pohanka. Je snadné jej odlišit od ostatních, protože je tmavý, někdy téměř černý. Ale ne každému se bude líbit chuť tohoto medu: je docela zvláštní.
  • Hořčice. Má zlatavou barvu a nelepí se, což je dobré pro přípravu omáček.
  • Slunečnice. Tento med je žlutý, někdy jantarové barvy. Má klidnou chuť, proto se používá jak při pečení, tak v receptech omáček.

Z hlediska jejich blahodárných zdravotních vlastností jsou všechny přibližně stejné – nelze odpovědět na otázku, co je zdravější.

Proč je med užitečný

  • Pomůže vám jíst méně cukru. Kalorický obsah medu je téměř stejný jako u běžného cukru, ale faktem je, že med má sladší chuť. Proto při nahrazení cukru medem ho budete muset přidat méně.
  • Snižuje hladinu cholesterolu. Existují důkazy, že med mírně snižuje hladinu celkového cholesterolu ve srovnání s rafinovaným cukrem. To znamená, že med může být lepší volbou. Tato problematika však vyžaduje další studium.
  • Zmírňuje záněty a dezinfikuje. Proto se med používá k léčbě kašle a dokonce i k hojení drobných ran.
  • Je rychlým zdrojem energie což umožňuje rychle vyplnit jeho deficit.
ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho nechává zastřihovač?

Kdo by neměl mít med?

Lidé, kteří mají:

  • alergie na produkt;
  • zvýšené hladiny glukózy v krvi;
  • s nadváhou.

Jak se med složením liší od cukru a pomůže při hubnutí?

Rafinovaný cukr označuje zdroje cukru, jako je sacharóza, glukóza a fruktóza, které jsou zpracovávány na vysoké koncentrace. Patří mezi ně bílý cukr, třtinový cukr a kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy.

“Vysoký příjem těchto cukrů zvyšuje riziko různých onemocnění, včetně nealkoholického ztučnění jater, cukrovky typu II a kardiovaskulárních onemocnění.”

Alena Denisová
Odborník na výživu

Med se skládá z fruktózy, glukózy a trochu sacharózy.

„Med navíc obsahuje biologicky aktivní sloučeniny, jako jsou flavonoidy, fenolové a organické kyseliny. Zde všechny rozdíly končí a med lze nazvat „prázdným“ produktem, téměř výhradně sacharidem.

Alena Denisová
Odborník na výživu

Proto je obecný názor, že med vám pomůže zhubnout, mylný.

„Pokud budete med konzumovat s mírou, nezískáte žádné znatelné zdravotní výhody. A pokud do svého jídelníčku zařadíte velké množství medu, bude škoda z takového množství sladkostí silnější než prospěšné vlastnosti.“

Alena Denisová
Odborník na výživu

Jinými slovy, abyste získali celou škálu pozitivních účinků medu, budete ho muset jíst ve velmi velkém množství. Ale bude mnohem víc mínusů než plusů.

Je třeba také poznamenat, že tak oblíbený nápoj mezi hubnoucími, jako je voda s medem a citronem, neurychlí proces odbourávání tuku, ale pouze přidá kalorie do stravy.

„Je důležité pochopit, že většina lidí dělá jednu chybu, když nahrazuje cukr medem: příliš se nechají unést konzumací „zdravé“ alternativy a úplně zapomínají, že med je jednoduchý sacharid. V těle se rychle vstřebává, prudce zvyšuje hladinu glukózy, což přispívá k rychlému nástupu hladu.“

Alena Denisová
Odborník na výživu

Kolik medu můžete sníst?

Neexistují jasná kvantitativní doporučení pro konzumaci medu pro všechny lidi, záleží na mnoha faktorech.

„Pokud sportovec potřebuje více sacharidů a jeho kalorický příjem je vyšší, pak se přípustné množství medu na den bude lišit od běžného člověka. Navíc je třeba vzít v úvahu, kolik sladkostí kromě medu konkrétní člověk sní: pokud je ve stravě přemíra sladkých nápojů, pečiva a dalších zdrojů cukru, bylo by lepší se zdržet konzumace medu. “

ČTĚTE VÍCE
Proč potřebuješ kohouta pro kuře?

Alena Denisová
Odborník na výživu

Jako každý jiný sladký produkt, i med byste měli konzumovat s mírou a pamatujte, že názor na jeho vysoký obsah vitamínů a živin je značně přehnaný a přirozenost produktu neznamená absenci negativních zdravotních následků.

Máme kanál Zen Lifestyle o správné výživě, fitness, kvalitním odpočinku a zábavě. Přihlaste se k odběru a získejte další užitečné informace o tom, jak o sebe pečovat a být každým dnem lepší!