Otestujte svou imunitu! Speciální krevní testy na IgG a IgM protilátky pomocí ELISA.

Dárkový certifikát
za jakoukoli službu!

Za placené služby Centra zdravé rodiny. V pokladně na Opalikhinskaya, 17. a 8. března, 126

Od 1. dubna se mění ceny masážních smyslů

Placené relace zůstanou za stejnou cenu.

ZJISTĚTE VÝSLEDEK ANALÝZY COVIDU

Vše o termínech přípravy výsledku a kde jsou.

Internetový účet zdravého dítěte

Toto je váš osobní poradce v otázkách správného vývoje, vzdělávání a prevence nemocí!

  • Je dobré vědět
  • Recenze
  • Otázka-odpověď
  • Zprávy
    • Fyzická aktivita: klíč ke zdraví a pohodě v každém věku
    • Psychoterapeut Mashkov – o fatálním vlivu alkoholu na děti
    • Spalničky: nebezpečné jsou i ojedinělé případy této infekce
    • „Musíte si udělat pravidlo, že jednou ročně podstoupíte krevní test“: jak chránit játra před nemocemi
    • Jak se změní vztahy v párech, když se narodí dítě?
    • Jak skloubit procházku s vaším dítětem a rozvojem řeči?
    • Zdraví matky a dítěte: od plánování po rok
    • „Prevence je jednodušší než léčba“: prevence drogové závislosti
    • Preventivní prohlídky u dětí
    • Diabetes mellitus u dětí: jak si nenechat ujít první příznaky

    V zimě jsou obzvláště důležité zásoby zeleniny a ovoce nasbírané v uplynulé zahradnické sezóně a uskladněné v různých formách. Jak je užitečná „konzervace“? Jaké může být jeho nebezpečí? Mohou okurky nahradit léky? Mluvíme o tom s praktickým lékařem, hlavním nezávislým odborníkem na výživu Ministerstva zdravotnictví Sverdlovské oblasti I.E. Borodina.

    Co se skrývá v nálevu?

    „Především nesmíme zapomenout, že všechny okurky a marinády jsou sůl,“ začíná rozhovor Irina Eduardovna. — Z fyziologického hlediska potřebuje člověk sůl zejména pro proces krvetvorby. Ale jeho přebytek zvyšuje objem krve cirkulující v těle, což zvyšuje zátěž kardiovaskulárního systému. Nadbytek soli je nebezpečný zejména pro hypertoniky. Při konzumaci konzervované zeleniny ji musíte nejprve opláchnout od nálevu v obyčejné vodě. Samozřejmě není třeba solit saláty, které obsahují všechny druhy nakládané zeleniny: okurky, zelí, rajčata a tak dále. Například stejný vinaigrette, který obsahuje okurky a kysané zelí. Starším lidem se nedoporučuje jíst okurky večer před spaním, nejpozději – na oběd a v malých množstvích. Neměli byste se nechat unést domácími přípravami, bez ohledu na to, jak chutné mohou být. Okurky lékaři nedoporučují při gastritidě, zvýšené kyselosti žaludku, cévních poruchách, cholelitiáze a urolitiáze.

    Lékař radí pamatovat na to, že cukr se používá i do marinád, které se používají ke konzervování rajčat a okurek. Lidé s diagnózou diabetes mellitus nebo nadměrnou tělesnou hmotností by měli používat domácí konzervy opatrně.

    Výhoda ve sklenici

    Co to je, záleží na konkrétním pokrmu. Solená rajčata obsahují hodně lykopenu, silného antioxidantu. Mírná konzumace tohoto produktu snižuje riziko vzniku patologií slinivky břišní a prostaty, srdce a krevních cév. Rajčata jsou bohatá na fosfor, draslík, jód, železo a další minerály.

    Dalším častým hostem zimního stolu jsou nakládané okurky. Obsahují antioxidanty, které bojují proti volným radikálům, vápník, hořčík a železo.

    „Kysané zelí je velmi užitečné pro starší lidi,“ pokračuje I.E. Borodin. — Jedná se o fermentovaný produkt, což znamená, že má příznivý vliv na činnost střev, takové zelí obsahuje spoustu vitamínů a vlákniny. 200 g přípravku obsahuje denní dávku vitaminu C. Dále obsahuje vitamin B, který podporuje lepší vstřebávání bílkovin, a kyselinu nikotinovou, která je nezbytná pro normální průběh různých biochemických reakcí v buňkách.

