Švestka je nízkokalorické ovoce bohaté na vitamíny a minerály. Zjišťujeme spolu s odborníky, jak je užitečná a škodlivá, jak moc se jí dá sníst a jak se správně připravit na zimu.

  1. Zajímavá fakta
  2. Jak správně jíst švestky
  3. Výhody
  4. Škodlivé
  5. Jak vybrat a uložit švestku: tipy šéfkuchaře

Švestková fakta

Archeologové našli švestky v neolitických vykopávkách spolu s olivami a hrozny [1]. Podle vědců se tyto plody původem z Íránu nejprve rozšířily po celé Asii a poté za pomoci Řádu německých rytířů migrovaly do Evropy.

Na Rusi se švestky začaly pěstovat od poloviny XNUMX. století. První švestky byly vysazeny v Izmailovské carské zahradě, poté začala šlechta na svých územích sázet „módní sazenice“. Švestka dobře zakořenila a brzy ji bylo možné najít na selských dvorech.

Kalorický obsah a nutriční hodnota švestek na 100 g:

  • kalorie – 46 kcal;
  • proteiny – 0,7 g;
  • tuky – 0,28 g;
  • sacharidy – 11 g;
  • vláknina – 4 g [2]

Švestka je bohatá na vitamíny A, C, B, E, PP, obsahuje hodně draslíku, vlákniny a ovocných kyselin. Toto složení z něj dělá vynikající nástroj pro čištění těla a stimulaci práce všech jeho systémů.

Jak jíst švestku: rady od výživového poradce

Dina Babovich dietoložka-výživová sestra, hlavní lékařka kliniky Orient Express

„Kdyby ženy věděly, jak užitečné jsou švestky pro jejich zdraví a krásu, možná by je jedly každý den. Milovníkům sladkého je totiž mnohem příjemnější dohánět nedostatek vitamínu C pomocí těchto plodů, než okusovat ředkvičky nebo řapíkatý celer. Švestka má poměrně nízký glykemický index (35), což ji umožňuje zařadit do seznamu dietních dezertů.

Švestka je bohatá na vlákninu, proto zlepšuje střevní motilitu a urychluje proces hubnutí. Dalším plusem pro hubnutí je draslík. Kromě příznivého účinku na kardiovaskulární systém je zodpovědný za regulaci rovnováhy voda-sůl.

Pro ženy nad 45 let je velmi důležité pravidelně zařazovat do svého jídelníčku švestky, protože obsahují dokonalou kombinaci fosforu a vápníku a také fenolické a flavonoidní sloučeniny pro pevnost kostí. Odborníci na výživu tvrdí, že právě švestky a švestky dokážou zastavit úbytek kostní hmoty u žen po menopauze.

Se švestkou byste se však neměli nechat unést: denně si můžete dovolit maximálně 150 g. Ovoce je nejlepší jíst mezi jídly nebo k cereáliím či salátům.

ČTĚTE VÍCE
Jak oživit túje na jaře?

Výhody švestky

1. Prodlužuje mládí

Švestka je bohatým zdrojem antioxidantů, jako jsou antokyany, kyselina askorbová, karotenoidy, vitamín E. Všechny tyto látky se podílejí na boji proti volným radikálům, které urychlují stárnutí a vyvolávají řadu onemocnění, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba [3]. Vědcům se podařilo prokázat souvislost mezi přidáváním švestek do každodenní stravy a zlepšováním paměti [4].

2. Podporuje silné kosti

Studie ukázala, že pravidelná konzumace švestek zlepšuje kostní minerální hustotu a kostní biomarkery. Tento účinek vědci připisují antioxidantům obsaženým v ovoci, které snižují oxidační stres a zvyšují hladinu hormonů, které jsou zodpovědné za tvorbu kostní hmoty [5]. Vitamin K ve švestkách hraje klíčovou roli v metabolismu vápníku, hlavního minerálu nacházejícího se v kostech a zubech.

3. Normalizuje funkci střev

Díky vláknině a velkému množství vody ve svém složení švestka dobře odstraňuje usazeniny cholesterolu a soli z těla, pomáhá zlepšovat činnost trávicího traktu a předchází žaludečním nevolnostem včetně zácpy [6]. Vzhledem k tomu, že ovoce je považováno za nízkokalorické, může být zahrnuto do vyvážené stravy pro hubnutí. Potraviny bohaté na vlákninu totiž podle vědců snižují produkci hormonů způsobujících hlad [7].

