Luštěniny jsou bohaté na vitamíny a minerály, a proto jsou pro tělo prospěšné. Vhodné jsou především pro vegetariány jako náhrada masa.

Hrách a fazole patří do rodiny luštěnin, existují různé odrůdy těchto rostlin. Svým složením mohou být lidskému organismu prospěšné, v některých případech i škodlivé.

Proto vám dnes řekneme, jak je hrách užitečný pro člověka a proč musíte jíst fazole.

  • Hrách – přínosy pro tělo
  • Jaké jsou výhody hrášku pro ženy – vaše postava řekne „děkuji“
  • Jak škodlivý je hrách – kontraindikace pro spotřebu
  • Proč jsou fazole pro člověka dobré – tělo s nimi bude spokojené
  • Co je zdravější – fazole nebo hrách?
  • Které luštěniny jsou nejzdravější?

Již dříve jsme sdíleli informace o výhodách microgreens a jmenovali osvědčené způsoby, jak je pěstovat doma.

Hrách – přínosy pro tělo

Hrách v jakékoli formě pomáhá tělu odstraňovat přebytečnou tekutinu, protože má choleretický, laxativní a diuretický účinek. Hrách je užitečný pro lidi, kteří mají problémy s ledvinami, játry, srdcem, stejně jako pro hypertoniky.

Hrách obsahuje tyto látky:

  • vitamíny skupiny B, stejně jako E, PP, A, H;
  • sacharidy;
  • mastné kyseliny;
  • dietní vlákniny;
  • makroprvky, jako je fosfor, vápník, sodík, draslík, hořčík, chlor a síra;
  • stopové prvky, jmenovitě jód, měď, železo, zinek, mangan.

Pokud chcete vědět, jak hrách působí na střeva, díky obsahu vlákniny bojuje proti zácpě. A dietní vláknina v této rostlině zlepšuje střevní motilitu.

Nyní si povíme něco o výhodách hrachové polévky pro váš žaludek. Hrách pomáhá předcházet některým žaludečním onemocněním. Podporuje také metabolismus a zbavuje tělo toxinů.

Kromě toho, že rostlinné bílkoviny v hrachu obsahují živiny, jsou nezbytné pro vaši svalovou tkáň. To je docela užitečné, pokud jste v procesu budování svalové hmoty.

Konzumace tohoto druhu luštěnin zlepší krevní oběh a stav cév, sníží hladinu cholesterolu a stabilizuje cukr.

Jaké jsou výhody hrášku pro ženy – vaše postava řekne „děkuji“

Hrách je prospěšný pro ženy v období menstruace a menopauzy díky obsahu vitamínu B6. Reguluje hladinu hemoglobinu a tekutin. Také použití tohoto produktu podporuje hubnutí díky nízkému obsahu kalorií a zrychlení metabolismu v těle. Hrách má dobrý vliv na stav pokožky a vlasů.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je maximální tloušťka ledu?

Jak vidíte, výhody vařeného hrášku nejsou o nic menší než výhody čerstvého a zeleného.

Jak škodlivý je hrách – kontraindikace pro spotřebu

Měli byste nám ale také říct, proč hrách škodí. Neměl by se používat na vředy, urolitiázu a dnu. Hrachové polévce by se měli vyhýbat i lidé s hemoroidy a zácpou. Starší lidé by měli být při konzumaci hrachu opatrnější, protože může přispívat k hromadění solí kyseliny močové v kloubech.

Je třeba také pamatovat na to, že se jedná o poměrně těžké jídlo pro žaludek, proto se nedoporučuje konzumovat jej více než párkrát týdně. A pokud jíte luštěniny denně, připravte se na zvýšenou plynatost a nepohodlí.

Proč jsou fazole pro člověka dobré – tělo s nimi bude spokojené

Nyní si povíme, proč musíte fazole jíst. Tyto luštěniny jsou bohaté na vitamíny B, A, C, D, E a další. Obsahují také užitečné minerály jako železo, hořčík, draslík, křemík, jód, zinek, selen, fosfor a další. Navíc fazole obsahují aminokyseliny, včetně lysinu. A obsahuje dvakrát více bílkovin než rýže nebo pšenice.

Poměr určitých látek ve fazolích závisí na jejich odrůdě. Například černé fazole mají nejvyšší množství hořčíku ve srovnání s červenými nebo bílými fazolemi. Je také dobrým zdrojem vlákniny.

Jaké jsou výhody vařených fazolí pro tělo? Spočívá v tom, že tato luštěnina díky svému složení umožňuje zlepšit spánek a normalizovat nervový systém, zabránit vzniku aterosklerózy a zlepšit metabolismus. Fazole také pomáhají odstraňovat přebytečnou tekutinu a toxiny z těla, zlepšují stav pokožky a vlasů a posilují kostní tkáň.

Fazole pomáhají udržovat hladinu hemoglobinu, což ženám usnadňuje menstruaci. A u mužů snižuje riziko problémů s prostatou, zlepšuje potenci a snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Ale ne všechno je tak růžové jako na první pohled, protože poškození fazolí To platí i pro tělo. Opatrní při konzumaci luštěnin by měli být například lidé trpící zácpou.

