No, kdo by nemiloval jahody?! Jasně purpurově červené bobule lákají svou jedinečnou vůní a vybízejí k vychutnání božské chuti. A protože jahodová sezóna již úspěšně začala, rozhodli jsme se dnes pohovořit o jejích nepopiratelných výhodách a zároveň si o ní říci pár zajímavostí.

Starý vzhled

První zmínky o jahodách pocházejí z roku 230 př. n. l., kdy se začaly pěstovat v rozlehlé Itálii. Ale lahodné bobule získaly slávu až v šestnáctém století, kdy jahody dobyly Evropu.

Dnes na světě existuje více než 300 druhů zahradních jahod – to je botanický název této bobule. Nejkvalitnější ovoce na světě podle světových odborníků roste ve francouzské Bretani. A hlavně, jak se ukázalo, oblíbenou rostlinu milují a uctívají v Belgii, kde je jediné Muzeum jahod na světě.

Ale my, obyvatelé regionu Don, můžeme být také právem hrdí na odrůdy této bobule, které rostou pouze na naší úrodné půdě. Místní jahody se vyznačují tmavě červenou barvou, jedinečnou omamnou vůní a mimořádnou sladkostí, jíst je je radost a džem z našich jahod je obzvlášť chutný.

Osvědčený užitek

V dávných dobách byly jahody považovány nejen za dezert, ale za lék na mnoho nemocí, s jejich pomocí „léčily“ horečku, zmírňovaly bolesti hlavy a normalizovaly trávení. A Francouzi stále považují jahody za silné afrodiziakum a nazývají je „bobule lásky“. Kromě toho vědci prokázali, že zahradní jahody stimulují produkci endorfinů v těle – takzvaných „hormonů štěstí“.

Je známo, že jahody jsou nejlepším zdrojem vitamínu C. Pokud jde o obsah kyseliny askorbové, dají šanci jakémukoli citrusovému ovoci. 100 g jeho čerstvého ovoce obsahuje asi 98 % denní hodnoty tohoto antioxidantu. Výzkumy ukazují, že vitamín C je vysoce aktivní v boji proti volným radikálům, hlavním viníkům předčasného stárnutí.

Proto jsou jahody součástí mnoha krémů a salonních ošetření s anti-age efektem.

Tato bobule snižuje riziko vzniku rakoviny. Podle údajů zveřejněných Journal of Agricultural jsou jahody dobrým prostředkem pro prevenci rakoviny ženských orgánů a trávicího systému. Obsahuje kyselinu ellagovou, látku s prokázanými antikarcinogenními vlastnostmi. Zahradní jahody obsahují draslík, hořčík, sodík, fosfor a vápník. Pozornost vědců ale přitahuje velké množství zinku. V lidském těle je „odpovědný“ za normální fungování urogenitálního systému, a proto se jahodám někdy říká „přírodní viagra“. Jahody jsou také velmi užitečné pro nastávající maminky. Nejdůležitějším „ženským“ vitamínem je kyselina listová, která je extrémně nezbytná při plánování těhotenství a během jeho prvních 12 týdnů. Pokud je v těle nedostatek kyseliny listové, mohou se u plodu objevit malformace. 100 g jahod obsahuje více než 13 % denní hodnoty tohoto vitamínu, což je poměrně významné.

ČTĚTE VÍCE
Proč je tolik žížal?

Také jeden šálek jahod obsahuje 30 % denní hodnoty hořčíku, což je velmi důležité. Pokud má tělo nedostatek hořčíku, může se objevit zrychlený tep, bolesti hlavy, slabost, poruchy spánku a ztráta síly. Tento minerál se podílí na procesu vstřebávání kyslíku, pomáhá udržovat rovnováhu elektrolytů v těle a ovlivňuje funkci svalů.
Jahody mají také uklidňující účinek, pomáhají při nervovém stresu, psychickém vypětí a zlepšují emoční náladu.

Kromě toho je dobrým prostředkem pro prevenci kardiovaskulárních chorob, vysokého krevního tlaku a aterosklerózy. A v tibetské medicíně se jahody používají k léčbě dny a metabolických poruch. Jahody také aktivují schopnost učit se. Výzkumy ukazují, že pokud budete jíst tyto bobule každý den, můžete posílit svou paměť. Flavonoidy v bobulích mají úžasný účinek. Vědci tak považují fisetin za základ léků pro léčbu Alzheimerovy choroby. Stimuluje schopnosti učení a zlepšuje kognitivní funkce těla.

A konečně, jahody lze nazvat bobule krásy a harmonie. Studie provedená výzkumníky z Harvard School of Public Health zjistila, že lidé, kteří každý den jedí dostatek čerstvého ovoce, bobulovin a zeleniny, váží méně a mají menší pas. Jahody obsahují zdravou vlákninu, vitamíny A, K, PP, E a skupinu B, což znamená, že mohou hrát významnou roli při udržování zdravé hmotnosti.

