Banány zaujímají na ruském trhu s ovocem páté místo po jablkách, hruškách, pomerančích a mandarinkách. Jejich spotřeba na hlavu u nás sice není tak vysoká, ale je to asi 7,5 kg za rok. Například ve Švédsku jedna osoba sní asi 12 kg a v Ekvádoru – asi 74 kg.

V poslední době je ruský trh s ovocem mnohem rozmanitější, objevují se takzvané minibanány nebo „baby“ banány. Stali se konkurenty svých větších protějšků, od kterých se výrazně liší chutí a cenou.

Vlastnosti

Na světě existuje až 80 druhů a asi 500 odrůd tohoto exotického ovoce. Nazývat banán ovocem však není zcela legitimní, v mnoha ohledech jde o bobule. Banány jsou v různých barvách, kromě zelené a žluté existují červené a modré odrůdy v různých odstínech.

Banány se dělí do tří skupin:

  • dekorativní (dekorace parků, zahrad a prostor);
  • platany nebo krmné stromy (vyžadují tepelnou úpravu před konzumací, neslazené a tvrdé);
  • dezert (jede se bez tepelné úpravy, má sladkou chuť).

Minibanány tvoří stejně jako běžné banány, které jsou na ruském trhu nejčastěji zastoupeny oblíbenou odrůdou Cavendish, dezertní skupinu. Nevyžadují žádnou přípravu a jedí se syrové nebo sušené.

Mini banány se obvykle nazývají odrůda Lady Finger. Tato odrůda roste v Latinské Americe a Austrálii. Velikost ovoce nepřesahuje 12 cm, má vynikající chuť a tenkou slupku. Minibanány a jejich větší „bratři“ přicházejí do Ruska z Ekvádoru. Přeprava křehkých „miminek“ s tenkou kůží vyžaduje více nákladů, což ovlivňuje jejich cenu a dostupnost pro spotřebitele.

Pokud porovnáme velikost běžného a „zakrslého“ banánu, můžeme si všimnout, že délka prvního dosahuje až 20 cm, zatímco minibanán zůstává velký pouze 10 cm. Rozdíl je také v polici život – minibanány dlouho nevydrží. Nechejte si je týden a už to nezvládnete.

Nejlepší je sníst produkt ihned nebo druhý den. Rozdíl mezi běžnými banány je v tom, že mohou zůstat v lednici až dva týdny, aniž by zhnědly nebo se změnily na kaši.

Výhody a ublížení

Mini banány, stejně jako běžné banány, jsou extrémně výživné a prospěšné pro lidský organismus. Obsahují sadu mikroprvků a vitamínů, které potřebujeme. O hodnotě a užitečnosti konzumace tohoto produktu svědčí fakt, že jeho největší producent, Brazílie, spotřebuje celou úrodu na domácím trhu.

ČTĚTE VÍCE
Je možné vychovat jagdteriéra?

Banány mají vlastnosti, jako je výživa, léčení a omlazení lidského těla. Je známo, že rychle zaženou hlad. Měli byste sníst jedno nebo dvě ovoce a tělo se nasytí, vrátí se energie a optimismus. Přestože velikost malého banánu je nižší než u běžného banánu, rozdíly v obsahu kalorií mezi nimi jsou malé. Jeden plod baby obsahuje přibližně 90 kcal.

Malé banány obsahují mnohem více mikroelementů a vitamínů než běžné banány. To můžeme posoudit podle výrazné chuti a vůně této odrůdy. Proto jsou považovány za užitečnější. Mini banány obsahují téměř všechny vitamíny skupiny B. Tyto vitamíny hrají klíčovou roli v metabolických procesech v těle, podporují činnost nervového a kardiovaskulárního systému, zlepšují činnost gastrointestinálního traktu, zvyšují svalový tonus, zlepšují celkovou pohodu a odolnost vůči stres.

Dužina ovoce je bohatá na draslík a hořčík, které normalizují činnost srdce a zmírňují stres a doprovodné bolesti hlavy. Denní dávku těchto prvků lze doplnit snědením pouhých 4 banánů.

Vláknina obsažená v plodech rostliny je užitečná pro lidi trpící gastritidou, žaludečními vředy, průjmem a zácpou. Aminokyselina tryptofan pomáhá zlepšit paměť a zvýšit koncentraci. Pro starší i mladé lidi je nutné udržovat duševní aktivitu. Pektinové látky obsažené v baby banánech odstraňují toxiny z těla a snižují hladinu cholesterolu v krvi.

Vitamin C snižuje množství volných radikálů, které vyvolávají riziko vzniku rakoviny a zpomaluje proces stárnutí organismu. Železo, které je v plodech přítomno, podporuje tvorbu hemoglobinu a pomáhá při chudokrevnosti.

Nejen banánové plody jsou užitečné. Nálev z květů se používá k léčbě cukrovky a bronchitidy. Šťáva ze stonků pomáhá proti křečím. Popáleniny a abscesy se hojí obklady ze slupky a mladých listů. Slupka se používá jako hnojivo pro rostliny, protože obsahuje draslík a fosfor. Třením zubů měkkou stranou slupky můžete zlepšit jejich stav a bělost.

