Koriandr je jednoletá bylina. Někdy se mu říká koriandr, což je částečně pravda: obě tato slova označují složky jedné rostliny. Zelení a stonky se nazývají koriandr a semena se nazývají koriandr.

Chuť koriandru nelze s ničím zaměnit: je lehce nahořklá, nakyslá a velmi výrazná. Tato kořenitá rostlina se používá nejen při vaření, ale také v parfumerii a kosmetice. Nejčastěji přidáváme koriandr do různých jídel, čímž jim dodáváme příjemnou vůni. Kromě vynikající chuti tato zelená obsahuje mnoho látek užitečných pro tělo. Spolu s odborníkem na výživu rozumíme výhodám a škodám koriandru.

Historie koriandru ve výživě

Из-за того, что кинза довольно быстро распространялась по планете, назвать еёжнуно Широкое распространение кинза имела на Ближнем Востоке и в Южной Европе. Активно культивировать кинзу начали греки: они делали из неё специи. В 1670 году растение привезли в Америку выходцы из британских колоний. Примерно в это же время кинза распространилась по Европе и попала в Россию. В xvii веке её добавляли в блюдю, при этом не прекращали и и э а с с с э э э э э ы ы ы э э э э э ы ы э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э э эз.

Složení a obsah kalorií koriandru

В кинзе содержится много клетчатки, витаминов группы B a антиоксидантов. Вся польза сконцентрирована именно в стебле и листьях. Растение может похвастаться a высоким содержанием минеральных веществ: йосеств, ф. Больше всего в кинзе калия, поэтому её часто включают включают в рацион людеййѴс забионулесне

Несмотря на то, что кинза на 90% состоит из воды, v ней есть и белок, и углеводы. А отличительный вкус a аромат растению придаёт производное крахмала — дециловый.

Kalorie na 100 g 26 kcal
Proteiny 2,13 g
Tuky 0,3 g
Sacharidy 0,9 g

Výhody koriandru

Není divu, že koriandr byl dříve nazýván přírodním léčitelem. Díky složení bohatému na užitečné látky může skutečně působit jako asistent pro prevenci různých onemocnění nebo jejich léčbu.

Rostlina pomáhá vyrovnat se s otoky a odstraňuje přebytečnou vodu z těla. Tímto způsobem pomáhá ledvinám a kardiovaskulárnímu systému. Koriandr se doporučuje lidem s vysokou hladinou cukru v krvi: pokud přidáte zeleninu každý den do jídla, můžete snížit dávku podávaného inzulínu. Obsah vitamínů B v koriandru má pozitivní vliv na stav nervového systému: pomáhá vyrovnat se s depresí.

ČTĚTE VÍCE
Jak je Epin užitečný pro rostliny?

Jídlo bohaté na vlákninu zlepšuje peristaltiku trávicího traktu. A koriandr není výjimkou. Zároveň zvyšuje chuť k jídlu a působí jako pomocník při trávení potravin s vysokým obsahem bílkovin.

– Cilantro zabraňuje kůži, chronickým onemocněním, – říká výživová poradkyně Alexandra Kadutková. – Dezinfekční, antiseptické a protiplísňové vlastnosti koriandru jsou ideální pro ekzémy, suchou pokožku a plísňové infekce. Říká se mu také antimikrobiální bylina, která dokáže hojit rány a vředy v ústech a také osvěžit dech. Koriandr snižuje krevní tlak, pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu. Zároveň je rostlina relaxační a sedativní, zlepšuje kvalitu spánku.

Výhody koriandru pro ženy

Koriandr obsahuje vitamín C. Je užitečný pro člověka sám o sobě, ale pro ženské tělo – dvojnásob. Tento vitamín pomáhá lépe vstřebávat železo, kterého mají ženy často nedostatek.

Витамин А в составе кинзы положительно влияет на работу репродуктивной системы. Он также помогает поддерживать в хорошем состоянии кожу: не даёт етьнствареженеде преженеде

– Užitečné vlastnosti koriandru pro ženské tělo spočívají v jeho antioxidačních a omlazujících vlastnostech. S přibývajícím věkem pokožka ztrácí pružnost a pevnost a stává se suchou. Cilantro je v tomto ohledu opravdu dobrým pomocníkem. Dalším plusem pro ženy je, že koriandr je zařazen do jídelníčku pro menstruační nepravidelnosti, říká Alexandra Kadutsková.

