Quinoa je exotické obilí, které si mezi Ukrajinci získává oblibu jako jedna ze superpotravin. Zastánci zdravé výživy tvrdí, že složením a vlastnostmi obilovin tradičních pro náš region výrazně předčí a navíc nemá téměř žádné kontraindikace. Podívejme se, jaké blahodárné vlastnosti má quinoa pro ženy, muže i děti, zda se dá jíst při různých onemocněních a jak produkt ještě ozdravit naklíčením. Jaké výhody má quinoa, která je tak oblíbená?

QUINOA JE SKVĚLOU JIHOAMERICKÝCH INDIÁNŮ

Quinoa, v naší kultuře známá jako quinoa, quinoa a rýžová quinoa, je obilná plodina z Jižní Ameriky, kterou tamní Indiáni používali k výrobě chleba již od starověku. Quinoa patří do čeledi Amaranthaceae.

Přirozeným prostředím rostliny jsou horské svahy And. Jak ve volné přírodě, tak v pěstování nejlépe roste a plodí na horských terasách a údolích nacházejících se v nadmořské výšce 3-4 tisíce metrů nad mořem. V Andách se takové země zpravidla nevyznačují vysokou úrodností a mírnými klimatickými podmínkami. Největší jezero v Jižní Americe, Titicaca, je považováno za historickou vlast quinoa.

QUINOA GREATS: POPIS VZHLEDU A CHUTI

Botanicky řečeno, ovoce quinoa je ovoce. Vzhledem k jejich malé velikosti a vnější podobnosti se zrny jsou však vnímány jako obiloviny. Proto se jim říká obiloviny.

Quinoa chutná jako hnědá rýže, má smetanovou, ořechovou chuť a jemnou chuť. Tento produkt je konzistencí podobný hotové rýži, díky čemuž jsou na dotek ještě více podobné. I přes jeho exotický původ byste se neměli bát specifických vůní a chutí. Quinoa je neutrální základ mnoha pokrmů, který je dobře nasycený bylinkami a kořením a organicky ředí omáčky na bázi masa.

Jak quinoa vypadá? Jedná se o zaoblená zrna dlouhá několik milimetrů. Zpravidla mají tradiční obilnou barvu: krémovou, šedohnědou. Někdy se vyskytují černá a červená zrna, ale neliší se v chuti a kulinářských vlastnostech. Obilovina má vnější podobnost s perličkovým ječmenem, proso a krátkozrnnou rýží.

CHEMICKÉ SLOŽENÍ A OBSAH KALOR

Komplex látek BJU v suchém produktu má tyto poměry:

  • Sacharidy: 64,2 g;
  • Tuky: 6,1 g;
  • Bílkoviny: 14,1 g;
  • Dietní vláknina: 7 g;
  • Popelové látky: 2,38 g;
  • Kalorie: 368 kcal.

Quinoa cereálie: vitamíny a minerály ve složení:

  • vitamín A – 1 mcg;
  • thiamin (B1) – 0,36 mg;
  • riboflavin (B2) – 0,318 mg;
  • cholin (B4) – 70,2 mg;
  • kyselina pantothenová (B5) – 0,772 mg;
  • pyridoxin (B6) – 0,487 mg;
  • kyselina listová (B9) – 183 mcg;
  • alfa tokoferol (E) – 2.44 mg;
  • vitamín PP – 1,52 mg;
  • betain – 630 mg;
  • draslík – 563 mg;
  • vápník – 47 mg;
  • hořčík – 197 mg;
  • sodík – 5 mg;
  • fosfor – 457 mg;
  • železo – 4,57 mg;
  • Mangan – 2,033 mg;
  • měď – 590 mcg;
  • selen – 8,5 mcg;
  • Zinek – 3,1 mg.
ČTĚTE VÍCE
Jak uchovat mimózu v kytici?

Obsah bílkovin obilovin obsahuje také řadu nahraditelných a esenciálních kyselin (celkem 18 kyselin). Největší podíl v tucích tvoří polynenasycené mastné kyseliny (3,3 g na 100 g) a mononenasycené mastné kyseliny (1,6 g na 100 g). Velký hmotnostní podíl mají kyseliny linolová, olejová a palmitová.

