Sladký brambor (sladký brambor) je bylinná liána s dlouhými (1-5 m) plazivými stonky, které zakořeňují v uzlech. Výška keře je 15-18 cm.Listy jsou ve tvaru srdce nebo dlanitě laločnaté, na dlouhých řapících. Květy sedí v paždí listů; koruna je velká, nálevkovitá, růžová, světle lila nebo bílá. Mnoho odrůd nekvete. Křížové opylení, hlavně včelami. Plodem je 4semenná tobolka; semena jsou černá nebo hnědá, o průměru 3,5-4,5 mm. Postranní kořeny batátů silně houstnou a tvoří hlízy s bílou, oranžovou, růžovou nebo červenou jedlou dužninou. Jedna hlíza váží od 200 g do 3 kg.

Existují dvě hlavní odrůdy sladkých brambor: ty, které se vařením drolí, a ty, které se stávají vlhkými a drobivými, se běžně nesprávně označují jako yams. V Americe se skutečně pěstuje několik odrůd jam, ale roste výhradně na Floridě.

Pokud se na batátu objeví hniloba, rychle se rozšíří na celý kořen a může dát celému produktu nežádoucí nepříjemný zápach a chuť. Tato hniloba se může jevit jako tmavé kulaté nebo měkké a vlhké skvrny nebo jako suché a scvrklé, odbarvené a propadlé skvrny, obvykle na konci kořene.

Užitečné vlastnosti sladkých brambor

Syrové batáty obsahují (ve 100 g):

Kalorie 86 kcal

Vitamíny mg Minerály mg
Vitamin B4 12,3 Draslík, K 337
vitamin C 2,4 Sodík, Na 55
Vitamin B5 0,8 Fosfor, R 47
Vitamin B3 0,557 Vápník, Ca 30
Vitamin E 0,26 Hořčík, Mg 25

Hlízy batátů obsahují hodně škrobu a cukru, díky čemuž se rostlině lidově říká „sladký brambor“. Kromě toho je rostlina bohatá na bílkoviny, sacharidy, vitamíny B, C, PP, A, karoten, vápník, fosfor, kyselinu askorbovou a obsahuje také niacin, železo, thiamin, riboflavin.

Škrob rostliny je široce používán pro léčebné účely. Používá se k léčbě onemocnění gastrointestinálního traktu jako změkčující a obalující činidlo. Batáty lze také použít jako vitamín a celkové tonikum.

Předpokládá se, že sladké brambory obsahují přirozené ženské hormony, zejména progesteron. Díky tomu jsou přípravky ze sladkých brambor a rostlin zvláště cenným produktem pro ženy v období menopauzy.

Batáty jsou zdrojem jemné vlákniny, a proto se doporučují lidem trpícím zažívacími potížemi. Zejména pro ty, kteří netolerují vlákninu běžné zeleniny jako je řepa, mrkev atd.

Z hlediska obsahu sacharidů a vápníku je několikanásobně vyšší než u brambor. Na chuť, v závislosti na odrůdě, batáty také připomínají mražené brambory ve vařené a smažené formě.

Batáty mají vysokou nutriční hodnotu a jsou bohaté na vitamíny, zejména provitamin A – karoten, a minerální látky. Chuť batátů je pudrově nasládlá, a proto se hodí ke kyselým jídlům: citronová šťáva, pomerančová kůra a pálivé koření – pepř a kari.

ČTĚTE VÍCE
Jaká konev je pro květiny nejlepší?

Neříkají tomu sladké brambory pro nic za nic. Bílé hlízy sladkých brambor vypadají jako vařená cukrová řepa. Syrové růže mají kaštanovou příchuť, zavařené jsou podobné dýni. V salátech se syrové batáty třou na hrubém struhadle. Jezte vařené (bez soli). Mimochodem, vaří se o něco rychleji než brambory. Pečené sladké brambory jsou obzvláště chutné. Je dobré ho jíst s kyselou okurkou.

Nebezpečné vlastnosti sladkých brambor

Sladké brambory by se neměly jíst s různými druhy vředů, protože. má tendenci dráždit sliznici trávicího systému. Vyplatí se zdržet se konzumace sladkých brambor během těhotenství a kojení.

