Hruška je v Rusku dobře známé sladké ovoce, neustále ztotožňované s jablkem. Ve skutečnosti je hruška velikostí podobná jablku, ale plody se liší barvou a tloušťkou slupky. Hruška je zpravidla šťavnaté, sladké, poměrně měkké a mastné zvonovité ovoce, ale často se vyskytují i ​​jiné odrůdy a odrůdy hrušek.

Hrušky však nejsou jen chutné a šťavnaté – blahodárné vlastnosti tohoto ovoce jsou poměrně široké a rozmanité. Jaké jsou tedy léčivé účinky hrušek?

Nutriční složení

Pokud se podíváte na nutriční složení tohoto ovoce, je jasné, odkud pocházejí prospěšné vlastnosti hrušky. Hrušky jsou především zdrojem důležité ve vodě rozpustné vlákniny. Je také významným zdrojem vitamínů A, B1, B2, C a E, kyseliny listové a niacinu. Hrušky jsou také bohaté na měď, fosfor a draslík, obsahují o něco méně vápníku, chlóru, železa, hořčíku, sodíku a síry.

Některé odrůdy hrušek však obsahují hodně železa. To lze vidět, pokud má řezaná hruška hnědý odstín. Pokud vnitřek hrušky tento odstín nemá, znamená to, že obsah železa v něm je velmi nízký.

zdravotní přínosy hrušek

Hrušky jsou často doporučovány jako hypoalergenní ovoce, které má vysoký obsah vlákniny, ale nemá žádné nežádoucí reakce. Hruškovou šťávu lze dětem s důvěrou podávat – je velmi mírná a zdravá.

Hrušky obsahují mnoho antioxidantů a antikarcinogenů, které pomáhají předcházet vysokému krevnímu tlaku a mrtvici, a proto je toto ovoce vysoce doporučováno hypertonikům a lidem s problémy s kardiovaskulárním systémem.

Hrušky jsou také užitečné pro prevenci rakoviny: velké množství vitamínu C a obsah mědi poskytují dobrý antioxidační účinek, který chrání buňky před poškozením volnými radikály. Z tohoto důvodu je hruška zvláště užitečná pro ženy nad 40 let, které jsou ohroženy. Další prospěšnou vlastností hrušek pro ženy je, že toto ovoce díky vysokému obsahu kyseliny listové předchází defektům nervové soustavy u novorozenců, a proto je třeba hruškám v těhotenství věnovat velkou pozornost.

Navíc vysoký obsah pektinu v hruškách činí toto ovoce velmi užitečným pro snižování hladiny cholesterolu. Hruška je dobrou složkou jídelníčku lidí, kteří mají problémy s nadváhou, díky další vlastnosti pektinu – je diuretikum a má mírný projímavý účinek. Hrušková i hrušková šťáva pomáhají při pravidelném používání regulovat pohyby střev. Hruška navíc obsahuje i některé cenné vlákniny, které jsou mimořádně prospěšné pro zdraví tlustého střeva.

ČTĚTE VÍCE
Jak připravit buxus na zimu?

Hrušky obsahují hodně bóru, který zase pomáhá tělu zadržovat vápník, a tím předcházet nebo zpomalovat osteoporózu. Hruška je také užitečná při zánětech – působí protizánětlivě a pomáhá zbavit se silné bolesti při různých zánětlivých procesech.

Pokud se cítíte unavení a ospalí, pokud vám neustále chybí energie, jezte hrušky. Výzkumy potvrdily, že hruška, obsahující hodně fruktózy a glukózy, je rychlým a přirozeným zdrojem energie, takže čerstvá hruška je výbornou alternativou poledního šálku kávy pro muže a ženy, kteří vykonávají hodně duševní práce. Antioxidanty a živiny obsažené v hrušce mají navíc velký význam při budování imunitního systému, takže hruška posílí i vaši imunitu.

Další prospěšnou vlastností hrušek je, že má chladivý účinek při záchvatech horečky. Nejlepší způsob, jak ulevit a snížit horečku, je vypít sklenici hruškové šťávy nebo sníst jednu nebo dvě hrušky.

Hruška je velmi prospěšná pro dýchací cesty. Zejména hruška a hrušková šťáva pomáhají vyrovnat se s dýchacími obtížemi způsobenými nadměrnou tvorbou hlenu – hruška uvolní hleny a usnadní dýchání. Hruška vyživuje hrdlo, předchází případným krčním onemocněním nebo je účinně léčí. A lidé zabývající se zpěvem dobře vědí o zázračné kombinaci hruškové šťávy a medu – tento nápoj okamžitě léčí hrdlo a hlasivky.

Tento materiál je chráněn autorským právem. Kopírování materiálů stránek je povoleno pouze s odkazem na zdroj.

