V některých částech naší země jsou brambory, kterých si prostě nelze nevšimnout. A důvodem pro to je neobvyklá barva: téměř černá nebo tmavě fialová. Nejedná se o nic jiného než o speciální druh kořenové zeleniny – černé brambory.

Podle jedné verze k nám tato zelenina přišla z Jižní Ameriky. Podle další je to výsledek práce chovatelských vědců. Ať už je to pravda nebo ne, ve skutečnosti jsou v zemích Jižní Ameriky černé brambory jedním z nejběžnějších druhů.

Popis odrůdy

Černý princ.
Fialový peruánský.
Černoška.
Čínský lanýž.
Skotská černá.
Fialový Viking.

Co je to za druh? Světlá přízemní část ostře kontrastuje s tmavou slupkou okopanin. Výška vzpřímeného, ​​bujného keře závisí na odrůdě. V průměru je to 50–60 cm.

Dnes jsou v Rusku černé brambory zastoupeny následujícími odrůdami:

  • “Skotská černá”;
  • “Černoška”;
  • “Čínský lanýž”;
  • “Černý princ”;
  • “Peruánská fialová.”

Oblasti pro pěstování černých brambor nejsou omezeny pevnými hranicemi. Může být pěstován jak ve středním pásmu, tak na Dálném východě.

Корнеплоды

Dužina černých brambor ve skutečnosti není vůbec černá, ale fialová a často se na ní objevují světlé žilky.

  • Kořenové plodiny tohoto druhu jsou pozoruhodné nejen svou černou nebo fialovou barvou, ale také neobvyklý odstín buničiny – jasně fialová. Při řezání jsou viditelné světlé pruhy.
  • Tvar brambor v závislosti na odrůdě může být podlouhle oválný nebo kulatý.
  • Kůže hustý a hustý, což má dobrý vliv na trvanlivost.
  • Průměrná délka okopanina 8–10 cm, hmotnost – 70–80 g.

Černé brambory obsahují antioxidanty a mnoho vitamínů.

Unikátní autorské recepty

Chuť je podobná běžným bramborám s jasnou ořechovou chutí. Kořenová zelenina se vaří celkem rychle, při tepelné úpravě je zachován odstín dužiny i slupky. Černé brambory jsou možné smažit, upéct и vařit. Pokrmy z něj jsou velmi neobvyklé jak barvou, tak chutí.

Výhody a nevýhody

Černé brambory jsou pro svůj originální vzhled a neobvyklou chuť oblíbené mezi gurmány.

Každá odrůda brambor má své výhody a nevýhody. Tento typ má následující výhody:

  • neobvyklý vzhled;
  • kořenitá chuť s výraznými tóny ořechů;
  • chemické složení s velkým rozsahem antioxidantů, antokyanů, fenolových kyselin a mnoha dalších stopových prvků;
  • dobrá tolerance k vysokým teplotám (ne všechny odrůdy);
  • odolnost vůči řadě nemocí;
  • odolnost vůči mandelince bramborové;
  • dlouhá životnost.

Denní spotřeba černých brambor:

  • zpomaluje proces stárnutí;
  • normalizuje trávicí trakt;
  • zlepšuje zrak.

Bohatá chuť černých brambor je činí atraktivními pro škůdce, takže s nimi budete muset bojovat aktivněji než při pěstování běžných brambor.

ČTĚTE VÍCE
Jak voní citronový eukalyptus?

Z nedostatků stojí za zmínku:

  • nižší výnos, zejména ve srovnání s jinými odrůdami brambor;
  • nevhodnost pro plný výsev stanoviště (odrůda se pěstuje pouze jako doplňková);
  • porážka krtonožkou.

Přistání

Na výsadbě černých brambor není nic složitého. S tím si poradí i začínající agronom. K získání dobré sklizně stačí správně provádět základní zemědělské techniky.

Černé brambory zasaďte do mělkých otvorů vytvořených lopatou ve volné půdě.

Výsadba tohoto druhu okopanin začíná na jaře, kdy se teplota vzduchu ohřeje na +13 С+15 °С a indikátory teploty půdy nebudou nižší +7 °С+10 °С . Přesnější období si letní obyvatel určí sám na základě povětrnostních podmínek svého regionu.

semenný materiál

Semenný materiál se připravuje podle obvyklých metod: třídění, ozelenění a klíčení.

Materiál semen je vybrán předem. Přednost se dává zdravým hlízám střední velikosti. Měsíc před výsadbou se hlízy vyjmou ze skladu a „ozelení“, to znamená, že se nechají na slunci po dobu 8–10 dní, aby se nashromáždila toxická látka – nakukované hovězí maso. Tím je kořenová zelenina pro hlodavce neatraktivní.

