Hřib patří do rodu hřib a roste v listnatých, smíšených a borových lesích jednotlivě i ve skupinách od června do října. Miluje zejména mladé osiky, ale tvoří mykorhizu i s břízami, borovicemi a dalšími stromy. Klobouk hřiba má v průměru do 30 cm, u mladých hub je polokulovitý, těsně přiléhající ke stonku, později vypouklý, plochý, suchý, masitý, sametový s proměnlivou barvou od bělavé po žlutooranžovou, světlý Červené. Dužnina je bílá, po prasknutí se zbarví lehce do růžova nebo modra, zezelená a poté zčerná, bez zvláštní vůně nebo chuti. Noha hřiba je až 20 cm dlouhá, do 5 cm v průměru, pevná, válcovitá, dole zesílená, snadno se odděluje od klobouku, bílošedá, pokrytá protáhlými vločkovitými vláknitými šupinami bílé, hnědočerné barva. Hřiby se sklízejí od poloviny června do října.

Hřib se používá stejně jako hřib hřib. Během sušení zčerná, v marinádě šedohnědá. Velké ochablé houby je lepší nesbírat do košíku, protože začínají hnít ještě před zpracováním.

Hřiby jedlé se od nepravých liší tím, že houbovitá vrstva druhých (nepravých) je růžová, červená, žlutá, červenohnědá a lodyha má žluté nebo červené pletivo.

Užitečné vlastnosti hřibů

Hřib obsahuje v průměru až 90 % vody. Zbývajících 10 % je rozděleno přibližně takto: do 4 % tvoří bílkoviny, do 2 % vláknina, do 1,5 % sacharidy, do 1 % tuky a do 1,5 % minerální látky.

Houbové proteiny obsahují velké množství aminokyselin, včetně esenciálních, a tělo je vstřebává ze 70–80 %. Výživová hodnota hub, stejně jako jiných potravin, je z velké části dána celkovým obsahem aminokyselin. Z hlediska obsahu posledně jmenovaných jsou houbové bílkoviny srovnatelné s živočišnými bílkovinami, proto jsou houby často srovnávány s masem. Nejúplnější soubor aminokyselin (až 22) byl nalezen v bílé houbě. Obsah bílkovin a aminokyselin v houbách se velmi liší v závislosti na druhu, lokalitě, stáří a způsobu sklizně. Například v mladých houbách je více bílkovin než ve starých; v kloboucích více než v nohách; v sušených houbách více než v nakládaných.

Houby obsahují hodně solí, železo, fosfor, draslík, vitamíny A, B, B1, C a PP. Studie ukázaly, že houby nejsou horší než obilné produkty, pokud jde o obsah vitamínu B. Obsahují tolik vitaminu PP jako v kvasnicích a játrech a vitaminu B není o nic méně než v másle. Obsahem bílkovin jsou lepší než jakákoli zelenina. Kilogram sušených hříbků obsahuje dvakrát více bílkovin než kilogram hovězího a třikrát více než stejné množství ryb. Je pravda, že houbové proteiny se tráví poněkud hůře než živočišné.

ČTĚTE VÍCE
Kam je nejlepší dát ibišek?

Pokud jsou houby dobře připravené – nakrájené, vařené a smažené – zvyšuje se jejich stravitelnost. Houby obsahují cenné tukové látky, které lidské tělo téměř úplně vstřebá. Vývar ze sušených hříbků je několikanásobně kaloričtější než masový vývar. Sušené houby jsou nutričně lepší než maso a uzeniny. V houbách člověk přijímá základní mikroelementy, které potřebuje.

Nebezpečné vlastnosti hřibů

Hřiby není vhodné zneužívat u dětí a starších lidí, stejně jako u těch, kteří trpí onemocněním jater a ledvin, protože při trávení tyto orgány zatěžují.

Kromě toho je nutné připravit čerstvé hřiby, protože je nelze skladovat. Tyto houby jsou také kontraindikovány v případě individuální nesnášenlivosti.

Video vám řekne, jak správně nakládat hřiby a hřiby, stejně jako složitosti vaření a zmrazení těchto hub.

Byl pro vás tento článek užitečný?

Jak užitečný byl materiál?

  • Tento článek mi zlepšil život
  • Tento článek byl informativní
  • ještě mám otázku

Jak to můžeme zlepšit?

