– Kukuřice sama o sobě je cenným výživným produktem.
V suché formě je jeho obsah kalorií 328 kcal na 100 g produktu, což často děsí ty, kteří sledují svou postavu. Ve skutečnosti byste se toho neměli bát, protože obsah kalorií ve 100 g hotové kaše je nízký: asi 110 kcal, pokud ji vaříte ve vodě, a asi 120 kcal, když ji vaříte v mléce. Navíc je pokrm často zahrnut do dietního menu kvůli své schopnosti snížit chuť k jídlu a nasytit tělo na dlouhou dobu.

Kukuřičná krupice může být ideální součástí vyvážené stravy, protože je bohatá na vlákninu, která je nezbytná pro zdraví trávicího traktu. Vláknina je nedílnou součástí téměř každé stravy.

Obiloviny obsahují tak důležité aminokyseliny jako tryptofan a lysin. Kukuřičná krupice je bohatá na různé vitamíny a minerály, včetně: křemíku, draslíku, fosforu, zinku, mědi, manganu, cínu, titanu, hliníku a niklu. Kukuřičná krupice obsahuje vitamíny A, vitamíny skupiny B (thiamin, riboflavin, kyselina listová a pantotenová, pyridoxin), vitamíny PP, betakaroten (provitamín A), vitamín E a další.

Zdravotní přínosy kukuřičné krupice

Výhody pro gastrointestinální trakt. Vláknina, kterou kukuřičná krupice obsahuje ve velkém množství, podporuje přirozenou očistu střev a podporuje peristaltiku. Pravidelná konzumace potravin obsahujících vlákninu pomáhá předcházet zácpě.

Výhody pro kardiovaskulární systém. Kukuřičná krupice obsahuje fytosteroly, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi a tím zlepšují zdraví srdce. Draslík a hořčík jsou také zodpovědné za normalizaci fungování kardiovaskulárního systému a snížení rizika vzniku závažných onemocnění.

Výhody pro pokožku a vlasy. Kukuřičná krupice obsahuje antioxidanty a vitamín E, které pomáhají zlepšit stav pokožky a vlasů. Antioxidanty chrání tělo před účinky volných radikálů, čímž zabraňují předčasnému stárnutí.

Škodí kukuřičná krupice tělu?

  • Začněme tím, že kukuřičná krupice je v dietetice ceněna kvůli své schopnosti poskytovat dlouhodobý pocit plnosti a snižovat chuť k jídlu, takže je nepravděpodobné, že by ji lidé s podváhou jedli pravidelně.
  • Odborníci také nedoporučují konzumovat pokrmy vyrobené z kukuřičné krupice během exacerbace gastritidy nebo žaludečních vředů, protože vláknina obsažená v tomto produktu může vyvolat další podráždění sliznice.
  • Nadměrná konzumace kukuřičné kaše zvyšuje střevní motilitu, což může v některých případech způsobit nepohodlí a bolest.
  • Obecně platí, že rizika spojená s konzumací kukuřičné krupice jsou minimální. Tato kaše neobsahuje lepek, takže je ideální pro osoby s diagnózou celiakie, tedy nesnášenlivostí tohoto proteinu. Pokud se však po použití objeví nepohodlí nebo existují pochybnosti, je lepší se před použitím poradit s lékařem.
ČTĚTE VÍCE
Jak poznáte, že je meloun přezrálý?

Jak se obiloviny používají v lékařství?

Nedá se říci, že by se kukuřičná krupice používala přímo k léčbě nemocí. Tento produkt je ale bohatým zdrojem vitamínů a minerálů a přitom se snadno připravuje a skladuje. Není náhodou, že pokrmy z kukuřičné mouky a obilovin byly odedávna základem jídelníčku různých národů. Cereálie si brali s sebou i na dlouhé túry. Pomohlo to udržet efektivitu a energii po dlouhou dobu. Obsahuje poměrně hodně vitamínu A a vitamínu C a také vitamínů skupiny B.

Vitamin E je antioxidant, který pomáhá udržovat mládí tím, že zlepšuje stav pokožky, vlasů a má také příznivý vliv na reprodukční funkce. Antioxidanty v této obilovině navíc snižují riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. Kyselina nikotinová snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu tím, že odbourává přebytečný tuk, a také zlepšuje metabolismus tuků v těle, je zodpovědný za urychlení metabolických procesů.

Kukuřičná krupice obsahuje vápník a fosfor. Tyto látky příznivě působí na stav nehtů, kosterního aparátu a zubů. Draslík a hořčík jsou zodpovědné za normalizaci fungování kardiovaskulárního systému. Draslík šetrně odstraňuje přebytečnou tekutinu z těla, čímž zabraňuje otokům a zvýšenému krevnímu tlaku. Hořčík pomáhá rozšiřovat cévy, uklidňuje nervový systém a zlepšuje kvalitu spánku.

Využití kukuřičné krupice v kosmetologii

Čištění pleti. V domácí kosmetologii lze kukuřičnou krupici použít jako jemný čistič pleti. Pomáhá odstraňovat nečistoty a přebytečný kožní maz, aniž by pleť vysušoval. Kukuřičnou krupici lze také použít jako přírodní peeling k odstranění odumřelých kožních buněk. Přírodní peeling vám pomůže udělat pleť hladší a zářivější.

Hydratační. Kukuřičná krupice má hydratační vlastnosti a lze ji přidávat do různých domácích prostředků – hlavně masek.

Zjemnění a zklidnění pokožky. Kukuřičná krupice obsahuje antioxidanty, které pomáhají zjemňovat a zklidňovat podrážděnou nebo zanícenou pokožku.

Výroba gelového peelingu doma

Vezměte si kukuřičnou krupici, mletou kávu, sprchový gel, mořskou sůl, své oblíbené esenciální oleje a med. Všechny přísady důkladně promíchejte a poté ošetřete drsné oblasti pokožky těla. Tento peeling pokožku jemně vyčistí a také ji obohatí o blahodárné látky, zjemní a intenzivně hydratuje.

Před použitím kukuřičné krupice v domácí kosmetologii se však doporučuje poradit se s dermatologem, abyste se ujistili, že je vhodná pro váš typ pleti a nezpůsobuje vedlejší účinky.

ČTĚTE VÍCE
Které pivoňky nevyžadují podvazek?

Pravidla pro výběr kukuřičné krupice

Vysoce kvalitní kukuřičná krupice by měla mít jasně žlutý odstín, drobivou strukturu (bez hrudek) a neměla by obsahovat tmavé přísady. Neměli byste kupovat příliš mnoho kukuřičné krupice, mnohem zdravější bude koupit a připravit produkt do měsíce.

Vyberte si hrubě mletou kukuřičnou kaši. Takové cereálie budou na pročištění střev účinnější, jejich příprava trvá déle. Střední mletí je skvělé pro každodenní použití, zatímco jemné mletí se používá v instantních kaších.

Někdy červi a brouci napadají kukuřičnou krupici. Takové obiloviny již nejsou vhodné k jídlu. Měl by být vyhozen a místo, kde byl uložen, je třeba důkladně omýt vodou a speciálním přípravkem a vyvětrat. Obiloviny je vhodné skladovat ve skleněné nádobě s pevně uzavřeným víkem. Skladovatelnost standardní kukuřičné krupice je asi 6 měsíců.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

  • Výhody a ublížení
  • kukuřice

Kukuřice již dlouho zaujímá pevné místo ve stravě: například v mnoha rodinách začíná den miskou kukuřičných lupínků. Obilí lze také jíst vařené nebo pražené jako přílohu, jako kukuřičnou kaši nebo jako popcorn na svačinu mezi jídly. Kukuřice na rozdíl od jiných obilovin neobsahuje lepek, díky čemuž je vhodná pro lidi s celiakií. Je ale kukuřice stejně prospěšná pro všechny? Zjistěte zde, kolik kalorií obsahuje kukuřice a jaké látky obsahuje žluté zrno.