Po ozelenění se brambory přemístí do světlé místnosti, kde se nechá klíčit. Před výsadbou lze osivo ošetřit proti hmyzím škůdcům nebo hlízy namočit do růstových stimulantů. Brambory se sázejí klíčky nahoru.

Výběr půdy

Pro výsev brambor si musíte vybrat dobře osvětlené, nezastíněné místo.

V ideálním případě před výsadbou černých brambor osázejte půdu zeleným hnojením a poté ji zryjte!

Půda na místě je pečlivě vykopána do hloubky rukojeti lopaty . Současně se aplikuje organické a minerální hnojení. Na 1 m² plochy stačí 10 kg kompostu a dřevěného popela. Je dobré, když na místě dříve rostlo zelené hnojení, které se následně orají spolu s půdou. V závislosti na složení půdy lze ale také aplikovat dolomitovou mouku nebo komplex hnojiv.

Nejlepší typ půdy pro výsadbu černých brambor – černozemě, ale vhodná je i hlína. Hloubka výsadbových jam je 10 cm, vzdálenost mezi nimi je 30 cm, při možné vlhkosti se používá hřebenový způsob sázení brambor, ve stejné hloubce se vzdálenost jamek zvětšuje na 50 cm.

Vlastnosti zemědělské techniky

Zemědělská technologie černých brambor se příliš neliší od běžných. Včasné zalévání je velmi důležité, protože na něm závisí budoucí výnos odrůdy.

Jaká bude péče, taková bude úroda.

ČTĚTE VÍCE
Kde rostou asijské plavky?

Brambory je třeba zalévat v následujících obdobích:

  • pučící;
  • kvetoucí;
  • po odkvětu.

Zalévání se provádí u kořene. Je dobré, když můžete organizovat kapkové zavlažování, ale můžete zvlhčit půdu tradičním způsobem.

Další hnojení

První aplikace hnojiv na řádky brambor se provádí, když se tvoří malé keře.

  • Při výsadbě , můžete do každého otvoru přidat dřevěný popel.
  • Druhé krmení vyrobeno za 2 týdny. K tomu se používá roztok močoviny nebo divizny.
  • Třetí hnojení půdy provádí se ihned po odkvětu. Za tímto účelem se brambory rozlijí roztokem síranu draselného (500 mg na keř). V závislosti na „chudobosti“ půdy lze zvýšit množství hnojení.

Weeding

První odplevelení se provádí, jakmile se objeví plevel, obvykle v kombinaci s kopcovitostí.

A také nezapomínejte na pravidelné pletí.

Plevele čerpají velké množství živin z půdy, takže plodiny jsou často zpožděny v růstu a vývoji kvůli nedostatku.

Kromě toho jsou plevele domovem mnoha škůdců, kteří se mohou rozšířit na plodiny brambor.

Uvolnění

Uvolnění zabraňuje tvorbě tvrdé kůry na povrchu země a ničí vzcházející sazenice plevele.

Uvolnění půdy je nutné ze dvou důvodů:

  1. Zajištění přístupu kyslíku do půdy.
  2. Rozbití kůry vytvořené po zalévání.

Během procesu kypření lze také provádět pletí.

Hilling je také důležitou agrotechnickou technikou v procesu péče o brambory. Hilling zlepšuje provzdušňování a eliminuje některé škůdce a choroby.

  • První kopec provádí se, když keř dosáhne výšky 15–20 cm.
  • Druhý a třetí – každé 2–3 týdny.

Sklizeň a skladování plodin

Před sklizní je nutné posekat vršky. To se provádí přibližně 10–12 dní před sklizní.

Černé brambory se skladují za stejných podmínek jako odrůdy, na které jsme zvyklí.

Všechny živiny zaměřené na růst zeleně přitom půjdou do rozvoje a zlepšování kvality okopanin.

Po sklizni Brambory se suší, třídí, třídí a teprve poté se skladují. Černé brambory se skladují při minimální vlhkosti, v chladné a tmavé místnosti.

Závěry

Černé brambory jsou neobvyklou plodinou pro naše zahradní pozemky. V obchodech to často nevidíte, ale o to zajímavější je pěstovat takovou kořenovou plodinu ve vaší dači, zejména proto, že její zemědělská technologie je jednoduchá a známá každému zahradníkovi.