  • Článek obsahuje nesprávné informace
  • Článek neobsahuje informace, které hledám
  • ještě mám otázku

Sdílej se svými přáteli:

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Taťána Eliseeva
šéfredaktor projektu Food+
Zeptejte se

Podívejte se také na vlastnosti jiných hub:

Sezónní produkty z našeho katalogu:

Hřib (osika, zrzka) – společný název pro několik druhů hub rodu Leccinum. Vyznačují se oranžově červeným (někdy bílým) kloboukem a modře zbarvenou dužninou houby na řezu. Od hřibů se také obvykle liší silnější, „zavalitější“ nožkou a hustou dužinou klobouku.

Název „hřib“ je spojen nejen s charakteristickým stanovištěm těchto hub, ale také s barvou klobouků, připomínající podzimní barvu listů osiky. Vzhledem k tomu, že všechny houby osiky jsou jedlé a nutričně téměř identické, houbaři ne vždy rozlišují mezi jejich druhy.

Kalorický obsah čerstvého hřibu

Obsah kalorií v čerstvém hřibu je 22 kcal na 100 gramů produktu.

Užitečné vlastnosti čerstvého hřibu

Mají vyšší schopnost než jiné houby absorbovat těžké kovy a radionuklidy. Bohaté na vitamíny, zejména B1, PP.

Veslovací proteiny v čerstvém hřibu obsahují aminokyseliny nezbytné pro naše tělo, které se vstřebávají ze 70-80%. Obsahem bílkovin jsou srovnatelné s živočišnými bílkovinami, z tohoto důvodu se staví na roveň masu (kalorizátoru). V mladých houbách je více bílkovin než ve starých hříbcích. V kloboucích jich je víc než v nohách.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zasadit phlox v červenci?

Pokud jsou houby dobře vařené, smažené, zvyšuje se jejich stravitelnost. Také cenné tukové látky v nich obsažené naše tělo téměř úplně vstřebá.

Čerstvý hřib se doporučuje lidem trpícím chudokrevností, zánětlivými onemocněními, urychluje hojení ran, výrazně snižuje fázi rekonvalescence po infekčních onemocněních.

Škody a kontraindikace čerstvého hřibu

Čerstvý hřib může při nadměrné konzumaci způsobit poškození zdraví a také individuální nesnášenlivost. Děti a senioři nejsou výjimkou.

Druhy čerstvých hřibů

Aspen má několik odrůd:

  • Hřib červený – čepice o průměru 4-15 cm, noha – 5-15 cm, tloušťka 1.5-5 cm, masitá dužina, trubková vrstva je bílá, stává se hnědošedou, možná s odstíny, tubuly 1.5-3 cm dlouhé s hranatými zaoblenými póry.
  • Malovaný-footed – narůžovělý klobouk, se suchým, hladkým povrchem, hladká stopka, narůžovělé rourky, výška 14 mm, s hranatými póry, bílá, hustá dužnina.
  • Smrková zrzka – liší se oranžově načervenalým někdy bílým kloboukem o průměru 3-5 cm.Noha 8-14 cm, trubičky 4-12 mm.
  • Borovicová zrzka – červenohnědý klobouk, “tmavě karmínová” barva může být u dospělých hub, klobouky mají průměr 8-15 cm, hustá bílá dužina, sametová, suchá kůže, délka nohou až 15 cm.
  • Dub červený – cihlově červený, nahnědlý klobouk, 5-15 cm v průměru.Noha až 15 cm vysoká, s načechranými šupinami.
  • černá šupinatá – klobouk červenooranžový, tmavě červený nebo cihlově červený, o průměru 45-150 mm. Výška stonku je 15-180 mm, dužnina je tlustá, tvrdá, póry drobné, krémově krémové, poté olivově našedlé.
  • Bílý – čepice o průměru 4-15 cm, někdy dosahuje 25 cm, slupka je bílá. Lodyha je vysoká, výtrusný prášek je okrově hnědý.
  • žlutohnědá – klobouk o průměru 5-15 cm (vzácně 25 cm), slupka je oranžově žlutá nebo žlutohnědá, stonek je vysoký 8-22 cm, prášek výtrusů je olivově hnědý.

Čerstvý hřib ve vaření

Používá se v čerstvé (vařené a smažené), sušené a nakládané formě, k solení. Při zpracování většinou ztmavne, ale v marinádě si zachová svůj přirozený vzhled (kalorizátor). Aby se zabránilo nebo zmírnilo hnědnutí, houby se před vařením namočí do 0,5% roztoku kyseliny citrónové.

Nejdoporučovanější recept na výrobu hřibů je následující: roztřídit, odříznout zhrublé části, omýt, nakrájet na malé kousky, dát do hrnce, přidat cibuli, přidat vodu a vařit asi hodinu. Poté naplňte máslem nebo ghí. Před podáváním dáme do misek zakysanou smetanu, nasekanou petrželku a kopr.