4. Podporuje kardiovaskulární systém

Švestky jsou bohatým zdrojem draslíku, který je velmi důležitý pro zdraví kardiovaskulárního systému a ovlivňuje stabilitu krevního tlaku. Nedostatek draslíku vede k slabosti, křečím, arytmiím. Vitamin K ve švestkách aktivuje protein, který pomáhá předcházet usazování vápníku v tepnách [8] a zabraňuje tvorbě plaků – prekurzorů srdečních chorob [9].

5. Posiluje imunitu

100 g švestek tvoří téměř 16 % denní potřeby vitaminu C. Toto ovoce bude vynikajícím doplňkem citrusových plodů a v případě alergií – alternativou k nim. Při pravidelném užívání zvyšuje švestka odolnost organismu proti infekcím a zánětům.

Škodlivá švestka

Kvůli vysokému obsahu fruktózy a polyolů (cukerných alkoholů) by se švestkám měli vyhýbat lidé se syndromem dráždivého tračníku a jinými gastrointestinálními problémy. Ovoce může také způsobovat alergie, zejména u těch, kteří již mají zkušenost s nesnášenlivostí jiných „peckovin“. S opatrností by se švestky měly jíst při revmatismu, dně a urolitiáze pro její projímavý a diuretický účinek.

Jak vybrat a uložit švestku: tipy šéfkuchaře

Šéfkuchař Sergey Leonov, zakladatel online akademie zdravé výživy ZOGigay, autor mistrovských kurzů anti-age kuchyně

ČTĚTE VÍCE
Jaké hnojivo má šeřík rád?

„První věcí na začátek je vybrat si ovoce, které chcete na zimu připravit. Všechno je zde docela jednoduché: vyberte si zralé plody jednotné barvy, bez kožních defektů, tmavých, bílých nebo zelených skvrn. Pro přípravu švestky doma musí být silná a bez hniloby. Důležitý bod: pokud na odtoku vidíte bílý povlak, který lze snadno setřít ubrouskem, nebojte se – je to dobré znamení. To znamená, že švestka je pěstována způsobem šetrným k životnímu prostředí.

Pro přířezy jsou ideální odrůdy, které mají spíše dužinu, dostatek cukru a trochu vláhy. Dobře se hodí maďarština a Renklod.

Mějte na paměti, že velké plody budou schnout déle než malé. Pokud nechcete dlouho čekat, stačí velký plod rozpůlit a odstranit pecku.

Neexistují žádná zvláštní tajemství, jak připravit švestku, aby se zachovalo maximum vitamínů. Hlavní věcí je nesušit plody a správně je skladovat: ve skleněné nádobě nebo plastové nádobě s víkem. Je důležité, aby nádoby byly prakticky sterilní a suché.

Připravenost švestek je dána tím, že se nebudou lepit na ruce, ale zůstanou dostatečně elastické a při mírném ohnutí se nelámou.

Odborník Roskachestvo mluví o výhodách a nebezpečích švestek, vitamínech v nich a jak si vybrat dobré švestky.

Jaké vitamíny jsou ve švestkách?

Elena Syurakshina
endokrinolog nejvyšší kategorie, kandidát lékařských věd, odborník na výživu

– Švestka (jakákoli odrůda) je bohatá na cenné látky potřebné pro tělo k udržení zdraví a vitality. Jedna velká švestka váží asi 80 g. Toto množství tvoří přibližně 0,5 g bílkovin, 0,1 g tuku, 7,0 g sacharidů, 1,7 g vlákniny, 8 g cukru. Jedna švestka má asi 29 kalorií.

Švestky jsou bohaté na vitamíny a antioxidanty: obsahují vitamíny A a C, vápník, fosfor, draslík a železo. Čerstvé i sušené švestky jsou neuvěřitelně bohaté na antioxidanty, pektiny, organické kyseliny a třísloviny.

Jaké jsou zdravotní přínosy švestek?

