Důležité! Aby se zajistilo, že přínosy a poškození čerstvých rajčat pro tělo nemění místa, je nutné omezit jejich obsah ve stravě na 200-300 g denně.

Jak ovlivňují váhu?

Rajčata jsou zdravá a sama o sobě vaší postavě neublíží, protože jsou velmi nízkokalorická. 100 g rajčat obsahuje pouze 20 kcal, protože až 90 % jejich složení tvoří voda. Barvicí pigment lykopen podporuje odbourávání tuků, což také přispívá k hubnutí. Rajčata obsahují chrom, který potlačuje chuť k jídlu. Pokud jejich dietní schopnosti nezkazíte majonézou, bohatou zakysanou smetanou a dalšími „nepřáteli štíhlosti“, pak se kil navíc bát nemusíte.

Chcete-li získat tenký pas, doporučuje se vypít 250 ml rajčatové šťávy jednou denně. Zároveň byste se ale měli vzdát tučných, smažených, sladkých, slaných jídel a dát přednost nízkotučnému tvarohu, jiné zelenině a ovoci a libovému masu.

Existuje dokonce i postní dieta založená na takovém ovoci. Ale to je pro tělo skutečný „otřes“. Jeho trvání je 2-3 dny. A za tak krátkou dobu můžete zhubnout 3-4 kg. Její pravidla jsou následující: na snídani byste měli mít 1 vejce, 1 rajče a sklenici rajčatové šťávy. K obědu musíte sníst trochu rýže zalité rajčatovou šťávou. Večeře se opět neobejde bez takové zeleniny (v množství 2 ks) plus kousku vařeného kuřete. Při takto hubené stravě je potřeba pít hodně tekutin (bez cukru).

Co je špatného na rajčatech?

Z lékařského hlediska se nepochybně jedná o cenný produkt, ale je tu i špatná zpráva: rajčata jsou nejen prospěšná, ale také tělu škodlivá. Podívejme se na jejich negativní stránky.

Škody způsobené konzumací rajčat:

  • Každé takové ovoce je složitý chemický komplex, který kombinuje mnoho látek, z nichž některé mohou vyvolat alergickou reakci. To se může projevit poruchami trávení, vyrážkami, svěděním, zarudnutím kůže, dušností a otoky.
  • Ti, kteří jsou na takový produkt příliš zapálení, riskují rozvoj hypervitaminózy.
  • Při konzumaci ve velkém množství zvyšují riziko exacerbace arteriální hypertenze. Nebezpečná jsou především nakládaná rajčata, respektive ne plody samotné, ale sůl a ocet, které obsahují.
  • Vzhledem k působivému obsahu kyseliny šťavelové mají negativní vliv na osoby s chronickými onemocněními urogenitálního systému. Protože kyselina šťavelová zabraňuje odstraňování toxických solí z těla, jejich retence může vést k exacerbaci ledvinových patologií a vést k rozvoji záchvatu koliky. Zvláštní opatrnost a umírněnost ve vztahu k takové zahradní „pochoutce“ by měli dodržovat ti, kteří byli diagnostikováni s urolitiázou.
  • Mají silný choleretický účinek, takže při cholelitiáze mohou začít vylučovat kameny.
  • Kyselina šťavelová z rajčat krystalizuje na nerozpustné soli a ukládá se v kloubech. Ze stejného důvodu se nedoporučují při dně.
  • Rajčata mohou artritidu zhoršit.
  • Tento přípravek je kontraindikován u vředů nebo exacerbace pankreatitidy. Jeho konzumaci je třeba snížit při zvýšené kyselosti žaludeční šťávy. V tomto případě je lepší jíst dušená rajčata.
  • Pokud se jich přejídáte (zejména máslem), je možný průjem.

Důležité! Odborníci na výživu nedoporučují kombinovat tuto zeleninu s pečivem, smaženým masem, vejci a rybami. Takoví „společníci“ zpomalí proces trávení, zpomalí zpracování tuků a negativně ovlivní metabolismus, což může v budoucnu vést k nadváze a ucpání krevních cév.

Rajčata nebo chemikálie?

Otázka zdaleka není prázdná! Koneckonců, přínosy a poškození rajčat pro lidské tělo přímo závisí na tom, co je v nich obsaženo. Dnes se na pultech supermarketů předvádějí po celý rok, ale raná a zimní rajčata nemusí obstát kvůli pesticidům a dusičnanům.