    Kdo ale trpí chronickou kolitidou a pankreatitidou, měl by jíst kysané zelí s mírou, protože může způsobit nadýmání a plynatost. Každý má svou normu v závislosti na zdravotním stavu, každý má individuální přístup k použití zelí a jiných okurků.

    Aby se zabránilo fermentaci, mnoho žen v domácnosti přidává do marinády nebo nálevu tabletu aspirinu nebo ocet. V tomto případě je důležité si uvědomit, že okurky s octem jsou nežádoucím produktem pro lidi trpící onemocněními ledvin a gastrointestinálního traktu, stejně jako pro ty, kteří jsou náchylní k otokům. I zdraví lidé by měli jíst doma konzervovanou zeleninu maximálně párkrát týdně.

    Možná ještě navštívit lékaře?

    „Pokud mluvíme o použití okurky jako léku, pak k tomu mám dvojí postoj,“ pokračuje Irina Eduardovna. — Jako pomůcku při otravě můžete samozřejmě použít lák z konzervovaných rajčat nebo okurek k obnovení normální hladiny tekutin, stopových prvků, cukru a soli v těle. To vše je totiž obsaženo již v nálevu. Pokud ale někdo nabízí nakládanou okurku „pro chuť k jídlu“ pacientovi s gastritidou nebo jinými gastrointestinálními chorobami, já jako lékař nemohu tento způsob „léčby“ schválit. Stav každého je individuální, to, co jednou zmírnilo stav jednoho člověka, může druhému jen ublížit a stav nemoci zhoršit. Neznáme podrobnosti, možná ten, kdo má radost z výhod nakládané okurky, říká, že mi to pomohlo a také si vzal pilulku předepsanou lékařem? Neměli byste riskovat pomocí tradičních metod, je lepší vyhledat pomoc od lékaře. Navíc je nebezpečné zrušit předepsané léky spoléháním se na rady sousedů a přátel. V případě exacerbace onemocnění nepomůže ani jedno solené rajče nebo okurka.

    Jaká je alternativa?

    Moření není jedinou možností, jak uchovat plodiny na zimu. Vynikající alternativou je zmrazení čerstvé zeleniny, bobulovin a ovoce. Je rozdíl mezi domácím „mražením“ a tím, co se prodává v obchodech?

    „Pro starší lidi mohou být mražené zahradní dárky ještě výhodnější než čerstvé,“ odpovídá na tuto otázku nutriční specialistka. — Pro snížení zátěže slinivky je pro ně lepší zeleninu dusit nebo dusit, v zimě je použití hotové mražené zeleniny rychlejší a pohodlnější. Taková zelenina je snadněji stravitelná a neobsahuje o nic méně vitamínů než čerstvá. A pokud porovnáte své vlastní a koupené v obchodě, pak je samozřejmě vždy lepší to, co se vypěstuje, vybere, vyčistí a zpracuje vlastníma rukama. Pokud si ale nemůžete zmrazit vlastní zeleninu, dobrá je i ta z obchodu. Zmrazené bobule jsou velmi užitečné, mohou být přidány do tvarohu a kaše a obohacují nutriční hodnotu pokrmů. Pamatujte, že opakované zmrazování darů přírody je nežádoucí, takže pro vaření byste měli z mrazáku vyjmout pouze tu část, která bude použita k vaření.

    Neměli byste se soustředit pouze na kyselé okurky, marinády a mrazení. Mnoho lidí má stále zásoby čerstvé mrkve, řepy a tuřínu ve svých zásobách zeleniny. Jak se blíží jaro, měly by být konzumovány aktivněji – a nebudete muset nic vyhazovat a přínosy pro tělo jsou zřejmé.

    Rajčata jsou bohatá na vitamíny, minerály a antioxidanty. Společně s odborníkem na výživu zjistíme, jaké další jsou jejich výhody a pro koho jsou kontraindikovány. A jednou provždy zjistíme: rajče je bobule nebo zelenina

    Těžko uvěřit, ale teprve před nějakými třemi stoletími byla rajčata považována za jedovatá a pěstovala se výhradně pro dekorativní účely nejen u nás, ale i ve zdánlivě osvícené Evropě. Ale když se nad tím zamyslíte, není se čemu divit – patří do čeledi hluchavkovitých, jejíž zástupci dokážou lidskému zdraví skutečně škodit.

    A přesto je dnes těžké si představit náš život bez rajčat. Jsou žluté, zelené, červené nebo hnědé, velikosti vlašského ořechu nebo váží půl kila, jsou sladké a masité nebo šťavnatější a kyselejší. Z rajčat se připravují saláty, polévky a omáčky, přidávají se k přílohám a masu, uzavírají se do sklenic a suší se na slunci. A možná nejneobvyklejším způsobem vaření je rajčatová zmrzlina. Ano, to se stává!

    Promluvme si dnes o výhodách a škodách rajčat pro tělo mužů, žen a dětí.

    Historie vzhledu rajčat ve výživě

    Vědci se stále nemohou shodnout na místě původu rajčat. Podle jedné verze byly poprvé pěstovány v Indii. Podle jiné se objevily v Číně – potvrzením toho jsou nalezená semena rajčat, která jsou již více než dva tisíce let stará. Nejčastější názor říká, že rajčata k nám přišla z Jižní a Střední Ameriky.

    Španělský mnich Bernardino de Sahagun připravil ve druhé polovině XNUMX. století mnohasvazkové dílo o životě a kultuře národů Nového Španělska v předkolumbovské éře – aztécké civilizaci. V jeho díle lze nalézt zmínky o využití rajčat jako léčiva.

    Název rostliny – rajče – pochází z aztéckého slova „tomatl“, což znamená „velká bobule“. Další název – rajče – pochází z italského slova “pomo d’oro”, což znamená “zlaté jablko”. Dnes je zvykem nazývat samotnou rostlinu rajčem a její plody se nazývají rajče.

    Rajčata byla do Evropy přivezena v XNUMX. století z Ameriky. Nejprve přišli do Španělska a Portugalska. Později se rostlina rozšířila po celé Itálii, Francii, Německu a východní Evropě. Po dlouhou dobu se mnoho Evropanů k této kultuře chovalo s nedůvěrou a pěstovalo ji pouze pro dekorativní účely – malé plody jasných barev byly nádhernou ozdobou zahrady. Rajčata se začala jíst až koncem XNUMX. století, ve stejné době se objevily první recepty s touto přísadou.

    Rajčata se do Ruska dostala v 1780. století, ale podobný osud je čekal i zde – rostlina se zpočátku pěstovala výhradně jako okrasná. Existuje verze, že v roce XNUMX byla krabice ovoce, mezi nimiž byla rajčata, doručena soudu jako dar Kateřině II. Není jisté, zda je měla císařovna ráda, ale o dva roky později vyšla práce vynikajícího agronoma Andreje Timofeeviče Bolotova o rajčatech, kde zcela vyvrátil mýtus o jejich jedovatosti. Je to náhoda? Ovlivnila nějak císařovna další osud rajčete? To se nikdy nedozvíme, ale již v polovině příštího století si rajče získalo v Rusku širokou oblibu.

    Složení a obsah kalorií rajčat

    Kalorie na 100 g 20 kcal
    Proteiny 1,1 g
    Tuky 0,2 g
    Sacharidy 3,7 g

    Výhody rajčat

    V roce 2017 University of Illinois na základě studií zahrnujících 700 000 subjektů zjistila, že lykopen, který se nachází ve velkém množství v rajčatech, snižuje riziko rakoviny prostaty. Další studie potvrdila přínos lykopenu u další rakoviny – karcinomu ledvin. Kromě toho existují četné studie potvrzující léčebný účinek lykopenu na šedý zákal a dokonce i makulární degeneraci sítnice – toto onemocnění se vyskytuje u starších lidí a má za následek odumírání nervových buněk v sítnici. Pár rajčat denně vám pomůže získat potřebnou dávku lykopenu. Je lepší jíst červená rajčata, která obsahují více této látky, nebo je konzumovat ve formě rajčatového protlaku a šťáv – množství lykopenu v nich stoupá ze 7 na 13-14 mg.