Výhody koriandru pro muže

Rostlina se může stát pomocníkem při řešení problémů s fungováním močového systému. Při mírném užívání má pozitivní vliv na reprodukční systém – se svými zklidňujícími vlastnostmi je koriandr výborným patogenem.

Для мужчин, употребляющих v пищу продукты с высоким содержанлием белка, кетонпнка, кетонпнза Она и разнообразит его, и поможет наладить работу ЖКТ.

Výhody koriandru pro děti

Rostoucí tělo bude zvláště užitečné pro koriandr. Lékaři doporučují podávat od 8-9 měsíců ve vařené formě. Po 1 roce můžete do stravy postupně zavádět syrovou zeleninu.

Koriandr, stejně jako petržel, kopr, je bohatý na luteolin. Tato látka se podílí na procesech štěpení kyseliny hyaluronové – je zodpovědná za pružnost šlach. Nastolení procesu trávení je již v raném věku. A zavedení koriandru do stravy pomůže v tomto často obtížném úkolu.

Регулярное употребление зелени помогает поддерживать зрение малыша. А наличие в составе различных групп витаминов положительно сказывается на рамитотейныный

Škodlivý koriandr

Koriandr má také kontraindikace k jídlu. Nemůže se jíst s peptickým vředem, tromboflebitidou, gastritidou v akutní fázi.

С осторожностюю рекомендуется в рацион эту зелены д celou ю ~ л— ь и ю ю ю ~ ~ л е. Необходимо обязательно следить за реакцией организма и при обращатьскиойку за

– Účinek koriandru na tělo těhotných žen nebyl dosud studován, takže je lepší, aby odmítly jíst koriandr, pokud je to možné. Opatrní by měli být i lidé s častými projevy alergické reakce,“ dodává Alexandra Kadutskova.

Nejen kapustová polévka

Použití koriandru v medicíně

Кинза способствует снятию нервного напряжения. Хотя, конечно, только на зелень уповать не стоит — растение станет хорошим дополнонене

ČTĚTE VÍCE
Co znamená dekorativní dýně?

Врачи выделяют противомикробные свойства кинзы: это большой плюс при леченира при леченизы Растение снижает активность мелких паразитов, при этом помогает выводить гельмм.

Degenerativní změny na sítnici nebo jiné problémy se zrakem se léčí jako mnoho nemocí v kombinaci se speciální dietou. V takových případech koriandr jako složka stravy přispívá k lepšímu průběhu léčby – to vše díky vysokému obsahu vitamínu A.

Rostlina je často součástí stravy pacientů s hypertenzí. Díky zvýšenému spojení vápenatých iontů a acetylcholinu se snižuje tonus cév. To je pozitivní moment pro prevenci dalších kardiovaskulárních onemocnění.

Použití koriandru při vaření

В кулинарии кинзу применяют в качестве специи. Она входит в состав горячих блюд, салатов, первых, закусок, напитков и дажертовестов! Разнообразие рецептов с кинзой действительно urо к з и и и и и и н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н н Всё из-за специфического вкуса a аромата растения: он горьковатый и терпкий. Чтобы нейтрализовать, слегка смягчить этот вкус, кинзу часто смешивают с бази.

Zelení se přidává do masitých pokrmů a polévek v krájené podobě, je výborným doplňkem těstovin a dalších příloh: rýže, čočka, špalda. Koriandr se také používá ke zdobení pokrmů. Bez této rostliny si nelze představit polévku kharcho, keban, satsivi, korejský salát.

Pokud chcete na hosty udělat dojem, měli byste ochutnat muffiny s estragonem a koriandrem. Další zajímavá kombinace: jahody a koriandr. Sladká dužina bobulí odpálí hořkost zeleně. A můžete je smíchat dohromady ve formě smoothie nebo pěny.