V některých případech je možná individuální nesnášenlivost.

Byl pro vás tento článek užitečný?

Jak užitečný byl materiál?

  • Tento článek mi zlepšil život
  • Tento článek byl informativní
  • ještě mám otázku

Jak to můžeme zlepšit?

  • Článek obsahuje nesprávné informace
  • Článek neobsahuje informace, které hledám
  • ještě mám otázku

Pokračování v tématu:

  • Barvy ovoce a zeleniny – jaká barva je podle vědců užitečná
  • Chemické složení a kalorický obsah zeleniny (40+ živin)
  • Zeleninové šťávy, prospěšné a nebezpečné vlastnosti každého druhu

Sdílej se svými přáteli:

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Taťána Eliseeva
šéfredaktor projektu Food+
Zeptejte se

Podívejte se také na vlastnosti podobných produktů:

Sezónní produkty z našeho katalogu:

Sladký brambor je nasládlá kořenová zelenina pocházející z Jižní Ameriky. Předpokládá se, že to byl právě tento a ne brambory, které přivezl Kryštof Kolumbus do Evropy na konci XNUMX. století. Pak se zelenině říkalo „batata“ a mezi Španěly to znělo jako „patata“, což není daleko od brambor (z anglického „potato“).

V Rusku byly sladké brambory poprvé vysazeny v XNUMX. století na pobřeží Černého moře na Kavkaze. V naší zemi se mu často říká sladký brambor kvůli jeho vnější podobnosti s nejoblíbenější zeleninou mezi Rusy.

Dnes je hlavním producentem sladkých brambor Čína a nejvíce se konzumují v Ugandě a Rwandě, Burundi, Nové Guineji a Šalamounových ostrovech.

  • Obsah kalorií a nutriční hodnota sladkých brambor
  • Výhody sladkých brambor
  • Sladké brambory v kosmetologii
  • Poškození sladkých brambor
  • Lahodné pokrmy ze sladkých brambor
  • Jak si vybrat sladký brambor
  • Jak skladovat sladké brambory
  • Populární dotazy

Obsah kalorií a nutriční hodnota sladkých brambor

100 g batátů obsahuje 118 kcal a vůbec žádný cholesterol.

Batáty jsou jedinečným zdrojem draslíku (16 % denní dávky), vápníku, sodíku, síry, fosforu, železa, manganu (až 12,9 % denní dávky), mědi, selenu a zinku.

Jekatěrina Stasjuková
Odborník na výživu

  • bílkoviny – 1,53 g;
  • tuk – 0,17 g;
  • sacharidy – 27,88 g.
ČTĚTE VÍCE
Který trávník není třeba zalévat?

Výhody sladkých brambor

„Sladké brambory nejsou bratrem brambor“ – to je rčení, které vymysleli milovníci známých brambor. Kořenová zelenina si v Rusku zatím získává na popularitě, ale odborníci na výživu a dietologové již aktivně doporučují její zavedení do stravy. Odrůdy sladkých brambor se od sebe liší barvou. Žlutá je zeleninová odrůda, červená a oranžová jsou dezertní odrůdy (chuť připomíná meloun nebo banány), smetanová je krmná odrůda. Čím jasnější barvu ovoce má, tím více vitamínů a živin obsahuje.

Existují fialové příze. Je to potenciální léčba galaktosémie, dědičné poruchy metabolismu sacharidů.

Jekatěrina Stasjuková
Odborník na výživu

Obsahuje mnoho vitamínů

Chemické složení batátů je bohatší než u běžných brambor. Zámořská kořenová zelenina obsahuje více vlákniny, vápníku, železa, glukózy, minerálních solí a vitamínů: C, B1, B2, B3 (PP), B4, B5, B6 a B9. Batáty obsahují také vitamíny rozpustné v tucích: A, beta-karoten, alfa-karoten, E a K.

Pomáhá zhubnout

Odborníci na výživu radí lidem s nadváhou zařadit do jídelníčku sladké brambory kvůli vysokému obsahu vlákniny: asi 4 g na 100 g ovoce. Tato vláknina stimuluje metabolismus a pomáhá rychle nasytit tělo.