Hruška je jednou z nejstarších rostlin pěstovaných člověkem. Čerstvé ovoce se používá k výrobě nápojů, sladkostí, džemů a používá se k pečení koláčů a koláčů. Hrušky jsou v Číně považovány za léčivý přípravek již více než 2000 let pro své protizánětlivé, antihyperglykemické a diuretické vlastnosti. Hrušky se také používají jako lék na alkoholické kocoviny, na hubnutí a na zmírnění kašle a zácpy. Řekneme vám, jaké mohou být výhody hrušek pro tělo a kontraindikace.

Hrušky: historie a distribuce

Hrušky patří do čeledi Rosaceae a jsou nejbližšími příbuznými stromu pomelo (ovoce s výraznou vůní trochu podobnou grapefruitu).

Chuť hrušek objevilo lidstvo již v pravěku: je jistě známo, že obyvatelé nejstarších států rádi jedli čerstvé hrušky a připravovali z nich nápoje (včetně alkoholických). Konkrétně o tom psal Homer. Hrušky, pocházející z jižní Evropy a západní Asie, byly do Ruska zavlečeny za vlády Ivana Hrozného (ačkoli dříve pravděpodobně rostly divoce v jižních oblastech země).

ČTĚTE VÍCE
Jaká zvířata se potulují?

Na světě existuje několik tisíc odrůd hrušek, ale komerčně se pěstuje jen asi 100 odrůd. Asijské hrušky jsou také známé jako „jablkové hrušky“ kvůli jejich struktuře a tvaru připomínajícím jablko. Orientální hybridní odrůdy sahají od zrnité textury až po dezertní kvalitu.

Je zajímavé, že hruška se zdá být sladším ovocem než jablko, ale ve skutečnosti obsahuje mnohem méně cukru: hlavně fruktózu a sorbitol. Tato vlastnost v kombinaci s nízkým obsahem kalorií dělá z hrušek nepostradatelné pro hubnutí – jsou skvělé jako dezerty na pozadí jakýchkoli omezení potravin.

Složení a nutriční vlastnosti

Šťavnaté, chutné plody obsahují působivé množství vitamínů, minerálů a stopových prvků. Výhody hrušek lze pochopit z působivého seznamu užitečných látek uvedených níže.

Retinol (vitamín A) je jeden z nejsilnějších antioxidantů, který je nezbytný pro normální fungování imunitního systému, zlepšuje stav pokožky, nehtů a vlasů. Látka je také nezbytná pro zdraví očí – zejména pomáhá vidět za soumraku a tmy.

Thiamin (vitamín B1): potřebný pro zdraví nervového systému a normální činnost srdce.

Riboflavin (vitamín B2): podílí se na syntéze červených krvinek oběhovým systémem a tvorbě nových buněk v nervovém systému, pomáhá navazovat nervová spojení. Tento vitamín je potřebný pro úplné vstřebávání železa a dalších prospěšných látek.

Kyselina pantotenová (vitamín B5): potřebná pro zlepšení metabolismu. Pokud je tohoto vitaminu v těle nedostatek, živiny z potravy se hůře vstřebávají.

Pyridoxin (vitamín B6): potřebný pro metabolismus bílkovin, hormonů a lipidů. S jeho nedostatkem v těle se krevní tlak stává nestabilním, trpí imunitní a nervový systém. Tento vitamín navíc přímo ovlivňuje přirozenou syntézu hormonů radosti – dopaminu a serotoninu.

Kyselina listová (vitamín B9): považována za nezbytnou při přípravě na těhotenství a během těhotenství. Je důležité jíst hrušky syrové: když jsou uvařené a vystavené slunečnímu záření, vitamín B9 se ničí.

Kyselina askorbová (vitamín C, nazývaný také solární vitamín): nezbytná pro normální fungování buněk všech systémů a orgánů, je to jeden z nejsilnějších antioxidantů.

Tokoferol (vitamín E): další silný antioxidant potřebný k ochraně buněk tkání a orgánů před oxidačním stresem.

Měď: tento kov je potřebný pro syntézu kolagenu v tkáních a pro normální vstřebávání železa.

ČTĚTE VÍCE
Jak zasadit zakrslé maliny?

Železo: stopový prvek nezbytný pro normalizaci složení krve a zvýšení počtu červených krvinek – erytrocytů.

Jód: zajišťuje normální činnost štítné žlázy a slouží k prevenci strumy a dalších autoimunitních onemocnění.

Draslík: potřebný pro normální funkci svalů, včetně srdce.

Vápník: zodpovědný za zdraví nehtů a vlasů, pružnost a pohyblivost kloubů, nezbytný pro děti při růstu kosterních kostí a pro seniory jako prevence osteoporózy a artritidy.

Hořčík: nezbytný pro zdraví nervového systému a nastolení cirkadiánních rytmů, je nezbytný při léčbě únavy a stresu.

