Dobrá nálada, pevné kosti, silná imunita a zdravé srdce – to není celý seznam výhod, které houby v jídelníčku mohou tělu přinést. O tom hovořili odborníci z Rospotrebnadzor v rámci projektu „Zdravá výživa“. Jak je uvedeno na oficiálních stránkách projektu, houby mohou nejen zpestřit jídelníček, ale také jej obohatit o unikátní biologicky aktivní prvky. Hlavní věcí je koupit je v obchodě nebo je sbírat na bezpečném místě.

„Houby obsahují zdravé živiny. Ať už si vyberete cokoli – žampiony, lišky, hlíva ústřičná, hříbky, shiitake, portobello (druh houby) – všechny obsahují vlákninu, antioxidanty, vitamíny a minerály.“

  • Dobrá nálada a pevné kosti. Houby obsahují vitamín D, který má pozitivní vliv na naši náladu a podporuje zdravé kosti.
  • Zvýšená energie. Vitamíny skupiny B jsou nezbytné pro udržení energetické rovnováhy v těle. Hlíva a hlíva ústřičná obsahují poměrně hodně vitamínů B2 a B3. Houby jsou také bohaté na měď, která je také důležitá pro udržení síly a aktivity.
  • Výhody pro močový systém. Houby shiitake jsou prospěšné zejména pro močový měchýř díky vysokému obsahu selenu.
  • Podpora imunity. Některé studie dokazují, poznamenal Rospotrebnadzor, že hříbky mohou mít dobrý vliv na imunitní systém díky prebiotickým látkám, na které jsou bohaté. Prebiotika aktivují růst prospěšných bakterií ve střevech.
  • Výhody pro srdce, cévy a trávení. Všechny houby obsahují vlákninu (snižuje cholesterol, podporuje zdraví srdce a trávení) a draslík (prospěšný pro kardiovaskulární systém). Například houby portobello obsahují tolik draslíku jako banány.
  • Kontrola krevního cukru. Vláknina obsažená v houbách pomáhá udržovat optimální rovnováhu krevního cukru, což snižuje riziko vzniku cukrovky XNUMX. typu.
  • Kontrola tělesné hmotnosti – houby i přes svou vysokou nutriční hodnotu neobsahují prakticky žádné kalorie.

„To je ideální, pokud chcete zhubnout nebo si udržet zdravou váhu. S malým množstvím kalorií získáte spoustu živin a budete se cítit sytí na dlouhou dobu.“

  • Antioxidační vlastnosti. Antioxidanty v houbách chrání tělesné buňky před oxidací. Houby obsahují tolik antioxidantů jako červená paprika.

Pozoruhodný: Aby bylo houbové jídlo nejen zdravé, ale také chutné, odborníci doporučují skladovat je odděleně od ostatních produktů, zejména cibule a česneku.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně chovat Dnoka?

„Mají houbovitou strukturu a rychle absorbují cizí pachy. Držte je tedy dál od zeleniny. Houby také snadno absorbují vodu. Proto je nemyjte ve vodě, ale jemně je otřete měkkým kartáčkem nebo papírovou utěrkou. Nezapomeňte odříznout spodní suchou část stonku. K vaření používejte pouze tělo houby.“

Neměli byste jíst syrové houby, obsahují jed agaritin, který se ničí pouze zahřátím. Pár kousků neublíží na zdraví, ale i tak je lepší použít tepelnou úpravu.

Japonští vědci nedávno oznámili, že zachytili „mluvu“ divokých hub po dešti nebo po změně teploty. Dělají to pod zemí pomocí elektrických signálů.

Předmětem bližšího zkoumání byly drobné hnědé houby zvané „dvoubarevný lak“ (Laccaria bicolor). Byly nalezeny v lese poblíž výzkumného centra univerzity Tohoku. Vědci připojili elektrody ke skupině šesti hub L. bicolor a poté několik dní sledovali elektrický potenciál hub, který se měří v milivoltech. Ukázalo se, že pár hodin po dešti začaly houby vykazovat známky aktivity. Tyto signály, jak vědci předpokládali, slouží jako forma komunikace.

Dříve endokrinoložka, nutriční terapeutka, kandidátka lékařských věd Elena Syurakshina nazvala cibuli produktem užitečným při zvýšeném duševním stresu, schopným pomoci mozku, srdci, imunitě a postavě. Její stanovisko bylo zveřejněno na oficiálních stránkách Roskachestvo. Cibule obsahuje vitamíny C, A, skupiny B, kobalt, křemík, zinek a draslík. Mladá zelená cibulka je považována za šampiona z hlediska prospěšných vlastností. Ale i další členové této rodiny mohou podpořit zdraví člověka, který cibuli pravidelně zařazuje do jídelníčku.