Navzdory sladkosti sladkých brambor dokáže normalizovat hladinu inzulínu v krvi, takže zeleninu mohou konzumovat i ti, kteří trpí cukrovkou.

Pomáhá při nervové a fyzické zátěži

Častá konzumace batátů snižuje riziko stresu, protože zelenina zlepšuje náladu a doplňuje nedostatek draslíku. Batáty jsou navíc potravinou s vysokým obsahem sacharidů, která zvyšuje výdrž při intenzivní fyzické aktivitě.

Dobré pro srdce

Sladké brambory díky obsahu velkého množství vitamínů B a C, karotenoidů a vlákniny snižují hladinu „špatného“ cholesterolu, posilují stěny cév a normalizují krevní tlak, což pomáhá předcházet rizikům rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. .

Mimochodem, slupku ze sladkých brambor můžete jíst. Je to dobrý zdroj vlákniny, která může pomoci snížit riziko srdečních onemocnění a déle vás zasytí.

Jekatěrina Stasjuková
Odborník na výživu

Pomáhá normalizovat hormonální hladinu žen

Díky obsahu fytoestrogenů, podobných ženským hormonům, jsou batáty užitečné pro normalizaci hormonální hladiny u žen, zejména v období menopauzy. Zelenina navíc působí protinádorově a zpomaluje proces stárnutí.

Batáty obsahují až 33 % denní potřeby vitamínu A. Aktivně interaguje s kožními receptory a zvyšuje množství kolagenu, což zpomaluje proces stárnutí.

Jekatěrina Stasjuková
Odborník na výživu

Poškození sladkých brambor

Navzdory bohatému složení vitamínů nejsou sladké brambory tak neškodné, jak se zdá. Někteří lidé pociťují individuální nesnášenlivost zeleniny: nadýmání, plynatost a tíže v žaludku.

Pro těhotné a kojící matky

Izraelští vědci tvrdí, že batáty nemohou tělu nastávající maminky nijak ublížit, ruští odborníci ale bijí na poplach. Těhotným a kojícím matkám nedoporučují konzumovat zeleninu z několika důvodů. Za prvé, nadbytek vitaminu A může vyvolat patologie vývoje plodu. Za druhé, při vysokém obsahu karotenoidů se u dítěte může objevit betakarotenová žloutenka. A za třetí, sladké brambory se do Ruska nejčastěji vozí ze zahraničí a není známo, jakými chemikáliemi byly před přepravou ošetřeny.

ČTĚTE VÍCE
Kdo by neměl jíst microgreens?

Při onemocněních trávicího traktu

Sladké brambory byste neměli jíst, pokud máte ulcerózní kolitidu nebo divertikulitidu. Při zvýšené kyselosti žaludku a dvanácterníkovém vředu by měl být přípravek konzumován pouze po konzultaci s lékařem.

Batáty obsahují mannitol, který působí projímavě.
Jekatěrina Stasjuková
Odborník na výživu

Nadměrná konzumace sladké kořenové zeleniny může navíc vést k syndromu dráždivého tračníku.

Sladké brambory v kosmetologii

Kosmetologové si nemohli nevšimnout prospěšných vlastností sladké kořenové zeleniny. Například pro aktivní růst vlasů odborníci radí vtírat do kořínků vymačkanou šťávu ze sladkých brambor. To by mělo být provedeno 20-30 minut před mytím vlasů.

Maska proti stárnutí

Nejčastěji se batáty používají jako pleťové masky: kořenová zelenina se uvaří a udělá pyré. Takové masky mají omlazující a čistící vlastnosti. Pokud chcete pleť zesvětlit, rozmixujte batáty, přidejte lžičku olivového oleje, důkladně promíchejte a naneste na obličej. Masku nechte působit 20 minut, opláchněte nejprve teplou a poté studenou vodou. Tato maska ​​bude mít liftingový efekt.

Maska pro suchou pleť se sklonem k zánětům

Pro tento typ pleti je vhodná batátová maska ​​se zakysanou smetanou. Uvaříme středně velkou kořenovou zeleninu, promícháme a přidáme libovolnou zakysanou smetanu. Konzistence by měla být jako krém. Výslednou směs naneste na obličej a počkejte 20 minut. Poté si otřete obličej vatovými tampony namočenými v teplém zeleném čaji. Poté si umyjte obličej studeným nálevem. Počkejte další půl hodiny a opláchněte mírně teplou vodou. Vaše pokožka bude nasycena užitečnými látkami a bude hydratovaná.

