– Džem je jedním z oblíbených ruských dezertů. Existuje názor, že se jedná o užitečný produkt, který se doporučuje nahradit škodlivé „chemické“ dezerty. Je to skutečné? Čtenáře musíme zklamat: džem se vyrábí z bobulí a ovoce, které ve skutečnosti obsahují velké množství vitamínů a minerálů. Problém je ale v tom, že za prvé při dlouhodobé tepelné úpravě se většina živin ztrácí. A za druhé, džem obsahuje velké množství cukru, takže nazvat ho zdravým může být jen hodně velký oříšek.

Řekněme to takhle: pokud si život bez dezertu neumíte představit a rozhodujete se mezi dortem s bohatým krémem a porcí džemu, zvolte džem. Zvláště pokud jste si ji připravili sami a jste si jisti, že neobsahuje nic jiného než ovoce nebo bobule a cukr.

Jsou v džemu vitamíny?

Čím delší je tepelná úprava, tím méně vitamínů se v pokrmu zachová. Toto pravidlo platí nejen pro džem, ale naprosto pro jakýkoli pokrm, který připravujeme. Existují živiny, které jsou poměrně odolné vůči teplotě.

Hrubá vlákna, která jsou obsažena v ovoci a bobulích, se při přípravě džemu prakticky nemění. Tyto látky podporují správné trávení, příznivě působí na střevní mikrobiom a stimulují peristaltiku.

V džemu z meruněk, kdoulí, jablek, dýně poměrně hodně vlákniny. Je důležité si pamatovat, že většina vlákniny je obsažena ve slupce ovoce, takže ti, kteří chtějí získat maximální výhody, by je neměli před vařením loupat.

Docela odolné tepelné úpravě jsou vitaminy skupiny B, vitamin A, vitamin E. Při delším vaření se samozřejmě tyto vitaminy částečně rozpadnou, ale přesto část z nich ve finálním produktu zůstane. To samé se nedá říci o vitamínu C – při vystavení vysokým teplotám se prakticky ztrácí.

V malinovém džemu Kyselina salicylová, která má antipyretické vlastnosti a je součástí mnoha farmaceutických přípravků, zůstává zachována. Jeho koncentrace v džemu a v lécích se však samozřejmě bude radikálně lišit.

Rybízový džem – šampión v obsahu ovocných kyselin.

Rybíz obsahuje hodně vitamínu C, ale během vaření se jeho koncentrace značně sníží.

V třešňovém džemu obsahuje vitamíny A, E, B2, ovocné kyseliny, železo, draslík, měď.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejlepší způsob zalévání hortenzie?

Meruňkový, brusinkový, dýňový džem – držitelé záznamů o obsahu vlákniny. Mohou je zařadit do jídelníčku ti, kteří chtějí podpořit činnost trávicího traktu.

Ořechový džem. I po tepelné úpravě si ořechy zachovávají antioxidanty a nenasycené omega-3 mastné kyseliny, vlákninu a některé esenciální oleje.

Jak vyrobit zdravý džem

  • Doporučuji dodržovat jedno jednoduché pravidlo: džem vařte co nejméně. Můžete tedy opustit tradiční recepty, které vyžadují dlouhodobé vaření ovoce, ve prospěch takzvaného pětiminutového džemu. Ano, i v takovém výrobku je koncentrace vitamínů výrazně snížena, ale stále je jich více než například v džemu, ve kterém se ovoce rozvaří na kaši.
  • Ještě lepší možností je připravit „studený“ džem, konkrétně mletí čerstvého ovoce a bobulí s cukrem, aniž byste je podrobili tepelnému ošetření. Tento dezert nelze dlouho skladovat bez chlazení, ale můžete zachovat maximum vitamínů.
  • Pokud budete marmeládu skladovat delší dobu, mohu doporučit tento životní trik: ovoce rozdrťte s cukrem a vzniklou hmotu pak zmrazte v porcovaných formách. Lze je rozmrazit v lednici a konzumovat podle potřeby. Další možností je zmrazit celé nebo nakrájené ovoce a bobule bez cukru. Poté rozmrazte, přidejte trochu cukru a ihned snězte.

Výhody džemu pro ženy a muže

Pro ženy. Do svého jídelníčku můžete zařadit džem z ovoce a bobulovin, které obsahují železo (například třešně). Dobrou variantou je rakytníkový džem, obsahuje mikroelementy, které působí protizánětlivě a udržují stav pokožky. Obecně platí, že čím méně cukru obsahuje džem, tím bude zdravější.

Pro muže. Doporučit můžeme druhy džemů, které obsahují hořčík, draslík a další stopové prvky důležité pro správnou činnost kardiovaskulárního systému. Například meruňkový džem. Pokud muž aktivně trénuje nebo fyzicky pracuje, může být džem začleněn do stravy s mírou, aby se kompenzovaly náklady na energii.

Výhody džemu pro děti

Když mluvíme o výhodách džemu, musíme pochopit, že v každém případě je džem dezert. Ano, možná je ve srovnání s bonbony nebo dorty šetrnější ve složení, ale přesto se jedná o produkt, který obsahuje velké množství cukru. I když se džem připravuje „studenou“ metodou, obsahuje hodně cukru, takže byste se neměli nechat unést pochoutkou. Ale přesto je mnohem zdravější přidat bobule mleté ​​s cukrem do přírodního tvarohu nebo jogurtu.

ČTĚTE VÍCE
Jak odstranit trávu, aby nerostla?

Aktivní děti, které nemají nadváhu, mohou džem zařadit do svého jídelníčku. Vždy však pamatujeme na to, že se jedná o plnohodnotný dezert a porce 2-3 polévkové lžíce úplně stačí.

