Hrách je jednou z nejstarších zemědělských plodin, která nejednou pomohla lidem v hladových obdobích historie. Ne nadarmo, když mluvíme o velmi dávných událostech, vzpomínáme na Krále hrachu. V první kuchařce na světě Marcus Gavius ​​​​Apicius (konec XNUMX. – začátek XNUMX. století našeho letopočtu) obsahuje popis hrachových jídel.

Hodnota

Produkt se stal oblíbeným díky svým důležitým výhodám. Tento:

  1. Snadnost pěstování.
  2. Snadné dlouhodobé skladování bez zhoršení chuti – dosahuje dvou let!
  3. Výrazné zvýšení objemu při namáčení. Tento přírůstek hmotnosti zajišťuje, že z malého množství suchého hrášku můžete získat vydatný oběd.
    Zajímavost: Konstantin Paustovsky vyprávěl, jak byla motorová loď, která najela na mělčinu v Bosporském průlivu, zcela zničena – voda prosakovala menší dírou a nabobtnalý hrách v nákladovém prostoru vyvolal efekt bomby.
  4. Vysoká nutriční hodnota.

To je to, co to je – hrášek, jehož výhody a poškození těla pramení z komplexu látek uložených pod jeho tenkou skořápkou.

Jaké jsou výhody hrachu pro člověka?

Zvážení chemického složení nám pomůže konkrétně zjistit, jaké jsou výhody hrachu.

Všechny odrůdy hrachu jsou rozděleny do dvou typů – mozek a skořápka. Mozek (cukr) je vhodný ke konzervaci a kůra se suší. Zpočátku se liší složením na základě obsahu BJU. Kromě toho se konzumuje čerstvý zelený hrášek, který má charakteristické vlastnosti.

Všechny odrůdy mají společný poměrně vysoký obsah vlákniny – asi 10 % z celkové hmoty. Vláknina má příznivý vliv na trávení:

  • stimulovat střevní motilitu, což pomáhá vyrovnat se se zácpou;
  • zpomalit proces trávení jídla a chránit před nadbytečnými kaloriemi;
  • ovlivnit zvýšenou produkci hormonů, které snižují chuť k jídlu;
  • aktivovat metabolismus;
  • sloužit jako potrava pro užitečné mikroorganismy;
  • potlačit růst patogenní mikroflóry.

Hrách je zdrojem lehce stravitelné rostlinné bílkoviny, která se obsahem esenciálních aminokyselin blíží masu. V tomto ukazateli předčí většinu ostatních zeleninových plodin. V suchých celých zrnech je to 20-21% a v zeleném hrášku – 5-6%. Průměrnému člověku se doporučuje denně zkonzumovat alespoň 0,8 g bílkovin (rostlinných i živočišných) na 1 kg hmotnosti. Na základě toho si každý může spočítat velikost potřebné porce luštěnin ve stravě.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi fazolí a luskem?

V suchém hrášku je málo tuku – pouze 1-2 g. Z hlediska sacharidů je suchý hrášek také lídrem svého druhu. Celkový obsah kalorií je 298-360 kcal, v závislosti na odrůdě. Naklíčený hrášek má obsah kalorií 2,5krát nižší – 124 kcal, vařený – 6 = 0-118 kcal. Konzervovaný hrášek obsahuje pouze 55 kcal a sotva vyzrálé mozkové odrůdy mají nejnižší energetickou hodnotu – 42 kcal.

Jak vařit gratinovaný hrášek s houbami a zeleninou – video recept

Sportovci a lidé zapojených do fyzické práce systematicky používají hrášek k doplnění energie. Energetická hodnota hotového pokrmu závisí na jeho tloušťce a druhu luštěniny.

Hrách je užitečný pro lidské tělo, protože obsahuje velké množství biologicky aktivních sloučenin nezbytných pro normální fungování kardiovaskulárního, nervového, endokrinního a dalších systémů.

Hlavní vitamíny, na které je hrášek bohatý:

  • retinol (vitamín A) – zajišťuje rychlou regeneraci tkání, normalizuje fungování hormonálního systému, zlepšuje stav pokožky;
  • β-karoten (provitamin A) – v kombinaci s dalšími látkami pomáhá posilovat kosti a zubní sklovinu, pomáhá obnovit zrak;
  • kyselina askorbová (vitamín C) – pomáhá zlepšovat imunitu, podílí se na normalizaci fungování nervového systému a ochraně tkání před volnými radikály;
  • Vitamíny skupiny B (pyridoxin, thiamin, riboflavin, folacin) – účastní se metabolických procesů a pomáhají zpomalovat proces stárnutí buněk.

Hrách a jeho zelené lusky obsahují unikátní soubor minerálů, makro- a mikroprvků. Díky tomu si hrášek, jehož blahodárné vlastnosti jsou známé již dlouhou dobu, získal mezi odborníky na výživu a je doporučován jako součást dietní výživy při různých patologiích.

  • díky pomalejšímu vstřebávání ve střevech pomáhá předcházet tvorbě škodlivého cholesterolu v krvi;
  • s nízkým glykemickým indexem (čerstvý hrášek – 50 jednotek, suchý – 25), pomáhá normalizovat hladinu glukózy v krvi;
  • díky vysokému obsahu draslíku, hořčíku a vápníku pomáhá udržovat normální krevní tlak;
  • podporuje vazbu a odstraňování volných radikálů z těla, které vyvolávají vývoj nádorů;
  • má mírný diuretický účinek (zejména zelené odrůdy), který je užitečný při hypertenzi;
  • podporuje hubnutí díky nízkému obsahu kalorií.

Nedoporučuje se však strávit postní týden na hrachu déle než 3-4 dny v kuse kvůli riziku nadýmání a s ním spojeného nepohodlí.

ČTĚTE VÍCE
Kdy stříkat broskev na podzim?

Nežádoucí účinky hrachu

Hrách, jehož výhody a poškození lidského zdraví jsou charakteristické pro všechny luštěniny, je stále kontraindikován u některých onemocnění.

Jeho použití je tedy nežádoucí za následujících podmínek:

  • akutní nefritida;
  • dna;
  • exacerbace gastrointestinálních onemocnění (cholecystitida, vředy).

Starší lidé by měli hrachová jídla do jídelníčku zařazovat opatrně. Nedoporučuje se v pozdním těhotenství a při kojení, protože. způsobuje nadýmání, které v kombinaci s velkou velikostí dělohy zvyšuje nitrobřišní tlak.

Užitečné tipy

Správná příprava hrášku pomůže minimalizovat jeho negativní vlastnosti.

Problém s plynatostí je odstraněn:

  • předmáčení nebo klíčení obilovin;
  • přidání kopru nebo máty;
  • zmenšení porcí.

Částečně řeší nadměrnou tvorbu plynů ve střevech přidáním 0,5-1 lžičky jedlé sody při namáčení. Hrachu to také urychlí dobu vaření. Tohoto výsledku lze dosáhnout přidáním trochy studené vody do pánve, ale tím může utrpět chuť pokrmu. Pokud není dostatek vody, musíte přidat vroucí vodu.

Hrášek se solí až na konci vaření. Aby se při přípravě pyré získala jemná, homogenní hmota, musí se hrášek rozmačkat, aniž by čekal, až vychladne.

Nežádoucí je kombinace hrášku s chlebem, vejci, masem, sýrem a bramborami. Optimální je kombinovat hrášek se zeleninou a rostlinným olejem.

Hrách je produkt obsahující velké množství bílkovin a mnoho pro tělo nezbytných aminokyselin. Obsahuje také poměrně vysokou koncentraci kyseliny askorbové. Tento produkt obsahuje různé druhy cukru, vitamíny PP, vitamíny skupiny B, dále škrob, karoten a vlákninu.

Výhody hrášku

Hrachová obilnina je lehce stravitelná. Normalizuje metabolické procesy v těle, má posilující účinek na stěny cév, snižuje riziko rakoviny, infarktu, hypertenze, zastavuje stárnutí kůže a celého těla. Hrách je navíc díky sacharidům ve svém složení výborným dodavatelem energie.

Hrách také obsahuje hodně železa a jódu, díky čemuž je konzumace hrášku užitečná při prevenci anémie, strumy, aterosklerózy a obezity. Hrách obsahuje také vápenaté a hořečnaté soli, zejména hodně draslíku a fosforu. Hrách bohatý na draslík a zelený hrášek mají diuretický, choleretický a projímavý účinek a pomáhají odstraňovat přebytečnou tekutinu z těla, takže je velmi užitečný pro lidi trpící onemocněními jater, ledvin a srdce.

Je nějaká škoda

Navzdory řadě prospěšných vlastností hrášku ho nemůže používat každý. Přípravek je přísně kontraindikován u zánětu ledvin a dny. Také byste jej neměli používat během exacerbací gastrointestinálních onemocnění, cholecystitidy a tromboflebitidy.

ČTĚTE VÍCE
Jaké květiny lze jíst syrové?

Starší lidé, děti a kojící matky by navíc měli hrášek používat opatrně, protože je těžkým produktem a může velmi zatížit oslabený trávicí systém.

BJU a obsah kalorií

100 g hrášku obsahuje:

  • bílkoviny – 5,0 g;
  • tuk – 0,2 g;
  • sacharidy – 13,8 g (včetně vlákniny – 3,13 g).

Obsah kalorií v produktu je 125 kcal na 100 g.

Jak si vybrat a uložit

Sušený hrách má tradičně bílou, žlutou nebo nazelenalou barvu. Pro výběr hrachu platí obecná pravidla.

Známky dobrého čerstvého hrášku:

  • hrách je tvrdý, má stejnou velikost a jednotnou barvu;
  • povrch hrachu je hladký (s výjimkou mozkových odrůd);
  • na hrachu nejsou žádné skvrny, poškození nebo jiné vady;
  • hrachová směs neobsahuje cizí částice;
  • nejsou žádné známky vlhkosti;
  • v obalu nedochází ke kondenzaci (pokud existuje);
  • žádný plak ani nečistoty.

Způsob skladování hrášku přímo závisí na jeho typu. Podmínky požadované pro čerstvé a suché odrůdy se budou lišit. Při správném skladování si i čerstvý hrášek v luscích dlouho zachová šťavnatost. Suchý hrášek by neměl být skladován v lednici a čerstvý hrášek by neměl být skladován mimo lednici.

Jak a kolik vařit hrášek

Před vařením musí být hrášek namočený a doba namáčení je nejméně 10-12 hodin. Doba vaření přímo závisí na odrůdě. Celý hrášek je třeba vařit 1–1,5 hodiny a půlky se uvaří za 45–55 minut. Po uvaření stáhněte plamen a vařte do měkka bez přidávání, aby se hrášek provařil. Jinak zůstane uvnitř tvrdá a zvenku se rozvaří.

RADY OD VÝŽIVOVÉHO ODBORNÍKA

Odborník na výživu Alexey Kovalkov ve svém videoblogu nedoporučuje jíst hrášek před spaním.

– Před spaním byste neměli jíst hrášek. Hrách obsahuje poměrně velké množství sacharidů. Sacharidy přispívají k prudkému uvolňování inzulinu a inzulin je blokován makrotropním hormonem, který se uvolňuje od 23.00:1.00 do XNUMX:XNUMX. Proto ve spánku nezhubnete a ve spánku nedojde k restrukturalizaci vašeho těla. Večer si stačí dát vaječný bílek – čistý bez sacharidů. Večer byste neměli zkonzumovat ani gram sacharidů, radí specialista na hubnutí.

Hrachové recepty

Hráchová kaše

Složení:

  • hrachové cereálie – 600 g;
  • voda – 500 ml;
  • slunečnicový olej – 15 ml.
ČTĚTE VÍCE
Jaké brouci mohou být v posteli?

Příprava:

Hrášek by měl být důkladně omyt vodou. Umístěte na sporák, nalijte vodu o dva prsty výše. Nalijte 15 ml slunečnicového oleje. Podle chuti osolíme, přikryjeme pokličkou a po provaření stáhneme plamen na mírně pod střední teplotu. Cereálie vařte za stálého míchání, aby nedošlo k nadměrnému vysušení a v důsledku toho k připálení. Nepřikrýváme pokličkou. Vařte 20 minut

Hrachová polévka

Složení:

  • hrášek – 1 polévková lžíce;
  • voda – 2-2,5 l;
  • brambory – 2-3 ks .;
  • mrkev – 1 ks;
  • cibule – 1 ks;
  • rostlinný olej – 30 g;
  • sůl podle chuti;
  • pepř podle chuti.

Příprava:

Sušený hrášek propláchneme ve studené vodě. Namočte přes noc do studené vody. Hrášek zalijeme vodou a přivedeme k varu. Vařte na středním plameni 10 minut. Do pánve přidejte nakrájené brambory a na mírném ohni vařte do měkka. Na pánvi orestujte cibuli a mrkev. Do polévky přidáme výpek, osolíme a opepříme. Vařte 5-7 minut.

Hráškové palačinky

Složení:

  • suchý hrášek – 1 polévková lžíce;
  • cibule – 1 ks;
  • vejce – 2 ks;
  • mouka – 3 Art. l.;
  • greeny – několik větví;
  • rostlinný olej – 5-6 polévkových lžic. l.;
  • sůl a pepř na dochucení.

Příprava:

Hrášek je třeba vařit, dokud nevznikne kaše. Cibuli nakrájíme nahrubo a orestujeme na pánvi. Do hrachové kaše přidejte osmaženou cibulku. Přidejte tam bylinky, vejce, koření a mouku a poté důkladně promíchejte. Připravenou směs nandáme na rozpálenou pánev a tvoříme placky. Smažíme asi 4-5 minut z každé strany.

PŘEČTĚTE SI také