Nejzdravější jsou samozřejmě čerstvé jahody přímo ze zahrádky. Při tepelné úpravě se většina vitamínů a minerálů zničí, ale to neznamená, že bobule ztratí všechny své výhody. Je však lepší střídat čerstvé a zpracované bobule.

Mimochodem, na rozdíl od všeobecného přesvědčení, velké jahody nemusí být nutně „nacpané chemikáliemi“. Velikost plodů může být znakem odrůdy. Velké bobule jsou tedy častější mezi ranými odrůdami zahradních jahod. Při jeho výběru je mnohem důležitější dbát na celistvost jahod, absenci nezralosti a čerstvost.

lahodný dezert

Jahody mohou být výbornou složkou omáček k drůbeži a rybám, mohou být součástí smoothies, zmrzliny, koláčů a různých salátů, kombinovat je se sýry, cereáliemi a doplňovat kysané mléčné výrobky. Zajímavé je, že americké restaurace podávají nakládané zelené jahody – jedinečnou alternativu k našim okurkám.

Jahody se k rebarbore hodí a je z nich skvělý nápoj. Stonku rostliny oloupejte a nakrájejte na 1 cm kousky, jahody nakrájejte na čtvrtky, pak vše přes noc zalijte vařící vodou. Ráno přidejte med a mátu podle chuti, vychlaďte a můžete zkoušet.

ČTĚTE VÍCE
Jak se cvrčci dostanou do bytu?

Charlotte

Vyšlehejte 4 vejce se sklenicí hnědého cukru a do budoucího těsta na sušenky přidejte sklenici mouky. Polovinu těsta nalijeme do formy, naskládáme na ni 200-400 g jahod a přikryjeme druhou polovinou. Pečeme v troubě na 180 stupňů asi 30-40 minut do krásné zlaté barvy. Ozdobte čerstvým ovocem a lístky máty.

Je zajímavé,

Jahody jsou jednou z mála rostlin, jejichž semena nejsou uvnitř bobulí, ale venku. Proto tak rychle roste a rozvíjí nová území. Jedna bobule může obsahovat až 200 semen!

Zvykli jste si odepřít si jahody kvůli riziku alergie? Vědci vyvinuli novou odrůdu se zcela bílými bobulemi, které nejsou chuťově v žádném případě horší než ty červené.

Připravila Elena WEKSLEROVÁ

Podívejte se na nejnovější zprávy z města a regionu na našem kanálu TG a na sociálních sítích „Vkontakte“ a „Odnoklassniki“.

Jahody jsou jednou z nejoblíbenějších zahradních plodů. Její sezóna začíná koncem května a trvá do července. Zabýváme se dietologem, gastroenterologem Rustem Sadykovem a šéfkuchařkou Benitou Strelchenko, co je pro jahody užitečné a škodlivé, jak skladovat bobule a co lze z produktu připravit.

  • Obsah kalorií a BJU jahod
  • Co je užitečné jahody
  • Jaká je škoda na jahodách
  • Co se stane s tělem, když budete jíst jahody každý den
  • Jahody na hubnutí
  • Jak si vybrat správné jahody v obchodě
  • Jak správně skladovat jahody
  • Recepty na čerstvé a mražené jahody

Obsah kalorií a BJU jahod

Díky bohatému složení a výhodám, které mohou jahody přinést, je energetická hodnota této voňavé bobule pouze 41 kcal na 100 g produktu. Pokud jde o obsah živin, obsahuje přibližně:

  • 87,4 ml vody;
  • 7,5 g uhlohydrátů;
  • 2,2 g vlákniny;
  • 0,8 g bílkovin.

Foto: Jack Taylor/Getty Images

Co je užitečné jahody

Jahody jsou chutné a zdravé sezónní bobule. Jedná se o nízkokalorický produkt bohatý na mikro a makro prvky. Kromě standardní sady vitamínů B, E a A mají jahody vysoký obsah vitamínu C. Tím však přednosti produktu nekončí.

Ochrana proti anémii

Jahody kombinují železo, askorbovou a kyselinu listovou. Díky tomu je velmi užitečný při anémii z nedostatku železa.

Ochrana před depresí

Složení bobule obsahuje mangan – důležitý prvek pro tělo. Podílí se na syntéze serotoninu („hormonu štěstí“), posiluje kosti a pomáhá zlepšovat činnost enzymů.

ČTĚTE VÍCE
Jak zabít demodex před očima?

Zlepšení trávení

Výrobek obsahuje velké množství dietní vlákniny – vlákniny. V tenkém střevě se nevstřebává, což má pozitivní vliv na trávicí procesy.

přírodní afrodiziakum

Drobná světle zbarvená semena na bobulích obsahují biologicky aktivní zinek, který má pozitivní vliv na pohlavní hormony.

