Kapustové zelí je rostlina z čeledi zelí, která má pro nás atypický vzhled: netvoří hlávku a její listy mají po stranách nebo po celé ploše kadeřavé vzory. Pro tento vzhled se této zelenině říká také kadeřavé zelí. Má také taková jména jako brauncol, grunkol a bruncol. Jeho listy mohou být zelené, bílé nebo fialové. Toto zelí lze právem nazvat superpotravinou.

Stejně jako brokolice, květák a zelí, i kapusta pochází od společného předka – divokého zelí, které se podle vědců poprvé objevilo v Malé Asii a do Evropy bylo přivezeno kolem 6. století před naším letopočtem. skupina keltských tuláků. Nikdo pořádně neví, odkud se grunkol vzal, protože v každé zemi je považován za cizince. To vše proto, že na ni postupně zapomněli, a když si na ni znovu vzpomněli, už ji považovali za přinesenou jedním ze sousedů. V posledních letech si kapusta rychle získala oblibu v severních zemích, protože ji zima vůbec neděsí a dokonce ji zesládne. Často se používal jako hlavní příloha, i když za první světové války byl nahrazen bramborami. Nyní se opět široce používá v západní Evropě a Americe.

Dříve se také velmi často vyskytoval v ruských zahradách, ale postupně se z jedlé zeleniny přesunul do kategorie okrasných rostlin. Nyní si na něj začínáme vzpomínat a stále častěji se s ním můžeme setkat v obchodech i na zahrádkách. Lidé si totiž začali uvědomovat, jak cenným zdrojem živin je kapusta.

Užitečné vlastnosti kapusty

Kapusta je právem zařazena do kategorie „super jídlo“. Jedná se o marketingový termín používaný k označení produktů, které mají pozitivní vliv na lidský organismus. Brauncol si tento titul vysloužil pro velmi velké množství vitamínů ve svém složení, stejně jako značné množství minerálů a dalších živin.

Superzdroj vitamínu K

Kapusta je uznávaným rekordmanem mezi zeleninou v obsahu vitamínu K. 100 g syrové kapusty obsahuje desetkrát více tohoto vitamínu, než je požadovaná denní potřeba.

Vitamín K tělo potřebuje pro širokou škálu procesů, jako je normální srážení krve, tuhnutí kostí a imunitní funkce.

Pro rychlé zhojení rány je nezbytná normální srážlivost krve, kterou zajišťuje vitamín K. Tito. Vitamin K z velké části zajišťuje rychlé hojení poškození. Podporuje také syntézu bílkovin, na kterých krystalizuje vápník, čímž posiluje kosti.

Superzdroj vitamínů C a A

Obsah vitamínů A a C v browncolu je několikanásobně vyšší než denní norma. To vysvětluje silné antioxidační vlastnosti této listové zeleniny. Grunkol může chránit před nachlazením, zmírňovat záněty a chránit mnoho tělesných tkání před zničením. Vitamin A má navíc pozitivní vliv na lidské oči a pokožku, takže kapusta pomůže ke zdravějším očím a ke krásnější pleti.

ČTĚTE VÍCE
Jaké řešení je potřeba pro tandoor?

Bohatý zdroj minerálů

Kapusta obsahuje mnoho minerálních látek, ale nejbohatší je na vápník, hořčík, fosfor, mangan, měď a železo. Tyto minerály pomáhají udržovat zdraví celého těla a zlepšují tonus. Posilují kosti a vazy, zvyšují odolnost a zlepšují imunitu. Navíc regulují normální srdeční rytmus, posilují a zároveň uvolňují stěny cév. Obecně kapusta pomáhá doplňovat zásoby minerálů v těle, které potřebujeme v každém věku.

Další prospěšné vlastnosti Brauncol

Kromě obrovského množství vitamínů a minerálů obsahuje browncol vlákninu, kompletní bílkovinu a látky jako isothiokyanáty a glukosinoláty.

Vláknina a isothiokyanáty podporují trávení a detoxikaci organismu. Vláknina se netráví v žaludku, ale přechází dále do střev, kde pomáhá rozmnožovat prospěšné bakterie, a také tlačí potravu do střev. Izothiokyanáty zase regulují detoxikační procesy v buňkách. K neutralizaci toxinů v těle procházejí buňky dvěma fázemi. Studie ukázaly, že isothiokyanáty podporují normální průchod obou fází. Kromě toho má toto zelí poměrně vysoký obsah síry, který je také nezbytný pro průchod druhou fází. Díky tomuto působení může kapusta zlepšit schopnost našeho těla bojovat s toxiny pocházejícími z prostředí nebo jídla.