ČTĚTE VÍCE
Kdo by neměl užívat kurkumu?

Chemicko-nitrátové rajče poznáte podle přítomnosti příliš tvrdé slupky a bílého středu. Barva přírodního rajčete by měla být jasně červená.

Důležité! Neměli byste kupovat zeleninu, která je nepřirozeně velká.

Rajče je nejen chutné jídlo, ale má i léčivé schopnosti. Které rajče je ale pro zdraví cennější? Žluté obsahují více lykopenu, takže jejich protirakovinné vlastnosti jsou vyšší. Červené účinně zabraňují stárnutí, dodávají pokožce krásnou a zabraňují krátkozrakosti.

Viz také:

  • Červená řepa: výhody a poškození pro lidské tělo
  • Výhody a poškození dýňových semen pro ženy a muže
  • Zdravotní přínosy a poškození syrového, dušeného a vařeného tuřínu
  • Rajčata: výhody a škody pro lidské tělo

Růžové obsahují hodně selenu a vitamínu C. Posílí váš imunitní systém. A právě zelené jsou nejlepšími pomocníky na hubnutí. Vyberte si tedy jakékoli a ještě lépe, pokud pocházejí z vaší domácí zahrady.

Zdravotní přínosy rajčat jsou známy již od starověku, a proto je tato zelenina velmi oblíbená po celém světě. Obsahuje spoustu vitamínů, hlavně prvky kategorií B a E. Rajčata, jejichž přínosy a škody byly dostatečně prozkoumány, mají dobrou chuť a mohou zmírnit deprese. Nedávný výzkum vědců prokázal, že zelenina obsahuje tyramin v přebytku. Po zpracování na serotonin přináší euforii.

Přínos rajčat pro tělo spočívá nejen v jejich nasycení vitamíny, ale také mikroelementy, které doplňují denní rovnováhu a ovlivňují trávení, stejně jako lidský oběhový a genitourinární systém.

Výhody rajčat a jejich rozsáhlé schopnosti

Rajčata jsou velmi běžná v mnoha dietách, jejichž výhody a škody mají vědecký základ. Za prvé, mají nízký obsah kalorií a pomáhají odstraňovat přebytečnou tekutinu. Tyto stejné vlastnosti zeleniny mají příznivý účinek na prevenci onemocnění ledvin a zbavení se přebytečných solí.

Lidé trpící cukrovkou a problémy s endokrinním systémem by měli konzumovat rajčata, jejichž přínosy a poškození pro tělo jsou také určeny vlastnostmi každého jednotlivého člověka. Zelenina má velmi dobrý vliv na trávení. Chcete-li normalizovat proces zpracování potravin, musíte pít rajčatovou šťávu. Zdravotní přínos rajčat také spočívá v jejich schopnosti vylučovat moč a žluč.

Rajčata obsahují leukopen, který je užitečnější než vitamín E. Díky tomuto prvku byly prokázány výhody rajčat pro muže.

ČTĚTE VÍCE
Jak zjemnit papriku?

Související videa

Pro ty, kteří se již dlouho zajímají o otázku výhod a škod rajčat, čtěte dále. A pokud si myslíte, že už o rajčatech a jejich vlastnostech víte všechno – možná ne! Přečtěte si tento článek a určitě se o rajčatech dozvíte něco nového a užitečného!

Užitečné vlastnosti rajčat

Rajčata jsou zdravá zelenina. Za své vlastnosti vděčí přírodnímu červenému barvivu, za vším dobrým kolem rajčat zkrátka stojí lykopen. Jedná se o nejsilnější antioxidant ze skupiny karotenoidů. Zajímavé je, že během tepelné úpravy nezmizí. V rajčatech z konzervy je ho dokonce 2-3x více než v rajčatech čerstvých. Lykopen jako antioxidant oddaluje proces stárnutí, protože neutralizuje volné radikály.

Sušená rajčata – výhody

Sušená a sušená rajčata obsahují více lykopenu a dalších živin, zejména vlákniny. Čerstvá rajčata obsahují 1,2 g této složky cenné pro trávicí systém. Sušená rajčata naopak obsahují asi 13 g vlákniny. Mají také mnohem vyšší hladiny minerálů, jako je vápník, železo, hořčík, fosfor a draslík.