Pomoc pro cévy a srdce

Jahody jsou zdrojem antioxidantů. Chrání kardiovaskulární systém před poškozením. A draslík, který v bobulích také najdeme, pomáhá regulovat krevní tlak.

Posílení imunitního systému

V bobulích je více kyseliny askorbové než v citronu. Vysoký obsah vitamínu C dělá z jahod nejen dobrý zdroj antioxidantů. Tento prvek má pozitivní vliv na imunitní systém.

Snižuje riziko rakoviny

Jahody obsahují kyselinu ellagovou. Je to antioxidant, který snižuje riziko některých typů rakoviny. Patří mezi ně rakovina prsu a rakovina tlustého střeva.

Foto: Julian Finney/Getty Images

Zlepšuje zdraví pokožky

Antioxidanty pomáhají chránit epidermis před poškozením způsobeným sluncem a znečištěním. To vám umožní zachovat zářivý vzhled a mladistvou pleť.

Jaká je škoda na jahodách

Jahody jsou silný alergen. Proto ti, kteří jsou náchylní k různým typům alergií, by měli bobule používat opatrně. Při zarudnutí kůže, svědění, bolestech břicha nebo zažívacích potížích je vhodné poradit se s lékařem.

Přípravek má také choleretický účinek a může vést ke zhoršení pohody, pokud trpíte žlučovými kameny.

Zvláště opatrní musí být lidé s gastrointestinálními problémy. Ovocné kyseliny ve složení bobule mohou zhoršit onemocnění. Před zařazením jahod do jídelníčku je nejlepší poradit se s lékařem.

Pokud existují kontraindikace, mohou být jahody nahrazeny borůvkami, malinami, ostružinami nebo broskvemi. Všechny tyto bobule jsou také bohaté na vitamín C, vlákninu a antioxidanty.

Rustem Sadykovem
Dietolog, gastroenterolog, kandidát lékařských věd

Co se stane s tělem, když budete jíst jahody každý den

Existuje nádherná věta: “Všechno je lék a všechno je jed – všechno je to o dávce.” Proto je důležité dodržovat průměrné denní normy. Pro dospělého člověka bez zdravotních kontraindikací je to asi 300-500 g jahod denně.

Přípravek obsahuje antioxidanty, které pomáhají v prevenci nemocí souvisejících s věkem: snižují vysoký krevní tlak, chrání před aterosklerózou a snižují riziko infarktu.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí divoké hrozny?

S věkem dochází v těle k svalové degeneraci, snižuje se také pohyblivost a zvyšuje se křehkost kloubů. Mangan, který se nachází také v jahodách, pomáhá těmto stavům předcházet a působí protizánětlivě.

Navíc díky vysokému množství draslíku a některým flavonoidům pomáhá pamlsek předcházet mnoha očním onemocněním.

Jahody na hubnutí

Sladké bobule mohou být podávány jako dezert místo pečiva nebo pochutin na bázi cukru. Takové pochoutky vás rozveselí a nasytí tělo nezbytnými vitamíny a minerály, ale přesto byste se s produktem neměli nechat unést.

Stejně jako všechny bobule jsou jahody velmi užitečné. Obsahuje však slušné množství fruktózy. Nemůžete ho jíst průběžně, jako všechny druhy ovoce. Doporučuji ne více než hrst denně a pouze v sezóně.

Rustem Sadykovem
Dietolog, gastroenterolog, kandidát lékařských věd

Jak si vybrat správné jahody v obchodě

Vybírejte světlé, voňavé a pevné bobule střední velikosti, s jasně žlutými semeny na povrchu, bez hniloby a tmavých skvrn. Listy by neměly být scvrklé, ale zelené a čerstvé. Je vhodné věnovat pozornost sezónním bobulím místních odrůd.

Jak správně skladovat jahody

Nejlepší je skladovat produkt při pokojové teplotě asi několik dní. Pokud chcete bobule uchovat déle – musí být umístěny v chladničce. Tam neztratí svou čerstvost až pět dní. Zmrazené jahody se skladují do další sezóny, tedy přibližně 9-12 měsíců.

Aby jahody nezměkly, musíte je umýt pouze před použitím.

Recepty na čerstvé a mražené jahody

Jahody se snadno stanou součástí různých pokrmů, od džemů a kompotů až po různé dezerty. Šéfkuchařka Benita Strelchenko se podělila o nejjednodušší a nejrychlejší recepty na letní jídla se sezónní pochoutkou.

Jahodový koktejl

  • mražené nebo čerstvé jahody – 1 šálek;
  • rostlinné mléko – 1 sklenice;
  • banán – 1/2 dílu;
  • med – 1 lžíce. l.