Maska pro mastnou pleť

Uvařte střední sladký brambor a rozmixujte na kaši. Přidejte jeden kuřecí protein a smetanu. Konzistence směsi by měla být podobná zakysané smetaně. Naneste masku na obličej a počkejte 15 minut, poté omyjte teplou vodou a otřete si obličej kostkou ledu. Tato směs sníží zánět na kůži.

Lahodné pokrmy ze sladkých brambor

Pečený sladký brambor “a la harmonikový brambor”

Pokud se s batáty teprve seznamujete, nabízíme jednoduchý recept na chutnou a jasnou přílohu, která se bude hodit k rybám i masu.

Složení:

  • sladké brambory – 4 střední ovoce;
  • máslo – 20 g;
  • česnek – hřebíček 1;
  • olivový olej – 1 lžička;
  • směs italských bylin – 1 lžička;
  • sůl, pepř – na chuť.

Příprava:

  1. Proveďte řezy na batátu ve vzdálenosti 3 mm po délce každého ovoce, aniž byste řezali celou cestu. Mělo by to vypadat jako akordeon.
  2. Zapékací mísu přikryjeme alobalem a předehřejeme troubu na 220 stupňů. Umístěte sladké brambory.
  3. V samostatné nádobě smíchejte předem rozpuštěné máslo a olivový olej, přidejte stroužek česneku prošlého lisem a koření. Znovu dobře promíchejte.
  4. Pomocí štětce na pečivo velkoryse obalte batáty aromatickou směsí, přičemž zvláštní pozornost věnujte krájení.
  5. Ovoce ochucené kořením a olejem vložíme do předehřáté trouby a pečeme 50–60 minut.
  6. Podávejte jako přílohu s nízkotučným jogurtem a bylinkovou omáčkou.
ČTĚTE VÍCE
Jak brambory ovlivňují klouby?

Sladká bramborová bruschetta

Nejčastěji se batáty pečou v troubě, ale takové recepty se rychle stanou nudnými. Zveme vás podívat se na pečenou kořenovou zeleninu jinak.

Složení:

  • sladké brambory – 2 střední ovoce;
  • paprika – 1 ks .;
  • sýr feta – 150 g;
  • bramborová kaše – 100 g;
  • máslo – 30 g;
  • provensálské bylinky – 1 lžička;
  • uzená paprika – 1/2 lžičky;
  • sůl, pepř – na chuť.

Příprava:

  1. Předehřejte troubu na 220 stupňů.
  2. Sladký brambor rozkrojte napůl. Položte na alobal na pečení.
  3. Na každou polovinu položte tenký kousek másla a přidejte všechno koření.
  4. Půlky zabalte do alobalu, položte na plech a vložte do trouby na 30-35 minut.
  5. Sýr nakrájíme na malé kostičky, papriku nasekáme.
  6. V hluboké nádobě smíchejte sýr, papriku a bramborovou kaši, přidejte provensálské bylinky.
  7. Uvařené batáty vyjmeme z trouby, sejmeme alobal a vzniklou směs rozetřeme na poloviny.
  8. Pokrm podávejte horký.

Výživný sladký bramborový salát

Salát z batátů pečený v troubě s avokádem, rukolou, hořčičným dresinkem a trochou sýra feta je lahodné a výživné jídlo. Dá se připravit k obědu i večeři.

Složení:

  • rukola – 3 hrsti;
  • avokádo – 1/2 ovoce;
  • sušené brusinky – 1/4 šálku;
  • červená cibule – 1/2 cibule;
  • sladké brambory – 680 g;
  • dýňová semínka – 2 polévkové lžíce. l.;
  • vlašské ořechy – 1/3 šálku;
  • sýr feta – 70 g;
  • sůl, pepř – podle chuti.
  • limetková šťáva – 2 polévkové lžíce;
  • Dijonská hořčice – 1 polévková lžíce. l.;
  • javorový sirup – 1 polévková lžíce. l.;
  • olivový olej – 3,5 lžíce l.