Dušené hovězí maso s koriandrem a bazalkou

Zelení zdůrazňují chuť masa a dělají pokrm ještě chutnější.

Hovězí 1 kg
Bazalka 40 g
Cilantro 50 g
Rajčata 400 g
Cibule 200 g
Bay list 1 kus.

Před vařením je třeba hovězí maso důkladně omýt a osušit a poté nakrájet na malé kousky. Cibuli je třeba oloupat a nakrájet na střední kostky. Na dno velkého hrnce dejte maso a cibuli, přidejte 1,5 litru přečištěné vody a 1 hodinu vařte na středním plameni.

Зелень и помидоры нарезать, добавить к мясу. Через пару минут положить v кастрюлю лавровый лист. Довести блюдо до кипения. Подавать посыпав зеленью, блюдо можно дополнить гарниром из риса или чечеви чечев.

Muffiny s koriandrem a estragonem

Neslazené pečivo a dokonce i se zeleninou – dobrá volba pro doplnění večeře nebo oběda

Máslo 2 lžíce lžíce
Cilantro 40 g
Egg 1 kus.
kefír 100 ml
Tarragon 30 g
Slunečnicový olej 2 lžíce lžíce
Mouka 2 brýle
Prášek do pečiva 7 g
Parmazán nebo jiný tvrdý sýr 50 g
Sůl, pepř, koření chuť

Do velké mísy prosejeme mouku, přidáme prášek do pečiva a sůl. V jiné nádobě smíchejte kefír pokojové teploty, vejce a rostlinný olej. Spojte obsah dvou misek: těsto není třeba hníst

ČTĚTE VÍCE
Jaká je vůně hlívy ústřičné?

Estragon s koriandrem nasekáme nadrobno. Rozpálíme pánev s máslem a zelí na něm dvě minuty smažíme. Nechte vychladnout a poté do těsta přidejte zeleninu.

Sýr nastrouháme na jemném struhadle: polovinu přidáme do těsta. Těsto nalijte do formiček na košíčky, které potřete rostlinným olejem. A navrch posypeme zbylým sýrem. Pečeme 25 minut na 180 stupňů.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Jak si vybrat a uložit koriandr

Při nákupu byste se měli podívat na stonky i listy koriandru. Měly by být barevně jednotné, bez znatelného poškození.

Před vložením bylinek do lednice je třeba je důkladně omýt. Poté je důležité odříznout stonky: tímto způsobem bude koriandr skladován mnohem déle. Případnou zeleň je lepší skladovat v nádobě s vodou. To jí pomůže zůstat svěží a předčasně nevadnout. Koriandr můžete dát do malé lahvičky nebo sklenice vody. Kapalina by se měla měnit dvakrát až třikrát týdně.

Pokud není možné skladovat koriandr ve vodě, můžete jej jednoduše zabalit do sáčku, aby přes něj neprocházel přebytečný vzduch. Nevysychá a v lednici vydrží déle.

Mražení zeleniny je pohodlný a rychlý způsob, jak dodat pokrmům jasnou chuť i v zimě, mimo sezónu. Koriandr můžete zmrazit v jednoduchých plastových sáčcích. Obvykle se znovu používají nebo je zvolena speciální možnost pro zmrazení zeleniny, ovoce a bylinek.

Oblíbené otázky a odpovědi

Alexandra Kadutskova, certifikovaná rodinná dietoložka, členka ruského Dietitians CDC, odpovídá na oblíbené otázky:

Jaký je jiný název pro koriandr?

Koriandr se také nazývá koriandr, ale není to tak úplně pravda. Ve skutečnosti jsou to části jedné rostliny patřící do čeledi Umbelliferae. Semena lze považovat za koriandr, ale zelené jsou již koriandrem.

Jak chutná koriandr?

Je těžké ji srovnávat s jinými zelenými nebo popsat chuť dvěma nebo třemi slovy. V tom je krása koriandru: je nejen zdravý, ale také světlý, vyniká mezi ostatními kořeními a dochucovadly. Vůně této bylinky je kyselá a bohatá na esenciální oleje.