Quinoa bílá (vagovy)

Quinoa chorna (vagoviy)

Quinoa chervona (vagoviy)

QUINOA VELKÉ PROSPĚCHY A ŠKODY PRO TĚLO

  1. Díky přítomnosti lysinu ve složení zvyšuje vstřebávání vápníku a urychluje hojení tkání.
  2. Zlepšuje činnost trávicího systému.
  3. Stabilizuje činnost nervové soustavy: zmírňuje působení stresotvorných faktorů, posiluje spánek, odstraňuje roztržitost a podrážděnost.
  4. Díky přítomnosti kyseliny fytové ve složení zvyšuje protirakovinné funkce imunitního systému a snižuje hladinu cholesterolu.
  5. Pomáhá rychle obnovit fyzický a emocionální tonus po operacích a nemocech.
  6. Zabraňuje rozvoji artritidy, artrózy a dalších kloubních onemocnění.
  7. Slouží jako zdroj lehce stravitelných rostlinných bílkovin, nezbytných pro růst svalové hmoty, vývoj dětského organismu a adekvátní výživu pro těhotné ženy.
  8. Snižuje riziko rozvoje aterosklerózy, kardiovaskulárních onemocnění a arteriální hypertenze.

Možný negativní účinek:

  1. Negativní reakce těla v případě nesnášenlivosti produktu nebo jeho složek.
  2. Komplikace dny nebo urolitiázy.
  3. Zhoršení stavu zanícených nebo nemocných gastrointestinálních orgánů.

QUINOA: ZDRAVOTNÍ PŘÍNOSY

Při konzumaci rýžová zrna quinoa dobře uspokojují potřebu těla po minerálech a vitamínech. Největší podíl na průměrném denním příjmu pro dospělého má:

  • Železo (25 %). Podporuje krvetvorbu, tvorbu lymfocytů a enzymů. Nezbytný pro stabilní fungování štítné žlázy a průchod nervových vzruchů. V těhotenství je důležitým prvkem pro vývoj kostí a mozku plodu.
  • Draslík (23 %). Udržuje rovnováhu voda-sůl, krevní tlak a funkci ledvin. Zabraňuje vyplavování vápníku z kostí. Reguluje srdeční frekvenci. Nedostatek draslíku narušuje přívod kyslíku do mozku.
  • Hořčík (49 %). Nejdůležitější prvek pro stabilní fungování nervového systému a udržení kognitivních funkcí. Udržuje zdraví srdce a kostí. Stabilizuje metabolismus sacharidů a glukózy. Usnadňuje ženám vyrovnat se s premenstruačním syndromem.
  • Fosfor (57 %). Udržuje tvrdost kostry a kostí, pevnost buněčných membrán a podílí se na metabolických procesech. Nedostatek během těhotenství vede k opožděnému vývoji embrya.
  • Zinek (26 %). Klíčový prvek v boji proti plísním a infekcím. Působí protizánětlivě na vnitřní orgány. Podporuje zdraví reprodukčního systému.
  • Mangan (101 %). Posiluje funkce thiaminu, napomáhá tvorbě hormonů ve štítné žláze. Nezbytný pro zdravý vývoj kostí, stabilní funkci nervového systému a udržení účinnosti imunitního systému.
  • Měď (59 %). Má protizánětlivý, redoxní účinek. Udržuje pevnost kostí a stimuluje tvorbu kolagenu.
  • Selen (15,5 %). Jeden z nejlepších antioxidantů, který pomáhá udržovat mládí a krásu. Je také jednou z hlavních „zbraní“ těla v boji proti antioxidantům, které vedou ke vzniku rakoviny.
ČTĚTE VÍCE
Dá se zázvor nahradit křenem?

QUINOA NA STŘEVO

Obecně platí, že jako každý produkt s vysokým obsahem vlákniny má quinoa pozitivní vliv na funkci střev. Nestravitelné složky tvoří vláknitou hmotu, která prochází střevy jako kartáč. Za prvé zvyšuje účinnost odstraňování potravinového balastu a za druhé vlákna působí masážně na stěny orgánu a zvyšují prokrvení. Dobré prokrvení zase zlepšuje vstřebávání živin a zlepšuje svalovou činnost střev.

Velmi důležité!

Popsaný účinek přípravku platí pro osoby, které nepociťují zažívací potíže. Pokud jsou střeva zanícená, mají problémy s průchodností nebo peristaltikou, tak americká quinoa může působit depresivně.

QUINOA NA PANKREATITIDU

Quinoa má vysoký obsah produktů kyseliny šťavelové (oxalátů), proto by pacienti s pankreatitidou nebo cholecystitidou měli zacházet s produktem opatrně. Za normálních podmínek je vhodné omezit jeho užívání na 1-2x týdně ve formě strouhané kaše nebo vařených polévek. A během exacerbace onemocnění je vhodné zcela opustit pseudocereálie.