Kromě toho hrušky obsahují velké množství rozpustné a nerozpustné vlákniny, antokyanů, flavonoidů a karotenoidů.

Výhody hrušek pro srdce a krevní cévy

Pokud neustále jíte plody hrušek, pak hladina špatného cholesterolu v těle klesá. To znamená omezení rozvoje aterosklerózy a dalších negativních změn na cévách, které obvykle vedou k onemocnění koronárních tepen, infarktu myokardu a dalším nepříjemným onemocněním. Hruška je mírné myolytikum, po ní se křeče a nadměrný tonus hladkého svalstva znatelně snižují a krevní tlak se normalizuje.

Výhody hrušky pro normalizaci hladiny cukru v krvi

Lékaři doporučují pravidelně jíst hrušky těm, kteří potřebují předcházet cukrovce II. Biologicky aktivní látky – flavonoidy – v hruškách pomáhají snižovat hladinu krevního cukru a zvyšují inzulínovou rezistenci. Hrušky mají nízkou glykemickou hladinu, takže ovoce je povoleno i pro ty, kteří mají obvykle zakázány jakékoliv dezerty.

Výhody hrušky pro imunitní systém

Antioxidanty, vitamín C a měď v ovoci jsou velmi užitečné pro normální fungování imunitního systému. Tělo je schopno rychle vytvářet protilátky v reakci na jakoukoli invazi patogenů z vnějšího prostředí, ať už jde o bakteriální nebo virové infekce, plísně nebo jiné mikroorganismy. Škody způsobené emisemi výfukových plynů v ovzduší metropole, vystavením ultrafialovým paprskům, stresu, nedostatku spánku a nedostatku vitamínů se sníží, pokud budete pravidelně jíst hrušky.

Výhody hrušky pro trávení

Sorbitol a vláknina v ovoci jsou velmi prospěšné pro trávení. Nejsou absorbovány tělem, zlepšují motilitu hladkého svalstva, když procházejí trávicím traktem. To je velmi dobré pro pohyb jakéhokoli snědeného jídla, aktivní a účinné odstraňování produktů rozkladu a toxinů.

Hrušky by také měli častěji jíst ti, kteří trpí poruchami střevní mikroflóry – ovoce je přírodní prebiotikum, které zlepšuje složení mikroflóry a činí ji zdravější. To je velmi důležité pro normalizaci metabolismu a fungování imunitního systému (zejména při virózách, nachlazení a při rekonvalescenci člověka z infekcí nebo v pooperačním období).

ČTĚTE VÍCE
Jak borůvky ovlivňují srdce?

Výhody hrušek pro hubnutí

Uvedené vlastnosti ovoce pro zlepšení trávení, snížení hladiny cukru v krvi a odstranění toxinů a karcinogenů činí hrušku užitečnou při hubnutí. Bylo zjištěno, že musíte sníst alespoň tři hrušky denně, abyste dosáhli znatelného úbytku hmotnosti: samozřejmě stojí za zvážení, že strava musí být přiměřeně vyvážená a neměli byste zapomínat na fyzickou aktivitu.

Výhody hrušky pro zdraví žlučníku

Díky kyselinám a bioflavonoidům v ovoci jsou užitečné pro ty, kteří jsou náchylní k tvorbě kamenů ve žlučníku a kanálcích. Riziko dny se neustálou konzumací hrušek snižuje, ale je třeba pamatovat na nutnost neustálého sledování schopnosti vylučovacího systému produkovat enzymy nezbytné pro tělo.

Kontraindikace konzumace hrušek

Existuje jen velmi málo z nich: poškození těla může nastat pouze při zjevném přejídání ovocem, což je docela obtížné. Ve vzácných případech je možná individuální nesnášenlivost plodů, zvláště pokud byly při pěstování stromu použity silné chemikálie k hnojení a krmení. Dalším možným problémem jsou zažívací potíže, pokud člověk jí nezralé nebo nemyté ovoce.

Jinak hrušky jsou skvělé v každém věku, jsou vhodné pro dokrmování miminek a diety pro různé účely předepsané terapeuty a odborníky na výživu.

Co mám dělat?

Snažte se kupovat čerstvé ovoce v sezóně, nejlépe ty, které vypěstujete ve vašem regionu nebo přivezete ze sousedních oblastí. Zimní hrušky vyvážené z dalekých zemí jsou často potaženy voskem nebo jinými látkami, aby se zachovaly během přepravy. V tomto případě je nutné je důkladně omýt, dokud se lepkavá vrstva a charakteristický mastný lesk zcela neodstraní.

Hrušky je velmi dobré připravit v sezóně ke konzumaci v zimě – sušit je na slunci nebo ve speciálních sušičkách, zamrazit na plátky, vyrobit z nich ovocný led nebo pyré.