    Organické kyseliny a vláknina obsažené v rajčatech příznivě působí na gastrointestinální trakt – podporují tvorbu enzymů a vylučují stagnující žluč. Vláknina také reguluje hladinu cholesterolu a draslík, který je v rajčatech hojně zastoupen, normalizuje činnost srdce.

    Dietoložka-výživová poradkyně Ksenia Pustovaya dodává:

    — Rajče obsahuje důležité biologicky aktivní sloučeniny: karotenoidy, polyfenoly a velké množství vitamínu C. O lykopenu, který patří mezi karotenoidy, již byla řeč výše. Polyfenoly snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny. Vitamin C je silný antioxidant, který posiluje imunitní systém. Tyto prospěšné látky nejsou v lidském těle syntetizovány samostatně, lze je tedy získat pouze potravou.

    Jak vidíme z výše uvedených údajů, navzdory přítomnosti velkého množství užitečných a nezbytných látek ve svém složení má rajče minimální obsah kalorií, díky čemuž je tak populární mezi lidmi, kteří sledují svou postavu. Vláknina obsažená v rajčatech navíc zasytí tělo na dlouhou dobu a zabrání hladu.

    Škodlivost rajčat

    Ksenia Pustovaya komentuje:

    — Doporučuje se minimalizovat nebo vyloučit rajčata ze stravy při dně, vředech, gastritidě, onemocnění ledvin a vysoké kyselosti žaludku. Kyselina šťavelová, která zabraňuje vylučování solí a aktivuje produkci žluči, může způsobit výskyt nebo exacerbaci onemocnění genitourinárního systému. Navíc je nutné pamatovat na to, že alergici by měli rajčata používat s opatrností – rajčata jsou pro svou zářivou barvu spolu s citrusovými plody a čokoládou nejsilnějšími alergeny.

    Použití rajčat při vaření

    Dnes je těžké najít recept na první a druhý chod, který by v nějaké podobě neobsahoval rajčata. Čerstvá, pasírovaná nebo sušená rajčata přidáváme do polévek pro sytost, přidáváme je k přílohám, aby byla chuť mnohostrannější a zajímavější, k masu, aby bylo šťavnatější a křehčí. Rajčata se dokonce používají do pečiva a dezertů.

    Pro vegetariány a vyznavače raw food jsou rajčata důležitou složkou každodenní stravy – dokonale zasytí organismus, příjemně chutnají a jsou dostupná v kteroukoli roční dobu.

    Rajčatová polévka s krevetami a olivami

    Výjimečnost rajčatových polévek spočívá v tom, že se dají připravovat teplé i studené.

    Rajčatové pyré 600 ml
    Oloupané krevety 100 g
    Olivy (vypeckované) 12 kus.
    Cibule 1 kus.
    Olivový olej 2 lžíce lžíce
    česnek 1 hřebíčku
    Sůl, pepř, estragon chuť

    Existuje obrovské množství rajčatových polévek. V Americe je velmi oblíbená například Campbellova rajčatová polévka z plechovky – Andy Warhol ji dokonce zvěčnil na svém obrazu. A ve Španělsku se v létě neobejdete bez gazpacho – studené rajčatové polévky.

    Doporučujeme věnovat pozornost středomořské verzi – rajčatové polévce s mořskými plody.

    Na pánev se silným dnem nalijeme olivový olej, orestujeme nadrobno nakrájenou cibuli a česnek, přidáme estragon. Přidejte celé olivy a trochu tekutiny z nich a ještě pár minut opékejte do světle zlatohnědé barvy. Do stejné pánve přidáme rajčata, pepř a sůl a po uvaření zředíme vroucí vodou na požadovanou konzistenci. Jako poslední přidejte krevety a vařte 5-10 minut (podle velikosti). Polévku můžete ozdobit snítkou petrželky.

    Podělte se o svůj recept

    Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

    rajčatová zmrzlina

    Zmrzlina je oblíbeným dezertem všech, poptávka po ní je obzvlášť vysoká v létě

    velké rajče 1 kus.
    Bulharský pepř 1 kus.
    česnek 1-2 stroužky
    Ricotta 2 lžíce lžíce
    Mastná zakysaná smetana 2 lžíce lžíce
    Sůl, pepř chuť

    Obyčejná zmrzlina dnes už nikoho nepřekvapí a neobvyklé už nejsou ani nevšednější příchutě – sýrová nebo třeba jahodovo-bazalková. Rajčatová zmrzlina je ale něco mimořádného. Prozradíme vám, jak překvapit rodinu.