Glukosinoláty v grenkolu pomáhají v boji proti rakovinným buňkám. Kapusta je vynikajícím zdrojem minimálně 4 glukosinolátů. Jakmile se dostanou do těla, přemění se na sloučeniny, které zabraňují vzniku rakovinných buněk. Kapusta byla nejúčinnější při snižování rizika rakoviny tlustého střeva a prsu, i když riziko rakoviny močového měchýře, prostaty a vaječníků bylo také sníženo po pravidelné konzumaci kapusty.

Upozornění při konzumaci kapusty

Již více než jednou bylo řečeno, jak bohatý na vitamín K je browncol. Tento vitamín je pro tělo nesmírně užitečný a důležitý, nicméně existují situace, kdy byste jej měli používat opatrně. Pokud například užíváte koagulanty, měli byste kapustu jíst opatrně nebo se jí úplně vyhnout, jinak může negovat účinek léků. Pokud tedy užíváte nějaké léky, je lepší se před nákupem kapusty poradit s odborníkem.

Jak vybrat, uložit a vařit kapustu

Jako u každého produktu se při jeho nákupu a konzumaci musíte spolehnout především na jeho vzhled. V případě této krásky s vlnitými listy je třeba věnovat pozornost barvě: měla by být krásně tmavě zelené barvy, bez jakýchkoli černých skvrn. Vyberte si grenkole s menšími listy, protože. mají jemnější chuť a jemnou strukturu než velkolistá zelenina.

Kapustu skladujte v lednici, protože vysoká teplota rychle změkne a bude méně chutná. Kapusta odhalí svou plnou chuť až při skladování v chladu.

Pro zachování maximálních prospěšných vlastností bruncole by se měla jíst syrová, v salátech, v koktejlech nebo jako obloha k hlavnímu jídlu. Pak si zachová všechny své živiny a stane se chutnou přísadou do vašich pokrmů.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody mletého kardamomu?

Při zpracování za vysokých teplot se živiny v browncolu ztrácejí, proto je vhodné jej konzumovat syrový, nicméně bude výborným doplňkem k omeletě nebo zeleninovému guláši a samostatně dušený je velmi chutnou přílohou.

Kapusta je velmi důležitý a zdravý produkt, ke kterému je naprosto ostudné připojovat předponu „super“. Vašemu tělu v mnoha ohledech pomůže, usnadní mu práci a zlepší váš vnitřní stav i vzhled. Dejte proto grunkolu šanci, když jste obešli celý svět, aby se vrátil na naše zahrádky, stoly a do našich ledniček.

Článek pojednává o hlavních vlastnostech kadeřavého zelí a jeho vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití kapustového zelí v různých druzích medicíny a účinnost jeho použití při různých onemocněních. Samostatně byly analyzovány potenciální nepříznivé účinky kapusty na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​nemocí. HTML verze článku – https://edaplus.info/what-useful/kale-benefits.html

i Už vás nebaví bannery? Reklamu můžete vždy vypnout.

Podobná témata vědeckých prací ve zdravotních vědách, autorka vědecké práce — Tatyana Eliseeva

Výhody hříbků – 5 dobrých důvodů, proč přidat do svého jídelníčku superpotravinu
Potraviny na snížení hladiny cukru v krvi
Potraviny na otoky: 10 potravin pro boj s přebytečnou tekutinou
Jídlo na detoxikaci organismu
Jídlo pro úlevu od bolesti
i Nemůžete najít, co potřebujete? Vyzkoušejte službu výběru literatury.
i Už vás nebaví bannery? Reklamu můžete vždy vypnout.

Kapusta kadeřavá je superpotravina pro hubnutí a boj s rakovinou

Článek se zabývá hlavními vlastnostmi kadeřavých klíčků a jejich účinky na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a současných vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití kapusty v různých druzích medicíny a účinnost jejího použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciální nepříznivé účinky kadeřavého kapusty na lidský organismus pro určité zdravotní stavy a nemoci.

Akademický výzkumný dokument na téma: “Kale je superpotravina pro hubnutí a boj proti rakovině.”

Kapusta je superpotravina pro hubnutí a boj proti rakovině.

Eliseeva Tatyana, šéfredaktorka projektu EdaPlus.info E-mail: eliseeva.t@edaplus.info

Abstraktní. Článek pojednává o hlavních vlastnostech kadeřavého zelí a jeho vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití kapustového zelí v různých druzích medicíny a účinnost jeho použití při různých onemocněních. Samostatně byly analyzovány potenciální nepříznivé účinky kapusty na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​nemocí.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zasadit cypřiš v zemi?

Klíčová slova: kapusta, kadeřavé zelí, přínos, poškození, příznivé vlastnosti, kontraindikace

Kapusta je zelená listová zelenina z čeledi brukvovitých. Nejrozšířenější odrůda se nazývá kapusta a je jednou z nejlepších superpotravin na světě. Produkt je bohatý na antioxidanty v boji proti rakovině, srdečním a gastrointestinálním onemocněním. Oproti brokolici, kedlubnám a dalším druhům brukvovité zeleniny má výhody, takže se rozhodně vyplatí přidat do jídelníčku.

Kalorický obsah různých odrůd kapusty je přibližně 40-50 kcal/100 g. Jeden šálek (67 g) syrového kadeřavého zelí obsahuje 33 kcal, téměř 3 g bílkovin a 2,5 g vlákniny, což je ideální pro zdraví. Dietní vláknina je prospěšná, protože normalizuje hladinu cukru v krvi a dodává pocit sytosti. V jedné porci je přitom méně než 1 g tuku a je zastoupen omega-3 – dalším plusem rostlinné zeleniny doporučované pro lidi s cukrovkou a nadváhou. Z této porce můžete také získat 100 % denní hodnoty vitaminu C a 300 % vitaminu K.

Top 8 výhod kadeřavé kapusty

1. Čistí pleť, posiluje vlasy a nehty

Kapusta je bohatá na beta-karoten, karotenoid, který tělo přeměňuje na vitamín A. Je nezbytný pro růst a údržbu všech tělesných tkání, včetně kůže, vlasů,

řasy, nehty. Kyselina askorbová podporuje růst strukturálního proteinu kolagenu a tím chrání pokožku před ochabováním, tvorbou vrásek a strií. [1]

2. Podporuje detoxikaci, hubnutí bez újmy na zdraví

Vláknina a síra v kapustě zlepšují trávení, snižují cholesterol, odstraňují toxiny a podporují zdraví jater. Vitamin C hydratuje tělo a zrychluje metabolismus, což vede ke snížení hmotnosti a snížení hladiny cukru v krvi, pokud byly hladiny vysoké. [2, 3]

3. Zabraňuje rozvoji rakoviny

Zelení obsahují indol-3-karbinol, který ovlivňuje produkci estrogenu v těle a může chránit před rakovinou prsu. Komponenta neutralizuje negativní estrogenní účinek – je užitečná pro všechny, u kterých byla diagnostikována onemocnění související s estrogenem (myomy, mastopatie, endometrióza atd.). Nový výzkum také ukazuje účinnost kapusty proti kolorektálnímu karcinomu. [4, 5 6]

4. Pomáhá při cukrovce

Konzumace vlákniny, na kterou je zelí bohaté, snižuje hladinu krevního cukru a riziko vzniku cukrovky 2. typu, jak potvrdila Americká diabetická asociace. Pokud se ale onemocnění nelze vyhnout, vitamin C a kyselina alfa-linolenová zmírní komplikace a snížit nepříjemné příznaky. [7, 8]

5. Podporuje zdraví srdce

Abyste snížili riziko vysokého krevního tlaku a srdečních onemocnění, doporučuje American Heart Association konzumovat více draslíku a méně soli. Šálek vařené kapusty má trojnásobné množství draslíku, které potřebujete za den. Obsahuje také dostatek vlákniny pro snížení hladiny tuku a špatného cholesterolu.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho roste sazenice jabloně?

6. Zlepšuje zdraví očí a chrání před šedým zákalem

Lutein a zeaxanthin jsou perfektní kombinací antioxidantů v listové zelenině. Toto duo snižuje riziko vzniku šedého zákalu a dalších očních onemocnění, které progredují s věkem. Jejich účinek je umocněn vitamíny a mikroelementy obsaženými ve složení – E, C, beta-karoten, zinek. [9]

7. Normalizuje trávení a obnovuje mikrobiom

Vláknina a voda zabraňují zácpě a zlepšují stav trávicího traktu. Kapusta také obsahuje hodně chlorofylu. Přestože tělo není schopno absorbovat antioxidant ve velkém množství, váže se na karcinogeny a odstraňuje je z těla, čímž snižuje negativní dopad škodlivých smažených jídel. Tento účinek je podpořen vitamínem C, betakarotenem a selenem.

8. Posiluje kosti

Pro tvorbu zdravých kostí potřebujete víc než jen vápník a fosfor. Mikroživiny jsou kritické, ale prospívá také vitamín K1. Specifická forma se liší od vitaminu K2, který se nachází v živočišných potravinách a fermentované sóji. K1 je důležitý pro srážení krve a pomáhá předcházet srdečním onemocněním a osteoporóze. [10]

Kdo by neměl jíst kapustu – rizika a kontraindikace

Nevýhodou této superpotraviny je, že je na seznamu zeleniny ohrožené kontaminací pesticidy. Odborníci na výživu doporučují jej kupovat od spolehlivých dodavatelů a před jídlem jej důkladně omýt. Lidé se sklonem k tvorbě oxalátových kamenů v ledvinách by měli omezit jejich konzumaci nebo je zcela vyloučit z jídelníčku. Zelenina se nedoporučuje při užívání léků na ředění krve a betablokátorů na srdce.

Kolik kapusty byste měli jíst a jak ji vybrat?

Odborníci na výživu doporučují přidat kadeřavé zelí do svého jídelníčku 2-3krát týdně. Jeho účinek na tělo bude do značné míry záviset na tom, jak dobře trávicí systém snáší brukvovou zeleninu. Chcete-li získat co největší užitek z bioproduktu, musíte se vyhnout ztmavlým, povadlým listům – měly by být tmavě zelené bez žloutnutí, pevné a suché, ne zvadlé a měkké. Zelenina vydrží v lednici až pět dní (pokud je volně zabalená), poté listy ztvrdnou.

Jak jíst a vařit kapustu pro zdraví a hubnutí?

Chuť a nutriční hodnota produktu se mírně liší podle druhu. Například toskánské lacinato je méně hořké než kapusta a delikatesní červené ruské je sladké a jemné s nádechem citronu a pepře. Jakékoli druhy kadeřavého zelí lze jíst syrové, dušené, dušené, vařené nebo smažené. Za úvahu stojí, že tepelná úprava snižuje hořkost, ale snižuje množství antioxidantů a minerálů.

Superpotravina dobře roste v zimě a přijde vhod, když je jiná zelenina méně dostupná. Listy zachycené mrazem neztrácejí své vlastnosti a jsou měkčí a sladší. Výjimkou je střední žebro – je houževnaté, vláknité, nejvíce hořké a je vhodné ho odstranit (ručně nebo kuchyňskými nůžkami). Stonky se nemusí vyhazovat – můžete je osmažit na troše olivového oleje s trochou mořské soli. Tato zdravá veganská pochoutka bude skvělým doplňkem vaší přílohy.

ČTĚTE VÍCE
Jak zavěsit závěsy bez smyček?

Tatyana Eliseeva, odborník na výživu, odborník na výživu

Díky fantastickým výhodám kapusty stojí za to ji přidat do vašeho jídelníčku. Můžete s ním připravit smoothie, polévky, kastrol, rolády, sendviče, brambory, pesta, slané koláče a mnoho dalšího. Zdaleka se jedná o jeden z nejlepších přírodních produktů na planetě, který si vaše tělo zaslouží!

1. Charakterizace a kvantifikace flavonoidů a hydroxyskořicových kyselin v kapustě kadeřavé (Brassica oleracea L. Convar. acephala Var. sabellica) pomocí HPLC-DAD-ESI-MSn, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19253943/

2. Modulace metabolických cest detoxikace pomocí potravin a složek získaných z potravin: Vědecký přehled s klinickou aplikací, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4488002/

3. Energetická hustota diety při léčbě obezity: roční studie srovnávající 2 diety na hubnutí, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17556681/

4. Příjem vlákniny a riziko kolorektálního karcinomu a incidentního a recidivujícího adenomu ve studii screeningu rakoviny prostaty, plic, kolorektálního karcinomu a rakoviny vaječníků1,2, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4588743 /

5. Složení a antioxidační aktivita kapusty kapustové (Brassica oleracea L. var. acephala) syrové i vařené, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22744944/

6. Útlum karcinogeneze a mechanismus spočívající v vlivu indol-3-karbinolu a jeho metabolitu 3,3′-diindolylmethanu: Therapeutic Marvel, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24982671/

7. Příjem vlákniny a diabetes mellitus 2. typu: Umbrella Review of Meta-analyses, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5883628/

8. Antioxidanty a diabetes, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3603044/

9. Živiny pro stárnoucí oko, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3693724/

10. Příjem vitaminu K a riziko zlomenin, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5413254/

Rozšířená HTML verze článku je k dispozici na webu edaplus.info. Kapusta kadeřavá je superpotravina pro hubnutí a boj s rakovinou

Eliseeva Tatyana, šéfredaktorka projektu EdaPlus.info E-mail: eliseeva.t@edaplus.info

Abstraktní. Článek pojednává o hlavních vlastnostech kadeřavého zelí a jeho vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití kapustového zelí v různých druzích medicíny a účinnost jeho použití při různých onemocněních. Samostatně byly analyzovány potenciální nepříznivé účinky kapusty na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​nemocí.

Abstraktní. Článek pojednává o hlavních vlastnostech kapusty a jejím vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a relevantních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití kapusty v různých druzích medicíny a účinnost jejího použití u různých onemocnění. Potenciálně nepříznivé účinky kapusty na lidské tělo za určitých zdravotních stavů a ​​nemocí jsou analyzovány samostatně.