Zejména poslední prvek je přítomen ve velkém množství – asi 3400 mg/100 g. Pro srovnání čerstvá rajčata obsahují 237 mg/100 g draslíku.

Konzumace rajčat rozhodně snižuje riziko infarktu, zlepšuje trávení, posiluje imunitní systém a chrání před škodlivými vlivy slunce.

Složení rajčat – vitamíny, kalorie, nutriční hodnoty

Rajčata jsou nízkokalorická, proto je lze zařadit do dietních pokrmů. Kalorický obsah rajčete na 100 g je pouze 18 kcal. Průměrná hmotnost rajčete je asi 180 g, což je asi 32 kcal. Rajčata jsou bohatá na vodu (94 %), takže jsou výborným hasičem žízně.

Rajče je bohaté na vitamín C, ovoce o hmotnosti cca 180 g pokryje denní potřebu vitamínu C o 60 %. Dále obsahuje hodně vitaminu E (25% denní hodnoty) a betakaroten – silné antioxidanty, tzn. látky, které neutralizují škodlivé volné radikály, neocenitelné pro naše zdraví.

Rajčata obsahují vitamíny skupiny B (užitečné pro nervový systém), včetně vitamínu PP (ovlivňuje metabolismus cukru a cholesterolu v krvi) a také vitamín K (má antikoagulační vlastnosti).

Rajčata jsou také bohatá na minerály:

Draslík – díky svému diuretickému účinku snižuje krevní tlak.

  • Vápník je stavební materiál pro kosti a zuby.
  • Hořčík je důležitý pro tvorbu energie v těle, udržení nervového systému, zlepšení paměti a zraku.
  • Železo – podílí se na reprodukci zdravých červených krvinek.
ČTĚTE VÍCE
Kdy sbírat podzimní medonosnou houbu?

Rajčata také obsahují mikroživiny, jako je mangan, měď a kobalt, které se v potravinách vyskytují jen zřídka.

Nutriční hodnota syrových červených rajčat (na 100 g)

  • Energetická hodnota – 18 kcal
  • Celkové bílkoviny – 0,88 g
  • Tuk – 0,20 g
  • Sacharidy – 3,89 g
  • Vláknina – 1,2 g

Mohou být rajčata pro člověka škodlivá?

Rajčata, i když jsou velmi zdravá, mohou způsobit nebo zhoršit některá onemocnění. Někteří lidé by je proto neměli zařazovat do jídelníčku. Rajčata a pokrmy z nich připravené se nedoporučují lidem trpícím vysokou kyselostí a pálením žáhy, protože tyto neduhy zhorší.

Která rajčata jsou nejchutnější?

Draslík – díky svému diuretickému účinku snižuje krevní tlak.

Každý samozřejmě ví, která rajčata jsou nejsladší – ta vypěstovaná na našich polích, dozrálá v srpnu. Nakupujte tato rajčata ve velkém, zavařujte je do sklenic, osolte, připravujte saláty, dresinky na boršče, rajčatové šťávy, pasty. K přípravě salátů a sendvičů si nezapomeňte vzít neuvěřitelně krásná cherry rajčata pěstovaná na teplých italských a tureckých plantážích. V každém případě zařaďte tuto zázračnou zeleninu do svého jídelníčku a budete mladí, zdraví a krásní!

Nové články

  • Královské žampiony – jak se liší od těch běžných? — blog OtValentiny
  • Jaký je rozdíl mezi běžným avokádem a HAAS – OtValentiny
  • Jaké potraviny pomáhají při nachlazení?
  • 10 neobvyklých a chutných dárků na Nový rok 2024 – OtValentiny
  • Jaké exotické ovoce jíst v zimě – TOP 5 ✔️ otValentiny
  • Sezónní podzimní produkty – TOP 10 zeleniny a ovoce ✔️ To nejdůležitější
  • Avokádo pro zdraví – TOP 5 prospěšných vlastností ✔️ To nejdůležitější v článku
  • Rajčata: výhody a škody pro lidské tělo ✔️ To nejdůležitější v článku
  • Zdraví a paprika: přínos pro imunitní systém a celkovou pohodu ✔️ To nejdůležitější v článku
  • Co je zdravější, marmeláda nebo zavařeniny? ✔️ To nejdůležitější v článku