Banánový extrakt se úspěšně používá v kosmetologii. Je součástí krémů a sér proti stárnutí, výživných a hydratačních krémů.

Kromě svých prospěšných vlastností mohou dokonce i mini banány poškodit lidské tělo.

  • Jsou poměrně kalorické, proto je pro obézní lidi lepší omezit příjem ovoce. To platí i pro diabetiky, protože zrající plod hromadí sacharidy s vysokým GI.
  • Ovoce má tendenci odvádět tekutinu z těla, při jejich konzumaci je potřeba více pít.
  • Zakázáno pro ty, kteří mají zvýšenou srážlivost krve, stejně jako lidé s tromboflebitidou, křečovými žilami a ischemickou chorobou srdeční. Banány výrazně zvyšují viskozitu krve, což může způsobit exacerbaci těchto onemocnění.
  • Banány pěstované na plantážích mohou být ošetřeny škodlivými látkami a pesticidy, které mohou způsobit alergie, žaludeční nevolnosti a otravy.
ČTĚTE VÍCE
Jaký čaj si mám aplikovat na oči?

Pěstování doma

Průmyslově pěstované a uměle dozrálé banány dovážené z Ekvádoru samozřejmě nejsou tak atraktivní jako ty, které si můžeme vychutnat při cestách do Thajska, Indie nebo Turecka. Bohužel toto exotické ovoce se na ruském území nepěstuje, přírodní podmínky to neumožňují. Ruští obyvatelé se však naučili pěstovat banány uvnitř. Velkou výhodou tohoto typu pěstování je možnost využít nejen banánové plody, ale také stejně cenné listy a stonky.

V současné době většina květinářství prodává semena vybraných odrůd banánů. Uspořádáním vnitřního klimatu nezbytného pro rostlinu si můžeme vychutnat plody tohoto exotického produktu. Mnoho moderních trpasličích odrůd je vyšlechtěno speciálně pro domácí pěstování. Nedorůstají více než 1,5 metru, jsou odolné vůči chorobám, méně náročné na podmínky. V zahradním obchodě můžete požádat o semena „Kyjevského trpaslíka“ a „Super trpaslíka“.

Tvrdá skořápka semene bude muset být mírně poškozena, aby se klíček snáze dostal ven. Semena musí být zasazena do malých litrových květináčů v substrátu pro klíčení. Skládá se ze 4 dílů písku a 1 dílu rašeliny. Není potřeba žádné hnojení, ale je nutná dobrá drenáž. Semena jsou umístěna mělce v substrátu a ponechávají přístup slunečnímu záření. Poté zakryjte fólií a uchovávejte ve světlé místnosti a každé 2-3 dny větrejte. Pokud substrát vyschne, je nutné jej nastříkat.

Výhonky se obvykle objevují po 3 měsících. Banán roste velmi rychle, za týden bude muset být přesazen do země. Rostlina potřebuje stálou zálivku a aby se zabránilo hnilobě, je potřeba dobrá drenáž. Banány se doporučuje krmit jednou týdně organickými hnojivy. Teplota by měla být mezi 1-20 stupni. Rostlina nemá ráda průvan a přímé sluneční světlo.

Pokud budete opatrní a přistupujete k věcem zodpovědně, vaše domácí sklizeň banánů na sebe nenechá dlouho čekat.

V dalším videu najdete ty nejjednodušší recepty na banánové dezerty.

– Z vitamínů rozpustných v tucích banány obsahují betakaroten, alfakaroten a z vitamínů rozpustných ve vodě vitamíny A, C, B1, E, K, B2, B3 (PP), B4, B5, B6 a B9. Toto tropické ovoce je také bohaté na minerální látky – vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, sodík, zinek, měď, mangan, selen a fluor.

ČTĚTE VÍCE
Jaký jed je v mandlích?

Jaké jsou zdravotní přínosy banánů?

Užitečné pro kardiovaskulární systém.. Banány mají pro svůj bohatý obsah draslíku příznivý vliv na kardiovaskulární systém lidského těla, protože tento minerál je zodpovědný za normalizaci krevního tlaku a stabilní srdeční činnost, čímž výrazně snižuje riziko mrtvice.

Podporuje trávení. I přes to, že ovoce má spíše nasládlou chuť, banány patří k potravinám s nízkým glykemickým indexem. Banány jsou vynikajícím zdrojem vlákniny: jak již bylo zmíněno výše, 100 g banánu obsahuje 1,7 g vlákniny, která je nezbytná pro regulaci trávicího procesu a také pro štěpení sacharidů na jednoduché cukry. Toto exotické ovoce obsahuje pektin, komplexní typ vlákniny, která funguje jako přírodní adsorbent: rozpouští se ve vodě, váže a odstraňuje toxiny z těla. Objem pektinu se zráním banánů zvyšuje, což je jeden z důvodů, proč jsou zralé plody mnohem měkčí.

Zpomalte oxidační stres. Banány obsahují antioxidanty (hlavně katechiny), které chrání tělo před oxidativními procesy, podílejí se na obnově buněk, zpomalují proces stárnutí a celkově posilují imunitní systém. Podobný antioxidační účinek má i dopamin, který se nachází také v banánech a vitamín C přímo souvisí se zdravím pokožky a silnou imunitou.

Příznivý účinek na nervový systém. Je dokázáno, že pravidelná konzumace banánů posiluje nervový systém. To se vysvětluje skutečností, že banány jsou bohaté na vitamín B6, který je nezbytnou složkou pro normální fungování centrálního a periferního nervového systému. Vitamin B6 se také podílí na regulaci metabolismu bílkovin, tvorbě hemoglobinu, metabolismu železa, syntéze polynenasycených mastných kyselin a vstřebávání aminokyselin.

Užitečné pro vysoké zatížení. Jedinečná kombinace vitamínů, minerálů a nízkoglykemických sacharidů dělá z banánů oblíbenou svačinu pro sportovce. Při konzumaci před intenzivní fyzickou aktivitou banány výrazně zvyšují fyzickou odolnost. Sportovci navíc konzumují toto ovoce jako lék proti svalovým křečím kvůli schopnosti banánů udržovat hladinu draslíku v krvi.

Důležité pro vidění. Obecně se věří, že pouze mrkev přináší užitek pro oči, ale konzumace tohoto tropického ovoce prospívá i očím. Banány přispívají k boji proti makulární degeneraci (poškození sítnice a centrálního vidění) díky přítomnosti vitaminu A.

Komu se nedoporučuje jíst banány?

  • Navzdory všem výhodám banánů byste je neměli zneužívat, protože banány často způsobují alergickou reakci.
  • Konzumace sladkého ovoce má často nepříznivý vliv na stav zubní skloviny, proto se po požití banánu doporučuje vypláchnout si ústa vodou.
  • Banán aktivně odstraňuje tekutinu z těla, což může způsobit zahuštění krve. Lidé trpící křečovými žilami a pacienti s tromboflebitidou by proto neměli spoléhat na banány.
  • Snížit konzumaci banánů se také doporučuje v případě syndromu dráždivého tračníku a exacerbace chronických gastrointestinálních onemocnění, protože mohou způsobit nadýmání a plynatost.
  • Lidé s cukrovkou by měli dát přednost lehce nezralým plodům, protože při zrání se komplexní sacharidy, které obsahují, přeměňují na sacharidy s vysokým glykemickým indexem.
  • Je přípustné, aby zdravý člověk zařadil do svého jídelníčku 2-3 banány denně a měl by je jíst v první polovině dne, vyhýbat se večerním svačinkám, které toto ovoce obsahují. Jedna porce je jeden malý banán nebo polovina velkého.
ČTĚTE VÍCE
Je možné vysazovat denivky na jaře?

Jak se banány používají v medicíně?

Přestože se banány ve farmaceutickém průmyslu nepoužívají, nepochybně mají léčivé vlastnosti, které se aktivně používají v lidovém léčitelství.

Banány jsou pro svůj vysoký obsah železa, draslíku a hořčíku užitečné při chudokrevnosti, pomáhají snižovat krevní tlak a odvádějí z těla nahromaděné tekutiny.

Banán je již dlouho považován za věrného pomocníka v boji proti vředům, protože obsahuje látky, které odolávají bakteriím způsobujícím toto onemocnění. Toto ovoce také snižuje podráždění sliznic a zklidňuje trávicí systém tím, že obaluje stěny žaludku.

Jak se banány používají v kosmetologii?

  1. Díky antibakteriálnímu účinku lze masky vyrobené z banánové dužiny použít k zesvětlení stařeckých skvrn, snížení podráždění, vyrážek a akné.
  2. Banánové pyré nanesené na obličej po dobu 20 minut pomůže obnovit zářivost a zdravý růžový lesk pleti. Chcete-li získat krém na ruce, který dokáže odstranit drsnost a zjemnit pokožku na dlaních, měli byste banánovou dužinu rozmačkat a smíchat s krystalovým cukrem.
  3. Maska z banánu a jogurtu pomůže omezit vypadávání vlasů, vrátit jim lesk a zbavit se lupů, stačí smíchat dva banány se dvěma lžícemi jogurtu, lžící tekutého medu a tuto směs vetřít do pokožky hlavy (masku nechte 1- 1,5 hodiny, nasazená čepicová sprcha a zabalit hlavu ručníkem, poté si důkladně opláchnout vlasy).

Mohou ti, kteří chtějí zhubnout, jíst banány?

Někteří se domnívají, že banán je příliš kalorický a během hubnutí by se nikdy neměl konzumovat, zatímco jiní naopak tvrdí, že banán neobsahuje tuk, takže může a měl by být konzumován i přes významný obsah kalorií.

Pokud se nechcete během diety vzdát své oblíbené pochoutky, pak je třeba dát přednost nezralému ovoci, které obsahuje škrob, který se ještě nestihl přeměnit na cukr. Glykemický index takového ovoce je pouze 30 jednotek, zatímco zralého banánu je asi 50. Ani v tomto případě byste však neměli sníst více než jeden banán denně a je třeba vzít v úvahu celkovou kalorickou hodnotu obsah stravy.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.