    Rajčata a papriky oloupeme, nakrájíme na velké kostky a zmrazíme. Po zmrznutí zeleninu vyjmeme a rozmixujeme v mixéru spolu se studenou zakysanou smetanou a ricottou, osolíme a opepříme. Vložte do vhodné mísy, podle potřeby ozdobte bylinkami a podávejte. Užívat si!

    Jak vybrat a uložit rajčata

    Při nákupu rajčat je první věcí, které byste měli věnovat pozornost, je vůně, konkrétně vůně ovoce, nikoli řez. Vybírejte rajčata bez důlků nebo zejména prasklin – hromadí se v nich bakterie. Ovoce by mělo být hutné, ale ne tvrdé, jinak hrozí koupě nedozrálé zeleniny.

    Pokud mluvíme o rajčatech, která plánujete sníst v nejbližších dnech, pak je nejlepší umístit je na stůl nebo parapet plochou stranou dolů. Měli byste se však vyhnout chlazení, jinak může produkt ztratit své aroma a chuť. Pro delší skladování však můžete využít i lednici – rajčata tak vydrží čerstvá až dva týdny.

    Chcete-li uchovat čerstvá rajčata několik měsíců, musíte si předem vybavit sklad – teplota v něm by neměla být vyšší než 10-12 stupňů. V domě to může být sklep a v bytě balkon. V tomto případě lze rajčata vložit do krabice nebo koše a každou vrstvu zeleniny položit vrstvou pilin nebo pytloviny.

    Konzervovaná rajčata mohou být skladována v uzavřených sklenicích po dobu až 6 měsíců a v otevřených sklenicích po dobu až jednoho týdne.

    Zde je několik obecnějších tipů, jak udržet rajčata čerstvá co nejdéle:

    • je nutné plody důkladně vysušit;
    • nezapomeňte odstranit řízky;
    • skladujte zralé a nezralé plody odděleně;
    • zeleninu můžete ošetřit roztokem kyseliny borité (0,3%) nebo slabým roztokem manganistanu draselného.

    Oblíbené otázky a odpovědi

    Je rajče zelenina, ovoce nebo bobule?

    Botanicky řečeno, rajče je bobule. Má tenkou slupku, šťavnatou dužninu, uvnitř mnoho semen. Evropané považují rajče za ovoce – tam toto slovo označuje i bobulovité ovoce. Rajče je však podle svého účelu zelenina: pěstuje se jako většina ostatních druhů zeleniny, používá se při vaření jako zelenina a na rozdíl od bobulí se podává k obědu, nikoli jako dezert. Proto je technicky správné považovat rajče za bobule, ale díky jeho praktické aplikaci nebude ani označení tohoto ovoce zeleninou chybou.

    Jsou solená rajčata zdravá?

    Rajčata na rozdíl od mnoha jiných produktů při zpracování neztrácejí živiny. Totéž platí pro fermentaci – solená rajčata si i po pádu do solného roztoku uchovají všechny minerály a vitamíny. Pokud mluvíme o moření, pak se některé látky stále ztrácejí, protože ocet se používá ve slaném nálevu.

    Kdo by neměl jíst rajčata?

    Rajčata jsou kontraindikována pro osoby s onemocněním trávicího traktu v akutní fázi, alergie a osoby s kloubními problémy. Tyto kategorie lidí by si však měly dát pozor na tepelně zpracovaná rajčata – stále si uchovávají mnoho užitečných látek a hladina lykopenu dokonce stoupá.

    Co je v rajčatech?

    Rajčata jsou pro člověka důležitým produktem z biochemického hlediska. Obsahují bílkoviny, aminokyseliny, polysacharidy, karotenoidy, organické kyseliny, vlákninu. Kromě toho jsou rajčata skutečným skladem vitamínů a minerálů nezbytných pro člověka. Najdou zde vitamíny skupiny B (B1, B2, B5, B6, B9), vitamíny C, K, H a PP, dále draslík, vápník, hořčík, zinek, železo, chlór a síru, jód, fosfor, kyselinu listovou.

    ČTĚTE VÍCE
    Jak vybrat správnou spárovací hmotu?