Dietní jídlo není důvodem vzdávat se takové radosti jako sladkosti. Úplným vyloučením rychlých sacharidů můžete snadno zhubnout. Některé dezerty se ale dají jíst, i když je vaším cílem zhubnout.

Výhody Zephyr Marmeláda
Nutriční fakta
Obsah kalorií, mg 326 321
Bílkoviny, mg 800 100
Sacharidy, g 80 79
Tuky, mg 100
Vitamíny
B2, mg 0,02
PP, mg 0,2 0,017
Macronutrienty
Vápník, mg 25 4
Hořčík, mg 6 2
sodík, mg 27 91
Draslík, mg 46 4
Fosfor, mg 12 1
Stopové prvky
Železo, mg 1,4 0,4

Mezi tyto sladkosti patří marmeláda a čokoláda. Budou úspěšnou náhradou za náš oblíbený karamel, dorty, pečivo a další pochoutky. Samozřejmě je důležité jíst sladkosti v omezeném množství.

Navzdory tomu, že oba druhy sladkostí obsahují cukr, neobsahují tuk – proto odborníci na výživu doporučují marshmallow a marmeládu. Zejména pro ty, kteří si svůj život bez pamlsků nedokážou představit.

Pojďme zjistit, co je zdravější – marshmallows nebo marmeláda?

Výhody marmelády

Marmeláda je dezert, který se připravuje na bázi želírovacího činidla (želatina, pektin nebo agar-agar), dále ovocného pyré a krystalového cukru. Existuje několik typů: list, ovoce a bobule, žvýkací a lisované. Mezi prospěšné vlastnosti marmelády patří:

  • snížení hladiny cholesterolu v krvi;
  • snížený obsah kalorií;
  • mírný projímavý účinek, pomáhá s funkcí jater;
  • pomoc při odstraňování těžkých kovů a toxinů;
  • stimulace duševní činnosti a zlepšení nálady a výkonnosti;
  • vysoký obsah kolagenu, zlepšený stav vlasů a pokožky;
  • zvýšená imunita díky kyselině askorbové v kompozici;
  • vysoký obsah vitamínů a minerálů, protože dezert je vyroben z ovoce;
  • prevence aterosklerózy.

Další zajímavou vlastností marmelády je prevence aterosklerózy. Pochoutka také napomáhá fungování trávicího traktu. Pokud ve složení najdete agar-agar, můžete si být jisti vysokým obsahem vitamínů, minerálních solí a jódu.

Na rozdíl od marshmallow obsahuje marmeláda vitamíny a prospěšné mikroelementy. Nejlepší je kupovat dezert bez cukrové posypky – má totiž méně kalorií.

Výhody marshmallows

Marshmallow je lehká, vzdušná pochoutka vyrobená z jablečného pyré. Kromě něj ve složení najdete zahušťovadla, sirup a vaječný bílek. Zahušťovadla jsou všechny stejné přísady jako v případě marmelády: agar-agar, želatina, pektin. Právě tato složka určuje, jak zdravý je konkrétní druh marshmallow. Mezi jeho hlavní vlastnosti:

  • bez tuků;
  • zvýšený výkon, ochrana před stresem;
  • obnova pojivových tkání a podpora muskuloskeletálního systému;
  • normalizace ústní mikroflóry, bezpečnost pro zuby;
  • zvýšený obsah jódu, železa a vápníku;
  • normalizace hladiny cholesterolu v krvi.
ČTĚTE VÍCE
Jak omezit plísně v těle?

Pektin, který je součástí pochoutky, je bohatý na řadu užitečných látek, včetně draslíku, fosforu a železa. Neobsahují tuky, a tak si na marshmallow pochutnají i ti, kteří mají vysokou hladinu cholesterolu v krvi.

Je lepší nekupovat marshmallows na bázi želatiny, protože mají více „gumovou“ chuť a vyšší obsah kalorií.

Kontraindikace

Měli byste být obzvláště opatrní, pokud máte:

  • alergie na složky ve složení (například pokud jste alergičtí na vejce, nesmíte jíst marshmallows);
  • srdeční problémy a cukrovka (můžete si vybrat dezerty obsahující fruktózu);
  • selhání ledvin, zvýšená srážlivost krve nebo tromboflebitida (zákusky na bázi želatiny pro vás nejsou vhodné).