  • Dobré pro játra. Švestky, stejně jako švestková šťáva, pomohou chránit játra před negativními účinky, a proto jsou preventivním opatřením pro rozvoj různých onemocnění. Vědci tvrdí, že funkce jater se zlepšuje po zavedení sušených švestek a švestkové šťávy do stravy. Pokud tedy chcete mít zdravá játra, radíme co nejčastěji přidávat švestky do snídaně nebo ovocného salátu.
  • Pomáhá udržet váhu pod kontrolou. Švestka obsahuje hodně vlákniny, takže dodává pocit sytosti na dlouhou dobu a umožňuje udržovat stabilní hladinu cukru v krvi.
  • Podporuje zdraví cév. Tvorba plaku v tepnách může způsobit aterosklerózu a vazokonstrikci, což vede k nedostatku kyslíku v tkáních těla. To vše může následně vyústit v srdeční selhání, mrtvici nebo infarkt. Riziko rozvoje aterosklerózy můžete snížit správnou výživou. Vědecké studie prokázaly, že pití sušených švestek a šťávy ze sušených švestek může výrazně snížit krevní tlak a hladinu špatného cholesterolu.
  • Prodlužuje mládí. Švestky jsou mimo jiné bohaté na antioxidanty (jako jsou například antokyany, kyselina askorbová, karotenoidy, vitamin E). Antioxidanty snižují oxidační stres a chrání buňky před agresivními účinky volných radikálů. Vědecké studie potvrzují souvislost mezi konzumací švestek a sušených švestek a zlepšením paměti. Sušené švestky obsahují také hodně draslíku, který snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění díky tomu, že draslík je nezbytný pro normální činnost srdce.
  • Posiluje kostní tkáň. Pravidelná konzumace švestek má dobrý vliv nejen na stav vnitřních orgánů, ale i na stav kostí. Vědecké studie prokázaly, že sušené švestky a švestky jsou díky svým fenolickým a flavonoidním sloučeninám nejúčinnější v prevenci úbytku kostní hmoty u žen po menopauze. Kromě toho jsou švestky důležitým zdrojem bóru, který pomáhá při posilování kostí a svalů.
  • Zabraňuje nedostatku železa. Švestky jsou bohaté na železo, jehož nedostatek může vést k anémii, což je stav, kdy je snížen hemoglobin v krvi. Na 100 g švestek připadá 2,1 mg železa.
  • Užitečné pro trávení. Za zmínku stojí, že toto ovoce slouží jako výborná prevence zácpy, přirozenou cestou jemně stimuluje peristaltiku. A to vše díky pektinům a dietní vláknině, rozpustné i nerozpustné.
ČTĚTE VÍCE
M stříkat proti černým mšicím?

Kolik ovoce můžete jíst najednou

Přes všechny užitečné vlastnosti švestek je třeba je jíst s mírou. Nadměrná konzumace ovoce je plná nadýmání a průjmu, alergických reakcí.

Denní norma švestek pro zdravého dospělého není více než 5-6 kusů denně. Optimální množství jsou 3-4 švestky.

Doporučuje se jíst ne více než dva druhy ovoce najednou.

Při žaludečních potížích není doporučená norma více než jedna nebo dvě švestky denně.

V jakém věku mohou být švestky podávány dětem?

Švestkovou šťávu lze zkusit dát dítěti po šesti měsících (při absenci sklonu k průjmu a alergiím). První porce není více než jedna čajová lžička. Při absenci negativních důsledků lze dávku postupně zvyšovat na 50 ml. Po roce může být část šťávy pro dítě přivedena až na 100 ml. Od dvou let můžete jíst celé švestky. Stačí z nich odstranit kosti a velké ovoce nakrájet na kousky.

Švestky spolu s ovocnými příkrmy v podobě jablek a hrušek můžete miminku nabídnout po devíti měsících. Žaludek dítěte však ne vždy dobře tráví čerstvé švestky, takže takové ovoce by mělo být zavedeno do dětské stravy ve formě pyré. Nejprve se připravuje ze světlých odrůd švestek a později dopřávají dítěti tmavé ovoce.

Škody na zdraví a kontraindikace

  1. Švestky obsahují velké množství organických kyselin, proto je při gastritidě s vysokou kyselostí, erozivní gastritidě, peptickém vředu žaludku a / nebo dvanáctníku nutné se švestkám ve stravě vyhnout.
  2. Vzhledem k tomu, že švestky mají laxativní účinek, mohou být švestky kontraindikovány i v malých množstvích u lidí se sklonem k průjmu, snížení enzymatické aktivity různých částí gastrointestinálního traktu, a tedy i narušení trávení potravy. Nezralé plody mají zvláště silný projímavý účinek, pokud se konzumují nalačno.
  3. Obézním lidem a kojícím matkám se nedoporučuje konzumovat švestky ve velkém množství.
  4. Švestka obsahuje oxaláty, soli a estery kyseliny šťavelové. Mohou se hromadit a krystalizovat v těle, což může vést ke zdravotním problémům ledvin a žlučníku. Lidé, kteří trpí onemocněním těchto orgánů, by měli omezit množství švestek.
  5. A samozřejmě stojí za to vyloučit švestky pro individuální nesnášenlivost a alergické reakce.
ČTĚTE VÍCE
Které okurky není nutné opylovat?

Jak se švestka používá k léčebným účelům?

Švestka v čerstvé, sušené formě, stejně jako její odvary, mají silný projímavý účinek. Při zácpě a syndromu líného střeva napomáhá přirozenému pohybu střev. Také pektiny a vláknina obsažené v ovoci zlepšují trávení a slouží jako živné médium pro střevní mikroflóru. Švestková dužina se přidává do některých lékárenských laxativ s přírodním složením.

Při stomatitidě se doporučuje oplachování odvarem švestkových listů: 20 g sušených listů se nalije do sklenice vroucí vody, vaří se 20 minut a poté se přidá vařená voda, čímž se objem kapaliny zvýší na původní.

V indické medicíně jsou švestky zahrnuty jako jedna z hlavních složek ve složení léků používaných při léčbě gynekologických onemocnění. A v čínském lidovém léčitelství se plody švestky používají jako lék na zvracení a švestce se připisuje i expektorační účinek.

Nezapomeňte však, že tradiční medicína v žádném případě neruší léčbu předepsanou lékařem, ale slouží spíše jako doplněk nebo prevence onemocnění.

Jaká jídla se spárují se švestkami?

Pokud se budeme bavit o ovoci (například při přípravě ovocných salátů), ke švestkám se hodí meruňky, třešně, citrony, pomeranče, nektarinky, broskve, maliny. A z koření se dobře hodí zázvor, kardamom, skořice, vanilka, koriandr, med, máta. Můžete přidat i ořechy, jako jsou mandle, kaštany, lískové ořechy, pekanové ořechy, piniové oříšky, pistácie, vlašské ořechy.

Švestka se hojně využívá i při pečení. S ním můžete vařit lahodné a zdravé dezerty: koláče, kastrol, džemy a mnoho dalšího. Neméně oblíbené mezi lidmi jsou kompoty z různých odrůd švestek.

Skvělou chuť má i maso dušené se švestkami. Ptáčka můžete nacpat švestkou a upéct v troubě. Sladkokyselá chuť švestky se dobře hodí k tučným masům. Slavné židovské jídlo tsimes se často připravuje ze sušených švestek.

Ze švestek se vyrábí oblíbené alkoholické nápoje: srbská slivovice, maďarský likér Palinka, čínské švestkové víno. Ze švestek jsou vynikající dezertní vína. Čím déle švestkové víno skladujete, tím lépe chutná.

A samozřejmě nesmíme zapomenout na obrovské bohatství omáček, které se ze švestek vyrábí. Nejoblíbenější (a mimochodem zdaleka ne náročný na přípravu) je tkemali.

Jak vybírat a skladovat švestky?

ČTĚTE VÍCE
Co si můžete dát do lékárničky?

Při výběru švestek byste měli věnovat pozornost absenci skvrn, změny barvy a důlků. Švestky si můžete dozrát sami doma, takže nejdůležitější je vybrat si dobré švestky, i když jsou ještě trochu tvrdé.

Pokud zakoupené švestky ještě nenavoněly a jen mírně změkly, měli byste je několik dní uchovávat mimo lednici (protože proces zrání nemůže pokračovat v chladu), dokud nedozrají. Aby švestky rychleji dozrály, můžete je umístit do papírového sáčku. Faktem je, že když jsou zralé, uvolňují ethylen. Umístěním švestek do papírového sáčku je obklopíte tímto plynem, který jim pomůže rychle dozrát.

Jak poznáte, že jsou švestky zralé? Je to jednoduché: pokožka získá lehce zaprášený vzhled. Plody změknou na dotek a získávají bohatou sladkou vůni.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.