VÝHODY QUINOY PRO ŽENSKÝ TĚL

Rýžová quinoa nepatří mezi charakteristické „ženské“ potraviny, které mají cíleně blahodárný účinek, ale přesto je její použití užitečné. V první řadě tento produkt osloví příznivce zdravého životního stylu a vegetariánské výživy, protože obsahuje hodně rostlinných bílkovin, které se dobře vstřebávají trávicím traktem. Vysoký obsah vitamínů B udržuje psycho-emocionální tonus a snižuje stres na nervový systém způsobený stresem. Přípravek také zmírňuje výskyt PMS a klimakterických syndromů.

Díky vysokému obsahu silných antioxidačních složek (selen, mangan, vitamín E) snižuje konzumace obilovin také riziko vzniku rakoviny prsu.

QUINOA V TĚHOTENSTVÍ

Pro lékaře zůstávají cereálie jihoamerického původu stále nedostatečně prozkoumaným produktem, a tak těhotným ženám radí, aby jejich užívání zacházely s velkou opatrností. Výrobek je na jedné straně bohatý na kyselinu listovou, která je jedním z klíčových vitamínů pro zdravý vývoj plodu. Na druhé straně velký hmotnostní podíl sacharidů a vlákniny často vyvolává tvorbu plynů ve střevech. To může vést ke zhoršení pohody dítěte v důsledku stlačení plodu.

Během kojení je lepší omezit množství obilovin v denní stravě na 50-100 gramů.

QUINOA PRO MUŽE

Pro zdraví mužů má tato obilnina dvě cenné vlastnosti – vysokou nutriční hodnotu a vysoký obsah lehce stravitelných bílkovin. První poskytuje energii pro delší duševní a fyzickou práci a druhý zlepšuje svalovou funkci a regeneraci po silovém tréninku. Proto jsou exotické americké cereálie užitečné především pro sportovce a ty, kteří pracují rukama.

ČTĚTE VÍCE
Jak používat master 20 20 20?

VÝHODY SKVĚLÉ PRO DĚTI

Produkty s vysokým obsahem bílkovinných prvků jsou vždy prospěšné pro dětskou stravu. Přítomnost tuctu esenciálních aminokyselin v quinoa nám umožňuje říci, že toto zrno pomáhá mladému tělu sebevědomě se rozvíjet a růst. Ale stejně jako jinde je třeba se držet racionálních rámců. Pro děti do 14 let je lepší nekonzumovat více než 100 gramů výrobku denně.

Dětem do 2 let je lepší tuto obilninu nedávat. V tomto věku jsou střevní stěny velmi propustné a tělo špatně zvládá detoxikaci. Takže otrava je možná kvůli přítomnosti saponinů v potravinách.

QUINOA PRO DIABETIKY

Andská cereálie je prospěšná pro lidi s diabetem 2. typu, protože má nízký glykemický index (35-50) a vysoce zasytí. Kromě toho má nízký obsah rychle stravitelných sacharidů, které způsobují skoky v hladině glukózy v krvi po jídle. Přesto byste se před přidáním přípravku do svého jídelníčku a při pravidelném užívání měli poradit se svým lékařem a nechat se vyšetřit a upravit příjem inzulinu.

Dalším známým prvkem, který zrna quinoa neobsahují, je lepek. Díky tomu je cereálie dostupná pro konzumaci lidem s celiakií. Samozřejmě je třeba vzít v úvahu i kontraindikace spojené s jinými onemocněními.

JAK QUINOU UCHOVÁVAT

Pro skladování quinoy se nejlépe hodí suché plátěné sáčky nebo těsné, vzduchotěsné nádoby umístěné na suchém, tmavém a dobře větraném místě. Spodní oddíl chladničky má vhodné podmínky.

Quinoa byla nejdůležitější potravinou Indiánů, spolu s kukuřicí a bramborami sloužila jako hlavní potrava Inků. Tato obilovina se nazývala „zlaté zrno“. Dnes je quinoa běžným produktem naší každodenní stravy. „Komsomolskaja Pravda“ spolu s odborníkem rozumí tomu, co je pro lidské tělo přínosem a co je škodlivé z obilovin.

Historie quinoa ve výživě

Quinoa patří do čeledi Amaranthaceae a pochází z Jižní Ameriky. Rodištěm této rostliny je jezero Titicaca.

Andské národy začaly pěstovat quinoa před 3000 lety. V té době byla rostlina mimo tuto oblast málo známá.

