Na podzim se na pultech kyperských supermarketů a obchodů s ovocem objevuje jedno z nejzdravějších a nejchutnějších druhů ovoce na světě – guava!

Co je kyperské ovoce guava?

Plody kyperské guavy vypadají jako malá hrudkovitá jablka a jejich tvar může být buď hruškovitý, nebo téměř kulatý.

Jejich průměr je přibližně pět až osm centimetrů. Slupka guavy je i přes svou zdánlivou drsnost velmi tenká.

V závislosti na odrůdě může mít různé barvy: nažloutlou, nazelenalou a dokonce načervenalou a pod ní se skrývá buď světlá, nebo růžovo-červená šťavnatá dužina:

Uvnitř je mnoho malých kostí – od sta do pěti set kusů!

Chuť guavy je velmi neobvyklá. Připomíná mi to kombinaci malin nebo jahod a ananasu.

Jaké jsou výhody kyperské guavy?

Plody kyperské guavy jsou přirozeným zdrojem vitamínů a mikroprvků ve vyváženém složení. Jsou dokonce považovány za plody dlouhověkosti a říká se, že když budete jíst jen tři nebo čtyři plody denně, pomůže vám to navždy se zbavit mnoha nemocí!

Nutričně se jedná o velmi hodnotný produkt, protože obsah některých mikroprvků v těchto kyperských plodech je mnohem vyšší než v jiných, běžnějších ovocích.

Například obsahuje pětkrát více vitaminu C než kyperské citrusové plody, jako jsou pomeranče, citrony nebo mandarinky, je dvakrát výživnější než jablka, přičemž procento cukru v něm je několikanásobně nižší než v jablkách nebo švestkách. obsahem draslíku je mnohem lepší než banány!

Nízkokalorický obsah guavy (celkem 68 kcal na sto g ovocné dřeně) z něj dělá ideální produkt pro dietní výživu.

Kvajáva neobsahuje cukr ani škrob a její neobvyklá sladká chuť zcela odrazuje od touhy po sladkostech, dortech nebo čokoládě. Po třech nebo čtyřech snědených plodech se pocit hladu nedostaví několik hodin!

Mimochodem, guava se doporučuje nejen lidem na dietě, ale i lidem s cukrovkou a pravidelná konzumace tohoto kyperského ovoce, čerstvého nebo v ovocných salátech, posiluje imunitní a lymfatický systém a zlepšuje celkový tonus organismu .

Kyperská guava navíc doplňuje v těle zásoby manganu, který je nezbytný pro správný metabolismus.

Kromě neuvěřitelně vysokého procenta vitaminu C obsahuje vitaminy A, E, K a skupiny B, železo, draslík, fosfor, selen, zinek a hořčík!

ČTĚTE VÍCE
Kdy zasadit semena muscari?

Díky této sadě užitečných látek tyto kyperské plody nejen zvýší obranyschopnost těla a zlepší zdraví, ale také vás omladí a naplní energií!

Jak si vybrat guavu na Kypru?

Při výběru guavy v kyperských supermarketech nebo obchodech s ovocem byste se neměli soustředit na její barvu, protože i zralé ovoce může mít velmi světlý odstín.

Hlavní věc je, že na ovoci nejsou žádná poškození ani promáčkliny a povrch slupky je lesklý. Zralá guava je na dotek poměrně elastická a její tenká slupka se na rozdíl od nezralé dá snadno stlačit, takže pokud je ovoce příliš tvrdé, je lepší se jeho nákupu zdržet.

Charakteristickým znakem zralé guavy je její aroma – mělo by být sladké a velmi bohaté, rozpoznatelné v okruhu několika metrů!

Jak správně skladovat guavu?

Zralé ovoce lze skladovat při pokojové teplotě několik dní, ale je nejlepší je skladovat v lednici, aby se zpomalilo zrání nebo zkažení. Trvanlivost těchto kyperských plodů se tak prodlužuje na tři až čtyři týdny.

Jsou také dokonale uchovány v mrazáku, prakticky beze změny kvality nebo chuti. Kvajávu tam můžete chovat několik měsíců!

Jak čistit a jíst guavu?

Na Kypru se guava obvykle konzumuje syrová, aby bylo možné zažít skutečnou jemnou chuť tohoto ovoce.

Pro pohodlí se guava obvykle krájí nožem na dvě části, ale v zásadě je snadné ji nakrájet na jakékoli jiné vhodné kousky.

Osobně ho nejraději loupu, i když ho můžete jíst i se slupkou – nejen že je jedlý, ale má i trávicí a kardiovaskulární výhody! Ale má určitou hořkost, takže je to věc vkusu.

Použití guavy na Kypru při vaření

Kromě toho, že se guava na Kypru konzumuje jednoduše v syrové podobě, často se z ní vyrábí čerstvě připravené šťávy, které dokonale ochlazují organismus, nebo chutná a výživná smoothie.

Mimochodem, šťáva z guavy a smoothies vyrobené z těchto kyperských plodů jsou velmi užitečné pro čištění toxinů.

Na Kypru se guava dužina přidává také do ovocných salátů, používá se k ochucení nápojů, vyrábí se z ní mléčné koktejly (guava se hodí k mléčným výrobkům) a dezerty – je to ideální základ pro pěny nebo krémy do dortů. Můžete také vyrobit džemy, želé a přidat do zmrzliny!

ČTĚTE VÍCE
Jak se nacházejí kořeny švestky?

Guava je malý stálezelený strom do výšky 3-4 m, patří do čeledi myrtovitých, dobře snáší sucho. Kvete jednou až dvakrát ročně. Produkuje jednu hlavní sklizeň – až 100 kg na strom a 2-4 dodatečné, mnohem menší sklizně.

Kvajáva dozrává devadesát až sto padesát dní po odkvětu. Tvar a velikost plodů jsou extrémně variabilní. Guava vypadá jako hrudkovité zelené nebo žluté jablko. Plody jsou kulaté a hruškovitého tvaru, s jasně žlutou, načervenalou nebo zelenou tenkou slupkou. Hmotnost plodů pěstovaných odrůd je od 70 do 160 g, délka plodů je od 4 do 6,5 cm, průměr je 4,8-7,2 cm.

Nezralé plody mají díky obsahu esteru kyseliny hexahydroxydifenové a arabinózy velmi kyselou chuť, která se u zralých plodů vytrácí.

Guava pochází z Jižní a Střední Ameriky, pravděpodobně Peru. V každém případě ji Španělé našli v Peru a Kolumbii a rozšířili ji téměř po celém tropickém pásmu. Kvajáva je rozšířena v tropických a některých subtropických oblastech Asie, Afriky, Jižní a Severní Ameriky.

Užitečné vlastnosti guavy

Čerstvá guava obsahuje (na 100 g):

Kalorie 68 kcal

Vitamíny mg Minerály mg
vitamin C 228,3 Draslík, K 417
Vitamin B4 7,6 Fosfor, R 40
Vitamin B3 1,084 Hořčík, Mg 22
Vitamin E 0,73 Vápník, Ca 18
Vitamin B1 0,067 Sodík, Na 2

Kvajáva obsahuje hodně vitamínů A, B a především C, až 10x více než citrusové plody (240 mg na 100 gramů), proto se doporučují k posílení lymfatického systému a ke zvýšení celkového tonusu v těle.

Guava je velmi bohatá na vlákninu, bílkoviny a tuky, vápník, fosfor a železo. Podle evropských odborníků na výživu je guava úžasným, důležitým a naprosto nenahraditelným prvkem, který tvoří základ kojenecké výživy a jídelníčku nastávajících maminek, produktem posilujícím imunitní systém a dokonale obnovujícím sílu.

Guava má adstringentní, baktericidní a antispasmodický účinek. Konzumuje se se semeny nebo nakrájený jako jablka. Zralé plody guavy lze konzumovat i se slupkou (je tenká, ale má hořkou chuť). To zlepšuje trávení, stimuluje srdce a normalizuje krevní tlak.

Toto je jediné ovoce na světě, které obsahuje několikanásobně více vitamínu C než pomeranče. Proto se plody guavy doporučují pro posílení lymfatického systému těla a zvýšení jeho celkového tonusu.

ČTĚTE VÍCE
Jak přimět crassulu, aby kvetla?

Na ostrovech Západní Indie se plody guavy jedí proti epileptickým záchvatům a křečím, v Brazílii – proti průjmu, na Filipínách – proti srdečním chorobám, v Panamě – proti bronchitidě, astmatu, zánětu krku a plic a v Izraeli prostě proto, že preferují chutné a zdravé jídlo.

Čaj z listů guany pomáhá zmírňovat žaludeční potíže, úplavici a závratě a také upravuje menstruační cykly.

Rozdrcené listy guavy se přikládají na čerstvé a abscesující rány. Žvýkají se také při bolestech zubů. Odvar z listů se používá jako prostředek proti kašli, ke kloktání a také při chorobách dutiny ústní. Odvar se používá jako antipyretikum a při kožních onemocněních.

Zralá guava má příjemnou a velmi silnou vůni. Pokud takovou guavu přinesete do zakouřené místnosti, její vůně přehluší vůni tabáku.

Guava dělá vynikající džemy a želé díky vysokému obsahu pektinu v ovoci, stejně jako šťávy, saláty, želé, sirupy, pyré a kdoulovou pastu. Guava se dá konzervovat, z ovoce se dá dělat koření, máslo, džem, koláče, kečup nebo chutney.

Guávové želé, které lze namazat na chleba nebo podávat ke zvěřině či vepřové pečeně, chutná lahodně a je zdravé. Želé se připravuje velmi snadno: potřebujete jen samotné ovoce, citronovou šťávu a cukr. Guava se dá použít i místo jablek, která v Thajsku nerostou, a dají se z ní vyrobit skvělé pyré, kompoty a náplně do koláčů. Guava je ideální pro výrobu náplní na pečení.

Džem se vyrábí z plodů guavy. Guava se používá do zmrzliny. Ovoce se přidává do vaflí, pudinků a mléčných koktejlů. Díky své cukerné konzistenci se guava hodí ke sladkému, kyselému i sladkému ovoci, stejně jako ke všem mléčným výrobkům.

Nebezpečné vlastnosti guavy

Nadměrná konzumace guavy (více než 1 kg najednou) může způsobit žaludeční nevolnost.

Lidé náchylní k alergiím by měli guavu konzumovat opatrně.

Také ti, kteří jsou náchylní k tvorbě ledvinových kamenů, by neměli jíst nezralé plody guavy.

Každého, kdo se chce naučit guavu správně jíst a také ji vidět v průřezu, bude zajímat toto video.

Byl pro vás tento článek užitečný?

Jak užitečný byl materiál?

  • Tento článek mi zlepšil život
  • Tento článek byl informativní
  • ještě mám otázku
ČTĚTE VÍCE
Kdy kvetou zvonky?

Jak to můžeme zlepšit?

  • Článek obsahuje nesprávné informace
  • Článek neobsahuje informace, které hledám
  • ještě mám otázku

Sdílej se svými přáteli:

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Taťána Eliseeva
šéfredaktor projektu Food+
Zeptejte se

Podívejte se také na vlastnosti jiných citrusových plodů:

Sezónní produkty z našeho katalogu: