V Rusku jsou brambory nejoblíbenější přílohou. Výhody a poškození brambor pro lidské tělo může vyvolávat otázky. Tady je o čem mluvit.

Příběh brambor

Brambory se na našem pozemku objevily poměrně nedávno. Ve staré Rusi o tom ani nevěděli. Až Petr Veliký osvětlil lidem téma zámořské zeleniny, který do země pravidelně dovážel různé „kuriozitky“.

V 18. století si lidé dávali pozor zejména na brambory. Byl v rozpacích ze svého nevábného vzhledu a nedostatku osvědčených kulinářských receptů.

Kořenová plodina byla tedy považována za bez chuti až do okamžiku, kdy Kateřina Druhá v roce 1765 zavázala rolníky k pěstování zeleniny. Teprve tehdy byla „zemská jablka“ ochutnána a nazývána „druhým chlebem“. Jejich nutriční hodnota byla ceněna zejména ve válečných dobách, kdy krmení vojáků bylo a priori obtížným úkolem.

Brambory se rychle staly známými jako modla a začaly se pěstovat ve všech koutech Ruska. Rolníci jej oceňovali pro jeho nenáročnost a schopnost přizpůsobit se mírnému klimatu.

Užitečné vlastnosti brambor

Vzhledem ke svému obsahu kalorií a struktuře zůstávají brambory věčným favoritem. Kromě toho má pro naše tělo mnoho užitečných vlastností:

1. Chrání nervový systém před přetěžováním a udržuje tělo v dobré kondici

2. Chrání před aterosklerózou a pomáhá udržovat normální krevní tlak

3. Odstraňuje zvýšenou kyselost žaludku, bojuje proti refluxní chorobě a zmírňuje příznaky gastritidy

4. Kořenové obklady a inhalace se aktivně používají při nachlazení, jako osvědčený lidový lék

5. Bramborová šťáva dokáže hojit rány a má antiseptický účinek.

6. Pomáhá při bolestech hlavy a snižuje otoky

Škody na bramborách: to se stává

Brambory mohou být škodlivé pouze v případě závažných onemocnění:

– Pokud jste obézní, mohou brambory přidat další kalorie, což problém s nadváhou jen zhorší.

— V případě urolitiázy jsou zakázány i brambory. Vzhledem k vysokému obsahu škrobu může dojít k neplánovanému pohybu kamenů.

— Brambory se také nedoporučují při střevních chorobách. Může způsobit zvýšenou tvorbu plynu.

— Pohlavní choroby a záněty žaludku také tabuizují brambory.

Odrůdy brambor

K dnešnímu dni šlechtitelé vyšlechtili desítky odrůd brambor. Ale lidé obvykle kategorizují brambory podle barvy: červená, bílá a žlutá.

ČTĚTE VÍCE
Co se stane, když není uzemnění?

-Červená je považována za nejchutnější. Jednou z nejoblíbenějších odrůd červených brambor je Svitanok Kyjev nebo (lidově) Svitana.

-Žluté brambory jsou považovány za nejužitečnější. Jeho slupka obsahuje hodně betakarotenu, který je zdraví prospěšný.

-Bílé brambory mají nízkou chutnost a často se používají jako krmivo pro hospodářská zvířata.

Nutriční hodnota brambor

Výrobek obsahuje hodně rychlých sacharidů, cca 16g a má vysokou nutriční hodnotu. Rychle zasytí a dodá energii, ale je také rychle zpracována naším tělem.

Produkt je cenným zdrojem minerálních látek.

V bramborách je hojně zastoupen draslík, který udržuje acidobazickou rovnováhu v našem těle a zajišťuje nepřerušované stahování srdečního svalu.

-Fosfor, který reguluje metabolické procesy v buňkách a je zodpovědný za jasnost našeho myšlení.

-Sodík, jehož úlohou je sledovat vodní rovnováhu a řídit metabolismus na buněčné úrovni.

– Jedna hlíza také obsahuje téměř celou periodickou tabulku.

– Kromě toho jsou brambory téměř jediným produktem obsahujícím popel ve svém složení. Jasan je ceněn pro své protizánětlivé a antitoxické vlastnosti.

Brambory ve vaření

Brambory se používají jako nezávislý produkt, přidávají se do polévek, salátů. V Rusku se brambory obvykle vaří a šťouchají nebo smaží na pánvi s velkým množstvím oleje. Zatímco v Belgii jsou zvyklí jíst hranolky a v Irsku dělají z brambor krabicové placky, trochu připomínající naše bramboráky.

Řečeno jazykem výhod, nejužitečnější je pečené ve slupce nebo vařené brambory. Na túrách turisté rádi pečou mladé hlízy přímo v ohni. Je to chutné a uspokojující a jeho příprava nezabere mnoho času. To je nejlepší způsob vaření brambor. Leží v popelu a zachovává si všechny své užitečné vlastnosti. Jediná věc je, že pečené brambory mají velmi vysoký glykemický index, vyšší než cukr. To znamená, že to vede k prudkým skokům hemoglobinu v krvi a nadměrnému tělesnému tuku. Ale v polních podmínkách jsou potřeba právě kalorické a sacharidové potraviny.

Stupeň škodlivosti brambor

Tradičně byl tuřín dlouho považován za slovanské jídlo. Teď jsme ale všichni přešli na brambory, kterým naši předkové říkali to zatracené jablko. Věřilo se, že brambory jsou pokrmem Satana a sníst je znamená zradit Boha. Kořenové plodiny byly také nazývány potravou otroků a tento produkt byl násilně zaveden do rolnické společnosti. Rolníci si mysleli, že takto chce vysoká společnost převzít jejich mysl. Údajně se dá z brambory zakalit mysl a ztratit schopnost jasně myslet. Letargie a otupělost byla paradoxně považována za důsledek konzumace brambor (škrob nereaguje dobře na acidobazické zpracování).

ČTĚTE VÍCE
Je možné šípky přesadit?

V moderním světě všichni chápeme, že člověk hloupne zjevně ne z brambor. I když stále může přispívat k intelektuálním schopnostem homo sapiens.

Podle pozorování vědců trvá škrobová zelenina opravdu dlouho, než ji tělo vstřebá. Přeměna škrobu na jednoduché cukry trvá 2 až 4 hodiny. Celou tu dobu je na zpracování vynaloženo obrovské množství energie a vitamínů. Pokud to nestačí, škrob „uvízne“ v těle, začne fermentovat, ucpávat krevní cévy a otravovat tělo toxiny.

Při zneužívání brambor se v gastrointestinálním traktu tvoří pasta, která se lepí na stěny konečníku a tvoří fekální kameny. Dochází tak k narušení střevní mikroflóry a ucpání našeho těla.

Nebezpečné jsou zejména geneticky modifikované brambory, například odolné vůči mandelince bramborové. Vede k morfologickým poruchám v játrech a tlustém střevě, snižuje hemoglobin a zvyšuje diurézu.

Kolik brambor můžete sníst za den

Téměř každému negativnímu dopadu se lze vyhnout. Pokud nepřekročíte doporučené normy pro konzumaci brambor. Den pro dospělého stačí 300 gr. vařená zelenina. Pro děti ještě méně – do 150 gramů.

Jak vybrat kvalitní zeleninu v obchodě

Výhody kořenové plodiny přímo závisí na její kvalitě.

— Dávejte pozor na barvu zeleniny. Čistá, hladká kůra a jednotná barva jsou vaše zásady.

— Všimli jste si brambory se shnilou stranou? Dejte to stranou. Už se v něm začaly hromadit jedy. S největší pravděpodobností se zkazí rychleji, než se vám dostane do polévky.

— Kořenová zelenina, která je na dotek drsná, s výrůstky a boláky, si vaši pozornost rozhodně nezaslouží. Pravděpodobně se pěstovala negramotně nebo používala nekvalitní hnojiva a chemikálie. Takový produkt může být špatný uvnitř.

– Ke konzumaci nejsou vhodné ani zelené nebo naklíčené brambory. Je plná nebezpečného jedu – solaninu.

Jak skladovat brambory

Bez sklepa doma je snadné udělat chybu s pravidly pro skladování kořenových plodin. Tato zelenina se pěstuje v zemi. Milují tmu a chlad. Ideální skladovací teplota je 2 až 7 stupňů. Na teplém místě brambora rychle splaskne a na světle v ní může vznikat i jed solanin.

Je těžké si představit menu ukrajinské rodiny, které nemá brambory. Jak se však ukázalo, tato oblíbená zelenina má prospěšné i škodlivé vlastnosti. Pojďme se na ně podívat blíže.

ČTĚTE VÍCE
Jak víte, že nemůžete jíst vejce?

Jaký druh brambor je nejzdravější, proč brambory škodí vaší postavě a s čím brambory jíst, abyste nepřibírali – zjišťoval UNIAN názor odborníků.

Brambory: výhody a škody

Jak řekla dětská lékařka a odbornice na výživu Irina Yuzup, rozmanitost brambor a obsah škrobu v nich ovlivňují soubor užitečných látek.

„Malé hlízy obsahují více organických kyselin, minerálních látek a vitamínů. Předpokládá se, že v malých hlízách je méně škrobu, což znamená, že čím menší je brambor, tím je „dietnější“, poznamenává Yuzup.

Proč jsou brambory škodlivé? Nezralé a nedovařené brambory jsou podle lékaře nejméně zdravým ovocem. Když se jed nahromadí, tělo může reagovat přecitlivělostí typu 3: opožděnou alergickou reakcí a zánětem.

Podle lékařů také brambory velmi vážně poškozují klouby. Někteří lidé, kteří jedí hodně brambor, si všimnou, že se jim zhoršují klouby. Hlavním důvodem je přítomnost alkaloidu tropanu, na který jsou mnozí velmi citliví.

Jaké jsou tedy výhody brambor? Podle odborníka je hlavní předností zeleniny její slupka.

„Čím menší jsou brambory, tím je pravděpodobnější, že budou vařené neoloupané, což bude pro tělo prospěšné,“ říká Yuzup.

Při výběru brambor byste tedy měli vzít v úvahu zralost hlíz, jejich čistotu a celistvost povrchu.

Dost často můžete slyšet názor, že brambory jsou zabiják mozku. Pospěšme si tento mýtus vyvrátit. Faktem je, že vitamín B6, který je obsažen v bramborách, je nezbytný pro regulaci neurologických procesů v těle. Vědci z USA a Německa píší, že pomáhají syntetizovat potřebné biologické sloučeniny, které náš mozek potřebuje.

Které brambory jsou nejlepší na smažení?

Jednou z vlastností brambor je, že vyvolávají nadměrné přibírání na váze, takže je musíte správně kombinovat s jinými potravinami, říká Oleg Medveděv, odborník z Výzkumného centra zdravé výživy.

Podle něj jsou nejnebezpečnější způsoby vaření brambor smažení a smažení. Právě tímto zpracováním se škrob obsažený v bramborách přemění na škodlivé sacharidy. Hladina glukózy v krvi okamžitě stoupne a slinivka uvolňuje velké množství inzulinu, aby ji rozložila. Brzy se může vyvinout inzulínová rezistence, která vede k cukrovce.

Aby se zabránilo poškození brambor, odborníci doporučují péct je nebo vařit „v bundě“, pak si zelenina zachová své příznivé vlastnosti a dokonce prospěje kardiovaskulárnímu systému.

ČTĚTE VÍCE
Kolik druhů břízy je v Rusku?

Které brambory jsou lepší – bílé nebo žluté?

Jaká je nejchutnější odrůda brambor – červené nebo bílé brambory? Podle odborníků barva hlíz určuje nejen jejich chuť, ale také jejich „kompatibilitu“ s budoucím pokrmem:

  • Žluté brambory mají vysoký obsah karotenu, který snižuje cholesterol a vyživuje oči. Tyto brambory jsou vhodné na pečení a do salátů;
  • bílé brambory obsahují hodně škrobu a nejlépe se používají k vaření a šťouchání;
  • červené nebo růžové brambory obsahují anthokyanin, antioxidant, který zabraňuje předčasnému stárnutí; Obsahují nejmenší množství škrobu, takže jsou ideální na smažení nebo fritování.

Nyní znáte hlavní rysy škod a výhod brambor. Ale doporučujeme vám věnovat pozornost tajemství vaření brambor. Dříve UNIAN psal, jak připravit dokonalé pyré – jsme si jisti, že naše rady se vám budou hodit.

Také by vás mohly zajímat novinky:

  • Jak dlouho skladovat brambory, aby nevyklíčily a nezkazily se: 6 způsobů
  • Jak oživit včerejší brambory: výběr těch nejlepších receptů
  • Brambory zlevňují na ukrajinském trhu kvůli zvýšené nabídce – odborníci