V tabulce je uveden obsah živin (kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálních látek) na 100 gramů jedlé části.

Živina Číslo Norma** % normy ve 100 g % normy ve 100 kcal 100% normální
Kalorická hodnota 24 kcal 1684 kcal 1.4% 5.8% 7017 g
Proteiny 1.1 g 76 g 1.4% 5.8% 6909 g
Tuky 0.2 g 56 g 0.4% 1.7% 28000 g
Sacharidy 5.2 g 219 g 2.4% 10% 4212 g
Dietní vlákna 1.4 g 20 g 7% 29.2% 1429 g
Voda 94.5 g 2273 g 4.2% 17.5% 2405 g
Ash 0.7 g ~
Vitamíny
Vitamín A, RE 42 μg 900 μg 4.7% 19.6% 2143 g
alfa karoten 101 μg ~
beta karoten 0.449 mg 5 mg 9% 37.5% 1114 g
Lykopen 2573 μg ~
Lutein + Zeaxanthin 123 μg ~
Vitamín B1, thiamin 0.037 mg 1.5 mg 2.5% 10.4% 4054 g
Vitamín B2, riboflavin 0.019 mg 1.8 mg 1.1% 4.6% 9474 g
Vitamín B4, cholin 6.7 mg 500 mg 1.3% 5.4% 7463 g
Vitamin B5, pantotenik 0.089 mg 5 mg 1.8% 7.5% 5618 g
Vitamín B6, pyridoxin 0.08 mg 2 mg 4% 16.7% 2500 g
Vitamín B9, folát 15 μg 400 μg 3.8% 15.8% 2667 g
Vitamín C, askorbová 13.7 mg 90 mg 15.2% 63.3% 657 g
Vitamin E, alfa tokoferol, TE 0.54 mg 15 mg 3.6% 15% 2778 g
beta tokoferol 0.01 mg ~
gama tokoferol 0.12 mg ~
Vitamin K, fylochinon 7.9 μg 120 μg 6.6% 27.5% 1519 g
Vitamín PP, NE 0.594 mg 20 mg 3% 12.5% 3367 g
Betaine 0.1 mg ~
Macronutrienty
Draslík, K 306 mg 2500 mg 12.2% 50.8% 817 g
Vápník, Ca 10 mg 1000 mg 1% 4.2% 10000 g
Křemík, Si 6 mg 30 mg 20% 83.3% 500 g
Hořčík, Mg 11 mg 400 mg 2.8% 11.7% 3636 g
Sodík, Na 10 mg 1300 mg 0.8% 3.3% 13000 g
Síra, S 12 mg 1000 mg 1.2% 5% 8333 g
Fosfor, P 26 mg 800 mg 3.3% 13.8% 3077 g
Chlor, Cl 57 mg 2300 mg 2.5% 10.4% 4035 g
Stopové prvky
Železo, Fe 0.27 mg 18 mg 1.5% 6.3% 6667 g
Jód, I 13.8 μg 150 μg 9.2% 38.3% 1087 g
Lithium, Li 29 μg ~
Mangan, Mn 0.114 mg 2 mg 5.7% 23.8% 1754 g
Měď, Cu 59 μg 1000 μg 5.9% 24.6% 1695 g
Selen, Se 0.4 μg 55 μg 0.7% 2.9% 13750 g
Fluor, F 20 μg 4000 μg 0.5% 2.1% 20000 g
Chrome, Cr 5 μg 50 μg 10% 41.7% 1000 g
Zinek, Zn 0.2 mg 12 mg 1.7% 7.1% 6000 g
Stravitelné sacharidy
Mono- a disacharidy (cukry) 2.6 g ~
Glukóza (dextróza) 1.3 g ~
Fruktóza 1.4 g ~
Základní aminokyseliny
Arginin * 0.021 g ~
Valine 0.018 g ~
Histidin * 0.014 g ~
Isoleucin 0.018 g ~
Leucin 0.025 g ~
Lysin 0.027 g ~
Metionin 0.006 g ~
Treonin 0.027 g ~
Tryptofan 0.006 g ~
Fenylalanin 0.027 g ~
Vyměnitelné aminokyseliny
Alanin 0.027 g ~
Kyselina asparagová 0.135 g ~
Glycin 0.019 g ~
Kyselina glutamová 0.431 g ~
Prolin 0.015 g ~
serin 0.026 g ~
Tyrosin 0.014 g ~
Cystein 0.009 g ~
Mastné kyseliny
Omega-3 mastné kyseliny 0.01 g od 0.9 do 3.7 1.1% 4.6%
Omega-6 mastné kyseliny 0.09 g od 4.7 do 16.8 1.9% 7.9%
Omega-9 mastné kyseliny 0.003 ~
Sterols
Fytosteroly 7 mg ~
Nasycené mastné kyseliny 0.073 g max. 18.7 г
16:0 Palmitic 0.063 g ~
18:0 Stearic 0.01 g ~
Mononenasycené mastné kyseliny 0.03 g min. 16.8 г 0.2% 0.8%
16:1 palmitolejová (ud) 0.003 g ~
18:1 oleic (ud) 0.045 g ~
Polynenasycené mastné kyseliny 0.145 g od 11.2 do 20.6 1.3% 5.4%
18:2 Linolevaya (ud) 0.1 g ~
18:3 linolenová (ud) 0.01 g ~
ČTĚTE VÍCE
Jak poznáte, že je lymfa kontaminovaná?

Energetická hodnota Rajčata, růžová je 24 kcal.

Primární zdroj: Vytvořený v aplikaci uživatelem. Více.

** Tato tabulka ukazuje průměrné normy vitamínů a minerálů pro dospělého. Pokud chcete znát normy na základě vašeho pohlaví, věku a dalších faktorů, pak použijte aplikaci Moje zdravá strava.

Víte, která zelenina je nejoblíbenější po celém světě? Ne, ne obilí nebo brambory, ale rajčata! Nebo spíše rajčata: červená, růžová, žlutá, hnědá, kulatá, švestková, kuželovitá, třešňová a tak dále.

Rajčata se berou v jakékoli podobě, čerstvá, mražená nebo tepelně upravená, vždy jsou chutná a velmi zdravá. V domácí kuchyni se nejčastěji používají červená a růžová rajčata a debata o tom, která je lepší, nikdy nekončí, protože vše závisí na preferencích spotřebitele a způsobu jejich přípravy.

Například růžová rajčata mají jemnější a nasládlou chuť, proto se jim také říká gurmánská nebo salátová. Růžové odrůdy a hybridy oproti červeným obsahují více vitamínu C, sušiny a přírodních antioxidantů. Například selen podporuje správné fungování imunitního systému a mozkové činnosti, chrání před rakovinou, srdečními chorobami a různými infekcemi.

Protože se ale růžová rajčata od červených liší vysokým obsahem cukru, vyžadují větší množství zálivky, ale je důležité zabránit stagnaci vody u kořenů. Růže nesnášejí sucho a nerovnoměrnou zálivku, zvláště pokud nebyly v období sucha více dní zalévány. Poté musí být voda dodávána v malých dávkách, jinak plody prasknou.

Červená a růžová rajčata

Pěstitelé zeleniny často, aby získali velké a šťavnaté vzorky, normalizují počet vaječníků, ponechávají 3-4 kusy na kartáči a provádějí několik krmení – první při výsadbě sazenic, druhé – na začátku květu, třetí – když se objeví vaječníky, a čtvrtý – na začátku plodu.

V období květu by pro kvalitní tvorbu pylu bylo dobré keře rajčat lehce rosit teplou vodou a pravidelně přihnojovat organickými hnojivy. Pro získání dřívější sklizně se používají stimulační drogy, které nejen urychlují zrání, ale také přispívají k jednotnému výnosu.

Nevýhodou růžových rajčat je, že jsou náročná na péči, protože nejsou odolné vůči plísni, jejíž prevenci je nebezpečné zanedbávat. Proto je nutné před výsadbou dezinfikovat půdu (zejména ve sklenících), pravidelně kontrolovat rostliny na přítomnost chorob a při prvních příznacích okamžitě zasáhnout.

ČTĚTE VÍCE
Je možné krmit sójou dobytek?

Upozorňujeme však, že nyní existuje mnoho nových hybridů s odolností vůči hlavním chorobám, včetně plísně. Stejně jako u červených provádějí podle druhu rostliny (určité, neurčité) tvorbu, vyvazování, zaštipování a prořezávání keřů.

Růžová a červená rajčata

Červené rajče má oproti růžovému také výhodu – má vysoký obsah lykopenu, látky třídy karotenoidů, která je mnohonásobně lepší než mrkvový betakaroten. Po rozpuštění v tucích (rostlinný olej, zakysaná smetana nebo smetana) je lykopen, zejména po tepelné úpravě, schopen bojovat proti rakovinným buňkám, odolávat ultrafialovému záření a záření, snižovat riziko rozvoje onemocnění kardiovaskulárního systému a brzdit stárnutí buněk. Červená rajčata obsahují více železa, které stimuluje tvorbu červených krvinek pro udržení funkce krve.

Růžová a červená rajčata jsou si tedy velmi podobná. S příchodem nových hybridů odolných vůči chorobám a stresovým faktorům prakticky mizí nevýhody každého druhu. Výběr je pouze na vaší chuti!

Pokud najdete chybu, vyberte část textu a stiskněte Ctrl + Enter.