Příprava:

  1. Předehřejte troubu na 200 stupňů. Plech vyložte pečícím papírem.
  2. Oloupané batáty nakrájíme na kostičky silné 2-3 cm, dáme na plech, ochutíme olivovým olejem, solí a černým pepřem a rukama promícháme. Pečte asi 25 minut.
  3. Opečené batáty nechte vychladnout a poté je vložte do velké mísy.
  4. Přidejte rukolu, na kostičky nakrájené avokádo, nakrájenou červenou cibuli, nasekané vlašské ořechy, sušené brusinky a opražená dýňová semínka.
  5. V samostatné nádobě smícháme všechny ingredience na dresink.
  6. Salát přelijeme hořčičným dresinkem a promícháme. Podle potřeby přidejte fetu.

Jak si vybrat sladký brambor

Před zakoupením kořenové zeleniny si ji pečlivě prohlédněte. Slupka by měla být hladká, bez důlků, samotná zelenina by měla být celá a ne nahnilá. Bílé batáty jsou skvělé na pečení, tmavé batáty zase na smažení a vaření.

ČTĚTE VÍCE
Které jablko snědla Sněhurka?

Věnujte pozornost tvaru ovoce. Pokud je batát zkroucený nebo pokroucený, znamená to, že mu během procesu růstu chyběly živiny a bude chutnat méně dobře.

Jekatěrina Stasjuková
Odborník na výživu

Jak skladovat sladké brambory

Důležité pravidlo, které je zde třeba pamatovat, je nekupovat batáty s rezervou. Při pokojové teplotě může být skladován nejdéle 14 dní. Batáty také vůbec nemají rády ledničky; potřebují větrané prostory.

Pokud teplota v místnosti klesne pod +10 stupňů, zelenina začne rychle hnít. A pokud je nad +20 stupňů, sladký brambor dá řízky.

Pro skladování ovoce nejsou vhodné celofánové sáčky, musíte použít papírové sáčky nebo krabice s otvory.

Populární dotazy

Jaký je rozdíl mezi bramborami a batáty

Ačkoli jsou vzdáleně příbuzné, sladké brambory a sladké brambory mají několik pozoruhodných rozdílů. Brambory mají hnědou slupku, slanou chuť a neměly by se konzumovat syrové. Batáty naopak chutnají sladce, mají jasnou barvu a dají se jíst v jakékoli podobě.

Pokud potřebujete více draslíku nebo vitamínu B6, zvolte běžné brambory. Pokud chcete zvýšit příjem vitamínu A nebo vlákniny, sladké brambory jsou skvělou volbou.

Jekatěrina Stasjuková
Odborník na výživu

V jaké formě jsou sladké brambory užitečné?

Chuť ovoce závisí na způsobu přípravy. Vařené batáty připomínají batáty, pečené dýně a syrové mrkev. Nejzdravější je však syrový batát, obsahuje maximum živin.

Vitamíny A, E, K a karotenoidy jsou poměrně odolné vůči vysokým teplotám. Jsou ale citlivé na světlo a kyslík. Malé hlízy batátů proto doporučuji vařit vcelku i ve slupce.

Jekatěrina Stasjuková
Odborník na výživu

Co se stane s tělem, když budete jíst sladké brambory každý den?

Batáty mohou konzumovat dospělí i děti. Dětem do 2 let se doporučuje sníst maximálně 60 g sladkých brambor denně, dospělí si mohou dovolit až 200 g.

Kořenová zelenina je bohatá na vitamíny a minerály, takže při každodenní konzumaci může mít pozitivní vliv na organismus. Například vitamín A obsažený v batátech zlepšuje zrak a vitamín C posiluje imunitní systém. Draslík pomáhá předcházet srdečním onemocněním a vláknina zlepšuje trávení a pomáhá snižovat cholesterol.

Sladké brambory navíc mohou pomoci snížit riziko vzniku mnoha nemocí: cukrovky, rakoviny, hypertenze a Alzheimerovy choroby.

Zelenina však může být pro tělo škodlivá, pokud je konzumována ve velkém množství. Navíc obsahuje některé šťavelany, které mohou vést k tvorbě ledvinových kamenů.