Rusko zaujímá první místo na světě ve vývozu koriandru a předčí i země východu, kde se bez koření nepřipravuje ani jeden pokrm. Proč milují toto koření? Promluvme si o zdravotních přínosech koriandru a jeho vlastnostech.

Jednoletá rostlina z čeledi Apiaceae, Coriandrum sativum, má několik jmen. Stonky rostliny se nazývají koriandr a semena se nazývají koriandr. Oba se používají ve vaření a medicíně, kosmetologii a parfumerii.

Společně s odborníkem na výživu zjistíme, jaký je koriandr pro vaše zdraví, zda může škodit a jak jej používat rozumně.

Historie koriandru ve výživě

Název „koriandr“ pochází z latinského slova coriandrum, vypůjčeného ze starořeckého κόρις, což znamená „chyba“. Není to bez důvodu: když se člověk poprvé setkal s rostlinou, je nepravděpodobné, že zapomene na tento štiplavý zápach. Vyzařuje ho tráva v nezralém stavu a než semena dozrávají, nepříjemný pach prakticky zmizí.

Východní Středomoří je považováno za domovinu koriandru. Rostlina byla přivezena do Evropy Římany pravděpodobně v XNUMX. století našeho letopočtu. A v XNUMX.-XNUMX. století rostlina přišla do Ameriky, na Nový Zéland a do Austrálie.

V Rusku se první zmínky o ní jako o zahradní plodině nacházejí v literatuře z XNUMX. století. Koriandr se aktivně používal k ochucení jídel a dodal jim zvláštní chuť.

Složení a obsah kalorií koriandru

Vysoký nutriční profil koriandru z něj činí cennou součást zdravé stravy.

Kalorie na 100 g 346 kcal
Proteiny 12 g
Tuky 18 g
Sacharidy 55 g
Dietní vlákna 42 g
Vápník 709 mg, což se rovná 54 % denní dávky
Železo 16,3 mg, což se rovná 90 % denní dávky
Draslík 1267 mg, což se rovná 33 % denní dávky
Fosfor 409 mg, což se rovná 40 % denní dávky
Vitamin B3 (Niacin) 2,1 mg, což se rovná 13 % denní dávky
Vitamin B1 (thiamin) 0,2 mg, což se rovná 20 % denní dávky
Vitamin B2 (riboflavin) 0,3 mg, což se rovná 22 % denní dávky
Vitamin C 21 mg, což se rovná 23 % denní dávky
Draslík 1267 mg, což se rovná 33 % denní dávky
Zinek 4,7 mg, což se rovná 34 % denní dávky
Fosfor 409 mg, což se rovná 41 % denní dávky
Vápník 709 mg, což se rovná 55 % denní dávky
Hořčík 330 mg, což se rovná 79 % denní dávky
Železo 16,3 mg, což se rovná 91 % denní dávky

Výhody koriandru

Semena rostliny se často přidávají do jídla kvůli příjemné vůni a chuti, kterou pokrmům dodávají. Tím ale jejich výhody nekončí.

Koriandr je cenným zdrojem pro zdraví životně důležitých látek: vitamínů, antioxidantů, minerálů a vlákniny. Proto je považován za silného pomocníka při posilování imunitního systému (1).

ČTĚTE VÍCE
Jak připravit potkana na porod?

— Koriandr je bohatý na vitamíny B1, B2, C a PP (kyselina nikotinová, nezbytná pro tělo při redoxních reakcích) a mikroelementy jako hořčík, fosfor, vápník, draslík. Díky tomu má jeho užívání pozitivní vliv na kardiovaskulární systém posílením stěn cév, normalizací krevního tlaku a srdeční frekvence,“ říká dietoložka, nutriční terapeutka na Klinice integrální a regenerativní medicíny skandinávského zdravotního centra Inga Davtyan.

Výhody koriandru pro muže

Je užitečné zahrnout semena rostliny do nabídky silnějšího pohlaví, které zneužívají slaná a tučná jídla. Výzkumy ukazují, že biologicky aktivní látky v jejich složení snižují hladinu zánětů v těle a bojují proti „špatnému“ cholesterolu v krvi (2).

A statistiky říkají: obyvatelstvo zemí, kde je tradičně vysoká spotřeba koriandru, méně pravděpodobně trpí chorobami kardiovaskulárního systému (3).

— Další důležitou vlastností rostliny je zvýšení libida. Pozitivní vliv na mužský organismus umožňuje zařadit koriandr mezi přírodní afrodiziakum díky vysokému obsahu androsteronu, hormonu, který působí podobně jako testosteron, dodává nutriční specialistka Inga Davtyan.

Výhody koriandru pro ženy

Mletá semínka koriandru jsou výborným prostředkem pro zmírnění úzkosti a neklidu.

Ve studii z roku 2011 publikované v Indian Journal of Pharmacology výzkumníci porovnávali účinnost běžného léku na úzkost a extraktu ze semen koriandru. Výsledky ukázaly, že droga a koření jsou v tomto ohledu totožné (4). Je však zapotřebí další výzkum s lidskou účastí, protože experiment byl proveden na hlodavcích.

A ve studii z roku 2016 vědci zkoumali potenciál koriandru zmírňovat bolest. Zjistili, že když se sirup na bázi semen rostliny užívá současně s konvenčními léky na migrénu, první zesiluje účinek léků, snižuje závažnost záchvatu a zkracuje délku onemocnění. Potenciálně může doplněk snížit počet záchvatů migrény (5).

Výhody koriandru pro děti

V tradiční íránské medicíně se koriandr používá jako doplněk ke stimulaci chuti k jídlu a snížení nepříjemných trávicích příznaků (6).

Po konzultaci s lékařem lze semena rostliny podávat dětem pro zlepšení chuti k jídlu a prevenci problémů se žaludkem a střevy.

Dalším cenným zdravotním přínosem koriandru je prevence mozkových onemocnění a zlepšení paměťových vlastností.

Škodlivost koriandru

Při střídmé konzumaci koření nepoškodí lidské zdraví. Měl by se však brát s opatrností u lidí s hypotenzí, protože snižuje krevní tlak (7).

Lidé, kteří jsou alergičtí na kopr, kmín a fenykl, rostliny příbuzné koriandru, by toto koření neměli zařazovat do svého jídelníčku.

„Lidé s individuální nesnášenlivostí, vysokou kyselostí žaludku, vředy a gastritidou by se měli zdržet konzumace koriandru,“ říká naše odbornice Inga Davtyanová. — Doplněk se také nedoporučuje těhotným ženám kvůli jeho stimulačnímu účinku

ČTĚTE VÍCE
Jak správně sklízet brambory?

Využití koriandru v lékařství

Semena rostliny se používaly v lékařství ve starověkém Egyptě a Číně. Hojně se používají i v ajurvédě.

Tento doplněk se používal k léčbě onemocnění žaludku a střev, doporučoval se na povzbuzení chuti k jídlu a jako afrodiziakum. Moderní výzkumy prokázaly antimikrobiální, antiepileptické, antidepresivní, antimutagenní a protizánětlivé účinky rostliny (8, 9).

„Koriandr pomáhá normalizovat trávení, takže jej lze doporučit k použití v případě střevních potíží,“ vysvětluje Inga Davtyanová.

Využití koriandru při vaření

Ve všech kuchyních po celém světě se koriandr nejčastěji používá jako aromatické koření, které dokáže zvýraznit chuť pokrmu a dodá mu příjemnou vůni.

Korejská mrkev s koriandrem

Chutná svačina na každý den i na sváteční stůl

Mrkev je sladká a šťavnatá 1 kg
Jablečný jablečný ocet 4 st. l.
Rostlinný olej 100 ml
Cukr 3 st. l.
Sůl, černý pepř, mletý koriandr 1 lžička
česnek 1 hlava

Mrkev oloupeme a nastrouháme na speciálním struhadle. Přidejte cukr a všechno koření, důkladně promíchejte. Zalijte jablečným octem. Česnek oloupeme a nastrouháme najemno a přidáme k mrkvi. Zahřejte rostlinný olej na ohni a nalijte ho na mrkev. Všechny ingredience důkladně promícháme, misku přendáme do nádoby a necháme přes noc v lednici. Ráno bude hotová korejská mrkev.

Hovězí šurpa

Tento vydatný masový pokrm vám obnoví sílu a dodá energii a poskytne vám dlouhotrvající pocit sytosti. Ideální pro chladné dny

Hovězí dřeň 600 g
Mrkev, cibule, rajčata 5 ks.
Brambory 1 kg
Voda 2 l
Zira, mletý koriandr 1 lžička
Cilantro 1 paprsek
červené papriky 1 kus.

Hovězí maso nakrájíme na velké plátky, vložíme do hrnce, přidáme vodu a na ohni přivedeme k varu. Seberte pěnu.

Cibuli nakrájíme na půlkolečka a mrkev na tenká kolečka, přidáme k masu. Obrobek vařte na mírném ohni po dobu 1,5 hodiny. Poté na suché pánvi rozehřejte kmín a koriandr a přidejte koření k hovězímu masu. Umístěte tam omytou kapii, aniž byste ji nakrájeli.

Připravte si zeleninu: brambory nakrájejte na malé plátky a rajčata na plátky, přidejte je do hrnce. Vařte na ohni, dokud nejsou brambory zcela uvařené. Poté přidejte nasekaný koriandr a udržujte na mírném ohni další 2 minuty. Pokrm je hotový. Dobrou chuť!

Jak vybrat a uložit koriandr

V prodeji najdete semena koriandru celá i mletá, mají stejné vlastnosti. Celozrnné obiloviny lze přidávat do kaší, dušených pokrmů a polévek – zahřátím uvolní aroma a dodají pokrmům lahodnou vůni. Mletá semena jsou ideální pro výrobu omáček a past a lze je přidat do těsta.

ČTĚTE VÍCE
Jak pokrýt růže smrkovými tlapkami?

Při nákupu semínek je třeba věnovat pozornost jejich vůni a konzistenci. Cizí nečistoty a zatuchlý zápach nejsou povoleny.

Koriandr je lepší skladovat v uzavřeném obalu nebo ve skleněné nádobě s těsně přiléhajícím víčkem.

Oblíbené otázky a odpovědi

Odbornice na výživu Inga Davtyan odpovídá na důležité otázky o správném užívání koriandru.

Jak správně používat koriandr?

Listy a semena koriandru jsou široce používány při vaření. Rostlina dodává zvláštní chuťové vlastnosti masu, drůbeži, rybám a polévkám a používá se při přípravě chleba, cukrovinek a různých omáček.

Kde je nejlepší koupit koriandr?

Jedná se o poměrně běžné koření a není nedostatek; koupíte ho v každém obchodě s potravinami nebo na trhu.

Jaké jsou výhody koriandrového oleje a kde se používá?

Léčivé účinky rostliny se aktivně využívají v lidovém léčitelství, je součástí různých krémů a pleťových vod.

Esenciální olej získaný z plodů se používá v kosmetologii jako jedna ze složek produktů péče o pleť, nehty a vlasy a také v aromaterapii. Kosmetologové poznamenávají, že koriandr zklidňuje zanícenou pokožku, urychluje její hojení, léčí kožní onemocnění a zabraňuje vzniku nových a působí jako antiseptikum.

Kolik koriandru můžete denně sníst?

Normou jsou 4 g plodů nebo 50 g listů rostlin denně. Zneužívání je plné vývoje alergické reakce, poruch spánku a menstruačních nepravidelností u žen.

zdroje

  1. Alexander Yashin, Yakov Yashin, Xiaoyan Xia, Boris Nemzer. Antioxidační aktivita koření a jejich vliv na lidské zdraví: Přehled. 2017.
    URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5618098/
  2. P Dhanapakiam, J Mini Joseph, V K Ramaswamy, M Moorthi, A Senthil Kumar. Snižování cholesterolu u semen koriandru (Coriandrum sativum): mechanismus účinku. 2008.
    URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18831331/
  3. Pi-Fen Tsui, Chin-Sheng Lin, Ling-Jun Ho, Jenn-Haung Lai. Koření a ateroskleróza. 2018.
    URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6266658/
  4. Poonam Mahendra a Shradha Bisht. Anti-úzkostná aktivita Coriandrum sativum hodnocená pomocí různých experimentálních modelů úzkosti. 2011.
    URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195130/
  5. HD Kasmaei, Z Ghorbanifar, F Zayeri, B Minaei, SH Kamali, H Rezaeizadeh, G Amin, A Ghobadi, Z Mirzaei. Účinky sirupu Coriandrum sativum na migrénu: Randomizovaná, třikrát zaslepená, placebem kontrolovaná studie. 2016.
    URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4752800/
  6. M Nematy, M Kamgar, SMR Mohajeri, SAT Zadeh, MR Jomezadeh, OA Hasani, N Kamali, S Vojouhi, S Baghban, A Aghaei, M Soukhtanloo, M Hosseini, Z Gholamnezhad, H Rakhshandeh, A Norouzy, H Esmaily, M Ghayour -Mobarhan, M. Patterson. Účinek hydroalkoholového extraktu z Coriandrum sativum na chuť k jídlu u potkanů. 2013.
    URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4075695/
  7. Qaiser Jabeen, Samra Bashir, Badiaa Lyoussi, Anwar H Gilani. Plody koriandru vykazují střevní modulační, krevní tlak a diuretické účinky. 2009.
    URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19146935/
  8. Esther LH Tang, Jayakumar Rajarajeswaran, Shin Yee Fung, MS Kanthimathi. Antioxidační aktivita Coriandrum sativum a ochrana před poškozením DNA a migrací rakovinných buněk. 2013.
    URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4028854/
  9. Filomena Silva, Susana Ferreira, João A Queiroz, Fernanda C Domingues. Esenciální olej z koriandru (Coriandrum sativum L.): jeho antibakteriální aktivita a způsob účinku hodnocený průtokovou cytometrií. 2011.
    URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21862758/
ČTĚTE VÍCE
Na co se Tetramizol používá?

Koriandr je oblíbené koření, které se často přidává při přípravě národních jídel různých národů. Je příbuzná mrkve, petržele a celeru. Koriandr se také nazývá koriandr nebo čínská petržel. Co koriandr léčí a proč byste ho měli zařadit do svého jídelníčku?

Koriandr se nejčastěji používá do polévek a sals. Skvěle doplní národní jídla z Indie, Asie a Blízkého východu. Listy koriandru se nejčastěji berou celé, semena koriandru se přidávají v mleté ​​nebo sušené formě.

Koriandr přináší našemu tělu mnoho výhod, proto je nutné jej přidávat do každodenní stravy. Zde je sedm hlavních zdravotních výhod této byliny.

Pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi

Jak víte, vysoká hladina cukru v krvi může být příčinou diabetu II. Přidáním semínek koriandru a oleje do vaší stravy ji pomůžete snížit. Ale lidé, kteří užívají léky na cukrovku nebo kteří mají nízkou hladinu cukru, by měli používat toto koření s opatrností.

Podle výzkumVe studiích na zvířatech koriandrová semínka skutečně výrazně snižují hladinu cukru v krvi a podporují vývoj enzymů, které pomáhají eliminovat cukr. Například, studie u obézních potkanů ​​s vysokou hladinou cukru v krvi ukázaly, že jediná dávka (20 mg na 1 kg těla) extraktu z koriandru dokázala snížit hladinu cukru v krvi o 4 mmol/6 hodin. Lék na krevní cukr glibenklamid má podobný účinek.

Podobný studie také ukázal, že stejná dávka extraktu z koriandru zvýšila uvolňování inzulínu u diabetických potkanů ​​ve srovnání s kontrolními zvířaty.

Koriandr obsahuje antioxidanty, které posilují imunitu

Antioxidanty obsažené v koriandru zabraňují poškození buněk způsobenému volnými radikály a bojující se zánětem v těle. Sloučeniny terpinen, kvercetin a tokoferoly mají protirakovinné, imunostimulační a neuroprotektivní účinky. To se ukázalo výzkumprováděné na zvířatech.

Například jeden z těchto výzkum ukázaly, že antioxidanty v semenech koriandru snižují zánět a zpomalují růst rakovinných buněk v plicích, prsu, prostatě a tlustém střevě.

Výhody pro zdraví srdce

Některé studie na zvířatech prokázaly, že koriandr může snížit rizikové faktory srdečních onemocnění, jako je např cholesterol и vysoký krevní tlak. Extrakt z koriandru má diuretický účinek, takže pomáhá tělu odstraňovat zbývající vodu a sodík. Je to kvůli tomu, že krevní tlak klesá.

někteří výzkum ukázaly, že krysy, kterým byl podáván extrakt ze semen koriandru, zaznamenaly významné snížení hladiny špatného cholesterolu a zvýšení hladiny dobrého cholesterolu.

Mnozí věří, že konzumace ostrého koření a bylinek, jako je koriandr, pomáhá snížit příjem sodíku. A to má pozitivní vliv na činnost srdce. Například lidé, kteří konzumují velké množství koriandru ve srovnání s jiným kořením, mají nižší výskyt srdečních onemocnění ve srovnání s lidmi, kteří ve své stravě konzumují více soli a cukru.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zasít zelí v květnu?

Může chránit zdraví mozku

Mnoho mozkových onemocnění, například Parkinsonova choroba, roztroušená skleróza, Alzheimerova choroba, je spojena se zánětem. Koriandr má protizánětlivé vlastnosti, které mohou pomoci chránit před těmito nemocemi.

Výzkumstudie na krysách zjistila, že extrakt z koriandru chrání před poškozením nervových buněk po záchvatech vyvolaných léky. To je pravděpodobně způsobeno antioxidačními vlastnostmi byliny.

Jiný studie na myších ukázal, že koriandr může zlepšit paměť. To naznačuje, že rostlina by měla být konzumována kvůli Alzheimerově chorobě.

Vědci se také domnívají, že konzumace extraktu z koriandru může pomoci vyrovnat se s úzkostí. Výzkum studie na zvířatech ukázaly, že koriandr měl podobný účinek jako diazepam (běžný lék na záchvaty úzkosti).

Podporuje trávení a zdraví střev.

Olej extrahovaný ze semen koriandru může urychlit a podpořit zdravé trávení. Se konal 8 týdenní studium za účasti 32 lidí se syndromem dráždivého tračníku, který ukázal, že pití 30 kapek tohoto extraktu třikrát denně snižuje bolesti břicha, nadýmání a nepříjemné pocity.

V íránské medicíně se extrakt z koriandru používá jako stimulant chuti k jídlu. V jednom výzkum U krys bylo zjištěno, že tato bylina zvýšila chuť zvířat k jídlu ve srovnání s kontrolní skupinou, které byla podávána pouze voda.

Koriandr bojuje proti infekcím

Toto koření obsahuje antimikrobiální sloučeniny, které pomáhají bojovat proti některým infekcím a nemocem přenášeným potravinami. Například, dodecenální dokáže bojovat proti salmonele, která vede k nebezpečné otravě jídlem a každoročně postihne velké množství lidí.

Koriandrová semínka jsou jedním z několika indických koření, pomáhá bojovat s bakteriemi zodpovědnými za infekce močových cest. koriandrový olej používá se v antibakteriálních léčivech, protože dokáže bojovat proti nozokomiálním infekcím a nemocem.

Toto koření dokáže ochránit vaši pokožku.

Zejména se koriandr používá proti nemocem, jako je dermatitida. Například jeden z výzkum ukázal, že může být použit společně s dalšími uklidňujícími sloučeninami k léčbě plenkové dermatitidy u kojenců.

Ostatní výzkum ukazují, že antioxidanty obsažené v extraktu z koriandru pomáhají předcházet poškození buněk, které vede ke stárnutí pokožky, a také poškození kůže ultrafialovým zářením.

Šťáva z koriandru může být použita k léčbě některých kožních onemocnění, zejména pigmentace, akné, suchosti a mastnoty.

Viz také:

  • Pamatujte na těchto 11 potravin: co jíst, abyste si udrželi zdravé ledviny
  • Dětská snídaně: je krupicová kaše zdravá pro dospělé i děti?