Pokud vám dietu připravuje lékař, je lepší výběr sladkostí koordinovat s ním. Výživový poradce vám pomůže vyhnout se chybám při výběru stravy a zakoupit ty nejzdravější pochoutky dostupné v obchodech.

Jak jíst sladkosti při dietě

Dezert je vždy samostatné jídlo. Nesmí se zapíjet vodou ani čajem (nápoj je lepší vypít půl hodiny po dezertu). Díky vysoké rychlosti zpracování cukru se při absenci fyzické aktivity rychle mění na tuk.

Před obědem je proto nejlepší sníst kousek marshmallow nebo marmelády. Odpoledne je lepší vyloučit všechny potraviny obsahující jednoduché sacharidy. Po dvanácté hodině odpoledne svačte zeleninu a také potraviny bohaté na vlákninu a bílkoviny.

Kolik marshmallows a marmelády můžete sníst za den?

Konzumace těchto produktů v neomezeném množství je samozřejmě nepřípustná. Marmelády a marshmallow obsahují ve srovnání s jinými sladkostmi malé množství kalorií (330-350 na 100 gramů), ale stále je to poměrně velké číslo.

Odborníci na výživu doporučují jíst ne více než 30 g sladkostí denně. To je maximální počet sladkostí za den. Pro kontrolu hmotnosti a příjmu kalorií je lepší pořídit si speciální kuchyňské váhy.

Mimochodem, při výběru balíčku se zdravým dezertem věnujte pozornost obsahu kalorií konkrétního produktu. Existuje mnoho výrobců a každý z nich dodržuje svůj jedinečný recept na výrobu marshmallow nebo marmelády. Kromě našlehaných bílkovin a přírodní ovocné šťávy může cukrářský výrobek obsahovat složky, které nejsou nejzdravější.

Co si vybrat?

Blahodárné vlastnosti marshmallow a marmelády jsou obecně podobné, mají téměř stejný obsah kalorií (přibližně 326 a 321 kilokalorií). Proto jsou oba dezerty považovány za jeden z nejméně kalorických.

ČTĚTE VÍCE
Jak zakrýt cihlu v parní lázni?

Při výběru mezi dvěma sladkostmi věnujte zvláštní pozornost jejich složení. Kromě:

  • vyvarujte se lepkavých marshmallows nebo marmelád – s největší pravděpodobností byly skladovány ve špatných podmínkách;
  • nezapomeňte, že příliš světlé sladkosti jsou obvykle obarveny škodlivými barvivy;
  • Marshmallows v čokoládě mají vyšší obsah kalorií, často také způsobují alergické reakce;
  • ujistěte se, že marshmallow neobsahuje kyselinu citronovou – takový dezert způsobí problémy s gastrointestinálním traktem.

Nejzdravější marshmallow a marmeláda jsou ty, které obsahují pouze ovocné složky a agar-agar. Vyberte si delikatesu podle své chuti a neodepřete si potěšení z dezertu!

A na našem webu si můžete objednat přírodní nízkokalorické sladkosti od ruských výrobců. Chcete-li to provést, vyberte si na webu produkty, které se vám líbí, a objednejte online nebo telefonicky. V případě dotazů se obraťte na konzultanty SladRus: pomohou a poradí.

– Existuje několik hlavních klasifikací marmelády, mezi ně patří lisovaná, plátová a řezaná marmeláda. Podle způsobu přípravy a vlastností receptury se marmeláda dělí na neglazovanou, glazovanou, částečně glazovanou, sypanou (například cukrem, kakaovým práškem nebo kokosem), plněnou, s inkluzemi, lesklou a vícevrstvou.

Známá sladkost se podle hlavní tvarovací složky, na jejímž základě je vyrobena, dělí na ovocnou (na bázi přírodního želírovacího faktoru), želé-ovocnou (na bázi přírodní želírovací složky a želírující látky) a želé nebo žvýkací (na bázi želírující látky) marmeláda. Jako želírující činidlo lze použít agar-agar, pektin nebo želatinu.

Kromě ovocných složek používají při výrobě marmelády také želatinu, pektin, melasu a voskovo-tukovou směs (skládá se z včelího vosku a rostlinného tuku). Vlivem těchto složek má marmeláda lesklý povrch a pružnost. Vosk ve složení zabraňuje slepování jednotlivých figurek.