Inkové považovali quinou za posvátné zrno a nazývali ji „matkou všech semen“. Na druhou stranu dobyvatelé považovali quinou za „indické jídlo“, pohrdali jí a dokonce ničili celá pole kvůli jejímu náboženskému významu pro Inky. Španělští dobyvatelé přinutili Inky pěstovat pšenici místo tradiční quinoa.

ČTĚTE VÍCE
Kvetou begónie po celý rok?

V Rusku je tato plodina známá také jako „rýžová quinoa“. Quinoa se nyní pěstuje v Uruguayi, Peru a Bolívii, přičemž 90 % úrody se dodává do Spojených států. To je jeden z důvodů relativně vysoké ceny quinoy v jiných zemích – je v nich vzácnější.

Valné shromáždění OSN vyhlásilo rok 2013 rokem quinoy. Chtěli tedy upozornit svět na důležitou roli této obilné plodiny a také na obrovskou práci domorodých obyvatel And, kteří dokázali quinou uchovat.

Složení a kalorie

Kalorie na 100 g 386 kcal
Proteiny 14,1 g
Tuky 6,1 g
Sacharidy 57,2 g

Výhody Quinoa

Quinoa se od ostatních obilovin liší tím, že jsou zdrojem vysokého množství bílkovin. Některé odrůdy mohou obsahovat až 20 % bílkovin, když například rýže je pouze 7 %. Quinoa má přitom mnoho druhů různých aminokyselin – až 20 možností. Protein v této obilnině je svým složením blízký mléčným bílkovinám. Tento důležitý prvek je nezbytný jako stavební materiál pro tělo zejména pro děti a těhotné ženy. Quinoa je výživné zrno, které vás zasytí na dlouhou dobu.

Tato rostlina obsahuje hodně lysinu, který je nezbytný pro vstřebávání vápníku. Mnohem méně lysinu obsahují například pšenice a rýže.

Quinoa dále obsahuje tuky, sacharidy a vlákninu, která zlepšuje trávení a vyživuje střevní mikroflóru. Quinoa má spoustu vitamínů B, mikroprvků, zejména fosforu (3x více než v rýži a ne méně než v rybách), železa, vápníku a zinku.

Škodlivost quinoy

— Quinoa by se měla konzumovat s mírou. Cereálie obsahují oxaláty (kyselinu šťavelovou), takže přejídání produktu může způsobit dysfunkci ledvin a zhoršit dnu. Před konzumací se quinoa musí namočit, protože zrno obsahuje toxiny, které se při zpracování vyplavují, radí Gastroenteroložka Olga Arisheva.

Využití quinoy v lékařství

Obliba quinoy v USA a západní Evropě se vysvětluje zvýšenou pozorností nadšenců zdravé výživy této rostlině. V roce 2000 vzrostl dovoz quinoy do USA 10krát.

V moderním světě jsou poměrně časté řasinky a Crohnova choroba, při které se rozvíjí intolerance lepku. Nachází se ve většině obilovin, ale quinoa nikoli, takže ji lze použít ke krmení lidí s těmito nemocemi.

ČTĚTE VÍCE
Je možné vysazovat angrešt v létě?

Tato kultura je také považována za dobrý obecný posilující prostředek, který dokonale doplňuje energetické zásoby aktivních lidí. Quinoa pomáhá urychlit rekonvalescenci po nemoci a operaci.

V kosmetologii se quinoa používá jako peeling, který účinně exfoliuje pokožku.

Použití quinoy při vaření

Quinoa je poměrně všestranné obilí, které lze jíst samotné, přidat do polévky nebo salátu, připravit z něj mouku a zapéct do koláčů a chleba. Chuť je vcelku neutrální, připomíná divokou rýži.

Před vařením je důležité quinou propláchnout, jinak bude pokrm hořký. Během vaření cereálie promíchejte.

Quinoa s houbami

Všestranný pokrm, který lze použít jako přílohu nebo skvělý oběd či večeři.

Quinoa 500 g
Olivový olej 30 g
česnek 3 denticles
Žampión 200 g
Vývar nebo voda 500 ml
Cibule 1 kus.
Sůl, mletý černý pepř chuť

Cibuli a houby omyjeme, oloupeme a nakrájíme nadrobno. Smažíme dozlatova na malém množství oleje.

Dále přidejte propláchnutou syrovou quinou a promíchejte. Zalijte vývarem nebo vodou, přidejte koření a vařte asi 15 minut, dokud se tekutina nevsákne.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady