Naklíčená semena a ořechy jsou snadným způsobem, jak přidat vitamíny a živiny do vaší stravy. Jedná se o superpotravinu, kterou si můžete vypěstovat sami ve své kuchyni, aniž by vás to stálo mnoho peněz. V tomto článku se pokusíme pokrýt téma, které klíčky jsou pro tělo nejprospěšnější a jaké jsou jejich přínosy.

Klíčení je proces klíčení semen nebo luštěnin. Klíčky mohou být vařené nebo konzumované syrové v závislosti na druhu. Často se přidávají do salátů, smažených brambor a dalších jídel. Naklíčení usnadňuje trávení semen a fazolí a zvyšuje jejich nutriční hodnotu.

Zde jsou výhody klíčků:

1. Nízký obsah antinutrientů a kyseliny fytové

Klíčení pomáhá rozkládat přirozené antinutriční látky v ořechách, obilovinách a semenech, které ztěžují trávení. Mezi tyto látky patří kyselina fytová. Váže se na hořčík, zinek, vápník a železo a ztěžuje jejich vstřebávání. To je navrženo tak, aby semena mohla projít trávicím systémem zvířat neporušená, a když se dostanou zpět do země, mohla vyklíčit. To však pro lidi není tak užitečné. Klíčení řeší tento problém štěpením antinutričních látek, inhibitorů enzymů a lektinů. Ve skutečnosti namáčení a klíčení byť jen jeden den může snížit obsah antinutrientů o 90 %.

Klíčením se zároveň zvyšuje obsah mnoha prospěšných živin a aminokyselin, které jsou pro tělo dostupnější.

Pokud vás tedy po jídle s fazolemi trápí plynatost, jezte správně namočené a naklíčené luštěniny. Díky tomu se odbourávají sloučeniny způsobující poruchy trávení a plynatost.

2. Užitečnější enzymy

Klíčky obsahují až 100x více prospěšných enzymů než syrová zelenina. Tyto enzymy jsou nezbytné pro rychle rostoucí sazenice pro jejich vlastní růst, ale stejně užitečné jsou pro naše tělo, včetně ochrany před karcinogeny.

3. Více vitamínů a minerálů

Naklíčení zvyšuje obsah vitamínů a minerálů v ořechách a semenech a zvyšuje vstřebávání živin z těchto potravin. Klíčením se dramaticky zvyšuje obsah aminokyselin, vitamínů skupiny B, karotenu a vitamínu C. Klíčky jsou považovány za dobrý zdroj bílkovin, antioxidantů a minerálů. Jedna studie zaznamenala desetinásobný nárůst antioxidantů, jako je rutin, již po třech dnech klíčení.

Nejlepší produkty na klíčení:

Většina ořechů (kromě pekanových a vlašských ořechů)
Většina zrn
Většina semínek včetně brokolice, dýně, sezamu, chia, ředkvičky, vojtěšky, brokolice, červeného jetele, slunečnice.
Většina luštěnin. Nejoblíbenější a nejsnáze se naklíčí čočka a mungo.

ČTĚTE VÍCE
Jaké světlo je pro orchideje nejlepší?

Nyní se podíváme na nejužitečnější klíčky

1. Fazolové klíčky

Fazolové klíčky patří k těm nejjednodušším na pěstování. Existuje několik možností, včetně fazolí mungo, garbanzo fazolí a fazolí adzuki. Před konzumací se doporučuje blanšírovat fazolové klíčky. V závislosti na konkrétní odrůdě jsou fazolové klíčky bohaté na kyselinu listovou, bílkoviny, vitamín C, vitamíny skupiny B a železo.

2. Obilné klíčky

Naklíčená zrna, jako je hnědá rýže a pohanka, lze přidat do chleba a přidat tak lahodnou křupavost. Obvykle se hnětou do těsta hned po prvním kynutí. Naklíčená zrna mají zdravotní přínosy a předcházejí řadě onemocnění, včetně snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění, boje proti účinkům cukrovky, snížení deprese a snížení krevního tlaku.

3. Čočkové klíčky

Nesrovnatelný zdroj vitamínu C. Před naklíčením se doporučuje namáčet je na 10 hodin denně po dobu čtyř dnů. Klíčky nezapomeňte umýt dvakrát denně. Pěstujte pouze celou čočku – drcená nevyklíčí. Kromě vitamínu C jsou klíčky čočky zdrojem thiaminu, mědi a železa a jsou obzvláště bohaté na kyselinu listovou a mangan.

4. Hrachové klíčky

Výhonky hrachu jsou malé, jemné a mají jemnou chuť. Každému pokrmu, syrovému i vařenému, dodají svěžest a v obou případech si zachovají svou chuť. Do salátu můžete přidat hrst hrachových klíčků. A pokud budete vařit, přidejte je do zeleninové smaženice, abyste pokrmu dodali vitamíny.

5. Ředkvičky klíčky

Tato možnost je pro ty, kteří milují chuť jader. Malé kořeněné výhonky chutnají jako syrové ředkvičky, a pokud je máte rádi, klíčky si zamilujete. Jeho jemná zelenina se nejlépe konzumuje syrová, i když ji lze přidat do hotového jídla těsně před podáváním.

6. Slunečnicové klíčky

Vůně klíčků je téměř vždy podobná produktu, ze kterého klíčí. To je zvláště jasně vidět na příkladu slunečnice. Chuť slunečnicových výhonků se pohybuje mezi ořechovou a citrónovou. Slunečnicové výhonky, stejně jako ředkvičky, se nejlépe konzumují syrové a přidávají je do salátů, sendvičů a občerstvení.

Pěstování domácí zeleniny je zábavná činnost. Je to jako mít ve své kuchyni stálezelenou zeleninovou zahrádku. Experimentujte s různými odrůdami, zařaďte klíčky a jedlá semínka do svého jídelníčku a výsledky vašich pokusů se brzy pozitivně projeví na vašem zdraví a pohodě.

ČTĚTE VÍCE
Jaké stromy jsou pro park nejlepší?

Naklíčené fazolové klíčky používají k jídlu vyznavači raw food a příznivci trendů zdravé výživy. Důvodem je mnoho tělu prospěšných látek, které se v suchém obilí nenacházejí. Jaké jsou tedy výhody naklíčených fazolí, jak je doma naklíčit a jaké pokrmy z naklíčených fazolí mohou obohatit váš každodenní jídelníček, výhody a škody naklíčených fazolí – přečtěte si vše v článku.

Z tohoto článku se dozvíte:

Naklíčené fazole: výhody a škody při jídle

Velkou oblibu si v poslední době získává naklíčování suchých zrn obilovin a luštěnin k jídlu a samozřejmě neunikly ani fazole. Umělá stimulace přirozeného procesu klíčení ze semen vede k výrazným změnám v jejich složení.

Ve vegetativním mechanismu jsou fazole nádoby nasycené nutričním základem potřebným pro vznik nových rostlin. V suché formě jsou „konzervovány“ ve formě komplexních sacharidů, tuků a organických sloučenin. Slabý a nevyvinutý klíček není schopen přijímat takovou výživu, proto při ponoření do prostředí blízkého tomu, ve kterém se zrno nachází po výsadbě, se tyto látky aktivně přeměňují. Takto se komplexní sacharidy štěpí na cukry a tuky na mastné kyseliny. Zvyšuje se obsah organických kyselin, aminokyselin, minerálních látek a dalších mimořádně prospěšných živin v zrnu.

Jaké jsou výhody naklíčených fazolí k jídlu:

  • kromě vitamínů B a PP se objevuje znatelný podíl kyseliny askorbové, beta-karotenu, tokoferolu, fylochinonu a cholekalciferolu;
  • fazole obsahují více než 15 aminokyselin, včetně těch, které si tělo nevytváří samo;
  • minerální bázi představují draslík, fosfor, hořčík, sodík, vápník, zinek, selen, měď, mangan a železo.

Příznivé vlastnosti naklíčených fazolí jsou zřejmé – kombinace tak rozmanitých živin pomáhá posilovat cévní stěny, stabilizovat centrální nervový systém, posilovat pohybový aparát a zvyšovat obranyschopnost organismu proti virům, infekcím a nádorovým onemocněním.

Zařazení takto bohatého produktu do vyvážené stravy zlepšuje celkovou pohodu, zrychluje a zefektivňuje práci mozku, zlepšuje svalový tonus a zpomaluje proces stárnutí. Díky velkému podílu železa ve složení se zvyšuje obsah hemoglobinu v krvi, což zlepšuje transportní vlastnosti krve – buňky a tkáně jsou lépe zásobeny kyslíkem.

Stejně jako běžné fazole, naklíčené fazolové klíčky pomáhají zlepšit trávicí funkce a odstraňovat odpad, toxiny a stagnující balast ze střev. Recenze neobvyklého produktu také říkají, že má diuretický a cukr snižující účinek a čistí stěny cév od cholesterolu.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh půdy je potřeba pro pomeranč?

Kaše nebo salát z naklíčených fazolí může být velmi výživným a zdravým začátkem dne pro lidi se slabou imunitou, nedostatkem vitamínů, metabolickými poruchami, nadváhou a aterosklerózou.

Kontraindikace

Pro konzumaci naklíčených fazolí neexistují žádné specifické kontraindikace, kromě osobní nesnášenlivosti. Vzhledem k nezvyklosti nového produktu pro tělo je však třeba být při prvním použití opatrní. Při pozorování reakce byste měli přestat používat, pokud se objeví alergické projevy. Neměli byste je ani nadužívat – vzhledem k povaze luštěnin může přejídání způsobit tvorbu plynu, nadýmání, neprůchodnost nebo dokonce zácpu.

Jak klíčit fazole doma

Nejčastěji je nemožné najít v blízkosti vašeho domova obchod, který nabízí naklíčené fazole k jídlu. Proto musíte zvládnout technologii vytváření užitečného fyto-produktu sami.

V první řadě byste měli vědět, že ke klíčení jsou vhodné pouze zlaté fazole (mungo) a odrůdy adzuki. Fazole jiných odrůd a odrůd obsahují velké množství toxinů, kvůli kterým je lze konzumovat pouze silně rozvařené.

Jak vyrobit fazolové klíčky:

  • Nejprve to musíte pečlivě vytřídit, vyhodit odpadky a poškozené fazole, protože z nich nic dobrého nevzejde.
  • Poté vyberte vhodná jídla. Mělo by se jednat o nádobu s velkým plochým dnem, ve kterém lze vytvořit drenážní otvory pro odtok přebytečné tekutiny.
  • Je potřeba další houština, větší velikosti, do které bude proudit voda z hlavní nádoby.
  • Umístěte několik vrstev gázy na dno misky na klíčení a nasypte na ni 1-2 vrstvy zrn.
  • Dále se fazole naplní vodou na úroveň těsně pod úplným uzavřením.
  • Gáza složená v několika vrstvách je opět umístěna nahoře, aby se udržela vlhkost.

V této formě by měly být fazole umístěny na teplé místo a několikrát během dne zalévány, aby se udrželo vlhké prostředí. Jakákoli tekutina, která se nahromadí v šálku, by měla být pravidelně vypouštěna. Pokud se první výhonky vylíhnou během 1-2 dnů, vše bylo provedeno správně a je třeba pokračovat v zalévání. Za několik dní získají klíčky výraznou délku a budou obohaceny o užitečné látky.

Jak jíst naklíčené fazole: recepty

Salát z naklíčených fazolí je první věc, která vás napadne, když přemýšlíte o kulinářském využití této „zeleniny“. Rozsah jeho uplatnění však může být mnohem širší. Recepty na pokrmy se šťavnatými, křupavými klíčky vyžadují restování a blanšírování jako součást zeleninových příloh, přidání do polévek nebo teplých jídel. Z fazolových klíčků si také můžete vymačkat šťávu, která obohatí ovocné a zeleninové smoothie a koktejly. Taková mladá zelí v kuchyni se hodí k masu a rybám.

ČTĚTE VÍCE
Co když orchidej nekvete?

Korejské fazolové klíčky

Toto je jeden z nejjednodušších receptů na výrobu čerstvých fazolových klíčků. Toto lehké a zdravé jídlo může být dobrou přílohou k masu, ale samo o sobě vypadá docela dobře. Takže, korejské fazolové klíčky, příprava:

  1. Klíčky opláchněte pod studenou tekoucí vodou a vložte na dno velkého kastrolu, lehce zatlačte.
  2. Nalijte vodu, dokud zcela nepokryje zrna.
  3. Přeneste pánev na vysokou teplotu a vařte šest minut. Po uplynutí poloviny času je třeba snížit teplotu na polovinu. Celou tu dobu by měly být fazole zakryté pokličkou.
  4. Poté musíte pánev vyjmout z ohně a scedit přes cedník.

Ještě před vychladnutím je potřeba uvařené klíčky důkladně dochutit kořením, které je více podle vašich představ. Pro „korejské“ jídlo samozřejmě potřebujete chilli papričku a trochu octa, ale neméně chutné nejsou sezamová semínka, česnekový prášek, sójová omáčka a další přísady. Tonicový vitamínový salát lze připravit přidáním nakrájené mrkve, papriky, okurek, rajčat nebo salátu k těmto fazolím.

Naklíčené fazolové klíčky a sojový salát

  • sójové boby a fazolové klíčky – každý po 150 g;
  • sušená rajčata – 60 g;
  • čerstvá paprika – ½ kusu;
  • sójová omáčka – 50 ml;
  • balzamikový ocet – ½ lžičky;
  • Česnek – 3 hřebíček;
  • rostlinný olej (nejlépe olivový) – 40 ml;
  • sůl, mletý pepř – volitelné.

Nejprve je třeba propláchnout naklíčené sójové boby a fazole. Pouze jeden z těchto produktů lze použít v množství 0,3 kg. Hodinu až hodinu a půl před vařením namočte rajčata do vody. Poté je třeba je nakrájet na proužky, ale ne příliš jemně, a papriky na malé proužky.

Nyní vezměte pánev s vodou, přiveďte ji k varu a dejte klíčky do cedníku, aby se vařily 5-7 minut. Zatímco se sojové boby a fazole opaří, můžete česnek nakrájet najemno a smíchat s octem a rostlinným olejem. Pro dobré aroma je potřeba kousky česneku rozdrtit v octově-olejové marinádě lžičkou. Po vylití vody z uvařených klíčků je třeba je smíchat s nakrájenou zeleninou, dobře promíchat a dochutit připraveným dresinkem.

Pokud nechcete, aby klíčky přestaly být křupavé, nebo pokud máte podezření, že vařením klíčky připraví o jejich hlavní výhody, stačí je opařit vroucí vodou.

ČTĚTE VÍCE
K čemu jsou šišky užitečné?

Jak vařit dušené fazolové klíčky s houbami

  • klíčky – 250 g;
  • cibule – 2 ks. střední velikost;
  • žampiony (lze zmrazit) – 300 g;
  • olivový olej – 5 polévka;
  • skořice – 1 špetka;
  • koření a sůl – podle osobní chuti.
  1. Doma zakoupené a připravené klíčky protřiďte a propláchněte v cedníku studenou vodou.
  2. Zahřejte pánev a na rostlinném oleji zlehka orestujte cibuli nakrájenou na půlkroužky.
  3. Přidejte žampiony a pokračujte ve smažení.
  4. Pokud použijete mražené houby, zvyšte intenzitu tepla a rozmrazte je pod pokličkou.
  5. Při použití čerstvých hub přidejte trochu vody a vařte 6-7 minut na mírném ohni.
  6. Naklíčené fazole přendejte na pánev a pokračujte ve vaření zakryté, dokud klíčky nezměknou, ale nezachovají si svůj tvar.
  7. Dochuťte kořením a solí, nezapomeňte přidat trochu mleté ​​skořice.
  8. Vařte, dokud se voda neodpaří.

Dušené naklíčené fazole s houbami vypadají skvěle jako samostatné jídlo a hodí se k základu z drůbeže nebo masa.

Naklíčené fazole jsou univerzální ingrediencí, kterou lze přidat do jakéhokoli pokrmu, díky čemuž jsou zdravější. Hlavní věcí je nezapomenout, že většina živin v něm je zachována v čerstvé formě a „nejekonomičtější“ způsob tepelné úpravy je dušení.