– Pistácie jsou vysoce kalorický produkt. Obsahují až 60 % tuku, až 18 % rostlinných bílkovin a sacharidů a také významné množství důležitých vitamínů, minerálů a aminokyselin. Za zmínku stojí fakt, že až 90 % tuků, které tvoří tyto ořechy, je „dobrých“, tedy nenasycených a velmi zdravých.

Tyto ořechy obsahují velké množství vitamínu E, známého jako přírodní antioxidant, který omlazuje tělo, dále vitamín C, vitamíny skupiny B, draslík, fosfor, hořčík, vápník a železo.

Pistácie jsou mimo jiné výborným zdrojem mědi, manganu, ale také bílkovin, vlákniny, thiaminu a fosforu. Kromě toho mají pistácie vysoký obsah polyfenolických antioxidantů, významné množství luteinu a zeaxantinu.

Užitečné vlastnosti pistácií

Vitamin PP, který je obsažen v pistáciích, zlepšuje trávení a normalizuje hormonální pozadí těla, často se používá k prevenci tvorby cholesterolu a zbavení se aterosklerotických plátů.

Vitamin B1 (také nazývaný thiamin) udržuje tělo aktivní, když je pod velkým stresem. Stimuluje duševní činnost, obnovuje tělo po vážné nemoci, operaci nebo porodu. Stejně jako ostatní vitamíny B pomáhá thiamin v boji proti nespavosti a celkově posiluje nervový systém. A vitamin B2 udržuje mladistvost a pružnost pokožky, podporuje přeměnu živin na energii a prodlužuje mládí. Vitamin B5 (známý jako kyselina pantotenová) pomáhá spalovat přebytečný tuk a absorbovat další vitamíny, což je důležité zejména pro starší lidi.

Vitamin B6 pomáhá při normalizaci hladiny cukru v krvi, zabraňuje náhlým výkyvům glukózy, podporuje vstřebávání mastných kyselin a normalizuje metabolismus v mozkových tkáních. Pistáciová jádra mají prokazatelně nízký glykemický index, což znamená, že nezpůsobují prudký nárůst hladiny cukru v krvi po jídle. V kombinaci s dalšími vitamíny udržuje B6 normální stav kardiovaskulárního a nervového systému, což je prevencí srdečních chorob jako je ischemie, infarkt myokardu a ateroskleróza.

Díky vysokému obsahu zdravých tuků bude mít pravidelná konzumace pistácií příznivý vliv na zdraví srdce a cév.

Vitamin B9 (t.j. kyselina listová) posiluje imunitní systém, normalizuje činnost jater, trávení a krvetvorného systému. Kromě toho je kyselina listová nezbytným prvkem během těhotenství, aby se zabránilo vážným malformacím nenarozeného dítěte.

Díky vysokému obsahu (343 mcg)karotenoid lutein и zeaxanthin pistácie jsou skvělými pomocníky při udržení zraku. Dokážou chránit oční rohovku a spojivku díky betakarotenu, který se v těle při biochemických reakcích přeměňuje na vitamín A. Vláknina v pistáciích navíc zlepšuje motilitu střev a pomáhá čistit tělo od toxinů.

ČTĚTE VÍCE
Jak udělat díru do konopí?

Nejnovější vědecké studie vědců ukazují, že polyfenoly, které se v pistáciích nacházejí, mají nejen protizánětlivé, ale i antivirové účinky. Například v procesu studia skořápek těchto ořechů vědci identifikovali inhibiční vlastnosti proti herpesu. Existuje dokonce důvod se domnívat, že pistáciové polyfenoly mohou být užitečné při vývoji nových přípravků pro topickou a orální léčbu infekcí způsobených tímto virem.

Pistácie jsou dobré pro zdraví mužů. Nedávné studie například ukázaly, že muži, kteří jedli 100 gramů pistácií denně po dobu tří týdnů, zlepšili erektilní funkci. Nebyly však zaznamenány žádné vedlejší účinky.

Pistácie vám pomohou cítit se syté a udržet si tento pocit po dlouhou dobu. Hlad utlumí vláknina, bílkoviny a zdravé tuky v pistáciích. Tyto ořechy také jemně čistí střeva, čímž přispívají ke spalování přebytečného tuku.

V moderní kosmetologii je pistáciový olej velmi oblíbený, používá se k přípravě koupelí proti stárnutí, pleťových vod a obkladů, protože pistácie jsou schopny mírně zastavit proces stárnutí lidského těla a také zlepšit celkový stav pokožky, vlasy a nehty.

Na jaké nemoci je užitečné jíst pistácie?

  • Vědci zjistili, že pistácie mohou těžit z kardiovaskulárních onemocnění, je to kvůli jejich vysokému obsahu nenasycených mastných kyselin. Bylo prokázáno, že hladinu „špatného“ cholesterolu (což je právě klíčový faktor při vzniku onemocnění srdce a cév) lze snížit díky polynenasyceným tukům a ořechové vláknině, která se v pistáciích nachází. Podle lékařského výzkumu se zánětlivé procesy v cévách mohou stát další příčinou srdečních onemocnění.
  • Přestože mají pistácie vysoký obsah kalorií, často se doporučují jako svačina pro ty, kteří chtějí zhubnout. Jde o to, že zdravé tuky vám umožní udržet si pocit sytosti po dlouhou dobu.
  • Pistácie se doporučují k pravidelnému užívání při onemocněních trávicího systému: s dyskinezí žlučových cest, cholecystitidou, po cholecystektomii (odstranění žlučníku), s cholelitiázou, hepatitidou, cirhózou jater, zánětem žaludku a střev (gastritida, duodenitida, enteritida, kolitida).
  • Antioxidační vlastnosti pistácií pomáhají při očních onemocněních: při stařecké oftalmopatii, makulární degeneraci, šedém zákalu a při zhoršení vidění za šera.

Jsou pistácie škodlivé?

  1. Stojí za připomenutí, že pistácie, stejně jako mnoho jiných ořechů, jsou silným alergenem, proto by je alergici měli užívat s velkou opatrností a při sebemenších známkách alergické reakce je zcela vyloučit z jídelníčku. Abyste předešli komplikacím v podobě alergické rýmy, kožních vyrážek, poruch trávicího traktu, nevolnosti a závratí, je lepší dodržovat doporučený příjem.
  2. Solené pistácie zvyšují krevní tlak a zadržují vodu v těle, proto by neměly být zneužívány k hypertenzi, sklonu k otokům a lidem s onemocněním ledvin.
  3. Při nadměrné konzumaci pistácií se mohou objevit poruchy trávení (např. nevolnost, zvracení, průjem).
  4. Samozřejmě je důležité hlídat datum spotřeby přípravku. Při nesprávném skladování se na pistáciích může objevit plíseň. Plísně v průběhu svého života produkují toxické látky – aflatoxiny. Při konzumaci pistácií postižených touto plísní může dojít k akutní otravě jídlem.
  5. Pistácie se také nedoporučují pacientům s urolitiázou a dnou, protože u nich může dojít k exacerbaci těchto onemocnění.
ČTĚTE VÍCE
Jak správně používat Skor?

Denní příjem pistácií

Nejprve je třeba objasnit, že pokud jste milovníkem slaných ořechů, měla by být daná norma pistácií za den snížena na polovinu, protože sůl je velmi škodlivý produkt.

Dospělé ženě nebo dospělému muži stačí sníst porci 30 g denně, což je asi 30–40 ořechů. Muž může zvýšit počet na 50 kusů, ale nedoporučuje se tuto hranici porušovat.

Pro dítě není normou více než 15 ořechů denně (nejlépe čerstvé, bez soli). Lékaři doporučují zavést přípravek do stravy dítěte až po dosažení šesti let – pokud není alergie. Musíte začít s 1-2 ořechy denně.

Pokud mluvíme o starších lidech, pak, aby se vzdali nadměrného tlaku na klouby, ledviny a játra, se doporučuje konzumovat až 10-20 solených pistácií denně, čerstvé ovoce může být až 20-30 kusů.

Zanedbání doporučené míry hrozí vedlejšími účinky, jako jsou závratě, nevolnost, zvracení a dokonce i obezita.

Jak vybrat dobré pistácie?

Zralé pistácie musí být otevřené, s jádrem, které zabírá asi 3/4 celého objemu peckovice. Skořápka dobré pistácie by měla být světle žlutá nebo krémová, rovná a bez prasklin a samotné jádro pistácie by mělo být světlé nebo jasně zelené. Pokud je mezi ořechy hodně odpadků, pak byly s největší pravděpodobností sebrány nezralé.

Pokud jde o solené pistácie, existuje další kritérium výběru: pokud je na povrchu skořápky patrný solný povlak, byly tyto ořechy skladovány déle než rok. S největší pravděpodobností se buď zhoršily, nebo se zhorší. Kupovat takové pistácie se nevyplatí.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Odborníci na výživu považují pistácie za dokonalý potravinářský produkt. Již více než dva tisíce let je známá kvalita ovoce a výhody pistácií. Ořechy mají příznivý vliv na lidské tělo, navzdory značnému množství tuku – 45% a vysokému obsahu kalorií jsou jejich výhody nepochybné. Dodavatelé ořechů ze zemí se subtropickým klimatem: některé státy Ameriky, Španělsko, Sýrie, Írán a řada dalších. K extrakci pistáciových jader ze skořápky se produkt podrobuje tepelnému zpracování.

ČTĚTE VÍCE
Jak zasadit vytrvalý šťovík?

Složení a energetická hodnota

Odborníci na výživu doporučují zařadit ořechy do jídelníčku při různých onemocněních. Zároveň si pamatujte, že mají vysokou nutriční hodnotu – na 100 g pistácií je obsah kalorií více než 550 kcal.

Pistácie mají bohaté vitamínové složení a obsahují užitečné mikroelementy, látky nezbytné pro normální lidský život. 100 g jader je obohaceno o 20 g bílkovin, zdravé omega-3 a omega-6 mastné kyseliny a vlákninu.

Pistácie obsahují vitamíny B, PP, A, E. Ořechy dodávají tělu různé prvky, včetně vzácných: vanad, draslík, vápník, bor, hořčík, měď, selen, kobalt, molybden, nikl, železo, mangan, hliník, fosfor , sodík a další.

Výhody pro lidský organismus

Výrobek je skvělý na svačinu a lze jej konzumovat mezi hlavními jídly. Pistácie jsou součástí salátů a pečiva v kombinaci s fermentovanými mléčnými výrobky, ovocem, sýry a dalšími druhy ořechů.

Výhody pistácií pro tělo souvisí se složením produktu. Každý mikroelement, vitamín a další látky jsou užitečné pro různé orgány a funkce lidí:

  • Kyselina listová neboli vitamin B9 se podílí na metabolismu, normalizuje činnost trávicího traktu a posiluje imunitní systém. Prvek je nezbytný pro těhotné ženy – kyselina pomáhá při vývoji plodu.
  • Draslík a hořčík podporují činnost kardiovaskulárního systému a normalizují krevní tlak.
  • Cholin je látka v pistáciích, která pomáhá zlepšovat paměť a podporuje nervový systém. Nedostatek cholinu v potravinách vede k poškození ledvin a tvorbě tuku v játrech.
  • Pistácie obsahují vitamín B1 spolu s PP – společně snižují hladinu cholesterolu a pomáhají zlepšit činnost trávicího traktu.
  • Vitamin E je silný antioxidant, zabraňuje ateroskleróze a je důležitý pro snížení kardiovaskulárních onemocnění.
  • Přítomnost křemíku v jádrech obohacuje kostní tkáň o minerály a zvyšuje odolnost organismu proti virovým infekcím. Mikroelement podporuje odstraňování tuku z buněk, zlepšuje stav vlasů, pokožky, nehtových plotének a zvyšuje protinádorovou aktivitu těla. Křemík zvyšuje antioxidační vlastnosti vitamínů A, E, C.
  • Zeaxanthin a lutein jsou žluté karotenoidy, posilují oční sval a udržují zrakovou ostrost. Pravidelné doplňování těchto látek je důležité zejména u lidí, kteří tráví hodně času u počítače a seniorů. Snižují pravděpodobnost změn oka souvisejících s věkem.
  • Hořčík – odstraňuje z těla špatný cholesterol a podporuje normální činnost nervové soustavy.
  • Arginin je aminokyselina, která je nezbytná pro normální krevní oběh. Pistácie jsou zvláště prospěšné pro muže, protože arginin zvyšuje průtok krve do genitálií, čímž zvyšuje erekci.
  • Vanad – podporuje tvorbu řady enzymů, reguluje hladinu hormonů. Prvek je jedním z účastníků tvorby červených krvinek, snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Díky přítomnosti vanadu v pistáciích se snižuje riziko srdečních a cévních onemocnění.
ČTĚTE VÍCE
Proč fíky nerostou?

Plody pistácie obsahují velké množství pro tělo nezbytných prvků, které mají pozitivní vliv na lidské zdraví. Konzumace pistácií zvyšuje vytrvalost člověka a má příznivý vliv na fungování mnoha orgánů a systémů. Jsou obdařeny různými vynikajícími epitety, ale pistácie mají příznivé vlastnosti a kontraindikace.

Škodlivé vlastnosti

V první řadě si musíte pamatovat, že pistácie, stejně jako jiné druhy ořechů, jsou silným alergenem. Ovoce byste měli jíst opatrně, pokud jste náchylní k alergickým reakcím.

Pokud má člověk nainstalovaný systém rovnátek pro korekci kousnutí, pak je lepší na toto období pistácie z jídla vyloučit. Lékaři nedoporučují okusovat tvrdou potravu na předních zubech, hrozí poškození ortodontického aparátu.

Při onemocnění ledvin se doporučuje omezit konzumaci plodů pistácií. To je způsobeno tím, že ořechy obsahují vysoký obsah bílkovin.

Mnoho lidí rádo jí pistácie se solí. Tento produkt je opravdu velmi chutný, hodí se k pivu a dalším nápojům. Solené ořechy by se měly konzumovat v dávkách a nenechat se s nimi unést, aby nedošlo k narušení rovnováhy voda-sůl v těle.

Závěry

Informace o výhodách a škodách pistácií pro tělo umožňují každému člověku učinit správné rozhodnutí o tom, kolik zahrnout do své každodenní stravy. Obecně jsou ořechy velmi prospěšné. Jíst 30 g pistácií denně stačí k doplnění důležitých látek, mikroelementů, vitamínů, které jsou v ovoci obsaženy a nezpůsobí poškození organismu.

Kvalitní produkt nabízí obchod Alliance v Moskvě. Spolupráce s prověřenými výrobci nám umožňuje nabízet velkoobchodně vynikající pistácie maloobchodním prodejnám, stravovacím zařízením a dalším zařízením za atraktivní cenu.