Kdy začíná a končí sezóna koriandru?

Koriandr lze pěstovat po celý rok, pokud to děláte ve skleníku nebo na balkoně. V zahradách začíná aktivně růst v polovině května: čerstvé bylinky se sklízejí ze záhonů celé léto. Koriandr „odjíždí“ blíže k září, v jižních oblastech o něco později. Tuto zeleň byste neměli kupovat mimo sezónu, zejména v zimě. Při pěstování ve skleníkových podmínkách se hnojí pesticidy. Pokud jste si koupili koriandr v takovou dobu, doporučuje se ho namočit do vody alespoň půl hodiny a poté ho sníst.

Zelení jsou bohaté na minerály, vitamíny a vlákninu. Snižuje hladinu cholesterolu, předchází vzniku kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny a pomáhá normalizovat váhu.

Každý druh zeleně má své blahodárné vlastnosti, odborníci ji doporučují přidávat do mnoha pokrmů včetně dietních, jsou to nízkokalorické potraviny, ale poskytují dlouhodobý pocit sytosti.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejlepší způsob pokrytí střechy?

Kopr

Kopr se pěstuje po celé Evropě, v některých afrických zemích, ale oblíbený je zejména v postsovětském prostoru. Sušené bylinky se používají do různých směsí koření, studené i teplé pokrmy se dochucují mladými lístky. Kopr je bohatý na fytoncidy. Často se používá k nakládání zeleniny, nejen proto, že jí dodává nevšední chuť, ale také ji chrání před zkažením a plísní.

Kopr je bohatý na vitamíny (C, B9, PP, B1, B6, B2, E) a minerální látky (draslík, měď, zinek, mangan). Obsahuje fytoncidy a flavonoidy, které inhibují růst bakterií a pomáhají v boji proti infekčním chorobám.

Obsahuje dusíkaté sloučeniny, které rozšiřováním cév pomáhají snižovat krevní tlak. Živiny z kopru bojují proti oxidativnímu stresu, který často způsobuje Alzheimerovu chorobu, aterosklerózu a rakovinu. Esenciální oleje jsou potřebné pro trávicí systém: pomáhají proti plynatosti, zlepšují střevní motilitu a zvyšují chuť k jídlu.

Kopr je užitečný, ale s mírou, zejména pokud jde o lidi s nízkým krevním tlakem a těhotné ženy s patologiemi. Neměli byste ji úplně opustit, ale konzumovat ji s mírou.

petržel

Petržel posiluje organismus, je bohatá na vitamíny PP, E, skupiny B, betakaroten, dále železo, vápník, hořčík a zinek. Pokud člověk sní 30 g této zeleniny, přijme 10 % denní hodnoty vitaminu B, 50 % vitaminu C, který potřebujeme, a 550 % K. Vitamin K je cenný, protože pomáhá zvyšovat minerální hustotu kostí. Je také potřebný pro srážení krve a pro prevenci aterosklerózy.

Petržel je bohatá na kyselinu listovou a má pozitivní vliv na činnost kardiovaskulárního systému. Obsahuje více vitamínu C než citron a pomáhá posilovat imunitní systém a podílí se na syntéze kolagenu, který pomáhá udržovat zdraví pokožky. Petržel má analgetické, antioxidační, antibakteriální a protiplísňové vlastnosti.

Díky hořčíku a zinku napomáhá tato zelená k rychlejší regeneraci po psychické nebo fyzické zátěži. Vitamin A, který je v petrželce hojně zastoupen, zabraňuje vzniku šedého zákalu. Kromě toho je lídrem v obsahu antioxidantů mezi všemi druhy zelené. P

Petržel spolu s celerem prospívá zdraví mužů, k pociťování pozitivních změn je potřeba sníst denně asi 50 g petržele. Nemá prakticky žádné kontraindikace, za předpokladu, že člověk konzumuje tuto zeleninu s mírou.

Salát

Salát je jednou z nejzdravějších potravin. Je bohatý na vitamín C, obsahuje ho více než citrony nebo pomeranče. Obsahuje také vitamíny skupiny B, kvůli jejichž nedostatku začíná člověk trpět nespavostí, podrážděností, vysokou únavou.

Hlávkový salát obsahuje také hodně vitamínu K. Patří k lídrům v obsahu vápníku mezi rostlinnými produkty, bohatý na draslík, železo, fosfor, jód atd. Obsahuje také hodně draslíku (220 mg na 100 g), který pomáhá snižovat krevní tlak a zmírňuje otoky těm, kteří trpí hypertenzí.

Salát je bohatý na pektin, který prospívá střevům a také snižuje riziko rozvoje aterosklerózy. Má se za to, že listový salát je nejlepší potravinou pro ty, kteří bojují s obezitou (100 g – 15-25 kcal), pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi, snižuje riziko rozvoje Alzheimerovy choroby a posiluje lidskou kostní tkáň.

ČTĚTE VÍCE
Co znamená slovo Calvados?

Ale listy hlávkového salátu mají vysoký obsah purinů (100 mg na 55 g), což může být jeden z důvodů zvýšení kyseliny močové. Proto, pokud máte dnu, je lepší se jí vyhnout. Pro pacienty je ze zeleného povolena pouze petržel a kopr, a to v malém množství.

Cilantro

Jednoletá bylina, jejíž zeleň a stonky se nazývají koriandr a semena se nazývají koriandr, má nakyslou, mírně hořkou chuť. Přidává se do různých pokrmů a používá se v parfémech a kosmetice. Koriandr, stejně jako jiná zelenina, je bohatý na vlákninu, esenciální oleje, vitamíny a minerály.

Pokud tedy sníte 100 g této zeleně, můžete získat 4 denní potřeby vitamínu K, který podporuje rychlé hojení ran a pomáhá zastavit krvácení. Ze stejného množství koriandru můžete získat 1,5násobek denní potřeby vitamínu A, který je nezbytný pro normální fungování sítnice.

Je držitelem rekordu v obsahu vitaminu C, 100 g obsahuje 9,5 denní potřeby a závisí na něm elasticita pokožky a cév. Pokud člověk dostává dostatek vitamínu C, pak bude pokožka elastická.

Koriandr zmírňuje otoky, předchází mnoha nemocem (kožní choroby, srdeční a cévní rakovina, demence), působí antisepticky, protiplísňově, snižuje hladinu špatného cholesterolu. Dokáže osvěžit dech, pomáhá při léčbě ran a vředů v ústech a příznivě působí na činnost jater.

Sorrel

Je zvykem přidávat šťovík do salátů a připravovat z něj polévky. Tato bylina byla známá již ve starověkém Řecku a Římě, kde se používala v boji proti průjmu, krvácení a svědění kůže. Začali ho jíst ve 12. století, nejprve Francouzi a poté obyvateli dalších evropských zemí. Ale v Rusku byl dlouho považován za obyčejný plevel.

Šťovík je přeborníkem v množství vitamínů skupiny B, tzn. pomáhá vyrovnat se se stresem, normalizuje fungování nervového systému, dodává tělu energii

Je bohatý na kyselinu askorbovou a vitamín A.

Obsahuje mnoho užitečných mikroelementů, jako je fluor, nezbytný pro zuby, draslík a hořčík. Výhody šťovíku jsou obrovské, a pokud uvážíte, že se jako jeden z prvních objevuje na jarních záhonech, než se vylíhnou další zelené, pomáhá bojovat s nedostatkem vitamínů, je jasné, že stojí za to vyčlenit si koutek zahradu pro tuto zeleň.

Kdo má ale predispozici k onemocnění ledvin a usazování solí, měl by se šťovíku vyhýbat. Na vzniku těchto onemocnění se totiž podílí kyselina šťavelová.

Nejbezpečnější jsou vrcholové mladé listy, jejich obsah kyselin je nízký. Kdo se jeho vlivu bojí, měl by šťovík kombinovat s mléčnými výrobky, například do zelné polévky dát velkou lžíci zakysané smetany.

Zdravá zelenina: Mezi další věci k jídlu patří kopr, petržel, hlávkový salát, koriandr a šťovík

Informační služba cheltv.ru