Co je zdravější: cukr nebo džem?

Jak již bylo zmíněno výše, existuje řada živin, které se v džemu udrží i po delší tepelné úpravě. Proto bude odpověď jasná: džem je zdravější než čistý cukr. Džem si zachovává vlákninu, některé vitamíny (A, E, B), ovocné kyseliny a mikroprvky. To znamená, že konzumace džemu je stále výhodnější než čistý cukr, zvláště pokud byla tepelná úprava minimální.

Poměrně často se můžete setkat s radami, jak nahradit bílý cukr při výrobě džemu fruktózou, sladidly nebo medem (protože právě med se tradičně používal k výrobě džemu). Bude váš dezert zdravější? Pokud místo cukru použijete sladidla (sorbitol, xylitol), výsledný produkt bude mít méně sacharidů, ale nic se zásadně nezmění. O fruktóze mám také velké pochybnosti: existují studie, které ukazují, že při pravidelném a dlouhodobém užívání může být poškození jater fruktózou mnohem větší než při konzumaci bílého cukru. Harvard Medical School studovala účinky fruktózy na metabolismus a zjistila, že oblíbená náhražka cukru způsobuje hromadění tuku v játrech a v konečném důsledku může vést k poškození jater.

Kdo by neměl jíst džem?

Ti, kterým byla diagnostikována cukrovka nebo obezita, by měli konzumaci marmelády přísně omezit.

Navíc ti, kteří jsou alergičtí na některé bobule a ovoce, musí být extrémně opatrní.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Jablko je známé, nenáročné a tak úžasné ovoce. Kolik jídel z něj můžete připravit? Bezpočet! Jeden z mých oblíbených je džem, chuť dětství! V tomto článku se blíže podíváme na výhody a škody této pochoutky, recept a doporučení pro její přípravu.

Střih: Romanova Yu. M.

Chemické složení a výhřevnost

Mnohým známý dezert obsahuje 265 kcal na 100 g produktu.

  • Bílkoviny – 0,5 g;
  • Tuky – 0,2 g;
  • Sacharidy – 37,4 g.

Obsahuje také následující vitamíny a prvky:

  • Sodík – 1 mg;
  • Draslík – 124 mg;
  • Fosfor – 7 mg;
  • Hořčík – 5 mg;
  • Vápník – 11 mg;
  • Železo – 1,3 mg;
  • Mono- a disacharidy – 68,2 g;
  • Popel – 0,2 g;
  • Organické kyseliny – 0,4 g.
ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy kapalných hnojiv existují?

Jaké jsou výhody jablečného džemu pro tělo?

I děti vědí, že ovoce je výborným zdrojem železa a draslíku. Tyto prvky pomáhají zlepšit fungování kardiovaskulárního systému. A připravený produkt již obsahuje pektin. Pomáhá tělu odstraňovat přebytečný cholesterol.

Pokud jste nachlazení, dezert vám pomůže vyrovnat se s nemocí, stačí pít čaj s touto léčivou pochoutkou.

Konzumace čerstvého ovoce také snižuje riziko vzniku rakovinných buněk.

Škody a možné kontraindikace

Navzdory mnoha prospěšným vlastnostem tohoto produktu existuje řada kontraindikací pro použití:

  • onemocnění střev a žaludku (gastritida, vředy, kolitida atd.) – jablka obsahují kyselinu, která po uvaření zůstává v džemu, dráždí stěny žaludku a může vyvolat exacerbaci onemocnění;
  • diabetes mellitus – dezert obsahuje hodně glukózy, což vyvolá prudký skok v hladině cukru v krvi;
  • kaz – pokud jsou problémy se zubní sklovinou, sladký produkt může urychlit její zničení;
  • nadváha – nadměrná konzumace sladkostí může problém s váhou zkomplikovat. Produkt lze konzumovat, ale v malých množstvích.

Doba skladování

Standardní trvanlivost v uzavřených skleněných dózách je 2-2,5 roku v lednici, nebo na tmavém chladném místě – například ve spíži.

Po otevření by sklenice s pamlsky neměla být skladována déle než 3-4 měsíce, vždy v lednici s pevně uzavřeným víčkem.

Doporučení pro vaření

Pro džem s plátky je lepší zvolit pevná jablka se sladkokyselou nebo kyselou chutí. Poléhavé volné plody zde nejsou vhodné.

Ideální odrůdy pro vaření jsou „Ranet“, „Grushovka“, „Slavyanka“, „Anýz“, „Jonathan“.

Pokud chcete dezert kyselý, dejte si klidně „Antonovku“ a „Simirenko“.

Pokud potřebujete jen sladkou pochoutku, pak byste měli zvolit odrůdy „Anýz“ a „Borovinka“.

Při přípravě odrůdy Grushovka se získá příjemný zlatý odstín.

Jablečný džem vařené v troubě

Tento jednoduchý a rychlý recept osloví nejednu hospodyňku. Miska se ukáže jako příjemná karamelová barva s průhlednými hustými ovocnými plátky.

  • jablka – 700-800 g;
  • cukr – 600 gr.
  1. Ovoce důkladně omyjte, nakrájejte na plátky a odstraňte jádřince. Slupku nechte – je potřeba pro zachování tvaru plátků.
  2. Do pánve nasypte polovinu cukru a ve vrstvách na ni položte plátky ovoce. Navrch posypeme zbylým cukrem.
  3. Nádobu s ovocem vložíme na 200 minut do trouby vyhřáté na 40°. Není třeba míchat!
  4. Džem dejte do sklenic a uzavřete.
  5. Sklenice otočte dnem vzhůru, přikryjte přikrývkou a nechte v této poloze 16–20 hodin. Takto budou sklenice postupně chladnout.