Pro mnohé se již stalo tradicí sbírat houby v zeleném lese, společně je loupat a večer si vychutnávat aromatické jídlo a připravovat se na zimu. Při správné konzumaci jsou houby prospěšné, ale při nedodržení jednoduchých pravidel mohou i ublížit.

Přečtěte si více o houbách a jejich přípravě

Výhody hub

Houby patří do samostatné říše – jsou úplně jinou formou života než rostliny. Houby kombinují vlastnosti flóry a fauny, což nemohlo ovlivnit jejich složení.

Tento produkt byl spotřebován od úsvitu civilizace pro různé účely. Vždyť existují nejen jedlé houby, ale i jedovaté. Používali je šamani ke vstupu do zvláštního stavu v rituálech. Schopnost rozeznat jedlé houby od jedovatých se vždy cenila a pro amatérské houbaře je stále neméně důležitá.

ČTĚTE VÍCE
Kdy zasadit řízky růží na podzim?

Tento produkt se skládá téměř výhradně z vody, takže při sušení houby zabírají velmi málo místa a málo váží.

Houby jsou bohaté na bílkoviny, stejně jako živočišné potraviny. Pro vegetariány je to tedy jedna z mála náhrad této živiny. Tradiční „ušlechtilé“ houby jsou nejvýživnější. Ale svým složením a schopností ovlivňovat tělo se mnoho jedlých druhů od sebe příliš neliší. Často je hodnota určitého druhu značně nadsazená, například kvůli jeho vzácnosti a exotičnosti.

Mladé plody obsahují nejvíce užitečných látek, staré houby hromadí stále více toxinů a vyznačují se zvýšenou červivostí. Houby obsahují také spoustu vitamínů skupiny B, různé mikroelementy: zinek, vápník, hořčík, jód a další.

Kvůli hojnosti chitinu, který se špatně tráví, se prospěšné látky z hub příliš dobře nevstřebávají. Ale samotný chitin je docela užitečný. Vlivem kyseliny v žaludku se mění na chitosan. Tato látka dokáže snižovat hladinu cholesterolu tím, že brání vstřebávání tuků a váže lipidy. Konzumace hub tak může pomoci udržet zdravé cévy a srdce a snížit krevní tlak.

Poškození hub

Houby jsou přírodní „houby“, které hromadí škodlivé látky. Proto je velmi důležité sbírat je mimo silnice a podniky, aby se zabránilo otravě. Je lepší brát mladé houby a pouze ty, ve kterých jste si stoprocentně jisti. Pokud máte sebemenší pochybnosti, neriskujte – může to být smrtelné.

— Houby obsahují polysacharid chitin, který patří do skupiny těžko stravitelných sacharidů a má biologickou roli blízko k vláknině. Přináší našemu tělu velké výhody, protože je sorbentem a zdrojem výživy pro prospěšnou střevní mikroflóru. Avšak v přítomnosti onemocnění gastrointestinálního traktu, zejména při konzumaci smažených hub ve velkém množství oleje, mohou vyvolat jejich exacerbaci. Doporučuje se jíst ne více než 100 – 150 gramů hub najednou, říká výživová poradkyně Julia Pigareva.

Jak správně vybírat a skladovat houby

Abyste se vyhnuli otravě jídlem, musíte jíst pouze osvědčené houby. To je možné pouze při sběru zkušeným houbařem v ekologicky čistých odlehlých oblastech. Ale i zkušení lidé s referenční knihou se mohou mýlit, takže při sebemenším podezření je lepší nebrat houby.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat správný meloun?

Při sběru vybírejte mladé plody, nesbírejte úplně červivé exempláře. Mnoho lidí bere podobné houby s červy, „bílkovina se stejně stráví“. Není to tak úplně pravda, protože larvy a hmyz, které se usadily v houbách, vylučují své vlastní zpracované produkty, které nejsou prospěšné pro střeva. Nemůžete se tím otrávit, ale stále to není dost příjemné. Aby se houba ještě více nezčervila, je nutné ji ihned po sběru zpracovat.

Abyste se ochránili, můžete si koupit houby pěstované ve sklenících. Jsou testovány na toxiny, zbaveny nečistot a jsou dostupné po celý rok. I když samozřejmě jejich cena bude vyšší a výhody budou menší.

Čerstvé houby lze skladovat v lednici několik dní. Pro prodloužení trvanlivosti je lze zmrazit nebo sušit – vydrží tak celý rok. Skladování solením a marinováním není nejlepším řešením, protože se ztratí téměř všechny užitečné látky a zvyšuje se riziko otravy v důsledku porušení technologie.