– Brambory díky vysokému obsahu škrobu dodávají tělu značné množství sacharidů, a proto mohou být výborným zdrojem energie. Bílkoviny, které se nacházejí i v bramborách, dodají tělu čtrnáct z dvaceti esenciálních aminokyselin. Navíc v jakékoli formě a při jakémkoli tepelném zpracování je tato kořenová plodina velmi bohatá na draslík. Tento minerál přispívá k boji proti hypertenzi díky tomu, že podporuje vazodilataci. Draslík má také diuretické vlastnosti a je nezbytný pro lidi trpící dnou, acidózou, cystitidou a prostatitidou. Železo, fosfor, vápník, hořčík a zinek obsažené v bramborách napomáhají růstu a posilování kostí. Je velmi důležité sledovat rovnováhu fosforu a vápníku v těle, protože nadbytek fosforu a nedostatek vápníku může vést ke snížení hustoty kostí a v důsledku toho k osteoporóze. Brambory obsahují také vitamíny B1, B2, B5, B6, B9, B12, D, E, H a K.

ČTĚTE VÍCE
Je možné, aby kozy pokládaly piliny?

Výhody brambor pro tělo

Dobré pro zdraví srdce. Vláknina aktivuje látkovou výměnu, snižuje celkovou hladinu cholesterolu v krvi, čímž snižuje riziko vzniku srdečních chorob a ucpání cév, draslík tento účinek zesiluje. Vitamin B6 zase zabraňuje hromadění homocysteinu v těle, jehož nadbytek vede k poškození cév.

Podpora kostí. Fosfor, železo, vápník, zinek a hořčík, které se nacházejí v bramborách, příznivě ovlivňují složení kostí, železo a zinek zase hrají zásadní roli při tvorbě kolagenu, důležitého pro klouby a chrupavky. Fosfor a vápník jsou nepostradatelné složky optimální mineralizace kostí.

Zdraví nervového systému. Vitamíny skupiny B přispívají k tvorbě hormonů štěstí – serotoninu a dopaminu. Pravidelná konzumace bramborových pokrmů vám tedy pomůže se rozveselit a cítit se lépe.

Podporuje funkci mozku. Glukóza a vápník jsou důležité pro správné fungování mozku. Bylo tedy prokázáno, že glukóza, která se do těla dostává s jídlem, podporuje mozkovou činnost, pomáhá nám soustředit se a vstřebávat nové informace. Draslík, podporující zdraví cév, zlepšuje zásobování mozkových buněk okysličenou krví, bez níž se duševní činnost neobejde.

Podporuje paměť. Brambory také obsahují cholin. Je důležitý pro udržení zdravého spánku, zlepšení paměti, zlepšení schopností učení a posílení svalů. Cholin ovlivňuje strukturu buněčných membrán, podporuje přenos nervových vzruchů, metabolismus tuků a je důležitý i pro prevenci a prevenci chronických zánětů v těle.

Doporučeno pro dietu během těhotenství. Kyselina listová je jednou z nezbytných složek v procesu tvorby DNA, je to kyselina listová (také známá jako vitamín B9), která zabraňuje mutacím v buňkách DNA a zabraňuje vzniku rakovinných nádorů v těle.

Dobré pro trávicí systém. Potraviny bohaté na vlákninu mají pozitivní vliv na činnost střev a jsou také nepostradatelné pro ty, kteří chtějí mít váhu pod kontrolou. Vláknina, která se dostává do trávicího traktu, poskytuje pocit sytosti na dlouhou dobu a zabraňuje přejídání. Ale v tomto případě mluvíme o bramborách vařených bez oleje, sádla, slaniny nebo jiných přísad, které výrazně zvyšují obsah kalorií v pokrmu.

Rezistentní škrob ve složení brambor je téměř beze změny dodáván do distálních částí trávicího ústrojí, kde slouží jako výborný zdroj výživy pro prospěšné mikroorganismy. Rezistentní škrob navíc stimuluje svaly střevní stěny, snižuje riziko zácpy a také nadměrné tvorby plynů.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadá plíseň na podšívce?

Škodlivé vlastnosti brambor

  1. U některých lidí trpících individuální přecitlivělostí mohou brambory vyvolat alergickou reakci, ale to je poměrně vzácné.
  2. Kontraindikací užívání brambor může být i přítomnost cukrovky nebo obezity, protože obsahuje mimo jiné jednoduché sacharidy. Pamatujte, že doporučená maximální porce brambor v celkové denní stravě je do 10 %.
  3. Neměli byste se nechat unést kořenovou plodinou s gastritidou s nízkou kyselostí a atrofickou gastritidou. V těchto případech se brambory mohou stát dráždivou látkou, která může průběh zhoršit.
  4. Užívání beta-blokátorů, které jsou často předepisovány pro různé patologie srdce a krevních cév, vede ke zvýšení obsahu draslíku v krvi. Na tento prvek jsou bohaté i brambory. Hyperkalémie může způsobit rozvoj konvulzivního syndromu.
  5. Při dopadu světla na hlízy brambor nebo při klíčení výhonků se v bramborách může tvořit solanin. Otrava solaninem je vzácná, ale pokud k ní dojde, příznaky jsou podobné jako u gastrointestinální poruchy: zvracení, průjem. Krevní nečistoty jsou možné, protože solanin poškozuje horní vrstvu střevního epitelu. Obvykle žádná teplota.
  6. Nejškodlivějším bramborovým pokrmem jsou brambory smažené na oleji nebo sádle (při tepelném ošetření kořenová plodina ztrácí vlhkost a na její místo přichází tuk, pokrm se stává velmi kalorickým, je obtížně stravitelný). Ani hranolky byste se neměli přejídat (při jejich přípravě se ztrácí vlhkost, zvyšuje se kalorický obsah, takové brambory jsou bez vitamínů, vlákniny a bílkovin a rychlé sacharidy nastartují proces ukládání tuku). Akrylamid se navíc může tvořit v bramborách smažených na oleji nebo sádle (co to je a jak může akrylamid tělu škodit, přečtěte si náš článek).

Pravdy a mýty o bramborách

První mýtus: brambory jsou bohaté na sacharidy, takže se z toho přibírá. Ve skutečnosti jsou sacharidy pro lidské tělo životně důležité. Jsou hlavním „palivem“ pro svaly a jediným zdrojem energie pro lidský mozek. Navzdory všem známým mýtům za přibírání tuku nemohou sacharidy.

Klinické studie nenalezly souvislost mezi konzumací brambor a obezitou. Brambory samy o sobě nejsou tučné jídlo. Mastný a vysoce kalorický tento produkt umožňuje vaření ve velkém množství oleje a použití škodlivých omáček. Samotná brambora (například vařená) není kontraindikována ani při dietách.

ČTĚTE VÍCE
Které jablko snědla Sněhurka?

Druhý mýtus: Glykemický index brambor je velmi vysoký. Glykemický index brambor se liší, nelze tedy říci, že by nějaká brambora měla vysoký glykemický index. Samotný pojem “glykemický index” není stálá kvalita produktu, může se měnit pod vlivem různých faktorů, jako je technologie vaření. Nejnižší glykemický index má brambor uvařený al dente a ponechaný v kastrůlku pod pokličkou – za pár minut „dosáhne“ připravenosti. Glykemický index také závisí na tom, kde brambory rostou a jak jsou zralé.

To samozřejmě neznamená, že brambory neovlivňují zvýšení hladiny cukru v krvi. Jen tento vliv není tak velký, jak se běžně věří.

Mýtus třetí: sladké brambory sladké brambory jsou zdravější než bílé. Někdy jsou hranolky nebo bramborové lupínky vydávány za zdravější verzi pokrmu. Jedná se čistě o marketingový tah. Složení bílých a sladkých brambor je do značné míry podobné: jejich obsah kalorií a obsah vlákniny jsou přibližně stejné. Bílé brambory však mají pouze 2 g glukózy na 100 g výrobku, zatímco batáty mají 13 g. Navíc běžné brambory mají více bílkovin a sacharidů.

Není důležitý druh brambor, ale způsob vaření, který zvolíte. Hranolky a hranolky jsou v každém případě škodlivé. A brambory pečené v celku s trochou oleje a soli jsou zdravé.

Jak vybírat a skladovat brambory

Zatímco velké brambory jsou hezčí a snáze se loupou, střední a malé brambory obsahují mnohem více živin, takže to s velikostí nepřehánějte, zvláště pokud brambory skladujete delší dobu.

Pozor také na tloušťku slupky – čím je silnější, tím je brambor považován za vyzrálejší, což znamená, že bude pravděpodobně déle ležet. Nekupujte zelené nebo naklíčené brambory, protože jsou nabité alkaloidy, které mohou způsobit otravu.

Brambory se nejlépe skladují v pytlovinách nebo dřevěných krabicích. Produkt z obchodu by neměl být ponechán v plastových sáčcích. Pokud na podzim nakoupíte hodně brambor a nehodláte je v dohledné době použít, je nejlepší je dát do krabice a uskladnit ve sklepě, sklepě nebo na zaskleném balkoně. Průměrná optimální teplota skladování brambor je 2–3 °C. U různých odrůd se však může mírně lišit.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.