Za zmínku stojí, že tyto luštěniny jsou v syrové podobě zdrojem toxinů, které mohou být v některých případech i smrtelné. Nejvíce těchto látek obsahují červené fazole. Po uvaření se ale nic špatného nestane – po namáčení a tepelné úpravě se snadno neutralizují.

ČTĚTE VÍCE
Jak krmit rostliny mlékem?

Hrách není jen lahodným potravinovým produktem, který nám dává příroda, ale také skutečným zdrojem dobrého zdraví. Hrách dodává chuť salátům, teplým jídlům, omáčkám a hrachová mouka nebo odvar je výbornou náhradou léků a mimo jiné dokonce snižuje riziko rakoviny.

Neztrácejte vitamíny

Dnes ve velkých supermarketech můžete hrášek koupit téměř v jakékoli podobě – ​​čerstvý přírodní, konzervovaný i mražený. Upravený hrách samozřejmě neobsahuje mnoho zdraví prospěšných látek, ale hrách neztrácí při zpracování své blahodárné vlastnosti tak výrazně jako většina jiné zeleniny. A správně zmrazený hrášek téměř předčí čerstvý, co do počtu prospěšných vlastností.

Se zachováním užitkovosti hrášku souvisí malý trik – aby mražený hrášek neztratil svou nutriční hodnotu, při vaření je potřeba přidat co nejméně vody. Čím méně vody nalijete, tím méně vitaminu C se ztratí. Zároveň nezapomeňte kastrol přikrýt poklicí.

Komplexní zdravotní výhody

Zelený hrášek překypuje nejrůznějšími živinami, které tělu poskytují holistické výhody. Konzumací hrášku lidé získávají až 8 druhů vitamínů, 7 minerálů, spoustu bílkovin a rozložitelných látek, které jsou důležité pro muže a ženy na dietě. Z hrachu dostává tělo látky, které jsou prostě potřeba pro udržení silných kostí. Je nezbytným zdrojem vitamínu K1, který udržuje vápník v kostech.

Další prospěšnou vlastností hrachu je, že díky vysokému obsahu vitamínu B6 pomáhá aktivovat metabolismus. Američtí vědci zjistili, že hrášek je zvláště užitečný pro ženy během menopauzy, protože jim v tomto období velmi chybí vitamín B6 a vitamínové tablety mohou způsobit alergie.

Zelený hrášek je dobrý nejen pro kosti, ale také pro srdce a cévy. Zejména vitamín K pomáhá regulovat srážlivost krve.

Tím blahodárné vlastnosti hrášku nekončí. Tato zelenina obsahuje látky, které pomáhají zbavit se únavy a pocitů lenosti. Lidem, kteří hodně studují nebo hodně duševně pracují, lékaři doporučují jíst každý den lžíci zeleného hrášku. Hrách samozřejmě nemusíte jíst bez ničeho – lze ho podávat k mnoha různým pokrmům.

Železo a vitamín C, které jsou v hrachu také bohaté, pomáhají podporovat imunitní systém. Vědci zjistili, že vitamín C ve velkém množství také snižuje riziko rakoviny, takže hrášek lze použít jako prevenci rakoviny. Lidé, kteří tento vitamín konzumují, jsou odolnější vůči znečištěnému prostředí, a proto se hrášek doporučuje mužům a ženám žijícím ve velkých městech.

ČTĚTE VÍCE
Jaké růže je nejlepší dát muži?

Nepřehánějte to

Číňané jsou si jisti, že lidé, kteří pijí vývar z hrachu, nikdy nemají problémy se slepým střevem. Pro muže však máme špatnou zprávu – výzkumy prokázaly, že hrášek ve velkém množství může přispívat k rozvoji neplodnosti, takže konzumace příliš velkých porcí hrachu je plná nežádoucích důsledků.

Zajímavé je, že hrášek obsahuje více bílkovin než jakákoli jiná zelenina, ale o něco méně než masné výrobky. Hrách je také kalorický než jiná zelenina, takže lidé, kteří mají sklony k obezitě a drží dietu, by to neměli přehánět. Kromě toho se doporučuje omezit konzumaci hrachu pro osoby trpící vysokou kyselostí žaludečních šťáv.

A tak je obecně zřejmé, že hrachová zelenina je velmi užitečná – její příznivé vlastnosti mohou být uvedeny po velmi dlouhou dobu. Například odvar z hrášku mletého v mlýnku na kávu se aktivně používá při léčbě cholelitiázy a používá se také jako diuretikum. A hrachová kaše je vynikající první pomocí pro puchýřkovitý lišejník. Hrachové masky lze použít pro kosmetické účely. Stručně řečeno, hrášek je zásobárnou užitečných látek a vitamínů, které jsou pro tělo každého tak nezbytné.

Tento materiál je chráněn autorským právem. Kopírování materiálů stránek je povoleno pouze s odkazem na zdroj.