Kukuřice: nutriční obsah

Kukuřice obsahuje hodně vody – asi 72 procent. Kromě vody obsahuje obilí tuk, bílkoviny a sacharidy. Mezi sacharidy patří glukóza, fruktóza a sacharóza. Kukuřice chutná nejsladší bezprostředně po sklizni. Je to proto, že čím déle kukuřice zraje, tím více cukru se přemění na škrob.

Kromě toho obsahuje zrno mnoho vitamínů: provitamin A, různé vitamíny B, vitamín C a vitamín E.

Kukuřičné zrno je bohaté na minerální látky. Za zmínku stojí zejména následující:

Železo
Draslík
Vápník
Sodík
Fosfor
Zinek

Kromě toho kukuřice obsahuje esenciální aminokyseliny, jako je leucin, valin, fenylalanin, isoleucin a threonin.

Kalorie v kukuřici

100 gramů kukuřice – čerstvé z klasu – obsahuje asi 90 kalorií. Kalorický obsah kukuřičných zrn se liší v závislosti na způsobu jejich zpracování. Například konzervovaná kukuřice obsahuje jen asi 80 kalorií, zatímco sušená kukuřice obsahuje asi 350 kalorií.

ČTĚTE VÍCE
Jak si zabalit ručník na tělo?

Pro srovnání, 100 gramů ječmene obsahuje 320 kalorií, 100 gramů ovsa – 350 kalorií, 100 gramů žita – 290 kalorií, 100 gramů pšenice – 310 kalorií a 100 gramů rýže – 350 kalorií.

Je kukuřice zdravá?

Vzhledem k obsahu živin a vysoké nutriční hodnotě lze kukuřici rozhodně považovat za zdravou. Za zmínku stojí především vysoký obsah vlákniny. Dietní vláknina je nestravitelná složka potravy, která bobtná ve střevech a stimuluje trávení. Trávicím problémům lze tedy předejít pravidelnou a střídmou konzumací vlákniny.

Nejzdravější je kukuřice čerstvá, přímo z pole, protože je plná vitamínů a minerálů. Pokud je to možné, zvolte mraženou kukuřici; obsahuje více živin než konzervy. Konzervovaná kukuřice ale také obsahuje vysoké procento minerálních látek. Obsah vitamínů však může být výrazně snížen.

Příprava kukuřice

Čerstvá kukuřice by se měla před použitím uvařit – uvařte celý klas nebo předem oddělte jádra. Případně kukuřičný klas na grilu nebo na pánvi orestujte. V tomto případě je však před vařením lepší nastrouhat klasy s malým množstvím másla nebo rostlinného oleje.

Kukuřici lze nejen přímo konzumovat, ale i zpracovávat. Z některých odrůd se například vyrábí kukuřičná mouka, která se pak používá jako základ pro potraviny, jako je kukuřičná krupice (polenta), kukuřičný chléb nebo kukuřičné tortilly.

Kukuřičná zrna se používají k výrobě kukuřičného oleje. Kukuřičný olej by se však měl konzumovat s mírou – jako všechny rostlinné oleje je bohatý na kalorie. Rafinovaný kukuřičný olej se dobře hodí k vaření a smažení jídel, protože při zahřívání netvoří škodlivé látky (karcinogeny).

Nerafinovaný kukuřičný olej lze použít k dochucení salátů.

Kromě svého významu jako potravina a krmivo hraje žluté zrno také ústřední roli při výrobě bioplynu.

Je popcorn zdravá svačina?

Kromě kukuřičných lupínků, kukuřičné mouky a kukuřičného oleje lze kukuřici použít k výrobě popcornu, oblíbeného občerstvení. Při výrobě popcornu se kukuřičná zrna zahřejí, což způsobí, že prasknou a stanou se popcornem. Popcorn je slazený cukrem a někdy i solí.

Popcorn sám o sobě není tak nezdravý, jak si mnoho lidí myslí. Přestože 100 gramů této svačiny obsahuje asi 330 kalorií, popcorn je stejně jako kukuřice bohatý na cennou vlákninu. Pokud se však do popcornu přidá tuk a cukr, pak už samozřejmě svačina není tak zdravá a obsahuje příliš mnoho kalorií.