Klasické složení marmelády obsahuje mnoho dalších složek: želírovací činidlo (karagenan, agaroid, furcellaran), dále cukr, melasu, cukrový sirup, šťávy nebo protlaky z ovoce a/nebo zeleniny, potravinářské přísady (kyseliny, příchutě, stabilizátory, barviva ). Díky těmto složkám marmeláda obsahuje různé chemické sloučeniny a látky: sacharidy, organické kyseliny, minerály (vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, sodík), vitamíny (kyseliny askorbové a nikotinové, jakož i různé vitamíny B).

Přírodní marmeláda neobsahuje žádné potravinářské přísady, příchutě ani barviva. Barva a vůně dezertu jsou dány přírodními složkami v jeho složení (ovoce nebo bobule).

ČTĚTE VÍCE
Jaké klima sakura potřebuje?

Která marmeláda je nejzdravější?

Nejužitečnější je želé-ovocná marmeláda na bázi agar-agaru nebo pektinu.

Pektinová marmeláda

Kalorický obsah marmelády vyrobené z pektinu je poměrně vysoký: asi 293 kcal na 100 g produktu. Jedna porce tohoto ovocného dezertu obsahuje cca 77 g sacharidů, přibližně 0,4 g bílkovin a tato marmeláda neobsahuje vůbec žádný tuk.

Jak užitečné?

Pektin je přírodní sorbent, který váže a odstraňuje škodlivé látky z těla. Stejně funguje například oblíbené aktivní uhlí. Právě s touto vlastností pektinu je spojen pozitivní účinek tohoto druhu marmelády na organismus. Pektin přispívá k normální činnosti trávicího systému. Produkty s pektinem navíc mohou normalizovat metabolismus a podporovat činnost jater a slinivky břišní. Doporučují se zařadit do jídelníčku při pomalém trávení, aby se zabránilo funkční zácpě.

Zajímavý fakt: bylo zaznamenáno, že tento typ marmelády může výrazně zmírnit stav kocoviny. Tento neočekávaný účinek je také spojen se schopností pektinu odstraňovat z těla toxiny – v tomto případě produkty rozkladu alkoholu, které způsobují kocovinu.

Želatinová marmeláda

Želatinová marmeláda obsahuje asi 300 kalorií na 100 g, přičemž bude obsahovat přibližně 6 g bílkovin, asi 0,2 g tuku a 60–70 g sacharidů.

Jak užitečné?

Želatina je želírující látka živočišného původu. Získává se varem zvířecích chrupavek, šlach nebo kůže. Jeho výhoda spočívá především v poměrně vysokém obsahu bílkovin a důležitých aminokyselin. Tato složka je nezbytná pro různé patologické stavy kloubů a prospěje také kosternímu systému a obnově pojivové tkáně. Dezert s marmeládou na bázi želatiny je doporučován pro děti i dospělé s onemocněními jako je artritida, artróza, dále se doporučuje při zlomeninách, kdy se zvyšuje potřeba živočišných bílkovin.

Kromě toho je želatina důležitá pro stav pokožky, protože pomáhá kompenzovat nedostatek kolagenu.

Dalším plusem je, že želatina pomáhá udržet hladinu glukózy a tím i váhu pod kontrolou. Marmeláda samozřejmě kromě želatiny obsahuje velké množství cukru a jednoduchých sacharidů. Pokud však zvolíte ten „nejekologičtější“ dezert, želatinová marmeláda bude jistě na seznamu vítězů.

Marmeláda na bázi agar-agaru

Kalorický obsah agar-agarové marmelády je asi 329 kcal na 100 g, obsahuje přibližně 2 g bílkovin, 4 g tuku a 75 g sacharidů.

ČTĚTE VÍCE
Kdy zasít nigellu na jaře?

Jak užitečné?

Další přírodní želírující složkou je agar-agar, který se však nezískává z živočišných složek, ale z řas. Toto zahušťovadlo nasytí lidské tělo aminokyselinami a jódem. Při procesu trávení agar-agar rychle přechází ze žaludku do střev, kde bobtná, což umožňuje odstranění toxických složek a zlepšuje peristaltiku. Konzumace marmelády s agar-agarem pomáhá předcházet rozvoji zácpy a zlepšuje složení střevní mikroflóry. Vysoká hladina jódu umožňuje kompenzovat nedostatek tohoto prvku a normalizovat stav některých poruch štítné žlázy.

Fruktózová marmeláda

Na 100 g takové marmelády připadá asi 329 kcal a také 82 g sacharidů. Fruktózová marmeláda neobsahuje bílkoviny ani tuky.

Dezerty s obsahem fruktózy a jejich vliv na organismus jsou v moderní dietologii poměrně kontroverzní záležitostí. Obecně platí, že marmeláda vyrobená z fruktózy obsahuje stejné živiny jako marmeláda vyrobená z běžné glukózy. Dlouho se věřilo, že dezerty na bázi fruktózy jsou lehčí a „dietnější“, ale ne nadarmo je tak často vidíme v odděleních zdravé výživy a mezi produkty doporučovanými lidem s diagnózou cukrovky.

Výzkum provedený v Joslin Diabetes Research Center v Bostonu však ukázal, že fruktóza může být v mnoha ohledech škodlivější než glukóza. Ukázalo se, že pravidelná konzumace potravin s fruktózou zvyšuje riziko inzulínové rezistence a vede ke ztučnění jater.

Závěr: fruktózovou marmeládu můžete jíst, ale neměli byste zapomínat na střídmost.

Žvýkání marmelády

100 g žvýkací marmelády obsahuje přibližně 328,7 kcal, 4,5 g bílkovin, 0,1 g tuku a 76 g sacharidů.

Mezi příznivé vlastnosti klasické žvýkací marmelády z přírodních surovin patří aktivace gastrointestinálního traktu, stimulace střevní peristaltiky a normalizace trávicích procesů.

Za zmínku také stojí, že prakticky jakýkoli druh přírodní marmelády může narušovat vstřebávání cholesterolu a bránit rozvoji aterosklerózy. Tato marmeláda dodá tělu určité množství vitamínů PP a C a také díky vysokému obsahu glukózy podpoří činnost mozku.

Škodlivé vlastnosti marmelády a kontraindikace

Nejčastěji poškození marmelády spočívá v jejím přejídání nebo přítomnosti alergie na některou ze složek v jejím složení. Stojí za to připomenout, že nadměrná konzumace cukru může mít negativní dopad nejen na vaši postavu, ale také na váš metabolismus a fungování mnoha orgánů. Glukóza navíc ničí zubní sklovinu a zvyšuje zátěž slinivky břišní.

ČTĚTE VÍCE
Jaký typ stolice by mělo mít kuře?

Marmeládu by neměli jíst lidé s obezitou, diabetes mellitus, gastritidou, vředy a dalšími onemocněními trávicího traktu v akutním stadiu.

Vysoký obsah cukru v marmeládě způsobuje náhlé změny hladiny cukru v krvi, což vede minimálně k přejídání a v nejtěžších případech může způsobit inzulínovou rezistenci a rozvoj cukrovky. Samozřejmě se nebavíme o jednorázové konzumaci marmelády, ale o systematické nezdravé stravě s vysokým obsahem jednoduchých sacharidů a cukru.

Marmeláda na hubnutí: klady a zápory

Marmeládu si můžete dopřát i při dietě, ale vzhledem k vysokému obsahu kalorií tohoto dezertu je doporučené množství asi 30 g výrobku denně. Někteří odborníci na výživu se navíc domnívají, že jeho pozitivní vliv na fungování různých orgánů umožňuje zvýšit účinnost stravy a rychle dosáhnout požadovaného výsledku.

Glykemický index marmelády je 30 jednotek. Z tohoto pohledu je to pro dezert dost nízký ukazatel.

Přírodní marmeláda podporuje dobrou náladu a činnost trávicího traktu, udržuje vysokou úroveň duševní aktivity. Obecně vám to umožňuje dodržovat správnou výživu a vyhnout se poruchám. Přírodní marmeláda obsahuje přírodní zahušťovadla (želatinu nebo agar-agar), která jsou prospěšná pro činnost trávicího traktu a je zdrojem energie pro urychlení metabolismu.

Nejdůležitější při výběru této ovocné pochoutky je pečlivě si přečíst informace na etiketě. Vybírejte marmeládu, která neobsahuje cukr, umělá barviva a příchutě, které mohou způsobovat alergie, protože tělo při dietě nefunguje naplno a ne vždy si dokáže poradit se škodlivými složkami nekvalitní marmelády.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.